Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fester
#651447
Ik had vorige week een stockli droogmachine gekocht. Want dat leek me wel wat. Ik had 3  verse penzen die ik eerst lekker op de wind had gehad om een beetje te drogen. Toen heb ik de dunne delen er afgeknipt en lapjes en reepjes gemaakt. Dit in totaal zo'n 10 uur in de droogmachine, toen had ik nog lamshart en dacht ik maak dunne plakjes en droog die ook als beloning. Dit heeft zo'n 12 uur in de droogmachine gezeten. Regelmatig heb ik de ringen gewiseld. Het voelde nog wel een beetje vettig aan.  Dit alles heb ik in een grote plastic trommel gedaan. Maar nu ben ik 1 week verder en mijn lamsplakjes zijn al helemaal beschimmeld :'(

Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat dit aparaat heet wordt. Maar ook na zeg 3 uur kan ik hem gewoon oppakken. Ik weet dat sommige van jullie ook een Sockli droogmachine hebben. Is dit bij jullie ook zo?

Of wat heb ik fout gedaan? Misschien heb ik teveel ringen gebruikt 6 in totaal.
   
Alvast weer bedankt  Fester
Door Lizzy
#651499
Ik heb een Stockli. Ik denk dat 10 uur toch niet genoeg is geweest om het vlees te drogen. Het doet er soms langer over (afhankelijk van het vlees en hoe vochtig het is enzo). En wat ik doe om dit te voorkomen: ik vries het gedroogde vlees toch in. In kleine porties, in plastic zakjes. Ik haal er dag-porties uit en daar doe ik 1 a 2 dagen mee.
Door fester
#651528
Lizzy schreef: Ik heb een Stockli. Ik denk dat 10 uur toch niet genoeg is geweest om het vlees te drogen. Het doet er soms langer over (afhankelijk van het vlees en hoe vochtig het is enzo). En wat ik doe om dit te voorkomen: ik vries het gedroogde vlees toch in. In kleine porties, in plastic zakjes. Ik haal er dag-porties uit en daar doe ik 1 a 2 dagen mee.
Kun je die van jou ook zo beet pakken. Als die warm is?
#651635
ik ook. ik bewaar grotere hoeveelheden ook gewoon in kleine porties in de vriezer. droog nooit langer dan 10 uur op 50 graden. heb ondervonden dat je de brokjes beter kunt bewaren in de open lucht. blijft het weken goed. dan afgesloten in een zak of trommel. dan kan het overgebleven vocht niet weg en gaat de boel schimmelen
Gebruikersavatar
Door Nitus
#651684
Hier ook een Stockli. Mijn ervaring is dat vlees waar (veel) vet aan zit minder lang houdbaar is. Zelf gedroogde long bv kun je best lang buiten de vriezer bewaren (idd zoals Hellen zegt, in een open bakje). Van hart probeer ik zoveel mogelijk het vet weg te snijden.
Long droog ik op 50 graden 10 uur lang en vlees, hart, lever op 70 en dan 12 uur lang.
Ik vries het in porties in, en als je het uit de vriezer haalt is het binnen een uur ontdooit want er zit amper vocht in.
Door Borke
#651833
Ook hier een tevreden Stockli eigenaar en ook ik vries de gedroogde porties allemaal in. Dan varieert het hoe lang het houdbaar is, een week lukt meestal wel.
Hoe vetter het aanvoelt, hoe sneller het bederft.
Als je dat niet wilt, dan moet je het langer droben.
Bij mij zit het er altijd wel een uur of 10 in en soms meer dan dat, ik droog op 55 graden en ik kan hem gewoon altijd vast pakken.
#651899
Ook ik droog veel in het speciale oventje. Ook ik vries alles in in kleine porties en inderdaad, het is zo ontdooid. Ik had het ook eens voor een hele week uit de vriezer liggen.... Schimmel. Nu pak ik ook meestal voor een dag of 2 a 3 uit de vriezer. Altijd vers!
Door fester
#651941
Bedankt weer voor jullie tips. Ik heb morgen weer 3 verse penzen en ga het gewoon weer opnieuw proberen.  Ik had gehoopt dat ik het langer buiten de vriezer kon bewaren. Maar ik ga het gewoon wat langer drogen.Maar ik moet zeggen de honden worden helemaal gek als ik de gedroogde pens reepjes uit de trommel haal.

Ik dacht dat de droogmachine misschien niet goed werkte omdat er stond pas op word heet. Maar dat is dus niet zo!
#652032
Ik bewaar het gedroogde vlees gewoon in bakjes in de koelkast, of zelfs daarbuiten, en ik heb nog nooit schimmel gehad. Nou heb ik ook nog geen pens gedroogd (niet moedig genoeg *knijperopneussmilie*) dus misschien dat daar nog iets in/aan zit dat gevoelig is voor schimmel.
#652065
Hier ook geen schimmel,ligt ook aan hoelang je het droogt  ;)
Als het vlees flink hard is(uurtje of 11) kan je het langere tijd buiten de koelkast bewaren.
Hier geen dure Stockli maar een ander veel goedkoper merk die ook zeer goed droogt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door