Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karin G
#652482
Ik lees dat er hier vrij veel mensen zijn die naar een islamitische slager gaan, je koopt daar vlees van een dier dat ritueel geslacht is, heeft niemand daar moeite mee?
Door Ramona
#652484
Ik denkt dat veel mensen hier daar niet bij nadenken. Denk jij erbij na op welke wijze de dieren die in de supermarkt liggen om het leven komen? Dan zou je ook wel anders gaan denken...

uit princiepe zijn veel mensen wegens die rede vegetarier ;) Hoe de bio-industrie met 'zijn' dieren omgaat...
Door Lizzy
#652489
Ja.

Maar ik heb moeite met ieder dier dat geslacht wordt (ben zelf ook vegetarier). Op welke manier dan ook. Er is ooit onderzoek gedaan: een goede rituele slachting is absoluut niet pijnlijker of vervelender voor een dier als eerst met een schietmasker verdoofd te worden (zoals het er bij de reguliere slachting aan toe gaat - waar overigens ook heeeel veel ontzettend fout gaat... dat wil je misschien niet eens weten.... hoe schietmaskers af en toe hun werk niet goed uitvoeren enzo.....). In die zin heb ik er dus niet meer moeite mee als met hoe de niet-rituele slachting plaats vindt.

Overigens hebben we een soortgelijke discussie laatst al in de bar gehad, bij onderwerp Tros Radar.

En daar schrijft Kruimel dat het hele proces niet in de haak is. Dieren worden op niet zachtzinnige wijze de veewagen in gestuurd, worden met vrachtwagens vervoerd (stress stress stress) en worden niet zachtzinnig de veewagen weer uit gestuurd, het slachthuis in. Niet echt een prettige gebeurtenis, voor welk dier dan ook.

De boer waar ik het biologisch rundvlees voor mijn honden haal: die brengt de koeien 1 voor 1 naar een kleine slachterij. Op een zo'n kalme en rustig mogelijke manier. Dicht bij waar ze 'gewoond' hebben. De runderen worden daar nog door echte slagers geslacht. Door echte mannen met verstand van zaken. Het liefst haalde ik bij dit soort adressen al mijn vlees. Maar ik ben hypocriet: ik heb gekozen voor 3 middelgrote honden en ik kan me dat niet veroorloven. Dus ik doe consessies.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 okt 2006, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#652490
Ik heb ook niet de illusie dat dieren uit de gewone bio-industrie nou zoveel fijner aan hun einde komen dan Halal-dieren.Het is allemaal erg :'(
Gebruikersavatar
Door *Monique
#652495
Lizzy schreef: Ja.

Maar ik heb moeite met ieder dier dat geslacht wordt (ben zelf ook vegetarier). Op welke manier dan ook. Er is ooit onderzoek gedaan: een goede rituele slachting is absoluut niet pijnlijker of vervelender voor een dier als eerst met een schietmasker verdoofd te worden (zoals het er bij de reguliere slachting aan toe gaat - waar overigens ook heeeel veel ontzettend fout gaat... dat wil je misschien niet eens weten.... hoe schietmaskers af en toe hun werk niet goed uitvoeren enzo.....). In die zin heb ik er dus niet meer moeite mee als met hoe de niet-rituele slachting plaats vindt.

Overigens hebben we een soortgelijke discussie laatst al in de bar gehad, bij onderwerp Tros Radar.

En daar schrijft Kruimel dat het hele proces niet in de haak is. Dieren worden op niet zachtzinnige wijze de veewagen in gestuurd, worden met vrachtwagens vervoerd (stress stress stress) en worden niet zachtzinnig de veewagen weer uit gestuurd, het slachthuis in. Niet echt een prettige gebeurtenis, voor welk dier dan ook.

De boer waar ik het biologisch rundvlees voor mijn honden haal: die brengt de koeien 1 voor 1 naar een kleine slachterij. Op een zo'n kalme en rustig mogelijke manier. Dicht bij waar ze 'gewoond' hebben. De runderen worden daar nog door echte slagers geslacht. Door echte mannen met verstand van zaken. Het liefst haalde ik bij dit soort adressen al mijn vlees. Maar ik ben hypocriet: ik heb gekozen voor 3 middelgrote honden en ik kan me dat niet veroorloven. Dus ik doe consessies.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar inderdaad niet bij nadenk. Ook niet bij het kopen van mijn eigen vlees :(
Door Daisy75
#652522
Ik moet toegeven denk daar zo weinig mogelijk aan, misschien hypocriet, maar dan zou ik niets meer willen eten en ook mn honden moesten dan maar vegetarier worden...dus nee, ik sta daar maar niet teveel bij stil.
Gebruikersavatar
Door pike
#652524
Persoonlijk heb ik ook meer moeite met wat er aan de slachting voorafgaat. Het transport maar ook de hele manier waarop de dieren gehouden worden.
Maar als je daar dus inderdaad bij stil staat, dan kan je dus niets meer kopen voor je hond en voor je zelf. Zelf kun je nog kiezen voor een vegetarisch bestaan, ik denk dat de honden toch liever wat anders kiezen ::)
Door karin G
#652533
Ik veroordeel het ook niet, ik was alleen benieuwd hoe jullie ermee omgaan.
en ja, ik denk zeker na over hoe mijn karbonaadje op m'n bordje komt,juist omdat ik dit openlijk bespreek in huis is m'n oudste dochter(nu 9) al 2 jaar vegetarier,dat mag, ik vind het heel knap van haar want zelf kan ik het niet, al eten we voor het gemak wel eens met haar mee ;D
Maar ik ben toch blij dat ik in "herhaling" val, want ik had het niet gelezen toen en nu weet ik dat een goed uitgevoerde rituele slachting niet erger is, ik heb geen idee hoe het gaat nl.
de tweestrijd is hierdoor al wel minder.
Door Ramona
#652549
Ik heb het even opgezocht:

die door middel van de halssnede en zonder voorafgaande bedwelming of verdoving worden gedood en uitgebloed zijn. Dat gebeurt door met een heen en weer gaande beweging met een scherp mes de slokdarm, de luchtpijp en de halsslagaderen door te snijden, zodat het slachtdier door snelle verbloeding buiten bewustzijn raakt en sterft. Al naargelang van de vaardigheid van de slager kan dit een fractie van een minuut of enkele minuten duren, een periode waarin het slachtdier ongetwijfeld aanzienlijk lijdt.


Tevens nog:
5.2. Slachten middels de halssnede staat verdoving niet in de weg

Een tweede bedenking is dat in de Koran zélf nergens staat vermeld dat het dier, voorafgaandelijk aan de slachting middels de halssnede, niet zou mogen worden verdoofd. Er wordt alleen gewag gemaakt van het verbod op het consumeren van bloed en toentertijd was de halssnede wellicht de enige methode om een zo bloedloos mogelijk vlees te bekomen. Hoewel de Koran, met andere woorden, de halssnede niet uitdrukkelijk voorschrijft, is zij wel onrechtstreeks geïmpliceerd in het verbod tot het consumeren van bloed. Wel is vereist dat het dier 'gaaf' en 'onbezoedeld' zou zijn. Het is bekend dat de Islam streng oordeelt over verdovende middelen, zoals alcohol (Al-Baqarah §220, Al-Maidah §91 en §92). Niettemin wordt de verdoving van mensen bij heelkundige ingrepen wel degelijk toegestaan. Waarom wordt thans, wat dieren betreft, een verdoving wél, maar allerlei inentingen tegen ziekten niet als een bezoedeling opgevat ? En waarom zou een 'elektrische' verdoving dan niet kunnen worden toegestaan ? Het 'leegbloeden' van het dier wordt door een voorafgaande verdoving niet verhinderd. Alleen de pijn van het slachtdier wordt aanzienlijk verminderd.

De vraag luidt dan ook of aan het lijden van het dier zélf een religieuze betekenis wordt verleend. Dat is weinig aannemelijk. Vooreerst omdat, zoals reeds werd aangestipt, het voorschrift om te slachten middels de halssnede toentertijd wellicht mede ingegeven is door de reden om het dier zo min mogelijk te laten lijden. En vervolgens omdat de religieuze betekenis van dit rituele offer veeleer de mens viseerde, in casu, zoals bij de bereidheid van Abraham om op Gods verzoek zelfs zijn oudste zoon te offeren, diens lijden bij het doden van een zeer waardevol goed. Het leed van het dier speelt hierin slechts een secundaire rol.

De Koran, maar vooral de Hadith bevatten ook voorschriften die erop zijn gericht de dieren zo min mogelijk extra te laten lijden. Zo wordt het veelvuldig scherpen van het mes verplicht gesteld en mag men dit niet doen in het aangezicht van het dier. Men dient verder de slachtdieren gerust te stellen en te strelen en de dieren moeten van tevoren goed zijn gevoed en verzorgd.[20] Het lijkt er daarom ook op dat de thans vigerende praktijken eerder in strijd zijn met de intenties van de Islam dan dat zij die gehoorzamen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door