Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jean
#650494
Goedemorgen!
Mijn honden eten altijd 2 x per dag. Nu lees ik hier regelmatig dat 1 x per dag voldoende moet zijn. Wat is beter?
Ben net aan het barfen zoals sommige van jullie weten.
Alvast bedankt voor de reactie.
Door Lizzy
#650500
Volgens mij is deze vraag moeilijk te beantwoorden. Ik denk dat 1 keer voeren per dag prima is. Ik denk dat 2 keer per dag voeren ook prima is. En ik denk dat 5 dagen per week voeren (langzaam opbouwen!) ook prima is. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van jouw eigen gevoel, je situatie, jouw honden. En mensen die roepen "maar het moet zo en niet anders", die hebben een verkeerde voorstelling van zaken. Want ik denk dat niks moet.
Door amber13
#650511
Sluit me bij Lizzy aan. Zelf voer ik twee keer per dag, maar ook puur omdat ik me daar beter bij voel. Ik weet dat 1 keer per dag eten beslist niet zielig is en misschien zelfs wel beter, en overweeg zelf soms ook om 1 keer per dag te gaan voeren, om het feit dat je dan grotere stukken rib ed kan geven, die ze minder makkelijk naar binnen kunnen slikken. Maar toch houdt iets me tegen, ik ben zo gewent dat ze 's ochtends en 's avonds wat moeten hebben, dus het gaat hier ook puur om een gevoel van mij. Wat ik wel eens doe, is dat ik ze 's ochtends een klein beetje eten geef, en dan 's avonds na de lange wandeling een grote maaltijd, zo krijgen ze toch 2 keer per dag eten, alleen de ene keer meer als de andere.
Door Lizzy
#650522
Graag gedaan.

Het heeft ook wel voordelen hoor, 1 keer per dag voeren. Ten eerste is het voor de eigenaar zelf lekker makkelijk en ten tweede heeft de hond dan tenminste 1 keer per dag een lekker vol gevoel. Maar, er zijn honden die onnoemelijk ziek worden als ze niet meerdere kleine maaltijden per dag krijgen. En ik heb er zo een gehad. Dit zijn typische gevallen van : uitkijken geblazen, want voor je het weet heb je een maagtorsie te pakken. En deze honden zijn daar gewoon niet bij gebaad, bij 1 maaltijd per dag.

En nu zijn er wel geluiden dat een hond geen maagtorsie kan krijgen als je hem went aan bijv. 4 of 5 grote maaltijden per week, maar dit is allemaal gebaseerd op "we denken dat". En dan worden er vooral vergelijkjes gemaakt met wolven. En op zich snap ik dat wel maar ik vind twee dingen: ten eerste weten we niet of wolven in de vrije natuur zich ook niet dood-eten en maagtorsies krijgen. Ten tweede is een hond toch niet helemaal een wolf, qua bouw. Zo heeft de gemiddelde Duitse Dog een even iets andere borstomvang als de gemiddelde wolf.

Overigens krijgen mijn honden 2 keer per dag eten. Waarvan wisselende hoeveelheden. Ze krijgen bijvoorbeel de ene keer een maaltijd van 100 gram en de maaltijd erop een van 700 gram of zelfs een kilo. De andere keer 2 van 500. De keer erop een van 200 gram en een van 800 gram. En de keer erop bijv. een van 100 gram en een van 200 gram. Maar net hoe het uit komt. Ik sta overigens niet negatief tegenover 1 keer per dag voeren. Ik heb ook wel zitten denken om ze op 1 keer per dag te zetten.

Qua het voeren van de hoeveelheid maaltijden per week: de voorstanders die voeren zoals een wolf eet: die zeggen dat een wolf ook niet iedere dag eet en daarom eet hun hond ook niet iedere dag. Om deze reden voeren ze ook 1 keer per dag. Ik vind dat net zo onnatuurlijk als 2 keer per dag voeren. Want ik geloof dat er ook dagen voorbij gaan dat een wolf op dag 1 een paar keer per dag een paar muizen eet (en dus wel 4 keer per dag eet, want er lopen never nooit 10 muizen tegelijkertijd z'n bek in) en dag 2 toevallig 1 keer een half dood konijn vindt en ook nog een paar muizen verschalkt. En natuuuuuuurlijk zijn er ook dagen bij dat een wolf 1 grote prooi vangt, zich helemaal vol vreet en dan een paar dagen niks eet. Er gaan zelf dagen voorbij dat de wolf gewoon hongert omdat er geen eten is. Dus 'standaard voeren' is sowieso 'onnatuurlijk' of 'niet zoals de wolf eet'. Tja, in hoeverre voel je ook de behoefte om "hoe een wolf eet" te copieren? Ik denk dat de ene mens een grote behoefte voelt en de andere geen. Beide OK, denk ik.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 20 okt 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jean
#650534
En dan zo naar Halimas om lamsribben te halen en naar de Haagsche markt om te kijken of er nog iets voor te honden te koop is. Pfff, ik ga nooit naar de markt maar sinds het barfen.... Hahahaha. En ik heb nu de tijd!
Door EdwinK
#650537
Heb eigenlijk vandaag besloten om Brenda nog maar 1x per dag eten te geven. Ze eet 's morgens eigenlijk al helemaal niet, en dus haalde ik het steeds weer weg, maar dit lijkt me veel beter.
Laatst gewijzigd door EdwinK op vr 20 okt 2006, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#650552
Hier eten ze 2 maal daags en echt het is niet normaal met hoeveel enthousiasme ze klaarstaan als het eenmaal zover is...ze breken de tent af  :P
Wat is beter....2 maal of 1 maal eten per dag,vasten etc...ach ieder doet het op zijn eigen manier die hij/zij het beste past  ;)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#650842
Jean schreef: Goedemorgen!
Mijn honden eten altijd 2 x per dag. Nu lees ik hier regelmatig dat 1 x per dag voldoende moet zijn. Wat is beter?
Ben net aan het barfen zoals sommige van jullie weten.
Alvast bedankt voor de reactie.
Ik  ben vrij snel overgegaan van 2 naar 1 keer per dag voeren. Ik vind het zelf makkelijker met het oog op maaltijden klaar maken (verdelen overd e dag en zo)
Is geen must.
En heb sinds 2 weken ook een vastendag ingelast. Bevalt goed.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650850
Lizzy schreef:
Maar, er zijn honden die onnoemelijk ziek worden als ze niet meerdere kleine maaltijden per dag krijgen. En ik heb er zo een gehad. Dit zijn typische gevallen van : uitkijken geblazen, want voor je het weet heb je een maagtorsie te pakken. En deze honden zijn daar gewoon niet bij gebaad, bij 1 maaltijd per dag.
Dan heb je het in principe over een hond die iets mankeerd aan of zijn maagdarmkanaal of aan het systeem van ompname, omzetten en distributie van nutrienten.

Dat van die maagtorsie is dan toch ook van "dat denk ik"





Hier worden de honden één maal per dag gevoerd en dit niet omdat wolven misschien dit of dat, hier krijgen ze 1 maaltijd per dag zodat ze één maal per dag voldaan zijn i.p.v dat ze de hele dag honger hebben omdat ze twee keer niks krijgen.
Door Anita*
#650857
En hoe zit het dan met maagdraaiingen?
Ik heb hier een stukje info daarover, ik citeer:
Het is beter om een hond twee keer per dag te voerenin plaats van 1 keer. Als de hond 1 keer per dag te eten krijgt, is de hoeveelheid voer wat hij dan krijgt veel te groot en dat verhoogt het risico van maagdraaiingen.

Een maagdraaiing ontstaat door een grote hoeveelheid voer in de maag die dan gaat schommelen en om zijn as draait, waardoor de aanvoer (slokdarm) en de afvoer (dunne darm) van de maar afgesloten wordt, hierdoor ontstaat gasvorming in de maag die er dus niet uitkan. De maag zal door het gas gaan opzwellen, de hond zal binnen korte tijd behoorlijk gaan opzwellen en proberen te braken. Dit lukt niet, wederom doordat de aan- en afvoer kanalen afgesloten zijn, tevens is het ook niet mogenlijk om iets naar binnen te krijgen bij de hond.
Dus: Voorkomen is beter dan genezen! Geef twee voedingen per dag en ga niet gelijk na het voeren van de hond met hem wandelen of spelen, laat de hond na zijn maaltijd minimaal een uur rusten.

Dat heb ik dus gelezen.
Laatst gewijzigd door Anita* op za 21 okt 2006, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boefke
#650860
Mijn hond krijgt 1 keer per dag te eten. Ik zie persoonlijk geen verschil met toen hij 2 keer per dag kreeg. Hij eet net zoveel en net zo graag (nog steeds een buitensporig grote portie voor zijn formaat ::)). Ontlasting is even prima. Alleen vraagt hij er maar 1 keer per dag om ipv 2 keer. Eerst dacht ik dat dat door het eten kwam en een vol gevoel ofzo, maar volgens mij is het gewoon gewenning. Hij zou ook smorgens best een portie lusten :P, maar weet dat wachten en zeuren geen zin heeft...
Als ik al verschil zie met 2 keer per dag voeren, dan lijkt het soms of hij nu enkele uren voordat hij eten krijgt meer honger heeft dan toen hij 2 keer per dag kreeg. Hij zit dan af en toe echt een beetje op hete kolen, iets dat ik mij niet herinner van toen hij 2 keer per dag kreeg.
Ik voer hem zo omdat het voor mij zelf handig is. Vasten doen we hier niet, want dat is nou juist voor mij weer onhandig.
Door Lizzy
#650861
sylvia schreef: Dan heb je het in principe over een hond die iets mankeerd aan of zijn maagdarmkanaal of aan het systeem van ompname, omzetten en distributie van nutrienten.
Ja, maar laten we wel wezen Syl: die honden bestaan ook. Whoofer was daar een goed voorbeeld van. Levenslang problemen gehad met gal spugen, misselijkheid, een maagtorsie gehad en overleden aan maagkanker. Had ik met haar gaan kl*ten met 1 maaltijd per dag: had ik haar vervroegt om zeep geholpen. Daarom denk ik dat het belangrijk is om te kijken naar je hond. Het is een individu en niet voor ieder individu is 1 maaltijd (of 2 - denk dat er net zoveel honden zijn die het niet goed doen op 2) of vasten of wat-dan-ook goed. Ik ben gewoon niet zo'n voorstander van "de standaard".
Dat van die maagtorsie is dan toch ook van "dat denk ik"
Vrees dat ik hier niet begrijp wat je bedoelt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 21 okt 2006, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door