Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fester
#651947
Ik vraag me af of dat schapenvet ook nog een bepaalde voedingswaarde heeft. Behalve dat het goed is voor de huid en ontlasting. En is het slecht als je het heel regelmatig over het voer doet. De hondjes vinden het heerlijk en eten het ook gewoon zo. Ik heb schapenvet in zakjes van van der Made
Gebruikersavatar
Door Angelique
#651948
Ik heb uberhaupt de toegevoegde waarde van schapevet nog nooit gezien :-\.

Goed voor de vacht....slechts een kunstgreep voor de hond die brok eet en daarom structureel te weinig vet binnenkrijgt. Iedere vorm van vet geeft dan vaak wel verbetering, maar voor de commercie is schapevet (afval wat ook nog dik geld opbrengt) dan wel een toppertje.
Door fester
#651953
Maar vet is toch eigenlijk goed voor een hond. Niet teveel natuurlijk. Ik had wel eens gelezen dat je hond 5x zoveel olie (precies weet ik dat niet meer) :-\ mocht hebben.
Door dogsunlimited
#652022
Voor honden die moeten aanzetten, zou je onbewerkt schapenvet kunnen geven. Mijn honden hebben in hun brokkentijd never nooit commerciële schapenvet gehad. Het heeft een negatieve eigenschap en dat is dat het de talgklieren verstopt. Een hond die daarvoor gevoelig is, kan zijn vetproduktie uit de talg niet meer kwijt, waardoor het verstopt raakt met alle gevolgen van dien. Het schapenvet wat in de winkels ligt, zou ik zelf nooit gebruiken omdat dat teveel bewerking heeft ondergaan. Onbewerkt vet uit vlees kan je zonder problemen geven, maar honden die te dik zijn moeten juist weer zo min mogelijk vetten.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 24 okt 2006, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#652029
Barf en kvv bevatten ruim voldoende vet, daar hoef je echt niks aan toe te voegen. In feite bevatten ze al gauw rijkelijk veel vet als je bio-industriedieren vergelijkt met wild.
Met barfje eens dat die blokjes vet uit de dsz geen goed idee zijn, ze zijn geconserveerd en dat is nooit goed.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#652030
Tinker schreef: In Carnibest zit ook behoorlijk veel zichtbaar schapenvet.Ik las laatst eens in een van mijn boeken dat schapenvet goed is voor honden met gevoelige darmen omdat het vet een laagje aan de darmwand achterlaat.Een soort van beschermlaagje dus. :)
En dat is dan een teken dat "het goed" is ofzo ;D
Een voordelige manier om aan caloriën te komen komt eerst ::)

Welk boek heb je gelezen?
Door Bajka
#652033
Ik hoorde laatst van iemand dat schapenvet kan komen van schapen die antibiotica hebben gekregen. Het vlees van die schapen mag niet gebruikt worden voor menselijke consumptie, maar blijkbaar wel voor nevenproducten :-\ Als dat zo is kan er dus antibiotica in schapenvet zitten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#652035
Bajka schreef: Ik hoorde laatst van iemand dat schapenvet kan komen van schapen die antibiotica hebben gekregen. Het vlees van die schapen mag niet gebruikt worden voor menselijke consumptie, maar blijkbaar wel voor nevenproducten :-\ Als dat zo is kan er dus antibiotica in schapenvet zitten.
Alle schapen krijgen AB. En er is voor alle dieren een wachttijd totdat ze naar de slacht gaan. Neemt niet weg dat er dan nog ABresten in kunnen zitten. Komt je schapevet zo bij de slager vandaan dan loop je net zoveel risico als wanneer je daar voor jezelf een schapeboutje koopt.
Afgekeurd vlees/vet komt niet terecht in de menselijke voedselketen, maar wordt afgevoerd en gaat afhankelijk van de reden van afkeuring naar de petfoodindustrie of de vuilverbranding.
Door Bajka
#652040
Angelique schreef: Alle schapen krijgen AB. En er is voor alle dieren een wachttijd totdat ze naar de slacht gaan. Neemt niet weg dat er dan nog ABresten in kunnen zitten. Komt je schapevet zo bij de slager vandaan dan loop je net zoveel risico als wanneer je daar voor jezelf een schapeboutje koopt.
Afgekeurd vlees/vet komt niet terecht in de menselijke voedselketen, maar wordt afgevoerd en gaat afhankelijk van de reden van afkeuring naar de petfoodindustrie of de vuilverbranding.


Ben blij dat ik geen schapenvlees eet en geen schapenvet gebruik, maar zal met andere vleessoorten misschien ook wel zo zijn :(
Door Mevroi Kruim
#652046
Bajka schreef: Ben blij dat ik geen schapenvlees eet en geen schapenvet gebruik, maar zal met andere vleessoorten misschien ook wel zo zijn :(
Schapen hebben een redelijk 'natuurlijk' leven en er wordt relatief weinig mee omgeklierd.
Nee, dan kippen! Wandelende ab-bommen. Of varkens, en kalveren ....
Als je bang bent voor dat soort dingen is schaap of lam juist nog een van de betere opties als je vlees wilt eten.
Beesten die uitsluitend voor de slacht worden gefokt, nooit buiten komen, met zoveel mogelijk in zo klein mogelijk hokjes worden gepropt en zo snel mogelijk groot en dik moeten zijn, je wilt echt niet weten wat daar allemaal mee gebeurt.
Of juist wel natuurlijk ....
Door conleeuw
#652049
Angelique schreef: Alle schapen krijgen AB. En er is voor alle dieren een wachttijd totdat ze naar de slacht gaan. Neemt niet weg dat er dan nog ABresten in kunnen zitten. Komt je schapevet zo bij de slager vandaan dan loop je net zoveel risico als wanneer je daar voor jezelf een schapeboutje koopt.
Afgekeurd vlees/vet komt niet terecht in de menselijke voedselketen, maar wordt afgevoerd en gaat afhankelijk van de reden van afkeuring naar de petfoodindustrie of de vuilverbranding.


:( kweet niet welke "alle schapen" jij ken, maar ik weet dat juist bij schapen relatief weinig AB gebruikt wordt,  als je het vergelijkt met andere vee in nederland ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#652093
In het verleden heb ik voor PIke ook eens het advies gekregen wat (dierenwinkel) schapenvet aan zijn brokken toe te voegen vanwege zijn darmen. Nou, van enig positief effect was geen enkele sprake, in tegendeel. Ik ben er heel snel mee gestopt toen en hopla weg ermee.
Met deze negatieve ervaring in mijn achterhoofd frons ik nu nog wel eens mijn wenkbrauwen als er wat veel vet zit aan het vlees dat ik nu voer, maar ik heb hier nog geen enkele keer een negatief effect van gezien. En als ik het echt heel erg veel vet vind dan haal ik er wat af en dat doe ik dat in de bak als ik een keer erg mager vlees heb!
Door fester
#652358
barfje schreef: Voor honden die moeten aanzetten, zou je onbewerkt schapenvet kunnen geven. Mijn honden hebben in hun brokkentijd never nooit commerciële schapenvet gehad. Het heeft een negatieve eigenschap en dat is dat het de talgklieren verstopt. Een hond die daarvoor gevoelig is, kan zijn vetproduktie uit de talg niet meer kwijt, waardoor het verstopt raakt met alle gevolgen van dien. Het schapenvet wat in de winkels ligt, zou ik zelf nooit gebruiken omdat dat teveel bewerking heeft ondergaan. Onbewerkt vet uit vlees kan je zonder problemen geven, maar honden die te dik zijn moeten juist weer zo min mogelijk vetten.
Dat is wel toevallig wat je schrijft over die talg. Pas geleden had mijn hond een bult boven haar staart. Ben naar de da gegaan en het bleek een talgbult te zijn. Of dat het nu daar van is is natuurlijk moeilijk te zeggen. Want zo lang geef ik het schapen vet nog niet. Gebruikte eigenlijk altijd olijfolie. Maar ik vind het wel typish.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door