Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#631827
ik heb nogal wat luchtpijp in de vriezer. de honden vinden het heerlijk en het bestaat volgens mij grotendeels uit kraakbeen. Banjer geef ik voor haar arthrose een glucosamine/chondroitine voedingssupplement om de opbouw van kraakbeen in haar heupgewricht zo optimaal mogelijk te houden. Op dit moment Glucobest. Zou ik dat kunnen vervangen door luchtpijp of ligt het niet zo eenvoudig? misschien hoort dit topic onder medisch bedenk ik me nu.
Door Audrina
#631828
Luchtpijpen zijn hele goede bronnen van chondroitine. Veel chondroitineproducten worden gemaakt van runderluchtpijp.
Maar glucosamine zit er volgens mij niet in, dus luchtpijp alleen heeft niet dezelfde werking als Glucobest. Je zou het wel naast de Glucobest kunnen geven. Ik heb hier de ervaring dat mijn honden met arthrose (3) er baat bij hebben als ze extra chondroitine krijgen. In de meeste preparaten zit nml meer glucosamine en wat minder chondroitine.
Door Dinah
#644743
Dus, als ik het goed heb, dan zou je best luchtpijn kunnen aanvullen met bvb de schalen van scampi's? En dan heb je alles, wat in de pilletjes zit? Zou je dit ook preventief kunnen geven? Onze hond bvb heeft waarschijnlijk B of C-heupen (ik ben van België, de heupen worden hier wel strenger gegradeerd dan andere landen, dus da's niet hetzelfde als C-heupen in Nederland bvb). Als ik haar nu dus deze zaken geef, zo één keer per maand, of één keer om de twee weken, zou dit kunnen helpen?

Is er een alternatief voor luchtpijp? Dit mag in België niet verkocht worden. Ik veronderstel dat een recreatiebot van een jong dier af en toe, onvoldoende is?
Door Lizzy
#645061
Bij mijn weten kan een hond de schaal van scampi's nauwelijks verteren. Het moet volgens mij eerst bewerkt worden, voordat het goed opgenomen kan worden. Jonge botten bevatten ook nog wel kraakbeen. Kippennek bevat ook kraakbeen. Eendennek ook. Kalkoennek ook. Volgens mij krijgt een botetende hond voldoende kraakbeen binnen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#645131
Dinah schreef: Dus, als ik het goed heb, dan zou je best luchtpijn kunnen aanvullen met bvb de schalen van scampi's? En dan heb je alles, wat in de pilletjes zit? Zou je dit ook preventief kunnen geven? Onze hond bvb heeft waarschijnlijk B of C-heupen (ik ben van België, de heupen worden hier wel strenger gegradeerd dan andere landen, dus da's niet hetzelfde als C-heupen in Nederland bvb). Als ik haar nu dus deze zaken geef, zo één keer per maand, of één keer om de twee weken, zou dit kunnen helpen?

Is er een alternatief voor luchtpijp? Dit mag in België niet verkocht worden. Ik veronderstel dat een recreatiebot van een jong dier af en toe, onvoldoende is?
Glucosaminecomplexmiddelen zoals Glucobest bevatten naast Chrondoïntine en glucosamine ook nog andere stoffen zoals msm, vit. c en magnesium. Enkel met het geven van kraakbeen bootst je zo'n middel dan ook niet na.
Door Dinah
#647462
Ja, maar zijn deze zaken noodzakelijk? Bij mensen niet (ben zelf fysiotherapeute). Mensen hebben met arthrose (in graad I of II) hebben voldoende met enkel glucosamine en chondroitinesulfaat (de -sulfietvorm mag ook, maar die neemt minder makkelijk op). Ik ga er van uit dat deze onderzoeken waarschijnlijk zullen uitgevoerd zijn, bij mensen die een evenwichtige voeding hadden. Maar dat kan je van een Barf-hond toch ook zeggen.

Scampi-schalen malen, dat zal wel te veel werk zijn voor ons nu. Maar als we alleen de voedingsstoffen geven die we moéten bijgeven (teveel is ook niet goed), dan zijn we al een stap verder. Misschien dat we wat glucosamine in poeder-vorm halen bij de apotheker, dat kan al een goeie aanvulling zijn.
Door 202Spots
#647704
To produce glucosamine, crab, shrimp or lobster shells first go through a hydrochloric acid bath, a process known as de-calcification. The protein is then removed resulting in a product called chitin. Chitin, a polysaccharide (a combination of various sugars) is the second most abundant organic substance in nature after cellulose.
meer op:
http://www.star-k.com/kashrus/kk-medi-glucosamine.htm
Door Dinah
#648409
202spots schreef: To produce glucosamine, crab, shrimp or lobster shells first go through a hydrochloric acid bath, a process known as de-calcification. The protein is then removed resulting in a product called chitin. Chitin, a polysaccharide (a combination of various sugars) is the second most abundant organic substance in nature after cellulose.
meer op:
http://www.star-k.com/kashrus/kk-medi-glucosamine.htm
Oh pfff... lukt me dus zeker niet  ;) Dat laat ik over aan de industrie...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door