Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#652520
Omdat nier nog ontbrak in mijn "dieet" heb ik laatst lamsniertjes besteld bij de islamitische slager. Ik heb toen eerst geprobeerd of ze het wel lekker vonden, gewoon zo elk twee stukjes uit het handje. Ze vonden het allebei zozo maar het ging wel op. Pike was toen 's nachts niet zo lekker en had ook wat dunne ontlasting. Ik wist niet zeker of het van die stukjes nier was, maar dacht van wel, ze hadden het ook zo gekregen zonder ander vlees of bot erbij. Armagnac had trouwens nergens last van.
Gisteren hadden ze voor het eerst dus echt een portie lamsnier bij hun eten dat verder bestond uit eendenekken, kalkoen en groentemix. Die nier kwam neer op zo'n 15% van het totaal dat in hun bak zat. Pike was vannacht wéér niet lekker en wéér een beetje dunne ontlasting. Armagnac heeft nergens last van.
Nu doe ik al de (kippe)lever koken omdat Pike van rauwe lever aan de rel gaat, ook al is het maar één stukje wat hij krijgt. Kan ik dat ook met de niertjes doen of gaat dat te zeer ten koste van de voedingswaarde?
Door Lizzy
#652535
Ik zou voor Pike met niertjes hetzelfde doen als wat je met de lever doet. En ach, dat zal ongetwijfeld enig invloed hebben op de voedingswaarde maar beter iets als niets denk ik dan altijd maar!
Gebruikersavatar
Door pike
#652620
Ik heb hier ergens gelezen dat in een ons gekookte lever meer voedingsstoffen zitten dan in een ons rauwe. Kan het niet meer terugvinden. Weet niet meer hoe dat nou zat, waarschijnlijk is er meer dan een ons rauwe lever nodig om een ons gekookte over te houden.
Heb nu naar de voedingswaarden van lamsnier zitten zoeken en hier kom ik precies hetzelfde tegen. een ons gekookte lamsnier bevat meer voedingsstoffen dan een ons rauwe (http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/)

Nu vraag ik mij het volgende af: Als je uitgaat van 15% orgaan, en je kookt dat, moeten die 15% dan rauw gewicht zijn of gekookt gewicht?? :confused1: :confused1: :confused1:
Laatst gewijzigd door pike op wo 25 okt 2006, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#652623
Volgens mij rauw. En volgens mij klopt dit ook niet helemaal. Als je de lever/nier kookt: dan verliest het z'n vocht en dus is 100 gram lever of nier gekookt 'meer' als 100 gram lever of nier rauw. Ik denk dus niet dat het meer voedingsstoffen bevat door het koken. Ik denk dat bepaalde voedingsstoffen niet verloren gaan door het koken en dat dus 100 gram gekookte lever eigenlijk bijv. 150 gram rauwe lever is, snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Door pike
#652630
ja, zo bedoelde ik het ook te zeggen. Als je 100 gram gekookte wilt hebben, moet je bijvoorbeeld 150 gram rauwe in de pan doen. Alleen dan kunnen de waardes hoger uitvallen naar mijn idee.
Als mijn 15% 95 gram is houd ik na koken misschien 70 over of zo. is natuurlijk ook afhankelijk van hoe lang je het kookt.  Zal het voor de aardigheid eens wegen als ik het volgende keer kook.
Door 202Spots
#652635
1 lbs. = 453 gram

lams nieren
van 1lb rauw nier(453 gram) blijft 255 gr gekookt over

lam lever:
van 1 lbs. rauw lever(453 gram) blijft  336 gram gekookt over
Door 202Spots
#652672
Potver..   is er ook iets dat jij NIET weet   ( )
ga het controleren hoor
I don't know what I don't know until I know  ;)
ik probeer elke dag iets nieuws te leren, soms door zoeken of soms door te luisteren... 8)
Door gizzmo
#653162
Je hoeft je niertjes niet helemaal door te koken.
Snij ze even door en dompel ze even in warm water, haal ze eruit en laat ze op keukenpapier uitlekken. De urine die erin zit loopt er dan meer uit en die zorgt vaak voor dunnere mest...


Groet en poot,

Gizzmo
Gebruikersavatar
Door pike
#653416
Tussen helemaal doorkoken en onderdompelen in warm water zit wel een heel groot verschil.  ??? Ik neem met Pike geen risico meer. Eens een keertje dunner poepen vind ik niet erg, wel als hij zich 's nachts niet lekker voelt en de halve nacht loopt te spoken. Ik dompel ze dus gewoon even in kokend water. Met uitzondering van de lever krijgt hij verder alles lekker rauw en dat gaat prima, dus hij komt denk ik niets tekort.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door