Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#652128
Wordt net gebeld door Jaco dat de slachter 2 hele intakte kalfjes van 25 kilo per stuk heeft,en dat hij ze intakt mee naar huis neemt  :o
Heb hem ervan kunnen overtuigen dat ik dat echt niet ga uitbenen  :'(
Gelukkig gaat de eigenaar het nu in delen hakken,ik krijg dus het hele kalf.
Kan ik echt alles hiervan geven?
Buiten de dragende delen dan.
Laatst gewijzigd door tieneke op do 26 okt 2006, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#652131
tieneke schreef: Wordt net gebeld door Jaco dat de slachter 2 hele intakte kalfjes van 25 kilo per stuk heeft,en dat hij ze intakt mee naar huis neemt  :o
Heb hem ervan kunnen overtuigen dat ik dat echt niet ga uitbenen  :'(
Gelukkig gaat de eigenaar het nu in delen hakken,ik krijg dus het hele kalf.
Kan ik echt alles hiervan geven?
Buiten de dragende delen dan.
zo hé...... even had ik een visie van een kalf die in zijn geheel buiten lag en de honden die zich helemaal knuppel dik vreten in de loop van een paar dagen tot het kalf op was ;D
Ik zou inderdaad niet de dragende botten geven.... maar kan mij niet voorstellen dat er verder iets is wat je niet kan geven, 25 kilo klinkt toch naar een jonge kalf, dus relatief zachte botten..... tenzij het een aparte ras is en ze al ouder zijn?
Door Cathelijn
#652133
25 kg klinkt als net geboren, misschien niet eens volgroeid. Als je googled op geboortegewicht kalf kom je al hoger uit.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets van de botten superhard is, maar zou zelf de poten niet geven (voor de zekerheid).
Door tieneke
#652139
conleeuw schreef: zo hé...... even had ik een visie van een kalf die in zijn geheel buiten lag en de honden die zich helemaal knuppel dik vreten in de loop van een paar dagen tot het kalf op was ;D
Ik zou inderdaad niet de dragende botten geven.... maar kan mij niet voorstellen dat er verder iets is wat je niet kan geven, 25 kilo klinkt toch naar een jonge kalf, dus relatief zachte botten..... tenzij het een aparte ras is en ze al ouder zijn?
Ja die visie had ik ook  :-X
Maar krijg net weer telefoon en Jaco zegt dat het vlees voor de verkoop is en ik echt alle botten etc plus afval krijgt en dat is zo'n 50 kilo bij elkaar.
Hij moet er 1500 kc = 50 euro voor betalen dus volgens mij een koopje?
Er zit heel veel vlees aan de ribben en wervels dus nu maar hopen dat het niet te oud was.
Door conleeuw
#652156
Cathelijn schreef: 25 kg klinkt als net geboren, misschien niet eens volgroeid. Als je googled op geboortegewicht kalf kom je al hoger uit.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets van de botten superhard is, maar zou zelf de poten niet geven (voor de zekerheid).
mmmm als liefhebber van Jersey koeien
what is not to love:
Afbeelding

ligt de geboorte gewicht van jersey kalfjes niet zo ver van de 25 kg verwijderd.
een Jersey koe weegt ergens tussen 800 - 1200 pond.... dat is zo'n 360 - 544 kilogrammen.
daar de ideale gewicht van een kalf 6,50 % van de gewicht van de koe is, ligt de ideale geboortegewicht van een Jersey kalf tussen 23,5 en 35 kilogrammen.....  ;) dus het was niet ondenkbaar dat het een volgroeide kalfje was....... moest ik als Jersey lover even kwijt ;D

Afbeelding
man wat zijn ze schattig, ik ga zowaar verlangen naar werken met koeien :-*
Laatst gewijzigd door conleeuw op di 24 okt 2006, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#652207
tieneke schreef: Ja die visie had ik ook  :-X
Maar krijg net weer telefoon en Jaco zegt dat het vlees voor de verkoop is en ik echt alle botten etc plus afval krijgt en dat is zo'n 50 kilo bij elkaar.
Hij moet er 1500 kc = 50 euro voor betalen dus volgens mij een koopje?
Er zit heel veel vlees aan de ribben en wervels dus nu maar hopen dat het niet te oud was.
Ik weet het prijsniveau daar niet, maar ik had het niet gehoeven voor die centen. Zou voor mij teveel kilo's gaan zitten in onbruikbaar bot  :-\.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#652218
Angelique schreef: Ik weet het prijsniveau daar niet, maar ik had het niet gehoeven voor die centen. Zou voor mij teveel kilo's gaan zitten in onbruikbaar bot  :-\.
Ik had hetzelfde idee
Door antoinette
#652226
mmmm als liefhebber van Jersey koeien
what is not to love:


Op mijn werk hebben we ook een jersey (fleur). vind het ook zulke mooie koeien, de kalfjes lijken volgen de bezoekers op hertjes met die grote zwarte ogen
Door ~Joke~
#652236
Ik ook. Als het slachtafval zonder bot 1 euro koste en de botten er gratis bij zou ik zeggen ja!!!
Zo ben ik er eens met een ree ingestonken. Ze hadden hem wel in stukken gezaagd maar het zelf uitbenen was kl*te werk en als je zag wat er aan vlees overbleef dat was minimaal  :'(
Door tieneke
#652298
Angelique schreef: Ik weet het prijsniveau daar niet, maar ik had het niet gehoeven voor die centen. Zou voor mij teveel kilo's gaan zitten in onbruikbaar bot  :-\.
Het enige onbruikbare zijn de dragende delen waar echter zo vreselijk veel vlees aanzit dat ik hier makkelijk per poot een spiervleesmaaltijd van kan geven(wel eraf snijden natuurlijk)en hierna zouden ze nog onder toezicht mogen kluiven aan de overgebleven poot.
De rest zijn wervels,heupen,ribben met een partij vlees eraan waar een paard gewoon de hik van krijgt  ;D
Het vlees was ook gemixt gekocht dus niet op het bot alleen.
Vanavond hebben ze samen ruim 2 kilo vetbevleesde ribben weggeknaagd,de ribben kon ik met de keukenschaar doormidden knippen,geen splinters niets  ;)
De kalfjes waren tussen de 2 en 3 maanden oud volgens de slachter.
De katten hebben ook een kilootje vlees gehad en wisten er wel raad mee.
Ik kan ze een week van te voren bestellen en ze zijn niet ouder dan deze leeftijd,ben er echt superblij mee!
Ik zag ergens op Bp adressen van 4,50 euro per kilo kalfsribben dus dit is gewoon een superkoopje...nanananana  ;D ;D
Zal zo even wat foto's plaatsen van de buit.
Laatst gewijzigd door tieneke op di 24 okt 2006, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#652318
Nou, eerlijk eerlijk, dat ziet er niet verkeerd uit. Maarja, dat "dik bevleesd" moet je eerst altijd even zien he ;D
Door tieneke
#652323
Angelique schreef: Nou, eerlijk eerlijk, dat ziet er niet verkeerd uit. Maarja, dat "dik bevleesd" moet je eerst altijd even zien he ;D
Het is echt vreselijk mooi vlees,dacht ook nog vanmorgen van:straks heb ik half kale botten of kalf dat ouder is en knetterhard  :-\
Maarrr...we hebben nu dus een heel goed adres,jammer alleen dat het kalf is en geen lam  ;)
Door tieneke
#652326
Tinker schreef: Zo te zien weten de nollenbakkers er wel raad mee ;D ;D ;D
Ja het was zo weg,,,stelletje wilde zwijnen.
Het was ook nog lachen met de 6 katten,kom ik vanavond aan met een kilootje vlees zit er een zwartje met een gillende/piepende muis in zijn bek  :o
Ziet ie mij...looopt grommend weg en gaat het muisje verder molesteren...tot ik het bordje met vlees neerzette....liet hij de levende muis los die heel rap de pleitvaart nam  ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door