Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maxie
#644841
Ik heb pompoenpitten en hazelnoten gekocht bij AH, neem aan dat dit oke is? Hoeveel kan ik Max daarvan voeren? Er zit per zakje 65 gr. in.

groetjes,
Ilona
Door 202Spots
#644892
Zijn het rauwe ongebrande noten?
Moeten wel gemalen worden en dan kan je 2 theelepels of zo door yoghurt of groentemix doen.
Kan paar x per week of elke dag 1 theelepel.komt er niet zo precies op aan. ;)
Door Lil
#645278
Ik geef ze ook wel heel als beloning, maar malen is beter voor de vertering en de opname van de stoffen. Ik geef de noten alleen in het notenseizoen. Net als dat ik bessen en bramen alleen voer als ze in de natuur voorkomen.

Maar je kunt gewoon lekker een paar keer per week wat noten geven.
Door maxie
#645313
oke, dus moet ze wel malen, ik zou ze zo hebben gegeven ::). Niet handig dus.

Bedankt.
groetjes,
Ilona
Door *Natasja*
#645339
Wat is de toegevoegde waarde van noten voor honden eigenlijk? Bevatten ze vitamines of iets dergelijks?
Door 202Spots
#645349
*Natasja* schreef: Wat is de toegevoegde waarde van noten voor honden eigenlijk? Bevatten ze vitamines of iets dergelijks?
Door Lizzy:
"sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, walnoten, hazelnoten, pecannoten, paranoten. Macadamia noten schijnen overigens giftig voor honden te zijn! Niet geven dus!

Sesamzaad bevat veel calcium, vitamine E, ijzer, magnesium, foliumzuur, vitamine B's en proteine.

Pompoenzaden bevatten veel vezels, magnesium, kalium, ijzer, fosfor, zink en een beetje vitamine A. Deze zaden werken lintworm-afdrijvend.

Pecannoten bevatten veel onverzadigde vetzuren en vrij veel vezels. Ze leveren ook een bescheiden hoeveelheid calcium, magnesium, ijzer en zink en 100 gram lever mere dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine E.

Zonnebloempitten bevatten veel proteine, vitamine B, ijzer, zink, kalium, en seleen en behoren tot de beste bronnen van vitamine E.

Paranoten behoren tot de rijkste bronnen van het essentiele mineraal seleen. Een paar noten per dag zijn meer dan voldoende om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van dit mineraal binnen te krijgen.

Hazelnoten bevatten veel proteine, vezels en magnesium. Ze bevatten ook ijzer, zink en veel vitamine E. 100 gram levert genoeg voor een hele week.

Walnoten bevatten vetzuren, proteine, een beetje zink, vitamine E en foliumzuur."
meer op:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... on=search2
Door java
#645653
Walnoten giftig...echt waar ???

Wij hebben zelf een notenboom en de honden zijn razend op de noten. Wij laten de noten altijd drogen en geven ze dan als beloning met trainen!!! Het gehele jaar door !!

Ben ik nou mijn doggy's aan het vergiftigen.... ???

groetjes Will
Door Lizzy
#645655
Volgens mij is de walnoot zelf niet giftig maar kan de walnoot beschimmelt zijn en dat kan dan weer giftig zijn voor honden.
Door Mevroi Kruim
#645680
Schillen van walnoot, de bolsters, niet de notendoppen, zijn giftig. Ze bevatten erg veel looizuren. En er is een Amerikaanse walnotensoort, Black walnut, waarvan bast, bolsters, blad giftig is. Maar die groeit hier niet.
Door tieneke
#645687
Hier staan ook een paar grote notenbomen waarvan er eentje op de Nollebakkers hun terrein staat en gelukkig heeft deze dit jaar weinig noten want ze eten dus de schil en al op...ik kijk eerst iedere morgen of er noten liggen maar kan het niet helemaal voor zijn dat ze er soms 1 eten  :-X
Gebruikersavatar
Door *Monique
#646153
maxie schreef: Ik heb pompoenpitten en hazelnoten gekocht bij AH, neem aan dat dit oke is? Hoeveel kan ik Max daarvan voeren? Er zit per zakje 65 gr. in.

groetjes,
Ilona
Is het nodig om pitten bij te voeren?
Door Mevroi Kruim
#646249
Niet nodig maar wel goed. Noten voegen echt wat toe aan het dieet, en pompoenpitten werken ook nog lintwormafdrijvend.
Af en toe een paar door de groentemix is prima.
Door 202Spots
#646443
De pumpkinseeds doe ik ook altijd door de noten/zaadjes/pitjes mix.
om 't pumkinseeds als ontwormer te geven moet je 2 X per dag 'n dessert lepel fijngemalen pumpkinseeds door 't eten geven,dat voor 1 week doen,en na 3 weken herhalen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#646657
202spots schreef: Door Lizzy:
"sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloempitten, walnoten, hazelnoten, pecannoten, paranoten. Macadamia noten schijnen overigens giftig voor honden te zijn! Niet geven dus!

Hier begrijp ik uit dat Macadamia noten giftig schijnen te zijn??
Is het verstandig om de andere zo te geven (door kefir o.i.d) ? Of kun je het ook door de gr-mix doen? En wat zijn dan de hoeveelheden wat je aan kunt houden?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#646761
trimsalon schreef:Hier begrijp ik uit dat Macadamia noten giftig schijnen te zijn??
Is het verstandig om de andere zo te geven (door kefir o.i.d) ? Of kun je het ook door de gr-mix doen? En wat zijn dan de hoeveelheden wat je aan kunt houden?
Als ik noten geef gaan ze bij mij door de groentemix. Net als Lil krijgen ze hier ook alleen maar noten in het notenseizoen. Heb toevallig gisteren tamme kastanjes (uit eigentuin) en walnoten (uit Karin's tuin) staan pureren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door