Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wonkybonk
#642345
Is er iemand die weet of kalkoen als een of twee verschillende soorten vlees moeten worden gerekend? Kan nu in Hoogvliet op de markt bij de kippenboer ook gesneden stukken kalkoen kopen voor E 1,50 per kilo. Volgens de poelier is het voor 60% vlees en 40% bot. De botten zijn wel wat harder dan kip, maar doordat ze doorgesneden zijn kan Wonka ze makkelijk verder kraken. Nu weet ik alleen niet of kalkoen niet zoveel op kip lijkt dat het mss.niet veel toevoegt als je ook al kippenstukken/nekken voert.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#642358
Wat mij betreft lijkt het wel op kip, maar het is geen kip (ik proef duidelijk het verschil) dus het voegt qua afwisseling zeker wel toe.

Ik zou alleen geen bot geven, of het moet gemalen zijn, maar kalkoenbot is knoerhard en kan lelijk splinteren.
Door wonkybonk
#642359
Het zijn schijven/stukken kalkoen van ongeveer 1,5 cm dik, die de poelier bevroren gesneden heeft. De botten zijn dus ook niet meer als schijfjes van 1,5 cm. Zou dit nog kwaad kunnen?
Door tieneke
#642360
Kalkoenbot is echt tyf*shard en splintert als glas,zelfs de nekken gaf ik hier niet heel.
In het begin gooide ik alles nog door de vleesmolen maar dat is zoveel werk en daar ik liever geen gemalen vlees geef hou ik het nu maar bij kalkoenlever.
Door tieneke
#642361
wonkybonk schreef: Het zijn schijven/stukken kalkoen van ongeveer 1,5 cm dik, die de poelier bevroren gesneden heeft. De botten zijn dus ook niet meer als schijfjes van 1,5 cm. Zou dit nog kwaad kunnen?
Niet geven hoor!
stel dat je hond dit in zijn geheel doorslikt...buiten dat het gewoon geheel ongeschikt is om als vlees/bot te voeren.
Door 202Spots
#642399
wonkybonk schreef: Is er iemand die weet of kalkoen als een of twee verschillende soorten vlees moeten worden gerekend?
Ik reken als 2 verschillende vlees bron.
Parelhoen,eend en duiven vallen eigenlijk ook onder "gevogelte" ....maar zijn ook weer anders dan kip en kalkoen.
Dus ik denk dat alle "gevogelte" niet allemaal als 1 vlees soort gerekend hoeft...maar gewoon 'n lekkere variatie van vlees..

Hier kan je 'n paar voedingswaarders vergelijken tussen kippen poot en kalkoen poot.
Afbeelding
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

Ik geef alleen gemalen kalkoen met bot, omdat ik de ongemalen kalkoen bot veel te gevaarlijk vind voor MIJN honden...
De nek kan in 1 keel worden opgezogen en de andere botten vind ik TE hard en TE scherp om op te kluiven.

Ze krijgen s'morgens 'n RMB in de vorm van lam/geit ribben, lam/vark nekken, halve kip/kippen ruggen,eendkarkas of hele vis....dus elke dag genoeg kluifwerk.
En ik vind de kalkoenvlees 'n belangrijk onderdeel van hun diet, dus ik geef minstends 5 x per week, gemalen kalkoen door de groentemix als avond maaltijd.
Door tieneke
#642418
202spots schreef: En ik vind de kalkoenvlees 'n belangrijk onderdeel van hun diet, dus ik geef minstends 5 x per week, gemalen kalkoen door de groentemix als avond maaltijd.
Zelf geef ik dus geen gemalen vlees meer omdat ik ze liever zie scheuren en kluiven dan dat ze het gewoon naar binen zuigen dus hou ik het maar bij de kalkoenlever....scheelt ook nog heel veel werk.
Door 202Spots
#642440
tieneke schreef: Zelf geef ik dus geen gemalen vlees meer omdat ik ze liever zie scheuren en kluiven dan dat ze het gewoon naar binen zuigen
Ja en dat scheuren en kluiven doen ze dus s'morgens al met de ongemalen RMB's ;)
Door tieneke
#642477
202spots schreef: Ja en dat scheuren en kluiven doen ze dus s'morgens al met de ongemalen RMB's ;)
Maakt niet uit toch?
Hier scheuren ze dus ongeneneerd 2 keer per dag  :P ;D ;D
Door wonkybonk
#642492
zal voortaan dan maar vragen om de stukken zonder bot....heb geloof ik niets om de vlees met de stukken bot erin te vermalen. In ieder geval bedankt voor het meedenken. Zal de kalkoen er dan maar in houden, Wonkebonk vond het ook wel "errug mjammie". Maar ja, deze kliko in labrador-uitvoering heeft geloof ik tegen geen enkel stukje vlees of vis bezwaar en ook fruit en groente zijn altijd welkom. Ik ben blij dat hij buiten gelukkig niets van de grond eet ::).
Door 202Spots
#642519
Weet je, ik voer liever gemalen kalkoen dan GEEN kalkoen.
En wanneer er door verschillende mensen moeilijk word gedaan wanneer er over gemalen kalkoen(MET bot)word geschreven, dan vind ik dat eigenlijk beetje vreemd...
er zijn tenslotte 'n heleboel leden die alleen maar gemalen bot geven in de vorm van kvv.
Dus waarom is er dan bezwaar tegen gemalen kalkoen ???

Wanneer er 'n vraag word gesteld over kalkoenbotten, dan word er in de reacties uitdrukkelijk vermeld dat de kalkoen botten te hard en splinterig zijn en er word door iedereen afgeraden om als RMB te geven.
Wanneer het in stukken als filet vlees word gegeven, dan zit er geen bot in....en moet er iets anders worden toegevoegd als calciumbron...
Maar het word "zuigvoer" genoemd wanneer het vlees met 't  bot gemalen word? ::)
Ik vind het gewoon belangrijk dat de beginners leren, dat er niks verkeerds mee is om gemalen kalkoen/bot  te geven.
Ik doe het al jaren,en is ideal om door de groentemix te mengen. ;)
Door tieneke
#642630
202spots schreef: Weet je, ik voer liever gemalen kalkoen dan GEEN kalkoen.
En wanneer er door verschillende mensen moeilijk word gedaan wanneer er over gemalen kalkoen(MET bot)word geschreven, dan vind ik dat eigenlijk beetje vreemd...
er zijn tenslotte 'n heleboel leden die alleen maar gemalen bot geven in de vorm van kvv.
Dus waarom is er dan bezwaar tegen gemalen kalkoen ???

Wanneer er 'n vraag word gesteld over kalkoenbotten, dan word er in de reacties uitdrukkelijk vermeld dat de kalkoen botten te hard en splinterig zijn en er word door iedereen afgeraden om als RMB te geven.
Wanneer het in stukken als filet vlees word gegeven, dan zit er geen bot in....en moet er iets anders worden toegevoegd als calciumbron...
Maar het word "zuigvoer" genoemd wanneer het vlees met 't  bot gemalen word? ::)
Ik vind het gewoon belangrijk dat de beginners leren, dat er niks verkeerds mee is om gemalen kalkoen/bot  te geven.
Ik doe het al jaren,en is ideal om door de groentemix te mengen. ;)

Sorry Dory,

maar waar staat dan precies dat ik bezwaar heb tegen kalkoenbot?
Ik zeg dat ik het ongeschikt vind om dit ongemalen te geven.
Denk dat je goed moet lezen...ik schrijf dat IK het veel werk vind om te malen en MIJN honden liever geen gemalen vlees meer geeft...meer niet!  ;)
Door 202Spots
#642869
Ik zeg dat ik het ongeschikt vind om dit ongemalen te geven.
En daarom is gemalen ook niet goed ???
but whatever  Tien,Ik hoop dat de nollebakkers lekker zullen scheuren en trekken aan hun kalkoenlevertje. ;)
Door tieneke
#642980
202spots schreef: En daarom is gemalen ook niet goed ???
but whatever  Tien,Ik hoop dat de nollebakkers lekker zullen scheuren en trekken aan hun kalkoenlevertje. ;)
Weet je Dory...ik word onderhand heel erg moe van dit soort reactie's...waar gaat dit feitelijk nog over?
Ik zeg iets...leg dit later uit en NOG wordt er op doorgekauwt en gehamerd.
Wat wil je nu precies?
Ik geef mijn honden geen gemalen vlees(maar heb dit zeker nog nooit iemand afgeraden!) en jij wel,lekker doen wat jij wilt dan doe ik dat ook!  ;)
Door Antonia
#643353
tieneke schreef: Ik geef mijn honden geen gemalen vlees(maar heb dit zeker nog nooit iemand afgeraden!) en jij wel,lekker doen wat jij wilt dan doe ik dat ook!  ;)
Ik geef mijn honden ook liever geen gemalen vlees. Niet omdat gemalen vlees slecht is, maar omdat ik ook mijn honden liever met grotere stukken bezig zie. Speelt misschien het formaat honden een rol?

Maar als ik voor de variatie een wat kilo's fijngemalen struisvogelvlees, kleine snippers hertenvlees voordelig op de kop kan tikken, of een enkele keer een paar kilo gratis rundergehakt van mijn buurtsuper meekrijg dan zeg ik geen nee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door