Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Axel*
#644324
Pff, het zit niet mee.
Ik krijg net een mailtje dat er nierfalen is vastgesteld na een bloedonderzoek bij mijn poes.  :'( Ze leeft bij mijn ouders in B.
Ik ga zo naar de waardes vragen en welke medicijnen ze krijgt. Ik las dat ze een nierdieet krijgt nu.

Ik ben zo vreselijk kwaad op mezelf dat ik haar nooit op de kvv heb gezet. Ze at haar hele leven RC. Ik heb 2 jaar geleden eens CB en Duck geprobeerd maar ze moest het niet, dus ik wou het erbij laten. Nu kan ik mezelf wel een klap verkopen  :-[ :-[ :-[ En ik heb eigenlijk nog nooit een bloedonderzoek gedaan, anders was ik er veel eerder bij geweest. Oh, wat ben ik kwaad op mezelf. En ik kan haar niet eens knuffelen  :(

Ik ben nog druk aan het lezen hier, want er zijn behoorlijk wat topics over.
Duck is het makkelijkst te verkrijgen voor mijn ouders. Barfen zullen ze echt niet zien zitten.

Hoe pak ik het aan: ook even wat kookend water erover doen in het begin misschien? In de mond steken zoals ik hier ergens al las?

Tips aub!!
bedankt
Laatst gewijzigd door *Axel* op di 10 okt 2006, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Axel*
#644339
Medicijnen:
fortekor 1/4 per dag
epakitine of zoiets

Prescription diet KB (KD) feline

Waarden moet ik de da even voor bellen
Door *Robin*
#644461
ik kan je niet helpen met een nierpatiëntje maar ik wil je veel sterkte wensen!! :-*
er zijn wel veel mensen die er wel wat vanaf weten hier!! ;)
Door Borke
#644476
Wij hebben hier ook een nierpatiente en zij slikt ook dagelijks Fortekor.
Ze heeft ook een voedselintolerantie en verdraagt geen brokken, dus nierdieet krijgt ze niet.
Zij eet CB lam (inmidels ruim 2 jaar), is 12 jaar oud en ziet er uit als een poes van een jaar of 3. Ze is in topconditie, actief, levendig en prachtige vacht.
Nierwaardes blijven stabiel.
Door *Axel*
#644487
Astrid, begrijp ik nou dat je wel nierdieet zou geven als ze geen voedselintolerantie had  ???

Heb net da gesproken, nou een assistente.
creatinine 510.95  en zou tussen 70-130 moeten zijn  :o :o :o
ureum 36 en zou 12.5 moeten zijn

Mijn ma had eigenlijk niks gemerkt, behalve dat ze wat mager is, daarom is bij het jaarlijks onderzoek even bloed genomen. Ushuaia is verder op 10 jaar nooit ziek geweest, echt nooit en nu...  :(
Heb mijn vorige DH verloren aan nierfalen, heel acuut. Op 10d was hij van niks aan de hand zo fel achteruit gegaan dat ik de zwaarste beslissing in mijn leven heb moeten nemen  :'(

Is hier infuus noodzakelijk?
En hoe slecht staat het ervoor?
Door *Axel*
#644492
Bon, ik heb de ass nog even terug gebeld.

Zij Zei: Ushuaia is klinisch niets aan te merken, dus is een infuus nu nog niet nodig. Ik mag me niet blind staren op die veel te hoge waarden, want de ene kat is de andere niet en de ene kan lagere waardes hebben , maar er zo slecht aan toe zijn, dat ze wel infuus nodig heeft.
het is dus allemaal nog niet dramatisch (alhoewel, voor mij wel  :'()
en met het dieet  ::) en medicatie moet ze kunnen stabiliseren.
Ik ga zo verder met opzoekingen hier.
Door Antonia
#644527
isabel debacker schreef: Heb net da gesproken, nou een assistente.
creatinine 510.95  en zou tussen 70-130 moeten zijn  :o :o :o
ureum 36 en zou 12.5 moeten zijn

Mijn ma had eigenlijk niks gemerkt, behalve dat ze wat mager is, daarom is bij het jaarlijks onderzoek even bloed genomen. Ushuaia is verder op 10 jaar nooit ziek geweest, echt nooit en nu...  :(
Is hier infuus noodzakelijk?
En hoe slecht staat het ervoor?
Ik vind dit een heel lastig onderwerp. Bij een van mijn katten is onlangs ook nierfalen geconstateerd. Mijn dierenarts heeft een bloedmonster opgestuurd naar Utrecht en daar hanteren ze andere normaalwaarden.
Ureum: tussen 1,7 en 5,5
Creatine: 170 (hier hanteert mijn dierenarts een waarde van 100).
Ook mijn kat was behoorlijk vermagerd en er zit een infectie, daarom kreeg hij in eerste instantie een antibiotica kuur. Fortekor is op zich een prima regulier medicijn bij nierfalen, maar omdat het bloeddrukverlagend werkt vond mijn dierenarts dat (gezien de slechte conditie van mijn kat) nog niet verantwoord om te geven.
Ik voer hem nu (dwangvoeding omdat hij zelf nauwelijks eet) Bibi Natuurmix afgewisseld met Energique (voor honden) en kleine reepjes vers hertenvlees, runderpoulet, kipfilet, kalfsvlees. Daar overheen 2 x daags een half lepeltje Ipakitine (=voedingssuplement i.v.m. fosforgehalte) en 2 x daags 1 tabletje Niertonicum van MacSamuel.
Van echt opknappen is nog geen sprake.
Laatst gewijzigd door Antonia op zo 08 okt 2006, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#644823
isabel debacker schreef: Astrid, begrijp ik nou dat je wel nierdieet zou geven als ze geen voedselintolerantie had  ???
Nee, ik wilde vers voeren, ook zonder die voedselintolerantie. Onze 6 Maine Coon katten en onze hond eten alleen maar vers. Ik kan me geen enkele reden indenken waarom ik daarvan af zou stappen ;)

Op het moment dat ik het van haar nieren ontdekte, was ik net begonnen met vers voeren aan haar en kreeg ik daarmee de 'spuitpoep' als gevolg van de voedselintolerantie onder controle. Toen had ik dus de voordelen van vers ontdekt en had ik haar geen nierdieet gegeven als ze het zo (met CB en Fortekor) ook goed redde.
Een half jaar daarvoor voerden we nog brokken en hadden we waarschijnlijk dieetbrokken voor nierdieet gekozen
Door *Axel*
#644869
AstridStraver schreef: Nee, ik wilde vers voeren, ook zonder die voedselintolerantie. Onze 6 Maine Coon katten en onze hond eten alleen maar vers. Ik kan me geen enkele reden indenken waarom ik daarvan af zou stappen ;)

Op het moment dat ik het van haar nieren ontdekte, was ik net begonnen met vers voeren aan haar en kreeg ik daarmee de 'spuitpoep' als gevolg van de voedselintolerantie onder controle. Toen had ik dus de voordelen van vers ontdekt en had ik haar geen nierdieet gegeven als ze het zo (met CB en Fortekor) ook goed redde.
Een half jaar daarvoor voerden we nog brokken en hadden we waarschijnlijk dieetbrokken voor nierdieet gekozen
Aaaaaah, ik dacht al...

@ Antonia, mijn kat eet eigenlijk bijzonder goed, de dieetbrokken vindt ze heerlijk  ???
Duck tot nu toe niet  >:(

Ik heb BP uitgeplozen gisteren en alle tips opgeslagen. Ik weet nu dus eigenlijk wat ik kan geven en wat niet. Ik heb geinformeerd naar Duck Therapy, maar dat moet ik nog doorlezen. Maar ja, dan moet ze wel eerst vers willen  ::)

1 Lichtpuntje vandaag: mijn ma heeft ze rauwe biefstuk gevoerd en blijkbaar vond ze dat lekker  :)
Ik heb haar nu aangeraden van alle soorten vlees te proberen, op te schrijven wat ze lust en wat niet... en ik ga mijn ma dan, zonder dat ze het zelf weet,  ;) aan het barfen zetten  :P
Maar ondertussen ook de dieetbrokken, want ze moet natuurlijk blijven eten. En zo overschakelen dan maar...
En hopen dat `t lukt.
Door Borke
#645788
Als ze van bloederig vlees houdt, dan zou je eens BIBI moeten proberen voor de akt.
Daar was onze nierpatiente ook dol op, alleen helaas verdroeg ze het rundvlees niet goed wat er in zat (ivm voedselintolerantie).
Door *Axel*
#645953
>:( >:( Nou zeg, ik kan er niet mee lachen.

net bericht van mijn moeder: Mijn poes was aan het uitdrogen  :o
Ze komt net van de dierenarts en heeft daar onderhuids vocht gekregen als ik het goed begreep. Indien morgen niet beter dan moet ze aan het infuus.

Ik snap er niks van (de dierenarts ook niet)
Kat is behalve beetje mager helemaal ok, speelt, eet, drinkt, ...
Mijn moeder gaat voor enting naar de dierenarts, die bloed neemt om te zien of er niks mis is want ze is wat mager.
Resultaat nierfalen, waarop ze dieetvoeding en medicatie krijgt, vanaf dag 2 gaat het bergaf en nu staat ze op uitdrogen  :o :o

Da denkt dat het nierfalen nu tot klinisch ziektebeeld leidt  ???
Wel erg toevalig niet  ???

Ik snap er helemaal niks van maar ben echt niet gerust.

Astrid, denk niet dat daar in de buurt bibi te krijgen is. Ik ga eens zoeken.
Ma heeft ondertussen diezelfde dieetvoeding maar in vleesvorm meegekregen, die at ze (nu) wel heel graag  :-\

verdorie zeg, ene miserie na de andere hier  :'(
Door *Axel*
#646563
Ushuaia is dood  :'( :'(
Ze is vanmiddag zo slecht geworden, was met haar kopje tegen de grond aan het slaan...
mijn ma heeft de knoop doorgehakt...  :'(
Heb verder niks te zeggen
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door