Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door francoos1
#645984
Hallo allemaal,

Ik heb zo hier en daar wat gelezen over het drogen van vlees enz...
Maar veelal met een droogmachine, helaas heb ik niet zo'n machine en ben eerlijk gezegd niet van plan die aan te schaffen. Volgens mij kan het heel goed in een oven.
Kan iemand me zeggen hoe ik bijv kipfilet (daar wil ik beloningjes van gaan maken !!!) het beste kan snijden en drogen (in een oven dan wel te verstaan) :P.
Wat voor een temperatuur en hoelang ?

Alvast bedankt voor jullie reacties :bigarmhug:.

Groetjes van Marielle en lebbers van Nina.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#646039
Drogen doe je op de laagst mogelijke temperatuur. Bij de meeste ovens is dit zo'n 50 graden.  Kipfilet snij je in dobbelsteenformaat. Om te drogen moet je altijd een uurtje of 4 rekenen. Bij kipfilet is dat b.v. ook afhankelijk van hoeveel water erin gepompt is. Ook telt mee of je het superkrekdroog wilt hebben of dat iets minder ook wel kan. Hoe droger, hoe minder je overhoud natuurlijk en hoe "natter" des te minder lang is het houdbaar.

Ik dacht dat Kruimel of Conleeuw weleens kipfilet droogt, zullen we die even aan de mouw trekken voor de kipdetails.
Door Mevroi Kruim
#646250
Yep, ik droog regelmatig kipfilet. Weliswaar in me drogertje maar heb het ook wel in de heteluchtoveng edaan.
Ik snij de stukjes nog kleiner dan dobbelsteentjes, echt formaat clickerbeloning (daar gebruik ik ze ook voor). Op een vel absorberend bakpapier in de oven op de laagste stand (bij de mijne 50º) met de deur op een kiertje voor de stoom.
Ik droog zeker 6 uur, dan heb je kurkdroge stukjes die je eeuwig kunt bewaren.
Door ijscoAnja
#646317
Ik lees steeds wel over de deur van de oven op een kier laten staan. Maar ik heb zelf een combi magnetron oven en die kun je niet open laten staan, want dan doet ie het niet. Is er dan een andere oplossing, behalve een droger kopen?
Door francoos1
#646342
Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor de racties.

Ik ga ook beginnen met rauw voeren maar niet geheel volgens de BARF methode. We hebben de eerste bestelling van CB al de deur uitgedaan.

Onze hond is een Zwitserse Witte Herder van bijna 5 maanden met de naam Nina Orenda (roepnaam Nina). Ik ben overstag gegaan door het lezen van een boek van Tom Lonsdale. In de loop van de tijd ga ik misschien wel helemaal op BARF over maar dat zien we wel. Eerst maar helemaal natuurvoeding.

Daarom wil ik de beloningen voor de training van Nina ook natuurlijk maken !!

Net ff gekeken en mijn combioven kan op z'n allerlaagst 40 graden, maar de deur kan niet open blijven. Ik ga het gewoon proberen door na een bepaalde tijd drogen de deur gewoon even open te zetten en daarna weer verder drogen. Door de lage temp. zal het wel langer dan 6 uur duren.

Laat wel het resultaat weten !!!

Doei.
Door Anita*
#646373
Kruimel schreef: Yep, ik droog regelmatig kipfilet. Weliswaar in me drogertje maar heb het ook wel in de heteluchtoveng edaan.
Ik snij de stukjes nog kleiner dan dobbelsteentjes, echt formaat clickerbeloning (daar gebruik ik ze ook voor). Op een vel absorberend bakpapier in de oven op de laagste stand (bij de mijne 50º) met de deur op een kiertje voor de stoom.
Ik droog zeker 6 uur, dan heb je kurkdroge stukjes die je eeuwig kunt bewaren.
Ja gedaan en Tara vindt het heerlijk ;D ;)
Door tiny
#646406
Vandaag heb ik runderriblappen in plakken gesneden, die platgeslagen en tussen keukenpapier in de magnetron gedroogd. 10 minuten op 1000 watt. Zo kreeg ik een heerlijk droog krokante rundersnack. Je kunt ook blokjes snijden, op dezelfde manier drogen en je kunt ze zo in je jaszak steken als beloninkjes.
Door tiny
#646985
:) In de magnetron onttrek ik toch alleen op hoge snelheid het vocht?
Het vlees ligt tussen keukenpapier die het vocht opnemen. Hoe kan het dan koken? :o
Door Mevroi Kruim
#647040
Op dezelfde manier als je je piepers, of water, of melk, of noem maar op kookt in de magnetron: doordat de moleculen een optater krijgen en harder gaan trillen en dus meer hitte verspreiden.
Het vocht dat binnenin de runderlappen zit onttrek je niet door ze op keukenpapier te leggen.
Als je voldoende straling toevoegt verdampt het vocht uiteindelijk door de hitte van het koken, zodoende wordt het vlees droog. Doe maar eens een aardappel 10 min in de magnetron op 1000 watt, dan is het ook net een leren lap.
Door francoos1
#647150
:D

Hallo allemaal !

Is het dan niet zo dat dan de voedingswaarde helemaal veranderd van vlees wanneer het gekookt is ,dus ook in de magnetron zogenaamd gedroogd vlees (uiteindelijk is het dus toch gekookt).

Ik dacht ,verbeter me wanneer ik het fout heb !,dat het dan minder goed verteerbaar was voor honden  ???
Door tiny
#647343
;) daarom gebruik ik het ook alleen voor tractaties en/of trainingbeloninkjes. Niet voor een hele maaltijd. Dat gaat er uiteraard rauw in. ;)
Door Mevroi Kruim
#647455
Gekookt vlees, dus ook het in de magnetron gekookte en gedroogde vlees, verandert idd van samenstelling. Eiwitten die boven de 60º verhit worden denatureren namelijk. Ook worden de enzymen vernietigd. Heb je dus helemaal gelijk in.
Drogen bij een lagere temperatuur verandert de structuur van het eiwit niet en laat ook de meeste enzymen en vitamines intact. Darom is drogen in de oven bij een alge temperatuur, of in een droger, veel beter voor de voedingswaarde.
Als je af en toe een snoepje geeft is dat helemaal geen probleem, maar als je bv intensief aan het trainen bent en een substantieel deel van de dagelijkse maaltijd als clicker beloning oid geeft, dan heeft het echt wel zin om op lage temperaturen te drogen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door