Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#619707
Ik heb net vijf van die kleine oranje pompoenen gekocht, dit zou de eetbare variant zijn. Nu lukt het bijna niet om deze te snijden en te schillen, iemand een ideetje? groentemes is een professioneel ding en toch wilt hij niet door dat rotding heen  :o

O, ja moet ik de pompoen niet eerst koken voordat ik het de hond voer? Het is erg hard, een beetje koolrabi achtig.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#619718
Ik had altijd wat grotere pompoenen uit eigen tuin en die ging ik altijd met een handzaag te lijf. :-[
Ik zou de pompoen wel eerst koken. Hier lusten ze het rauw ook, want als ik dan zo'n pompoen doormidden had gezaagd, dan stonden ze er gewoon uit te lebberen, maar er zijn honden die van rauwe pompoen aan de diarree gaan. Gekookte pompoen kun je daarentegen juist heel goed gebruiken als middel tegen diarree.
Ik bewaarde ook altijd de pitten. Ik waste die, depte ze droog met een theedoek en liet ze dan verder drogen. Gemalen pompoenpitten schijnen ontwormend te werken, dus ik deed dan wat gemalen pitten over het voer.
Jammer genoeg heb ik dit jaar geen pompoenen staan. In Kroatië ga ik ze weer wel een veldje zetten. Is ook goed voer voor de varkens.  ;)
Door conleeuw
#619735
ik gebruik altijd een scherpe vleesmes, en steek hem er in met de punt en dan wrikken als of je een hefboom moet bedienen, snap je wat ik bedoel? als er eenmaal een sneetje in zit dan wil het meestal wel iets makkelijker gaan ;) gewoon grof geweld :D Ik kook altijd pompoen voor ik het aan de honden voer, mede omdat ik het voor mezelf kook en hun de restjes krijgen ;)
Door Mevroi Kruim
#619744
Lekker, hokkaido pompoen! Wat Connie zegt, met een groot scherp mes halveren, dan smalle plakken ervan snijden en die dun schillen, dat gaat meestal het beste. De oranje pompoenen kun je ook goed met schil verwerken maar sommige mensen gaan er nogal van ruften *neusdichtknijpsmilie*
Ik voer pompoen ook gewoon rauw aan de honden, maar wel geschild, door de groentemix.
Door Tanna
#619746
Pompoen kun je ook heel goed in de magnetron doen, op de hoogste stand. De tijd hangt natuurlijk af van het gewicht.
Altijd even wachten met snijden, want zo'n pompoen wordt gloeiend heet!
Maar de schil wordt prettig zacht en is vrij gemakkelijk te snijden.
Door 202Spots
#619806
Tanna schreef: Pompoen kun je ook heel goed in de magnetron doen, op de hoogste stand. De tijd hangt natuurlijk af van het gewicht.
Altijd even wachten met snijden, want zo'n pompoen wordt gloeiend heet!
Maar de schil wordt prettig zacht en is vrij gemakkelijk te snijden.
Of de hele pompoen in bak met beetje water in de gewone oven zetten.....dan gaat het in stukken snijden ook heel makkelijk.
Ik doe ook meestal de stukken pumpkin, in de snelkookpan om vlug te stomen, en dan pureer ik.
Ik bewaar het in kleine bakjes om zo af en toe door de voerbak te roeren, maar het is ook makkelijk om bij de hand te hebben met diaree of TE harde ontlasting.
Door hellenbanjerbo
#619837
De oranje pompoenen moet je schillen. inderdaad een rot klus maar ik ben er dol op en heb er wel een worsteling voor over. ga het nu een sin de magnetron proberen. de groene hoef je trouwens niet te schillen, kun je zo mee koken en pureren.
Door Lil
#619890
Ow super die tips! Ga zeker de magnetron en ovenvariant proberen. Dat wrikken heb ik namelijk gedaan, maar ja mijn vingers he, ik ben niet zo handig :o

Dat van die groene vind ik ook een goede tip, ga er nog veel meer kopen en dan vraag ik wel naar die groenen. Heb zelf de pompoen geproefd, maar was er niet zo gek op, een beetje aardappel smaak.
Zondag eet ik zelf pompoensoep (heb zo'n aparte blauwe soeppompoen meegenomen, hopelijk laat ik me door de boer hier in de straat niet te veel wijsmaken).

Ik houd jullie op de hoogte en ga zeker mijn diepvries volgooien met gepureerde pompoen, Boris heeft vaker last van de darmen en de ontlasting zou echt een super middel zijn. Alleen toen ik die tip van pompoen kreeg was het er het seizoen niet voor  :(
Door Oso-Bayou
#620136
Lil schreef: Alleen toen ik die tip van pompoen kreeg was het er het seizoen niet voor  :(
Niet zo'n ramp, ik zorg ervoor dat jij volgend jaar pompoen van eigen bodem hebt :D de pompoenpitten van dit jaar zijn veilig opgeborgen.
::) nee geen zorgen,  ::)
:-[  :-[ ik vind ze wel weer als het tijd is om ze te "planten" ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Oso-Bayou op wo 23 aug 2006, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#620189
Lil schreef: Ow super die tips! Ga zeker de magnetron en ovenvariant proberen. Dat wrikken heb ik namelijk gedaan, maar ja mijn vingers he, ik ben niet zo handig :o

Dat van die groene vind ik ook een goede tip, ga er nog veel meer kopen en dan vraag ik wel naar die groenen. Heb zelf de pompoen geproefd, maar was er niet zo gek op, een beetje aardappel smaak.
Zondag eet ik zelf pompoensoep (heb zo'n aparte blauwe soeppompoen meegenomen, hopelijk laat ik me door de boer hier in de straat niet te veel wijsmaken).

Ik houd jullie op de hoogte en ga zeker mijn diepvries volgooien met gepureerde pompoen, Boris heeft vaker last van de darmen en de ontlasting zou echt een super middel zijn. Alleen toen ik die tip van pompoen kreeg was het er het seizoen niet voor  :(
Niet alle pompoenen hebben van zichzelf even veel smaak. De kleine oranje hokkaido's vind ik zelf het smakelijkst, de fleskalebassen zijn ook lekker, lekker stevig.
Wil je soep een beetje ergens naar smaken dan moet je er wel eea aan toevoegen. Ik maak een simpele pompoensoep door de pompoen te bakken met een uitke, als het zacht is water en bouillontablet erbij en ff doorkoken, dan pureren. Pak grof gesnede wokgroente van Appie wokken en door de soep, en een half bakje tikka massala pasta van Conimex, of een pot saus van Patjak. Lekker, en lekker pittig!
Door Lil
#620264
Klinkt goed  :D :D :D

Bedankt voor het recept ga het zeker eens uitproberen, pompoen genoeg ;)

Ik heb voor Boris die kleine rode (waarvan ik vond dat er weinig smaak aan zat, maar goed) als het niet lukt jat ik wel van hem. Ze krijgen hier de komende maand nog meer dan genoeg en pompoen is lekker goedkoop  ;D
Door Elf
#620483
Hmm, dat van die pompoen in de magnetron ga ik ook proberen. Heb me vorig jaar namelijk nogal in mn vingers gesneden toen ik uitschoot met mn mes tijdens een schilpoging..... En Kruimel: dat soepreceptje ga ik zeker uitproberen!
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#620491
Elf schreef: En Kruimel: dat soepreceptje ga ik zeker uitproberen!
Ik ook! :P
Gebruikersavatar
Door Nitus
#651405
Ik heb 2 pompoenen 6 minuten in de magnetron gehad, en de schil is aan sommige kanten idd een stuk zachter :D. Maar nu het volgende probleempje (ben dus absoluut geen keukenprinses :P), moet ik die pompoen dan ook nog koken? Even voor de duidelijkeheid, het is voor Gitte voor door de groentemix, niet voor een eigen soepie oid ;).
Door Sella
#651610
Mijn vorige hond en de huidige hond hadden de mazzel dat wij een grote moestuin hadden met heel veel soorten pompoen en courgette.
Ik had dan heel veel pompoen rauw in jullienne gemaakt door de keukenmachine in de vriezer liggen, al heel wat weggeven en nog heel veel voor de leuk en af en toe vers tot het vroor op de buitentafel. De honden kregen 1* per week een pompoen om mee te spelen of een grote courgette.
Die zijn altijd compleet in de magen verdwenen zonder diarree of spugen.
Nu heb ik geen moestuin meer en had een grote oranje gekocht. In grote blokken gehakt en de pitten eruit gehaald om te drogen.
De pompoen heb ik met aardappelen, hele tenen knoflook en knolselderij gaar gekookt en verwerkt tot heerlijke aardappelpuree.
De pitten zijn verdwenen in een hondemaag :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door