Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twister
#646154
Ik had even een vraagje. Ik voer volledig Carnibest.
Daarnaast wil ik een aantal dagen zelf gaan samenstellen.

De honden zijn Markiesjes met gewichten van tussen de vijf en de acht kilo. Ze hebben al wel ervaring met kippennekken en pens.

Nu kan ik aan geitensnippers, pens rund/schaap, kopvlees, kalkoennekken,kipkarkassen, kippennekken komen.

Hoeveel dagen kan ik nu zelf gaan samenstellen zodat het percentage orgaanvlees en bot niet in gevaar komt?

Orgaanvlees is wel aan te komen, maar wilde ik niet bestellen omdat ik vermoed dat er in Carnibest natuur al genoeg orgaan zit.
Het botten geven durf ik verder nog niet zo goed. Ik kan wel aan schapenribben of geitenribben komen, maar ben bang dat dat nog teveel gevraagd is van de hondjes en ik durf het zelf dus ook niet goed. Zijn die niet te hard voor ze? En hoe zit het met het bot van eendenbouten?
Door *Natasja*
#646188
Ik voer zelf half KVV/half BARF: 's ochtends krijgen ze Bibi, 's middags een BARF-maaltijd. Orgaanvlees geef ik nauwelijks, als ik het al geef, doe ik het als vervanging van de KVV-maaltijd, omdat ze anders volgens mij te veel orgaanvlees binnenkrijgen. Als BARF-maaltijd krijgen ze bij mij (afgewisseld): lams- en geiteribben, kopvlees, hele (nou ja, halve) haan, zalmkop (geldt alleen voor Benthe, Beau lust ze niet), kippenekken en -vleugels, en af en toe riblappen (als ik er goedkoop aan kan komen). Verder krijgen ze 2 keer per week een rauw eitje en 2 keer per week groentemix, en iedere dag een paar schepjes Biogarde. Af en toe een stukje appel tussendoor.

Volgens mij is het zo, dat als je zorgt dat je niet meer dan 50% BARF voert, je over de percentages niet zo hoeft in te zitten.
Door Twister
#646195
*Natasja* schreef: Ik voer zelf half KVV/half BARF: 's ochtends krijgen ze Bibi, 's middags een BARF-maaltijd.

(.....)

Volgens mij is het zo, dat als je zorgt dat je niet meer dan 50% BARF voert, je over de percentages niet zo hoeft in te zitten.
Voor mij is het bijna nit te doen om 's ochtends CB te geven en 's avonds een barfmaaltijd. Ik heb er een aantal honden tussen zitten die tussen de 100 en 200 gram per dag krijgen. En dat gewicht bereik je natuurlijk al zo......

Als ik dus in het begin ga zitten rond de drie dagen zelf samenstellen zou er dus nog geen probleem hoeven op te treden. Dat zou mooi zijn  :)
Door *Natasja*
#646197
Twister schreef: Voor mij is het bijna nit te doen om 's ochtends CB te geven en 's avonds een barfmaaltijd. Ik heb er een aantal honden tussen zitten die tussen de 100 en 200 gram per dag krijgen. En dat gewicht bereik je natuurlijk al zo......

Als ik dus in het begin ga zitten rond de drie dagen zelf samenstellen zou er dus nog geen probleem hoeven op te treden. Dat zou mooi zijn  :)
Nee, dat zijn inderdaad geen hoeveelheden die je nog eens kunt opsplitsen in half KVV/half BARF. Sorry, daar had ik niet aan gedacht.

Je zou het nog even aan één van de meer ervaren BARF-ers kunnen vragen, maar volgens mij kom je niet in de problemen als je 3 dagen zelf samenstelt. Mits je die 3 dagen natuurlijk wel voldoende afwisselt, en niet te veel voert wat er in de KVV ook al zit. ;)
Door Lizzy
#646202
Twister schreef: Ik had even een vraagje. Ik voer volledig Carnibest.
Daarnaast wil ik een aantal dagen zelf gaan samenstellen.

De honden zijn Markiesjes met gewichten van tussen de vijf en de acht kilo. Ze hebben al wel ervaring met kippennekken en pens.

Nu kan ik aan geitensnippers, pens rund/schaap, kopvlees, kalkoennekken,kipkarkassen, kippennekken komen.

Hoeveel dagen kan ik nu zelf gaan samenstellen zodat het percentage orgaanvlees en bot niet in gevaar komt?

Orgaanvlees is wel aan te komen, maar wilde ik niet bestellen omdat ik vermoed dat er in Carnibest natuur al genoeg orgaan zit.
Het botten geven durf ik verder nog niet zo goed. Ik kan wel aan schapenribben of geitenribben komen, maar ben bang dat dat nog teveel gevraagd is van de hondjes en ik durf het zelf dus ook niet goed. Zijn die niet te hard voor ze? En hoe zit het met het bot van eendenbouten?
Ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet zo goed :-[. Als je voor de helft versvlees geeft en de andere helft zelf samenstelt, dan hoef je niet zo nauwkeurig te kijken. Als je ook spulletjes geeft niet niet in Carnibest natuur zitten, zit je helemaal goed.

Schapenribben is niks. Dat kun je in de winkel laten. Veel te hard. Lamsribben zijn vaak al hard, laat staan geitenribben. Ik denk zelf dat je voorlopig beter even wat zachte vleesbotten kunt geven. Totdat je er zelf ook meer aan gewend bent en het niet zo eng meer vindt. Je kunt delen van hele kippen geven of kippennekken/karkassen. Als dat goed gaat, probeer dan eens een deel van een hele eend (de poten zijn nou net weer een tikje harder. Kan een hond prima aan, maar is meer voor de iets gevorderde baas). Begin gewoon rustig aan. Geef jezelf de tijd. Je ziet vanzelf dat je hond geschikte vleesbotjes prima kunnen eten en krijgt dan zelf steeds meer zelfvertrouwen.
Door Twister
#646209
Lizzy schreef: Ik begrijp eerlijk gezegd je vraag niet zo goed :-[. Als je voor de helft versvlees geeft en de andere helft zelf samenstelt, dan hoef je niet zo nauwkeurig te kijken. Als je ook spulletjes geeft niet niet in Carnibest natuur zitten, zit je helemaal goed.

Schapenribben is niks. Dat kun je in de winkel laten. Veel te hard. Lamsribben zijn vaak al hard, laat staan geitenribben. Ik denk zelf dat je voorlopig beter even wat zachte vleesbotten kunt geven. Totdat je er zelf ook meer aan gewend bent en het niet zo eng meer vindt. Je kunt delen van hele kippen geven of kippennekken/karkassen. Als dat goed gaat, probeer dan eens een deel van een hele eend (de poten zijn nou net weer een tikje harder. Kan een hond prima aan, maar is meer voor de iets gevorderde baas). Begin gewoon rustig aan. Geef jezelf de tijd. Je ziet vanzelf dat je hond geschikte vleesbotjes prima kunnen eten en krijgt dan zelf steeds meer zelfvertrouwen.
Oke, dan laat ik de ribben voor wat ze zijn  ;) Ik dacht al wel dat die te hard zouden zijn.
Ik begin gewoon met drie dagen per week zelf samenstellen en de rest CB. De natuur en de lam-rijstversie afgewisseld. Kip cq. kalkoen hebben ze al op de zelf samenstel dagen. De kipversie heeft dan volgens mij qua afwisseling weinig zin meer.

Dan komen ze dus op vlees van de volgende diersoorten: Lam, kip, kalkoen, rund en geit. Dit is dan qua afwisseling toch mooi?
Door Lizzy
#646213
Twister schreef: Voor mij is het bijna nit te doen om 's ochtends CB te geven en 's avonds een barfmaaltijd. Ik heb er een aantal honden tussen zitten die tussen de 100 en 200 gram per dag krijgen. En dat gewicht bereik je natuurlijk al zo......

Als ik dus in het begin ga zitten rond de drie dagen zelf samenstellen zou er dus nog geen probleem hoeven op te treden. Dat zou mooi zijn  :)
Je kunt inderdaad ook prima 4 dagen versvlees geven en 3 dagen zelf samengesteld. Of andersom.
Door Lizzy
#646214
Twister schreef: Oke, dan laat ik de ribben voor wat ze zijn  ;) Ik dacht al wel dat die te hard zouden zijn.
Ik begin gewoon met drie dagen per week zelf samenstellen en de rest CB. De natuur en de lam-rijstversie afgewisseld. Kip cq. kalkoen hebben ze al op de zelf samenstel dagen. De kipversie heeft dan volgens mij qua afwisseling weinig zin meer.

Dan komen ze dus op vlees van de volgende diersoorten: Lam, kip, kalkoen, rund en geit. Dit is dan qua afwisseling toch mooi?
Ja, buitengewoon mooi!
Door Mevroi Kruim
#646246
Als je aan kwartel of konijn kunt komen lijkt me dat voor jouw hondjes prima geschikt,d at zijn goed eetbare botjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door