Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dian
#649140
Rakker krijgt nu volledig kvv. Dit vreet hij binnen een minuut weg. Als ik zou gaan barfen, moet hij meer moeite doen natuurlijk. Nu heb ik de rekenhulp gedownload en ingevuld. Omdat Rakker maar zo'n kleine knurft is, zou hij in een hele week 1050 gr nodig hebben. Uitgesmeerd over 7 dagen is dat 150 gr per dag. Dan valt er niet zo heel veel te knagen vrees ik. Rakker weegt 7,5 kg. Ik ben uitgegaan van een percentage lichaamsgewicht van 2%. Bot: 50, groente 15, orgaan 15, spiervlees 20. Dat wordt respectievelijk voor een week: bot 530 gr, groente 160 gr, orgaan 160 gr en spiervlees 210 gr.

Zijn er meer hier met honden van 7 à 8 kg die barfen en hoeveel geven jullie in de week? Ik zou graag een voorbeeld menu zien als dat kan.
Laatst gewijzigd door Dian op di 17 okt 2006, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tanna
#649188
Onze hond is een border terrier en weegt iets meer dan 7 kg.
Deze week krijgt ze :

elke morgen 30 á 40 gram groentenpuree

tussen de middag 35 gram orgaan (kippenmaag, kippenlever, kippenhart, lamshart, runderhart, pens)

en dan 's avonds ongeveer 130 gram van
- sardientjes
- kippebout
- eendepoot
- kalfsstaart
- paardevlees
- lamsrib
- geitenrib

Drie keer per dag eten mag eigenlijk niet, maar het bevalt ons best zo.
Door Dtje
#649190
Wat je kunt doen is de ene x meer geven, bvb lamsrib en dan de volgende maaltijd/dag minder, bvb kopvlees.
Verder kun je kippevleugels goed afwegen en als zalmkop in vieren laat hakken heb je ook mooie porties. Dit is even wat mij zo opkomt. Aaan een weekmenu kan ik je niet helpen aangezien wat jij in een week geeft hier bijna per dag op gaat. Maar er zijn meer mensen met kleine honden dus effe afwachten.
Door K&D
#649193
Hier hetzelfde hoor. Onze shelties wegen 6,7 kg en de pup 4. Die eten ook maximaal 130 gram en 200 gram per dag........en gelukkig eet de pup inmiddels ook kippenbotjes.

1 flink kipkarkas is dus 1 maaltijd
2 ribbetjes van lamsrackjes met vlees ook
1/4 zalmkop met wat vlees, lever
100 gram ongemalen rundgehakt (kan ik hier kopen bij de slager) + sardien
100 gram runderlap of kopvlees en een eitje
kefir

Ik maak een grote portie groentemix en vries die in in een ijsblokjesbak met grote blokjes. Dat is ongeveer 20 gram per blokje. Dat mik ik dan bij de maaltijd.

Ik geef afwisselend Carnibest en barf.  Gevogelte kan altijd wel, lam,  zalmkop, jong geitje ook, maar de grotere zaken (lamskop enzo) dat zie ik niet zitten, dat krijgen ze gewoon niet weg.
Het is een beetje roeien met de riemen die je hebt, met die kleine hondjes. Met grote honden is het inderdaad anders en makkelijker. De verhoudingen zijn echter hetzelfde.
Ik geef ook rustig "luxe" dingen zoals lamsrack enzo als ik die een beetje voordelig zie liggen (afgeprijsd of zo). Het is maar zo'n klein beetje........
Gebruikersavatar
Door Dian
#649200
Lindsey schreef: Hier hetzelfde hoor. Onze shelties wegen 6,7 kg en de pup 4. Die eten ook maximaal 130 gram en 200 gram per dag........en gelukkig eet de pup inmiddels ook kippenbotjes.

1 flink kipkarkas is dus 1 maaltijd
2 ribbetjes van lamsrackjes met vlees ook
1/4 zalmkop met wat vlees, lever
100 gram ongemalen rundgehakt (kan ik hier kopen bij de slager) + sardien
100 gram runderlap of kopvlees en een eitje
kefir

Ik maak een grote portie groentemix en vries die in in een ijsblokjesbak met grote blokjes. Dat is ongeveer 20 gram per blokje. Dat mik ik dan bij de maaltijd.

Ik geef afwisselend Carnibest en barf.  Gevogelte kan altijd wel, lam,  zalmkop, jong geitje ook, maar de grotere zaken (lamskop enzo) dat zie ik niet zitten, dat krijgen ze gewoon niet weg.
Het is een beetje roeien met de riemen die je hebt, met die kleine hondjes. Met grote honden is het inderdaad anders en makkelijker. De verhoudingen zijn echter hetzelfde.
Ik geef ook rustig "luxe" dingen zoals lamsrack enzo als ik die een beetje voordelig zie liggen (afgeprijsd of zo). Het is maar zo'n klein beetje........
Je geeft hen dus 1 x per dag eten begrijp ik? Rakker krijgt nu 2 x eten, 's morgens 100 gr en 's middags aan het eind 75 gr. Als je de barfmaaltijd moet splitsen in 2 x blijft er helemaal niets over! Of zie ik dat verkeerd? Op zich wil ik wel gaan proberen om Rakker over te zetten, maar ik denk niet helemaal. Toch ook KVV ernaast?
Ik heb trouwens nog even de tijd. De vriezer zit net vol met Energique 4, dit wil ik  de komende maand gaan geven om te kijken of het helpt tegen Rakkers huidproblemen. Ik ben me nu dus aan het oriënteren voor de tijd daarna.
Laatst gewijzigd door Dian op di 17 okt 2006, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#649203
Ik denk dat het ook afhankelijk is van de hoeveelheid waarop je hond het goed doet Dian. Joris weegt 9 kg en eet 300 gram per dag en ik voelde net dat hij toch weer magerder wordt. Dat betekent dat hij meer krijgt.

Ook hier voer ik 1x per dag. Maar je zult echt moeten proberen om vast te kunnen stellen of 150 gram genoeg is. Misschien heeft Rakker wel meer nodig.

In 1e instantie voerde ik ook 2x per dag en dat was dus 150 gram per maaltijd. Ik deed dan eigenlijk hetzelfde als Lindsey. 150 gram kippennekken, 150 gram lamsrib, 150 gram eendennek enz. enz. Het lijkt ingewikkelder dan het is, maar je kunt volgens mij op zo'n kleine hoeveelheid je beperken tot 1 soort per dag.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#649205
En als je er KVV bij blijft geven hoef je ook niet zo op de percentages te letten. Dan zou ik b.v. 4 KVV dagen doen en 3 dagen barf met vlees/bot wat niet in de KVV zit. Dus b.v. 1x eendennekken, 1x lamsrib en 1x zalmkop. Dan ben je er toch al? ;)
Gebruikersavatar
Door Dian
#649208
Pauline schreef: Ik denk dat het ook afhankelijk is van de hoeveelheid waarop je hond het goed doet Dian. Joris weegt 9 kg en eet 300 gram per dag en ik voelde net dat hij toch weer magerder wordt. Dat betekent dat hij meer krijgt.

Ook hier voer ik 1x per dag. Maar je zult echt moeten proberen om vast te kunnen stellen of 150 gram genoeg is. Misschien heeft Rakker wel meer nodig.

In 1e instantie voerde ik ook 2x per dag en dat was dus 150 gram per maaltijd. Ik deed dan eigenlijk hetzelfde als Lindsey. 150 gram kippennekken, 150 gram lamsrib, 150 gram eendennek enz. enz. Het lijkt ingewikkelder dan het is, maar je kunt volgens mij op zo'n kleine hoeveelheid je beperken tot 1 soort per dag.
Is het zo dat je van KVV dan minder moet geven dan bij BARF? Rakker eet 175 gr kvv per dag, 150 was net te weinig.
Door K&D
#649210
ik geef inderdaad 1 x per dag, anders waait het weg  :D
De pup krijgt 2 x per dag, maar die krijgt dan ook meer.
Ik heb een tijdje volledig gebarft, maar werd een beetje simpel van die kleine beetjes. En zo gaat het eigenlijk prima. Maar ik wissel nu voornamelijk af met KVV omdat de pup alleen nog maar kippenbotjes eet. En zelf vind ik het zo heel prettig omdat het afwisselend is, en je niet zo  hoeft op te letten met percentages.
Laatst gewijzigd door K&D op di 17 okt 2006, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#649353
Dian schreef: Is het zo dat je van KVV dan minder moet geven dan bij BARF? Rakker eet 175 gr kvv per dag, 150 was net te weinig.
Nee dat kun je niet stellen hoor. Ze krijgen bij mij van beide evenveel. Het is echt een kwestie van uitproberen en ondervinden. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#649395
Tanna schreef: Onze hond is een border terrier en weegt iets meer dan 7 kg.
Deze week krijgt ze :

elke morgen 30 á 40 gram groentenpuree

tussen de middag 35 gram orgaan (kippenmaag, kippenlever, kippenhart, lamshart, runderhart, pens)

en dan 's avonds ongeveer 130 gram van
- sardientjes
- kippebout
- eendepoot
- kalfsstaart
- paardevlees
- lamsrib
- geitenrib

Drie keer per dag eten mag eigenlijk niet, maar het bevalt ons best zo.
Van wie niet? ???
Door Twiz
#649412
Als je kijkt naar de hoeveelheden in het bericht van Tanna kom je al een heel eind.
Voer je twee keer per dag, dan kun je 's ochtends bv wat groente en orgaan geven en dan 's avonds vleesbot en/of vlees.

Je voert nu 175 gram, zou je dan in de ochtend 30 gram groente en 30 á 35 gram orgaan of vlees geven, dan blijft er voor de avond nog ruim 100 gram over, dat is met kippenekken, eendenekken, kwartel, parelhoenkarkas sardientjes en (deel van een) zalmkop heel goed te doen.
En je kunt ook best eens wat lamsribben geven (een paar aan elkaar) die iets zwaarder zijn, dat "pik" je er een andere maaltijd weer af, dan wordt het een keer één kippevleugel in plaats van meer.

Als je voorlopig kvv wil geven en de barfmaaltijden wil gaan introduceren naast Energique, maken de verhoudingen ook niet zo veel uit, geef dan dingen die niet of weinig in Energique zitten zoals paardenvlees, eend, kwartel, konijn, parelhoen en vis. Dan zou ik wel zuinig zijn met het voeren van orgaan, dat zit voldoende in Energique.
Gebruikersavatar
Door Dian
#649423
Dank jullie voor jullie adviezen. Ik wil deze week wel al proberen of Rakker bot wil eten. Hij heeft dus zo'n "lekker" rawhide bot en dat vreet meneer dus absoluut niet. Ligt al weken onder de tafel en hij ruikt er een keer aan en loopt snel weg. Ik ben dus een beetje bang dat meneer te lui is om te knagen! Wil deze week bij een poelier zien wat kippenekjes te krijgen zodat ik die eens kan proberen. Gewoon vlees vindt hij heerlijk, pas had ik runderlap en hem daar een stukje van gegeven. Verdween als sneeuw voor de zon. Geldt ook voor kipfilet. Vlees zal dus wel gaan, maar bot.

Kippenekken zijn zachter als vleugels? En moet ik die dan eerst kapot meppen of kun je die zo geven?

Allemaal vragen, misschien wel hele stomme, maar ik vind het best wel eng dat bottengedoe.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#649428
Mep voor de zekerheid de kippennekken nog ff plat met een hamer. Kijk goed hoe de hond het eet. Als het goed gaat, kun je het de volgende keer vasthouden. En idd zijn nekken zachter dan vleugels.

Ik zou geen orgaanvlees voeren als je ook KVV blijft geven. Op de dagen dat je barft zou ik kiezen voor spiervlees en vis.
Door K&D
#649436
Doe er wel een zak omheen voordat je gaat meppen....scheelt een hoop schoonmaken  :biggrin2:
Het mooie is dat je dan gelijk ervaart hoe hard/zacht kippebotjes zijn. Nekjes, vleugeltjes of een kipkarkas sla je heel makkelijk tot moes met een hamer. En als je hond goed kauwt; grover proberen te geven.
De eerste keer is altijd wat eng, maar het went heel snel als je ziet hoe je hond geniet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door