Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#650493
Hebben jullie ook al eens vaker meegemaakt dat sommige mensen echt onverschillig kunnen reageren als je vertelt dat je je hond 1 dag in de week geen eten geeft? dus laat vasten? ondanks dat je dit kan onderbouwen?

Dat ze dat zielig vinden enz? Mensen komen dan met van de argumenten: ,,maar wij eten toch ook elke dag ::)" Krijgt de hond dan geen honger?" enz

zo zie je maar dat veel mensen hun hond(en) altijd nog proberen te 'vermenselijken' veel mensen snappen dan ook niet dat een hond uiteraard een heel ander spijsverteringsstelsel heeft dan een mens...

*zucht*

Heb dit mijn geweldige man gisteren ook nog maar eens uitgelegd... ::)
Door Lizzy
#650498
Nee. Want ik vast mijn honden niet. En ik vind vasten ook geen noodzaak, omdat Mister X vindt dat het moet. En ik heb het recht heb mijn honden te voeren zoals ik dat wil. En ik vind eerlijk gezegd ook dat mensen zelf moeten weten of ze hun hond laten vasten of niet. Zielig vind ik het zeker niet. Ongezond ook niet. En bovendien is het ook nog eens feit dat het voor de mens eigenlijk ook heel gezond is om een dagje niet te eten, dus die vlieger gaat niet helemaal 100% op. Maar verder zie ik de noodzaak ook niet om andere mensen te overtuigen van mijn 'gelijk'. Dus ook om die reden heb ik dit soort discussies nooit, met andere mensen.
Door amber13
#650518
Echt zielig vindt ik het niet, maar ik heb hier geen vastendagen, en die zullen er ook niet komen. Maar mijn idee hebben onze honden na een dag van wandelen en trainen en spelen honger, en dan vindt ik niet dat ze tot de volgende dag hoeven te wachten, en ze een lekkere maaltijd verdienen en ook nodig hebben. Dit zeg ik echter alleen over m'n eigen honden dus hoor. Wat ik dan zielig vindt, zijn honden die 7 dgn per week brokkensmurrie wegkauwen, niet een hond die 6 dgn per week heerlijk gezond eten krijgt, en 1 dag niet.
Door ~Joke~
#650599
Hier nog zo eentje. Er wordt  idd beweerd dat het voor mensen ook goed is eens in de week een dagje te vasten. Mij niet gezien  :D Voor mijn honden vind ik het ook absoluut niet nodig.
Wie van degenen hier die zijn/haar honden laat vasten last voor zichzelf ook een wekelijkse vastendag in?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 20 okt 2006, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#650604
Tja......vasten is niet zielig. Heb dat ook altijd gedacht. Volgens de 'theorie' kan je met vasten beginnen als er verzadiging optreedt. Vasten is het reinigen van het lichaam in zijn meest natuurlijke vorm en op zo'n dag mag je alleen vloeibaar voedsel geven. Mijn honden hebben 2 vastendagen, meer vind ik absoluut niet nodig. Als je de avond daarvoor goed voert, komen ze de vastendag zelf probleemloos door, zonder hongergevoel. Want ze zijn nog verzadigd van de maaltijd ervoor. Ik geef alleen biologische yoghurt met honing 's ochtends en wat vers fruitsap 's avonds. Geen geschooi verder, echt niet. Ze zijn immers ook gewend aan wisselend voeren.
Nooit zou ik iemand overhalen te gaan vasten, kijk vooral naar je hond.
Maar het vasten zelf heeft wel degelijk een nut, hoor. Zeker voor honden die bv. problemen hebben met de stofwisseling in de vorm van afvallen.
En niet alleen Mister X beweert dat, he........weer zo'n understatement wat nergens op is gebaseerd. Lees de verschillende boeken er maar op na, van de verschillende barfgoeroes die er zijn. Vasten..................een must.........maar het hoeft uiteraard niet.
Door Lizzy
#650605
Even voor de duidelijkheid: Ik bedoelde met Mister X niemand in het bijzonder. Ik doelde daarmee op alle mannen (en vrouwen uiteraart) die vinden dat het moet.
Door dogsunlimited
#650607
Lizzy schreef: Even voor de duidelijkheid: Ik bedoelde met Mister X niemand in het bijzonder. Ik doelde daarmee op alle mannen (en vrouwen uiteraart) die vinden dat het moet.
OK duidelijk Lizzy, want alle barfgoeroes vinden dat het moet.
Voor de rest moet iedereen zelf weten wat ze doen, he. ;D
Door dogsunlimited
#650609
Joke Miedema schreef: Ok ik zal mijn vorige bericht even aanpassen  :D
Nee, waarom? Ik vind dat je hierin best gelijk hebt. Op bepaalde punten is het een drammertje. Maar het nut van vasten, daar heeft hij wel een punt.
Door Lizzy
#650611
Joke Miedema schreef: Ok ik zal mijn vorige bericht even aanpassen  :D
Nee welnee, hoeft toch niet!!
Door Lizzy
#650612
barfje schreef: Nee, waarom? Ik vind dat je hierin best gelijk hebt. Op bepaalde punten is het een drammertje. Maar het nut van vasten, daar heeft hij wel een punt.
Want? Is dat wetenschappelijk aangetoond? In mijn ogen is dit allemaal gebaseerd op "we denken dat". Maar is er ooit een vergelijk gemaakt met 1000 genetisch exact dezelfde honden waarvan er 500 vasten en 500 niet?

En niks moet. Zodra het een heilig moeten gaat worden, wordt het in mijn ogen een beetje eng.
Door Lizzy
#650613
(ik wil daar overigens helemaal niet mee zeggen dat ik vasten raar vind of het nut er niet van zie. In tegendeel. Ik zie het nut zeker wel omdat het verhaal van reinigen me plausibel klinkt. Niet alleen voor honden, maar ook voor mensen. Maar neemt in mijn ogen nog steeds niet weg dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Het werkt ook niet voor ieder mens of voor iedere hond).
Door dogsunlimited
#650614
Lizzy schreef: Want? Is dat wetenschappelijk aangetoond? In mijn ogen is dit allemaal gebaseerd op "we denken dat". Maar is er ooit een vergelijk gemaakt met 1000 genetisch exact dezelfde honden waarvan er 500 vasten en 500 niet?

En niks moet. Zodra het een heilig moeten gaat worden, wordt het in mijn ogen een beetje eng.
Voor mij moet ook niks. Dat moet een ieder voor zichzelf weten.
Maar alles is gebaseerd op 'we denken dat.....', dus wat is de waarheid van al die goeroes op een rij? Ik kijk liever goed naar mijn honden. ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#650625
tieneke schreef: Voor andere honden vind ik het niet zielig maar wel voor mijn eigen honden  ;)
Ik ook!!

Al moet ik wel zeggen dat íe wel heel goed luistert als ie honger heeft. Dus wie weet als we ooit nog eens aspiraties krijgen in obedience?  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door