Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miekie
#652485
Weet iemand waar je plastic zeefjes kan halen,die heb ik nodig voor de kefir,maar alle zeefjes die ik zie zijn van RVS  :(
Gebruikersavatar
Door *Monique
#652498
ik loop al weken te zoeken, maar kan niets vinden. Ben bij Blokker, Ikea, euroalnd, hema, marskramer, verschillende huyishoudzaken, nergens iets te krijgen wat helemaal van plastic is.
Eerst deed ik het met kaasdoek maar als de kefir wat dikker is heb je ook engelengeduld nodig. Nu heb ik een plastic vergiet, waard e gaten net iets te groot van zijn, en mijn vriend heeft er een stuk horgaas in gemaakt ,en dat gaat prima
Door Lizzy
#652534
Van de site van Michel Kemperman:

Weckpotten kun je bij Xenos verkrijgen voor 'n paar euro. Ze hebben niet de dikte en kwaliteit als de originele weckpotten, maar zijn zeker bruikbaar. Soms kun je ook nog goed slagen bij tweedehandswinkels. Ook op vakantie in landen rond de middelandse zee zijn ze goed verkrijgbaar. Je kunt natuurlijk ook kijken bij www.weckonline.nl voor de echte weckpotten.

Bij de volgende zaak kunt u kunststof, nylon bolzeven verkrijgen, met 'n diameter van 12, 14 en 18 cm. (meer adressen altijd welkom):
Firma Schepers
Korenbeursstraat 10
4611 PW Bergen op Zoom
tel. 0164-235703

Bij www.wijnmaken.nl kun je vele spullen bestellen die ook 't kefir maken wat gemakkelijker maken. Zo ook plastic trechter met zeeffunktie.

Bij de Hema zijn sinds kort kunststof trechters met verwijderbaar zeefje verkrijgbaar, ze kosten slechts € 0,95 en laten alleen de hele jonge kefirkorrels door. Ik heb ze getest en 't werkt prima voor niet al te grote porties kefir. Klik hier voor de foto's.

Ook bij http://www.brouwland.com kunt u ook zowat alles krijgen wat met 't zelf maken van bier, kaas en wijn te maken heeft. Zit wel in België, dus houd rekening met hogere verzendkosten.

Bij Marskramer kun je kunsstof theezeefjes krijgen. Geschikt om de grofgezeefde waterkefir te fijnfilteren zodat alle fijne korreltjes eruit zijn.

Ook toepasbaar als zeef (bij gebrek aan kunststof zeven) is 'n waszak. Span 'm over 'n beslagkom/weckpot en zeven maar!

Flessen en potten zijn ook goed schoon te maken door deze te vullen met 'n combinatie van water met schelpenzand en vervolgens goed schudden en naspoelen.

Nog 'n zeeftip: lak de binnenkant van 'n RVS bolzeef met jachtlak of transparante autolak. Het laklaagje zorgt ervoor dat de kefir niet in contact kan komen met metaal. Op dezelfde wijze heb ik vroeger 't bestek van m'n moeder behandeld die 'n nikkel/chroomallergie had.

Bron: http://www.solcon.nl/kemperman/kefir/wa ... index.html
Gebruikersavatar
Door Miekie
#652545
wow,thanx!Daar kan ik wel wat mee!Die waszak-tip is goed!! :)
Zal ook nog wel ff bij de Hema en Marskramer kijken..
Gebruikersavatar
Door Miekie
#652574
Heb net een plastic trechter met uitneembaar plastic zeefje gekocht bij de Hema.Ze zijn er in 2 maten,dus iedereen die nog een zeefje wil:op naar de Hema!
de kleine is 75 cent,de grote 95 cent
Door Dazwa84
#652621
Je zou misschien ook zo'n plasticken kattenbakschepje kunnen gebruiken? Daar zitten vaak kleine gaatjes in en die is denk ik ook geschikt voor kefir.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door