Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ianthe
#644447
(kijk in het topic hallo ik ben Pink0pink in voorstellen nieuwe leden voor mee informatie)

Hier is alle informatie die jullie waarschijnlijk nodig hebben om me te kunnen helpen met een menu

gewicht: 4 kg
geslacht: teefje
leeftijd: 4,5 maand

(Het gedeelte hieronder heb ik gekopieërd uit mijn eerdere topic hier bovenaan genoemd)
Ik zit ookal op andere fora, maar ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen met mijn eerste BARF menu. We willen graag nog KVV blijven geven, momenteel geven we Rodi maar we willen overgaan op ENERGIQUE of CARNIBEST.
Nu komen we meteen bij punt 2. Xena is een moeilijke eter, ze houd heel erg veel van afwisselen. Daarom denken we ook dat BARF een goed idee voor haar is. We hebben gisteren voor het eerst een kippenvleugeltje geprobeert, ze vind het heerlijk!  .Dus dat is goed nieuws.

Punt 3, kunnen we BARF geven in combinatie met KVV? Zo ja, is 3 dagen barf en 4 dagen kvv goed? Dan komen we nog met een klein probleempje, wij kunnen niet altijd thuis zijn. Dan gaat ze meestal naar een opvang adres, kennissen van ons. Daar komt Xena ook vandaan, uit een pleziernestje (ja ik weet hoe slecht het is, bespaar me het verhaal) . Maar goed, daar zijn ze dus nogsteeds in het tijdperk van de slecht-merk brokken. Zoals CAROCROQUE, PEDIGREE. Als ze daar is eet ze dus mee. Kan het veel kwaad als wij haar barf en kvv gaan geven, dat ze daar nog van die troep eet. Wij zijn al opzoek naar een ander opvang adres.
Door Lizzy
#644460
Hallo! Welkom op Barfplaats.

Je kunt BARF prima combineren met versvlees. En drie dagen BARF en vier dagen versvlees is ook prima. En wat mij betreft hoef je dan geen menu te gaan samenstellen. Ik vind eerlijk gezegd dat je pas wat preciezer moet gaan kijken naar een menu als je voor meer als 50% zelf wilt samenstellen. Hoewel je natuurlijk ook weer geen 'domme dingen' moet doen zoals bijvoorbeeld alleen orgaanvlees of alleen spiervlees geven....

Op de dagen dat je BARF geeft, zou ik je aan willen raden om op de volgende punten te letten:

1)Geef vooral voeding waar je hondje "werk aan heeft". Ik zou dus vooral rauwe vleesbotten geven zoals delen van hele kip, konijn, parelhoen, eend, etc. En als ze wat groter is en meer gewend is, kun je haar ook prima bevleesde lamsribben en geitenribben gaan geven. Die kun je nu al geven, maar daar zal ze waarschijnlijk alleen nog het vlees vanaf eten. Dat is op zich ook prima.

2)Geef vooral voeding dat niet in versvlees (kvv) zit. Als je dus versvlees geeft met veel rund en kip, geef dan vooral ook eens een vleesbot, vlees, orgaanvlees van een ander dier als kip en rund. Nou mag je best wel OOK kip en rund geven, maar mooier is als je het een beetje kunt afwisselen.

3)Geef je hondje niet teveel orgaanvlees zolang je nog voor minder dan de helft zelf samenstelt. Want, versvlees bevat al genoeg orgaanvlees. Als je maar 3 dagen per week zelf samenstelt, zou je wat mij betreft niet eens orgaanvlees hoeven te geven. Ga je vaker zelf samenstellen: dan moet je ook wel wat orgaanvlees gaan geven (zoals hart, nier, lever, pens, etc).

Dus, ik neem aan dat je hondje nog 2 keer per dag eten krijgt? Dan heb je een maaltijd of 6 zelf samengesteld per week te geven. Dan kun je bijv. een keer sardientjes geven met bijv. wat restjes groente van je eigen maaltijd (geen prei, geen ui en niet teveel kool). Als ze wat groter is, kun je ook een zalmkop proberen. Je kunt dat nu al wel proberen, maar ik verwacht dat zo'n klein hondje daar nu nog geen raadt mee weet (een zalmkop weegt vaak zelf 1 kilo!). Je kunt bijv. ook 1 keer een deel van een hele kip geven (of kippennekken of kippenvleugels). Je kunt ook 1 of 2 keer eendennekken geven. Of delen van hele eend. Je kunt ook een keer geiten of lams of hertenvlees geven. Lekker weer wat tafelrestjes erbij. Je kunt een keer konijn of parelhoenkarkas geven. Of een heel kwarteltje! Dat vinden kleine hondjes vaak een waar genot! Je kunt 1 keer per week een lap pens geven.

Ik zou zelf proberen om van de 6 maaltijden er stuk of 3 a 4 te geven met vleesbot (delen van hele kip, eend, konijn, parelhoen, ribbetjes, etc). En dan een vleesbot die ruim bevleest is. Dan bijvoorbeeld 1 maaltijd met hele, rauwe sardientjes (met graat en orgaan en al geven). En dan bijv. 1 maaltijd in de vorm van een lap pens met eventueel een rauw eitje en wat groente of vlees (lamsvlees, geitenvlees, etc) met wat tafelrestjes en een eitje. Tussendoor mag je nog best een rauw eitje (met schil) geven (twee per week, dat is wel lekker voor je hondje).

Op de dag dat ze die brokkentroep heeft gehad, kun je prima 's avonds weer versvlees of barf geven. Ik zou alleen geen brokken met versvlees of barf gaan mengen. Ook zou ik, zeker in het begin, dan bij jezelf een maaltijd geven met zachte botjes zoals bijv. kippennek. Om even te kijken hoe ze dat die dag verteerd.
Door Ianthe
#644770
Bedankt voor de reactie, ze heeft net weer een kippenvleugeltje op. En ze heeft goede ontlasting hoor! Dus als ik het goed begrijp kunnen we gewoon 4x iets met een bot geven. Maar hoevaak moet je dan een GF prutje geven? 1x, 2x? en natuurlijk soms ook tafelrestjes en een eitje

Is er een trucje om uit te rekenen hoeveel ze nodig heeft, en werkt dat ook met een combinatie KVV. Ik heb al een PBtje gestuurd voor de BARF calculator.
Door Ianthe
#645081
Lupa schreef: wat versta je oneder tafel restjes?
Rauw vlees zonder bot, gekookt vlees (zonder zout of iets), gekookte groenten(zonder zout)


Ontopic:
De barf rekenhulp heb ik net ontvangen in mijn mailbox ;) Maar werkt die ook als je 4 dagen KVV en 3 dagen BARF geeft. Dan moet je toch alles aan passen?
Door Lizzy
#645086
[quote="pink0pink"]
Rauw vlees zonder bot, gekookt vlees (zonder zout of iets), gekookte groenten(zonder zout)


Ontopic:
De barf rekenhulp heb ik net ontvangen in mijn mailbox ;) Maar werkt die ook als je 4 dagen KVV en 3 dagen BARF geeft. Dan moet je toch alles aan passen?
[/quote]

Zoals ik al eerder heb geschreven: ik denk dat je de barf-rekenhulp inet nodig hebt, wanneer je maar 3 dagen per week zelf samenstelt. Maar wil je toch persee met percentages werken, dan kun je het beste alleen de percentages berekenen over die drie dagen (en gewoon het versvlees niet meerekenen). Ik zou zelf de percentages wel aanpassen.

Ik zou bijv. 50% vleesbotten, 10% a 15% groente, 5% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 25% spiervlees in geven.
Door Ianthe
#645089
[quote="Lizzy"]
Zoals ik al eerder heb geschreven: ik denk dat je de barf-rekenhulp inet nodig hebt, wanneer je maar 3 dagen per week zelf samenstelt. Maar wil je toch persee met percentages werken, dan kun je het beste alleen de percentages berekenen over die drie dagen (en gewoon het versvlees niet meerekenen). Ik zou zelf de percentages wel aanpassen.

Ik zou bijv. 50% vleesbotten, 10% a 15% groente, 5% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 25% spiervlees in geven.
[/quote]

Ok nu ik dit heb ingevoerd kom ik uit op:
Rauwe vleesbotten 680 gr
rauwe/gepureerde groentes 200 gr
orgaanvlees 70 gr
tafelrestjes 70 gr
spiervlees 340 gr

TOTAAL 1365 gr per week


Moet ik dit delen door 7 (dagen) en vermenigvuldigen met 3 (dagen per week)
Dan krijg ik dit:
Rauwe vleesbotten 290 gr
rauwe/gepureerde groentes 85 gr
orgaanvlees 30 gr
tafelrestjes 30 gr
spiervlees 145 gr

TOTAAL 580 gr per week BARF + 600 gr KVV(verpakking hoeveelheid, nog niet geprobeerd) 1180 gram per week

Rauwe vlees botten worden voorlopig onderdelen van KIP, en groentes gaan we misschien wel vandaag pureren/snijden. Even kijken wat dat word (ik ken de giftige). En orgaanvlees, hmm, wat raden jullie aan voor een beginneling?
Tafelrestjes, dat is altijd verschilllend. Spiervlees??? Wat bedoelen ze daarmee?
Door Lizzy
#645094
Ja, volgens mij heb je het zo helemaal goed gedaan!

In plaats van kip kun je ook heel goed kwartel, parelhoen, konijn en eend aan je hondje geven. Je hoeft niet EN EN te geven, maar naast kip zou een ander vleesbotje wel welkom zijn. Qua orgaanvlees: omdat dat in ruime mate aanwezig is in versvlees, gaan de hoeveelheden natuurlijk nergens over... Hihihi, 30 gram per week ;D. Als ik al orgaanvlees zou geven: dan zou ik zelf af en toe een lapje pens geven (iets zwaarder als die 30 grammetjes, een lapje waar ze nog wat lol aan kan beleven). En dan de week erop bijv. wat hart of nier of lever.

Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Het vlees dat ook om je vleesbotjes heen zit. Het vlees dat je in lapjes in de winkel koopt. Dat is spiervlees. Een paar voorbeelden van spiervlees: runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, hertenvlees, paardenvlees, kalkoenfilet, kipfilet, etc.
Door Ianthe
#645110
[quote="Lizzy"]
Ja, volgens mij heb je het zo helemaal goed gedaan!

In plaats van kip kun je ook heel goed kwartel, parelhoen, konijn en eend aan je hondje geven. Je hoeft niet EN EN te geven, maar naast kip zou een ander vleesbotje wel welkom zijn. Qua orgaanvlees: omdat dat in ruime mate aanwezig is in versvlees, gaan de hoeveelheden natuurlijk nergens over... Hihihi, 30 gram per week ;D. Als ik al orgaanvlees zou geven: dan zou ik zelf af en toe een lapje pens geven (iets zwaarder als die 30 grammetjes, een lapje waar ze nog wat lol aan kan beleven). En dan de week erop bijv. wat hart of nier of lever.

Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Het vlees dat ook om je vleesbotjes heen zit. Het vlees dat je in lapjes in de winkel koopt. Dat is spiervlees. Een paar voorbeelden van spiervlees: runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, hertenvlees, paardenvlees, kalkoenfilet, kipfilet, etc.
[/quote]

Bedankt, voor adresjes van vleesbotten zijn we nog aan het zoeken. En spiervlees is niet zo moeilijk te krijgen. Ik denk dat 1x in de 2 weken 50 gram orgaan wel voldoende is. En GF prutjes, daarvan hebben we genoeg in huis. Volgens mij mochten honden: sinaasappel, appel, peer, perzik, 1 teentje knoflook per week, tomaat. Als dit niet klopt, graag even melden :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door