Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miekie
#650159
Toen ik begon met zelf samenstellen heb ik me natuurlijk verdiept in de verschillende stromingen die er zijn.Nu is er niet 1 stroming waar ik me helemaal in kan vinden.Zo ben ik het niet eens met het hoge botpercentage en de vele supplementen van Billinghurst,vind ik de hoeveelheid pens die bij Eliasen en Lonsdale gevoerd mag worden veel te hoog en ben ik niet eens met Lonsdale's terughoudendheid tegenover groente,daarentegen ben ik wel een groot voorstander van vastendagen en onregelmatig voeren(Eliassen)en vind ik het prooidiermodel-percentages aanhouden die ook in n prooidiervoorkomen- ook best OK(Lonsdale).Zijn jullie aanhangers van 1 bepaalde stroming of pakken jullie,net als ik,van verschillende stromingen de 'goeie' dingen en maak je dus een mix van alle ideeen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#650161
Dat laatste zo'n beetje.
Mijn eigen honden bepalen toch de stroming die gevolgt wordt. Ik kan wel leuk denken...hé...IB das het helemaal, maar als mijn honden het daar niet goed op doen dan moet ik toch weer verder zoeken.
We take the best of al worlds ;D ;D
Door Lizzy
#650170
Mien schreef: Wie ik volg? Mw. L. Plat-Coelers.
Ja! Die volg ik ook ;D ;D ;D ;D

Nee, maar nou even zonder dollen: ik heb alle boeken over verse, rauwe voeding, gekookte voeding, kant en klare voeding zo'n beetje wel gelezen. En ik heb vrijwel alles op mijn honden uitgeprobeerd. Van gekookte voeding (ooit ben ik zo begonnen) tot alle percentages die worden geadviseerd en zo ben ik gekomen tot het dieet waar mijn honden het het beste op doen. Er zijn wel een paar dingen die ik ronduit zo onlogisch vind dat ik ze niet eens ga uitproberen om mijn honden. En zeker niet over een langere periode.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#650175
Mien schreef: Wie ik volg? Mw. L. Plat-Coelers.
Ik ook! Als Lizzy al die boeken al heeft gelezen dan hoef ik dat toch niet nog een keer te doen  ;) ? Levert een enorme tijdwinst op, kan ik weer wat langer in het bos wandelen!
Door ~Joke~
#650179
Mogen's methode [percentages vlees, bot en groente] sprak me destijds het meeste aan. Zo ben ik ongeveer begonnen maar inmiddels is het de 'Joke' methode geworden  :D :D. Mogens zou nu een stuip krijgen als hij las dat ik geen hele botten meer voer, maar de karkassen maal, dat ik nog steeds twee keer per dag voer ipv 4 -5 dagen in de week grote hoeveelheden.
Ik denk dat ik niet BARF, maar gewoon rauw voer. Voor mij is Mogens teveel doorgeschoten met het voeren zoals wolven zich voeden.
Ik heb de manier gevonden waar mijn honden het goed opdoen en waar ik mezelf ook goed bij voel  ;)
Door Dtje
#650182
Lizzy schreef: Ja! Die volg ik ook ;D ;D ;D ;D

Nee, maar nou even zonder dollen: ik heb alle boeken over verse, rauwe voeding, gekookte voeding, kant en klare voeding zo'n beetje wel gelezen. En ik heb vrijwel alles op mijn honden uitgeprobeerd. Van gekookte voeding (ooit ben ik zo begonnen) tot alle percentages die worden geadviseerd en zo ben ik gekomen tot het dieet waar mijn honden het het beste op doen. Er zijn wel een paar dingen die ik ronduit zo onlogisch vind dat ik ze niet eens ga uitproberen om mijn honden. En zeker niet over een langere periode.
ik was niet aan het dollen. Juist omdat jij alles hebt gelezen en veel meer ervaring hebt bedoel  ik het serieus.
Door Dtje
#650183
Mien schreef: ik was niet aan het dollen. Juist omdat jij alles hebt gelezen en veel meer ervaring hebt bedoel  ik het serieus.
Neemt overigens niet weg dat het om blindelings volgen gaat. Ik probeer ook mijn eigen beetje (gezonde?  :biggrin2:) verstand te gebruiken.
Door dogsunlimited
#650212
Ik volg vooral mezelf, pik van alle 3 wat mee en kijk goed naar mijn honden. Zoals het nu gaat, is het voor de honden perfect. En dat is toch vooral de theorie van Lonsdale als het om het vlees/bot/orgaan-verhouding gaat uit een 'prooidier'. Dat Lonsdale terughoudend is tegenover groente kom ik in zijn boeken niet tegen. Ook hij heeft het over gemalen groentes en groente uit tafelresten. En dat wordt hier ook erg gewaardeerd. ;)
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#650313
Ik doe het natuurlijk op mijn eigen manier maar in grote lijnen volg ik Lizzy's percentages.. Daarnaast verdiep ik mezelf natuurlijk steeds meer in de materie maar ik heb toch wel veel vertrouwen in haar kennis. (overigens ook in andere ervaren barfers hier op Barfplaats).
Door Borke
#650347
Een beetje van mezelf en een beetje van Lizzy  ;D

Ik voer minder groente en daar doet Borke het beter op, vastendagen doe ik niet aan (behalve als Borke iets liever niet wil eten en ik weet dat hij het de volgende dag wel lust).

Ik heb een Friese Stabij en geen wolf, dus een 'wovendieet' daar geloof ik niet in, maar ik voer wel 1x per dag.
Gebruikersavatar
Door pike
#650405
Als er hier al iemand gevolgd wordt, ja dan is dat Lizzy.  :) Toen ik begin dit jaar zoekende was en op vers uit kwam wist ik het al snel niet meer. Zoveel verschillende opvattingen! Tot ik op barfplaats terechtkwam. Hier waren mensen met jaren ervaring met het voeren van vers. Daar heb ik dus dankbaar gebruik van gemaakt. Waarom zelf vanalles gaan proberen als anderen dat allemaal al voor je gedaan hebben ???. Ik heb de percentages van Lizzy als basis genomen. Het is in de loop der maanden een ietsie pietsie aangepast aan de honden maar niet substantieel gewijzigd. De honden doen het er goed op, ik ben nog steeds in mijn nopjes met Pike. Heeft er nog nooit eerder zo goed uitgezien, zijn gebit is stralend schoon geworden, hij ruikt lekker  :D :D en hij gaat uit z'n dak voor zijn maaltijd.

In elke stroming vind je wel iets waar je voor of waar je niet voor bent. Ik ben bijv. geen voorstander van het hele prooidier. Afgezien van het feit dat dat in een land als Nederland amper te doen is, vind ik dat een wolf ook niet altijd een heel prooidier eet. Als een roedel gezamenlijk een rendier pakt, ik noem maar wat, eten ze daar met z'n allen van. De ranghoogste krijgt de beste stukken, de ranglaagste de leftovers. Maar niemand eet het hele prooidier. En die wolven kijken echt niet of ze van alle onderdelen genoeg procenten gegeten hebben! Zo denk ik daarover.

Ik ben ook geen voorstander van vastendagen. Ik ga er vanuit dat als een wolf niet op jacht gaat dat hij dat doet omdat hij geen honger heeft. Niet omdat hij vindt dat zijn maag rust moet hebben. Als hij 'zich heeft volgevreten aan een grote prooi waar hij voor dagen genoeg aan heeft logisch dat hij niet op jacht gaat.
Ik vind het niet nodig mijn hond zoveel te laten eten dat hij net niet barst en minstens een dag geen trek heeft. Ik vind het practischer gewoon dagelijks een maal te verstrekken waar hij een tevreden gevoel aan over houdt.  Als ze zo vol gevreten zijn kun je ook niet echt iets met ze gaan doen, qua beweging en zo.

Ben zeker wel pro groente als vervanger van maaginhoud, blaadjes, vruchtjes noem maar op. Extra vitaminepreparaten, tafelrestjes, ed. nee, die lijken me overbodig bij een goede groentemix. Ik geef nog wel een extraatje in de vorm van zeewier en eitjes.

Verder ben ik natuurlijk nog niet zo lang bezig en probeer ik steeds zoveel mogelijk dingen te lezen. MEt het gevolg dat af en toe iets nieuws wordt geintroduceerd (zoals onlangs bijv. de zeewier).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door