Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door saskia34
#649860
Ik heb uitegerekend wat mijn hond mag.
Ze weegt ong 32 kilo en ben uit gegaan van 2% vh lichaamsgewicht.

Ik wil beginnen met 3 dagen in de week barf te geven maar weet nu niet goed hoe ik het moet gaan verdelen.

Ik had gedacht dat ze per week 1 kilo bot met vleees mag en ong 300 gr groente en 300 gr orgaan vlees en dan nog ong 400 gr spier vlees.

Hoe kan ik dit nu het beste verdelen en wat bedoelen jullie met tafelrestjes want dat moet er zeker ook nog door heen??

Saskia
Door Lizzy
#649873
Als je 3 dagen per week zelf gaat samenstellen, dan zou ik persoonlijk niet te moeilijk doen en me niet echt aan de percentages houden. Wat geef je de andere 4 dagen?

Als je de andere 4 dagen brokken geeft: dan zou ik beginnen met kippennekken, qua vleesbot, en dat uitbreiden met zachte botten van kleinere diertjes (konijn, haas, parelhoen, eend, kwartel, etc). Als je versvlees geeft, dan zou ik ook beginnen met kippennekken, om haar aan vleesbotten te wennen, maar dan kun je op de duur ook prima geitenribben, lamsribben, kalfswervels, etc. gaan voeren.

Stel je geeft 2 maaltijden per dag (vooralsnog): je kunt dan heel goed die drie dagen bijv. alle drie de dagen iets van vleesbot geven. En dan bijvoorbeeld 2 maaltijden met vlees en groente en 1 maaltijd met orgaanvlees en groente.

Tafelrestjes hoef je niet te geven. Het mag wel. Tafelrestjes zijn alle dingen die van jouzelf overblijven en niet ongezond zijn voor de hond: eitje, gekookte groente, restjes gekookt/gebakken vlees, yoghurt, etc.
Door saskia34
#649878
Ze krijgt de andere dagen nog droge brok.
Dat zal denk ik wel veranderen als het mij goed bevalt.

Dus als ik het goed begrijp moet ik haar die 3 dagen kippennekjes als bot geven.
Moet ik al het andere vlees en het orgaanvlees dan ook over 3 dagen verdelen?
Bijvoorbeeld s"ochtends kippennekjes met wat pens en dan s'avonds vlees met groente??
Door Lizzy
#649895
saskia34 schreef: Ze krijgt de andere dagen nog droge brok.
Dat zal denk ik wel veranderen als het mij goed bevalt.

Dus als ik het goed begrijp moet ik haar die 3 dagen kippennekjes als bot geven.
Moet ik al het andere vlees en het orgaanvlees dan ook over 3 dagen verdelen?
Bijvoorbeeld s"ochtends kippennekjes met wat pens en dan s'avonds vlees met groente??
Als je brok voert, dan zou ik zeker beginnen met kippennek ja. Alle drie de dagen. En als dat goed gaat, kun je ingeknipte kippenvleugels en kipkarkas geven. En als dat goed gaat: eendennekken. En als dat goed gaat: eendenvleugels. En als dat goed gaat, delen van hele eend, parelhoen, konijn, etc. Voorlopig zou ik nog even niet denken aan geitenribben/lamsribben. Laat je hond eerst maar even wennen aan het verteren van bot.

Je kunt bijv 's morgens kippennekken geven en 's avonds pens met groente. Of 's morgens vlees (bijv. runderkopvlees of lamsvlees of kalkoenvlees of hertenvlees) met groeten en 's avonds kippennekken geven. Of zoals jij al schreef, 's morgens kippennek met pens en 's avonds vlees met groente. Varier gerust.
Door saskia34
#649917
Ok dat begrijp ik dan wel,

Ze heeft al vaker botten gegeten dus ik verwacht niet zo heel veel problemen.

Ik ben vandaag bij een visboer geweest en daar kan ik visafval en zalmkoppen halen, kan ik dat visafval ook la geven of moet ik daar nog even mee wachten??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door