Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#651292
Hoi,

een hele goede vriendin van me heeft een varkenshouderij. Ze wilt misschien ook gaan barfen en toen had ze het over varkensvlees. Dus ik: nooit doen, ziekte van Aujeski, vertelde ze me dat die van hun getest worden en pas naar de slachter gaan als ze aujeski vrij zijn. Nu kan ik goedkoop varken krijgen kan ik dit dan voeren als er geen gevaar voor Aujeski is, of kun je varken nooit voeren?
Door conleeuw
#651297
in principe is de enige reden waarom wij geen varkensvlees voeren Aujeski..... als jij zeker weet dat de varkensvlees A vrij is, dan is er geen reden om het niet te voeren ;)
Door Lizzy
#651301
Lil schreef: Hoi,

een hele goede vriendin van me heeft een varkenshouderij. Ze wilt misschien ook gaan barfen en toen had ze het over varkensvlees. Dus ik: nooit doen, ziekte van Aujeski, vertelde ze me dat die van hun getest worden en pas naar de slachter gaan als ze aujeski vrij zijn. Nu kan ik goedkoop varken krijgen kan ik dit dan voeren als er geen gevaar voor Aujeski is, of kun je varken nooit voeren?
Woont je vriendin in Nederland? Dan zit er volgens mij naast. Zie : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 786.0.html

En daar staat o.a.:

"Bij de PVE zeggen ze :
Nederland is momenteel vrij van de ziekte van Aujeszky als gevolg van een verplicht vaccinatie programma. Varkenshouders kunnen onder strenge voorwaarden een ontheffing van die vaccinatieplicht krijgen. Ze moeten dan o.a. wel hun varkens regelmatig controleren (bloedonderzoek) of ze toch niet de ziekte hebben. Ook moeten ze extra maatregelen nemen om te voorkomen dat ze ziektekiemen op hun bedrijf krijgen. Mocht in Nederland de ziekte van Aujeszky toch uitbreken, dan worden de varkens niet zoals bij de MKZ en varkenspest geruimd. De zieke dieren worden geslacht en varkens op nabije bedrijven die een ontheffing van de vaccinatieplicht hebben, moeten weer vaccineren. Met het vlees van de zieke dieren is niets mis".
Door Lil
#651307
Oh.... nou dan toch maar liever niet, want dat vind ik toch te gevaarlijk... maar goed ik heb ook al gemutst met de vogelgriep, ik ben gewoon een muts op dat gebied  :-[

Euhh Boris gaat altijd mee naar hun, ze hebben zelf twee leuke hondjes en we gaan dan ook naar de paardenstal. Maar lees ik goed dat honden ook Aujeski kunnen krijgen van op het terrein rond te lopen? Zou het wel erg vinden om hem hele weekenden thuis te moeten laten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#651414
Lil schreef: Oh.... nou dan toch maar liever niet, want dat vind ik toch te gevaarlijk... maar goed ik heb ook al gemutst met de vogelgriep, ik ben gewoon een muts op dat gebied  :-[

Euhh Boris gaat altijd mee naar hun, ze hebben zelf twee leuke hondjes en we gaan dan ook naar de paardenstal. Maar lees ik goed dat honden ook Aujeski kunnen krijgen van op het terrein rond te lopen? Zou het wel erg vinden om hem hele weekenden thuis te moeten laten.
Ja dat kan, maar ik vind het erg ver gaan omdan je hond maar thuis te houden.
De kans dat hij daar aujezki oploopt is wel erg minimaal en dan zouden de honden van henzelf het dus al hebben.
Door Lil
#651448
Ja, ze hebben zelfs honden gefokt. Maar goed daar zijn ze aan verschillende oorzaken overleden, maar nog nooit aan Aujeski. Alleen dacht ik dus dat het alleen via eten kon worden overgdragen, maar het kan dus ook door contact. Nu komt hij nooit in de varkensstallen zelf, maar loopt er uiteraard wel over de verschillende erven en de paardenweien. Ik had ook al zo iets van ik neem hem lekker mee, want ja ik heb hem ook altijd mee genomen naar wedstrijden en dan wil je ook niet weten wat voor een ziektes ze zouden kunnen oplopen bij zo veel verschillende honden in zo'n kleine ruimtes.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#651686
Lil schreef: Hoi,

een hele goede vriendin van me heeft een varkenshouderij. Ze wilt misschien ook gaan barfen en toen had ze het over varkensvlees. Dus ik: nooit doen, ziekte van Aujeski, vertelde ze me dat die van hun getest worden en pas naar de slachter gaan als ze aujeski vrij zijn. Nu kan ik goedkoop varken krijgen kan ik dit dan voeren als er geen gevaar voor Aujeski is, of kun je varken nooit voeren?
Varkensvlees veroorzaakt vaak jeuk. Dat is voor mij de hoofdreden om geen varken te voeren.
Door André
#651716
Ik herken je twijvel,

Ik heb zelf ook de mogelijkheid om per dag 1 á 2 biggetjes te kunnen voeren.
Dit fok"bedrijf"staat ook onder toezicht en is inderdaad ook ziekte vrij.


Maar ik durf het ook niet aan, weet iemand wat de negatieve gevolgen van varkensvlees zijn buiten
aujeski en jeuk?


ben benieuwd
Door conleeuw
#651725
André schreef: Ik herken je twijvel,

Ik heb zelf ook de mogelijkheid om per dag 1 á 2 biggetjes te kunnen voeren.
Dit fok"bedrijf"staat ook onder toezicht en is inderdaad ook ziekte vrij.


Maar ik durf het ook niet aan, weet iemand wat de negatieve gevolgen van varkensvlees zijn buiten
aujeski en jeuk?


ben benieuwd
ik weet alleen dat je bij de mensen ook wel reacties zien als gevolg van varkensvlees, ik zelf ben allergisch, maar dat geef niet omdat ik al sinds jaar en dag vegetarier ben, maar ik ken ook mensen die bijvoorbeeld uitslag krijgen na het eten van varkensvlees. Mijn neef wordt ook ziek, krijgt huid uitslag, houdt vocht vast en zo voort. Zo ken ik ook iemand die gal bulten krijg na het eten van varkensvlees....... ik kan mij zo voorstellen dat ook in de honden wereld er wel eens reacties zijn op het eten van varkensvlees, maar dan zijn er ook honden die geen kippenvlees kunnen eten, dus eigenlijk zegt het nog niets.
Ook interessant is dat ik ook een aantal mensen ken/kenden die niet tegen struisvogelvlees konden :-\ met soortgelijke klachten :-\ ik denk als ik overtuigd zou zijn dat varkensvlees 100% veilig zou zijn (en die overtuiging heb ik niet, ook niet op gecontroleerde bedrijven, virussen zijn immers vrij makkelijk van een bedrijf naar een ander te brengen, compleet geisolleerd is geeneen van deze bedrijven, dus wat mij betreft ligt een besmetting altijd op de loer) dat ik het zeker met enig voorzichtigheid zou durven proberen, maar ik durf het gewoon niet ;)
Door peerle
#653048
conleeuw schreef: in principe is de enige reden waarom wij geen varkensvlees voeren Aujeski..... als jij zeker weet dat de varkensvlees A vrij is, dan is er geen reden om het niet te voeren ;)
vul ipv "niet te voeren", "niet te proberen" in (kwestie van nuancering) en dan heb je mijn mening :)
Door Lizzy
#653066
André schreef: Ik herken je twijvel,

Ik heb zelf ook de mogelijkheid om per dag 1 á 2 biggetjes te kunnen voeren.
Dit fok"bedrijf"staat ook onder toezicht en is inderdaad ook ziekte vrij.


Maar ik durf het ook niet aan, weet iemand wat de negatieve gevolgen van varkensvlees zijn buiten
aujeski en jeuk?


ben benieuwd
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 350.0.html
Door André
#653635
Inderdaad een mooi stukje info

Grappig de verwijzing naar Koran,Bijbel.

Bedankt Lizzy (de bibliothecaris)
Laatst gewijzigd door André op za 28 okt 2006, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door