Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantien
#639466
Hoi,

afgelopen zaterdag was ik in het openluchtmuseum in arnhem.
ERg leuk om een dagje naar toe te gaan maar dat is dan weerk off topic...

Nu hebben ze daar een rosmolen waar lijnzaad geperst wordt voor de olie.
Wat ze over houden (lijnzaadvliesjes en dergelijke) wordt in een pers geperst tot een soort brosse koek.

De man die daar stond vertelde dat het vroeger als krachtvoer gegeven werd ??? ::) ook aan honden....

nou ik kreeg dus zo'n lekkere koek mee, maar nu is mijn vraag:
Lijnzaadkoek ja of nee?

af en toe krijgt hij wel eens lijnzaadolie, maar ik las ook ergens dat honden niets tot weining kunnen met plantaardige olieen...hoe zit dat ::)

groetjes Jantien
Door Xada
#639467
Als ik het woord "lijnzaadkoek" hoor, denk ik meer dat het iets voor paarden is. Maar ik kan mis zijn. Hopelijk zijn er  mensen die er meer vanaf weten.
Door Lil
#639479
Lijnzaad aan de hond, niet dat ik weet.

Ja, het paard vind het heerlijk, komt hij hopelijk ook eens uit de rui  ;)
Door Mevroi Kruim
#639511
Ik zou het niet aan mijn honden geven. Het zijn voornamelijk de doppen van het lijnzaad met nog een beetje olie erin. Lekker voor paard of koe (hoewel ik voor de vacht liever gewoon lijnzaadolie voer) maar niet echt hondenvoer vind ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#639573
Jantien schreef: Hoi,

afgelopen zaterdag was ik in het openluchtmuseum in arnhem.
ERg leuk om een dagje naar toe te gaan maar dat is dan weerk off topic...

Nu hebben ze daar een rosmolen waar lijnzaad geperst wordt voor de olie.
Wat ze over houden (lijnzaadvliesjes en dergelijke) wordt in een pers geperst tot een soort brosse koek.

De man die daar stond vertelde dat het vroeger als krachtvoer gegeven werd ??? ::) ook aan honden....

nou ik kreeg dus zo'n lekkere koek mee, maar nu is mijn vraag:
Lijnzaadkoek ja of nee?

af en toe krijgt hij wel eens lijnzaadolie, maar ik las ook ergens dat honden niets tot weining kunnen met plantaardige olieen...hoe zit dat ::)

groetjes Jantien
Ach, voor een keer voor de snack zou ik er geen probleem mee hebben. ziehet dan liever dan een Dentastick ;D

Lijnzaadolie wordt door de hond minder makkelijk opgenomen dan een dierlijke (vis) olie. Lust je hond echter geen visolie o.i.d. dan is lijnzaadolie beter dan niks.
Katten kunnen er echt niks mee, maar bij honden is er in het lichaam een extraproces nodig om het op te nemen. Dat een hond er dus helemaal niks mee zou kunnen is een overstatement, maar als je het als Om3 leverancier geeft verdient een visolie de vorkeur.
Gebruikersavatar
Door pike
#639699
Zo'n koek zie ik eigenlijk als afval. Hij wordt gemaakt van het afval wat overblijft na het persen. En dat soort afval wordt inderdaad veel als veevoer gebruikt. Sinaasappelschillen, zonnebloempitdopjes etc. gaan bijv. ook in het veevoer.  Ik vind het dus als voer helemaal niks en een gezonde snack lijkt het me ook niet. 
Een paard geeft je ook niet de zaaddopjes, maar je geeft het de olie ofwel je neemt gebroken lijnzaad en laat dat lekker wellen en dan krijg je een geweldig slijmerige massa :-X En dat vinden ze dan nog lekker ook!
Door Jantien
#639860
Hoi,

Ja dat dacht ik al...het ziet er ook enorm stoffig uit...en valt lekker bros uit elkaar.... :D ;D
Dan maar gewoon lijnzaadolie en de koek voor de paarden in de wei bij ons in de polder....
die zullen niet weten wat hen overkomt.... :D

bedankt.
Door Lil
#639919
pike schreef: Zo'n koek zie ik eigenlijk als afval. Hij wordt gemaakt van het afval wat overblijft na het persen. En dat soort afval wordt inderdaad veel als veevoer gebruikt. Sinaasappelschillen, zonnebloempitdopjes etc. gaan bijv. ook in het veevoer.  Ik vind het dus als voer helemaal niks en een gezonde snack lijkt het me ook niet. 
Een paard geeft je ook niet de zaaddopjes, maar je geeft het de olie ofwel je neemt gebroken lijnzaad en laat dat lekker wellen en dan krijg je een geweldig slijmerige massa :-X En dat vinden ze dan nog lekker ook!
Bleh wat een troep dat ze daar instoppen!!! Ik denk bij koek aan lijnzaad en toch zeker niet aan afval, maar ik ben dan ook te goed gelovig  :-[
Hier wordt de snottige vorm van lijnzaad niet gegeten door het paard  >:( >:(
Gelukkig de olie wel...
Door Mevroi Kruim
#640426
Lil schreef: Bleh wat een troep dat ze daar instoppen!!! Ik denk bij koek aan lijnzaad en toch zeker niet aan afval, maar ik ben dan ook te goed gelovig  :-[
Hier wordt de snottige vorm van lijnzaad niet gegeten door het paard  >:( >:(
Gelukkig de olie wel...
Nee, dat vinden ze hier ook echt niet te pruimen, die glibberzooi!
Ik gaf dat vroeger nog wel eens preventief tegen zandkoliek, en niet zozeer voor de vacht. Maar daarvoor geef ik tegenwoordig Sandclear, dat is psylium, eten ze wel en werkt zeker zo goed. En voor de vacht de olie. Is voor een IJslander geen overbodige luxe gezien de hoeveelheid haar die ze bij elkaar moeten breien  ;D
Door conleeuw
#640434
Kruimel schreef: Nee, dat vinden ze hier ook echt niet te pruimen, die glibberzooi!
Ik gaf dat vroeger nog wel eens preventief tegen zandkoliek, en niet zozeer voor de vacht. Maar daarvoor geef ik tegenwoordig Sandclear, dat is psylium, eten ze wel en werkt zeker zo goed. En voor de vacht de olie. Is voor een IJslander geen overbodige luxe gezien de hoeveelheid haar die ze bij elkaar moeten breien  ;D
hahahaha, wij kookten vroeger de lijnzaad, over glibberige snottige derrie gesproken, dan was de bedoeling dat juist de paarden die het niet zo goed deeden (niet lekker in hun vacht zaten)  het moesten eten, ik geef het jou te doen, vaak tot over je oksels in lijnzaad derrie...... maar mengen in een lauwe zemel mengsel, dan ging het er wel in, maar niet mijn meest favoriete bezigheid, koken van lijnzaad :-\
de brok die overblijft na het persen bevat ongetwijfeld ook wel nog een beetje olie, maar niet echt denderend veel. Ik zou het aan de koeien, en of paarden voeren als ik die had ;)
Door Lil
#640514
Kruimel schreef: Nee, dat vinden ze hier ook echt niet te pruimen, die glibberzooi!
Ik gaf dat vroeger nog wel eens preventief tegen zandkoliek, en niet zozeer voor de vacht. Maar daarvoor geef ik tegenwoordig Sandclear, dat is psylium, eten ze wel en werkt zeker zo goed. En voor de vacht de olie. Is voor een IJslander geen overbodige luxe gezien de hoeveelheid haar die ze bij elkaar moeten breien  ;D
Aha, dus het is inderdaad een ijslander die ik in je onderschrift zie! Tja, die hebben wat haar zeg  :o
Och ik hoef de kosten (van een paar koekjes e.d. na) niet te dragen, ik hoef alleen maar te rijden en van die Sandclear zal ik doorgeven (kan ze altijd kijken of het te duur is of niet) want misschien gaan we van de houding in een stal (met slechts een paar uurtjes wei) over op een grote leefwei met een schuilhut, maar dat is nog niet zeker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door