Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BellaRico
#652331
Sinds april is Rico, Hollandse Herder, bijna volledig aan het barfen. Dit gaat super, hij lust haast alles (alleen geen zalmkop) en het eten en verteren gaat prima  ;D. Bella, Engelse bulldog, krijgt vanaf die tijd voornamelijk Carnibest Eend + rijst, omdat ik uit moest zoeken waar ze allergisch voor was (volgens mij brokken, want elke nieuwe dier/eiwitsoort die ik invoer gaat tot nu toe goed, ben nu kip aan het introduceren). Bella eet af en toe barf, eendennekken, vleugels, paardenbiefstuk, runderpens/vlees en geiten en lamsvlees. Het probleem bij haar is echter dat ze erg gulzig is dus als het in een keer in te slikken is doet ze dit ook  :-\ Nu sla ik de nekken en vleugels altijd plat, en dan gaat het wel. Vasthouden is ook geen optie want dan wordt ze nog hebberiger. Als ik een karkas geef die groot genoeg is dat ze 'm niet in een keer in kan slikken, kauwt ze er wel op, maar probeert het tegelijkertijd toch in te slikken, kotst het vervolgens met veel slijm uit, slijmdraden overal en probeert het weer opnieuw  :-\ Het lukt haar dus niet om de botten zelf te eten. Vorige week had ik echter een stuk geitenribben, kort stukjes aan een groot, hard stuk vast (weet niet hoe anders te omschrijven) en daar knaagt ze dan wel stukjes vanaf. Ik weet niet of het door haar gekke Bull-gebitje komt, maar ik weet dat er meer Bull-eigenaren op BP zitten, dus misschien weet iemand hoe ik Bell toch wat meer kan laten barfen?
Door Lizzy
#652465
Dus van grote botten eet ze wel en van kleine botten dus niet, die probeert ze in te slikken? Volgens mij moet je eens proberen om een deel van een hele kip te geven, nog groter als dat stuk karkas. En dan eens kijken wat ze daar mee doet. Ik denk toch dat het karkas net te klein is waardoor ze toch de boel in wil slikken....
Door BellaRico
#652474
Ik ga het proberen. Ben alleen bang dat ze toch weer de boel enigszins fijnmaalt om het vervolgens te proberen in te slikken om vervolgens weer kokhalzend en half stikkend de boel niet ingeslikt te krijgen weer uitspugen :P. Ze snapt ook niet dat ze d'r pootjes bij het eten kan gebruiken en dat ze dingen af kan scheuren. Nee, ze moet er een beetje op kauwen en dan zo snel mogelijk inslikken. Ze produceert ook enorm veel slijm als ze aan het kauwen is, dat je dan half roggelend in haar keel en bek hoort en ziet gaan. Erg smakelijk verhaal maar hoop wel duidelijk. Rico hoor je echt kraken, scheuren, kauwen enz. Bella probeert er een soort brij van te maken  :-\
Door Jojo
#652548
Hoi!!
Ik herken je 'probleem' helemaal :-\
Ik heb 2 franse bulletjes, Joey eet redelijk goed bottenwerk maar is erg lui en heeft liever dat ik het vast houd ::) Maar dan nog wil hij zich wel eens verslikken doordat er een te groot stukje bot overdwars door zn keel gaat ofzo en dan komt het er inderdaad gehuld in veel wit, schuimig, taai slijm weer uit :-X Waar dat nou zo snel vandaan komt zou ik niet weten maargoed.
Mn pup van 7 maanden is weer een ander verhaal. Die eet ook voornamelijk carnibest en heb ik al vanaf een week of 9 regelmatig wat losse onderdelen laten eten om te wennen. Maar die is ook zooooo gulzig ::) :-\ Precies hetzelfde verhaal als bij jou, ze gebruikt de poten niet maar wil alles zo rap mogelijk naar binnen grokken. Een eendenek bv, die wordt het eerste stukje netjes fijngekraakt, en vervolgens denkt ze dat ze dr strot open kan gooien om de hele nek in een keer te laten passeren naar haar maag ::) ??? Kauwen kan ze absoluut als de beste getuige haar nylabone ;D, en als ik een rib vasthoud en haar op die manier dwing om goed stukje voor stukje te kauwen gaat dat ook prima. MOet bij haar alleen goed uitkijken voor mn vingers en het laatste stukje, dan heb ik niet veel grip meer en kan ze het maar zo zonder te kraken naar binnen grokken :o
Laatst gewijzigd door Jojo op wo 25 okt 2006, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BellaRico
#652596
Inderdaad precies hetzelfde!! Ze kan wel kauwen idd, naar dan ook alleen als het om het kauwen gaat, dus een groot bot enzo, maar als het om voedsel gaat moet het zo snel mogelijk naar binnen....Ik begrijp dat jij dus de botten vasthoudt? Dit kostte me vorige keer bijna ook een vinger, haha gekke bullen! :D Jij hebt dus verder ook geen suggesties?
Door Jojo
#652737
BellaRico schreef: Inderdaad precies hetzelfde!! Ze kan wel kauwen idd, naar dan ook alleen als het om het kauwen gaat, dus een groot bot enzo, maar als het om voedsel gaat moet het zo snel mogelijk naar binnen....Ik begrijp dat jij dus de botten vasthoudt? Dit kostte me vorige keer bijna ook een vinger, haha gekke bullen! :D Jij hebt dus verder ook geen suggesties?
Nee, helaas... :-\ Zolang ze zo gulzig blijft, blijf ik het uit de hand voeren. Ik kan geen grote stukken geven want ze eet maar 150 gram per keer. En elk groot stuk is op een gegeven moment een keer te klein en dan zou ik de rest steeds weg moeten knikkeren en dat vind ik zonde. Misschien kun je een goede waterpomptang kopen waarmee je het spul goed vast kunt houden voor haar zonder gevaar voor eigen vingers?! ;D
Door BellaRico
#652740
Da's misschien wel een goed idee, van die waterpomptang! M'n vriend zit in de verbouwingen dus kan er waarschijnlijk wel een van hem pikken  ;). Ik ga ook Lizzy's tip proberen, grotere stukken dan een karkas en dan laat ik weten of het lukt. Bedankt in ieder geval voor het meedenken  :)
Door ursula.v.gelder
#652810
Lotje (ab pup) was ook heel gulzig.
Ik mepte altijd een paar keer met de keuekenbijl op een kippenpoot om iedergeval zeker te zijn dat er geen te lange stukken bot naar binnen gingen, maar dan nog vertikte ze het om het vlees te kauwen.

Ik heb toen op een gegeven moment een paar duiven gekocht en die krijgt ze heel, daar moet ze wel aan kauwen om hem we te krijgen, en sinds dien gaat het een stuk beter.

Lijkt ook wel of ze er van geleerd heeft hoor dat de kippenpoten retour kwamen.
Door Bullekes
#655036
hier gaat het heel goed.. MAar ja mijn bullen eten ook meer dan de gemiddelde franse bull  :D Mijn honden krijgen per dag 500 gram en als ik 1 keer in de zoveeltijd een schrans dag hou kunnen ze tot 1 kilo op  :D..

GEwoon een wat groter stuk proberen. Onze oudste eet ook nog wel eens een groot stuk in 1 keer kotst het uit en gaat dan maar rustiger eten....
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#655053
Bij Sem (engelse bulldog) was 't een kwestie van wennen; in eerste instantie probeerde ze zo snel mogelijk te eten; kwam met dezelfde vaart weer terug... Toen heb ik grotere stukken gegeven zodat ze wel moest kauwen en op een gegeven moment leek het alsof ze doorkreeg dat BARF haar dagelijkse voer werd ('t was niet nieuw meer) en nu doet ze 't perfect; ook met kleinere botten!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door