Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#644695
Ik ben op het moment bezig om een menu te maken voor mijn hond met nierproblemen.
Ik vind het best eng en wil het graag goed doen.

Ik wil oa 40% vleesbot geven, maar wat wordt daar precies mee bedoeld. Het spiervlees bereken ik nl apart.
En hoe ga ik dat in godsnaam berekenen als ik het voor me heb liggen  :-\
Een kipkarkas of nek bv. Is dat vleesbot? Of moet ik het spiervlees wat eraan zit apart erbij rekenen?

Ik las in een voorbeeld menu dat je best veel GF kan geven aan een nierpatient. Is dit echt nodig?? Of kan het ook met wat minder GF, en als dat kan.....wat moet ik daarvoor in de plaats geven? Kan ik bv het percentage spiervlees verhogen?
Laatst gewijzigd door Charlotte op za 07 okt 2006, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#644754
Een vleesbot is bv een kippennek, een kippenpoot, een kipkarkas, een geitenrib.... maar dan geen kale botten want dan heet het geen VLEESbot natuurlijk ;)

Vleesbot is dus bot MET spiervlees. Je moet ongeveer schatten wat de verhouding bot/vlees is. Voor kippennekken neem ik voor het gemak aan dat dat 50/50 is. Dus stel: je menu bestaat uit 40% vleesbot, dan voer je hiermee 20% spiervlees en 20% bot.

Over een nierdieet kan ik je geen tips geven, daar heb ik geen ervaring mee. Maar als er in eeen voorbeeldmenu voor een nierpatient staat dat je je veel groentes moet voeren dan staat dat er niet voor niets neem ik aan.
Hopelijk leest Lizzy je vraag ook nog, die heeft er wat meer ervaring mee.
Door Lizzy
#645052
Nierdieet:

Honden met nierproblemen, geef deze geen zout. Wees daarom ook zuinig met nieren, want deze bevatten aardig wat natrium. Ook hart bevat meer natrium als spiervlees, dus wees daar zuinig mee.

Wat men nodig acht, bij honden met nierproblemen, is dat je ze laag in fosfor voert. Geef dus vooral geen dingen als kaas. Wees ook zuinig met ei, ei bevat ook redelijk veel fosfor. Honden met ernstig nierfalen zou ik helemal geen ei geven. Honden met minder ernstig nierfalen, die zou ik wel 2 eitjes per week durven voeren.

Je moet dus uitkijken met het fosfor-gehalte in voedingsmiddelen. Daarom zou ik vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor.

Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor.

In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen.... En ook met de hoeveelheid mineralen moet je uitkijken. Een hond met nierfalen mag niet teveel mineralen.

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor!

Nou, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger. In de winter mag je ook best een paar druppels levertraanolie geven. Niet teveel, maar een beetje. Voor de vitamine A en D.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag ze nu niet hebben!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.

Dus als je mij vraagt of het nodig is om een hond met nierproblemen veel groentemix te geven, zeg ik ja. Het totaal dieet van je hond mag gewoon niet teveel fosfor bevatten en als je alleen vleesbotten, vlees en orgaanvlees gaat geven (waarbij je ook nog eens niet teveel orgaanvlees mag geven): dan krijgt je hond teveel fosfor binnen en te weinig vitamines.
Door Charlotte
#645983
Ontzettend bedankt voor de tips!
Nu snap ik hoe ik vleesbot moet berekenen.

Lizzy, bedankt voor je uitgebreide bericht over nierdieet. Ik heb inmiddels het voorbeeld menu gevonden en ga ermee aan de slag!
Door Charlotte
#645986
Lizzy schreef:
Dus als je mij vraagt of het nodig is om een hond met nierproblemen veel groentemix te geven, zeg ik ja. Het totaal dieet van je hond mag gewoon niet teveel fosfor bevatten en als je alleen vleesbotten, vlees en orgaanvlees gaat geven (waarbij je ook nog eens niet teveel orgaanvlees mag geven): dan krijgt je hond teveel fosfor binnen en te weinig vitamines.
Helemaal duidelijk! Dank je wel!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door