Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#643160
Vraag 1: Eend, kip, parelhoen, kwartel, al deze vogels rekenen jullie tot verschillende soorten. Dat lijkt me logisch. Maar hoe zit dat met vis? Ik heb de indruk dat vissoorten allemaal op één hoop gegooid worden. Waarom? De ene soort is de andere niet, ze smaken verschillend en zullen dan ook wel verschillen in samenstelling lijkt me.

Vraag 2: de visboer had vandaag geen sardien :'(. Hij had wel horsmakreel. Ook een klein visje, vet zei hij. Dus heb ik die maar meegenomen. Maar nu loopt er een nogal scherpe richel langs de zijkant van die visjes, naar achteren toe nogal stekelig :o.  Dus daar heb je muts weer: kan ik dat geven????? of moet ik dat wegsnijden (glibber glibber :-X)
Door 202Spots
#643169
Er zit wel veel verschil in de smaak van vis, en ja sommige vissen zijn vetter.
Maar ik denk dat de meeste voedingswaardes aardig bij elkaar in de buurt uitkomen.
Ik wissel gewoon verschillende soorten vis, en zit er verder niet over in.

Deze Horsmakreel?
Afbeelding

Wanneer ik ze hele vis geef, dan eten ze meestal de vinnen en staart niet eens op...
Dus als je de stekels ,de vinnen of staartje er af wil knippen dan mag dat best.
Gebruikersavatar
Door pike
#643188
Als je altijd de een of de andere vette vissoort voert zal de voedingswaarde misschien min of meer gelijk zijn, maar hoe zit dan met vitaminen/mineralen?? Rauwe Alasca pollack bijv. per 1oo gram heeft 60 mg Ca, rauwe Atlantische mackerel maar 12 mg. bijvoorbeeld.
Dat vind ik dan wel een groot verschil.

Staart- en andere vinnen eten ze hier op, tenminste die van de sardientjes en die die aan de zalmkop zitten. En ik snap wel dat ik het er af MAG snijden (zou effe fraai worden zeg), maar de vraag was eigenlijk MOET het ivm gezondheid omdat het scherp stekelig is? Alhoewel, een zalmgebitje eten ze ook 8)

O ja, ik geloof dat dat de goeie vis is op die foto. Ze liggen al in de vriezer dus ik kan ze niet meer bekijken. Latijnse naam is Trachurus trachurus.

En als ik zo je onderschrift lees ben ik blij dat je een end uit mijn buurt woont ;D
Door 202Spots
#643195
pike schreef: Als je altijd de een of de andere vette vissoort voert zal de voedingswaarde misschien min of meer gelijk zijn, maar hoe zit dan met vitaminen/mineralen?? Rauwe Alasca pollack bijv. per 1oo gram heeft 60 mg Ca, rauwe Atlantische mackerel maar 12 mg. bijvoorbeeld.
Dat vind ik dan wel een groot verschil.
zalm ca 12  vit A 40 
king makreel ca 31  Vit A 727
zelfs tussen makreel zit verschil!!
Daarom denk ik dat afwisseling de makkelijkste manier is, en 't hoeft niet elke vismaaltijd 't zelfde te zijn wat vit en mineralen aangaat...
Staart- en andere vinnen eten ze hier op, tenminste die van de sardientjes en die die aan de zalmkop zitten. En ik snap wel dat ik het er af MAG snijden (zou effe fraai worden zeg), maar de vraag was eigenlijk MOET het ivm gezondheid omdat het scherp stekelig is? Alhoewel, een zalmgebitje eten ze ook 8)

O ja, ik geloof dat dat de goeie vis is op die foto. Ze liggen al in de vriezer dus ik kan ze niet meer bekijken. Latijnse naam is Trachurus trachurus.


Dan zou ik get gewoon aan de honden overlaten of ze de vinnen en staart weg werken!
Wanneer ze de zalmtanden ook eten dan zal het wel lukken!
En als ik zo je onderschrift lees ben ik blij dat je een end uit mijn buurt woont ;D
8)
Gebruikersavatar
Door pike
#643201
Ik geloof dat we hier weer een kleine misunderstanding hebben :-\
Bij de horsmakreel gaat het mij niet om staart of vinnen:

Op deze vis loopt aan de zijkant (zowel links als rechts) een lijn, van kop tot staart. Die lijn bestaat uit benen schildjes. Naar de staat toe zijn die schildjes stekelig. Als je er met je vinger overheen gaat voelt het als een RASP.
Op deze foto zie je die lijn (hij loopt met een bochtje). Als het me tenminste lukt die foto erbij te krijgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#643210
pike schreef: Vraag 1: Eend, kip, parelhoen, kwartel, al deze vogels rekenen jullie tot verschillende soorten. Dat lijkt me logisch. Maar hoe zit dat met vis? Ik heb de indruk dat vissoorten allemaal op één hoop gegooid worden. Waarom? De ene soort is de andere niet, ze smaken verschillend en zullen dan ook wel verschillen in samenstelling lijkt me.

Vraag 2: de visboer had vandaag geen sardien :'(. Hij had wel horsmakreel. Ook een klein visje, vet zei hij. Dus heb ik die maar meegenomen. Maar nu loopt er een nogal scherpe richel langs de zijkant van die visjes, naar achteren toe nogal stekelig :o.  Dus daar heb je muts weer: kan ik dat geven????? of moet ik dat wegsnijden (glibber glibber :-X)
De meeste mensen voeren niet veel soorten vis, maar als ik voor mezelf spreek dan beschouw ik wel de verschillende vissen onder verschillende soorten.
Door 202Spots
#643216
kheb effe opgezocht en je bedoeld 'n rij van grote harde schubben op de zijkant ...me thunk..

net zoiets als je hier( op 'n ander soort vis)ziet: ???
Afbeelding

Laat maar gewoon zitten..
(En als je 'n hele grote hond hebt... dan heeft ie met deze vis 'n  lekkere maaltijd !!) 8)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#643219
202spots schreef: kheb effe opgezocht en je bedoeld 'n rij van grote harde schubben op de zijkant ...me thunk..

net zoiets als je hier( op 'n ander soort vis)ziet: ???
Afbeelding

Laat maar gewoon zitten..
(En als je 'n hele grote hond hebt... dan heeft ie met deze vis 'n  lekkere maaltijd !!) 8)
IK denk dat de gemiddelde hond wel gaat stappen als we met zoiets aan komen ;D ;D ;D
Door K&D
#643244
IK denk dat de gemiddelde hond wel gaat stappen als we met zoiets aan komen   
:2funny:
ik mag hopen dat deze karperknoepert nog steeds lekker zwemt! :fish2:

De kop van een zalm is ook behoorlijk hard, dus ik denk dat die harde schubben ook wel kunnen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#643273
Tja het enige dat ik weet is dat je je als mens lelijk kunt prikken aan de "stekels" van de horsmakreel en dat de vissende heren hier er echt niet op zitten te wachten er een te vangen en te onthaken! :-X :-X :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#643316
202spots schreef: kheb effe opgezocht en je bedoeld 'n rij van grote harde schubben op de zijkant ...me thunk..

net zoiets als je hier( op 'n ander soort vis)ziet: ???
Afbeelding

Laat maar gewoon zitten..
(En als je 'n hele grote hond hebt... dan heeft ie met deze vis 'n  lekkere maaltijd !!) 8)
Tjonge mag het ook een onsje minder zijn?
Nee, niet zoals deze schubben. Het gaat er ook niet om dat het hard is, maar scherp,  zoals de stekels waar Pauline het over heeft. Het voelt als stekels, tandjes dorens hoe je het noemen wilt in elk geval is het goed scherp.
Gebruikersavatar
Door pike
#643333
Ik denk dat ik inderdaad maar ga kijken of ik het er af kan snijden en anders maak ik ze schoon en gooi ze in de koekepan en eet ze zelf op ::) En de volgende keer koop ik wel gewone makreel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door