Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#639037
Ik heb Lizzy een pbtje gestuurd met de vraag of biologisch gehouden koeien minder runderbrokken kregen. Dan zou er minder residu in de pens zitten.
Lizzy gaat dat voor mij navragen. Ik vroeg haar of het genoeg was om de vuile pens schoon te spoelen om een jeuk uitbarsting te voorkomen. Dan zou hij nog het voordeel van de zwarte schubben hebben die zijn tanden dan beter schoon helpen houden.
Dat durfde Lizzy niet te zeggen omdat ze niet weet hoe erg onze kerel allergisch is voor granen.
Hij kreeg nog alleen vuile pens als trigger en jeukte als een bezetene.
Nu wil ik met alle liefde de tuinslang op de pens zetten als dat voldoende zou zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Joke van Spike mischien?
#639143
Dan heeft het denk ik geen zin meer om pens te gaan voeren. Het is jammer maar zonder pens moet hij het ook wel overleven dunkt mij. Het was gewoon zo zielig, eerst lekker smikkelen en dan giga krabben en bijten.
Gelukkig is er nog veel ander lekkers over ;)
#639189
Sella schreef: Dan heeft het denk ik geen zin meer om pens te gaan voeren. Het is jammer maar zonder pens moet hij het ook wel overleven dunkt mij. Het was gewoon zo zielig, eerst lekker smikkelen en dan giga krabben en bijten.
Gelukkig is er nog veel ander lekkers over ;)
Omdat je zegt het te willlen geven voor het gebit.
Hier werkt pens trouwens niet voor het gebit. En inderdaad er blijft zat over ook zonder pens.
#639320
Ik heb me laten vertellen dat de meeste voedingswaarde zit opgeslagen in de pensspier. Het beetje grassen en voorverteerde meuk wat overblijft in de pens, zit dan ook in die spier opgeslagen.
Als je hond daar echt een allergie voor heeft, zou je idd geen pens moeten geven.
Heeft ze die reactie ook op schapenpens?
#639338
barfje schreef: Ik heb me laten vertellen dat de meeste voedingswaarde zit opgeslagen in de pensspier. Het beetje grassen en voorverteerde meuk wat overblijft in de pens, zit dan ook in die spier opgeslagen.
Als je hond daar echt een allergie voor heeft, zou je idd geen pens moeten geven.
Heeft ze die reactie ook op schapenpens?
Is dat zo? Maar als dit zo is, kunnen we ook blanke pens gaan voeren, toch? (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de pens zelf totaal geen voedingsstoffen bevat, want da's natuurlijk gelukkig ook niet zo). Ik heb er overigens ook niet echt beeld bij hoe de grassen en granen dan door de wand direct in de pens terecht komen, maar misschien dat jij dat weet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 sep 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#639361
Lizzy schreef: Is dat zo? Maar als dit zo is, kunnen we ook blanke pens gaan voeren, toch? (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de pens zelf totaal geen voedingsstoffen bevat, want da's natuurlijk gelukkig ook niet zo). Ik heb er overigens ook niet echt beeld bij hoe de grassen en granen dan door de wand direct in de pens terecht komen, maar misschien dat jij dat weet?
Joh, ik heb geen idee, ik hoor het maar aan............. ;)
Blanke pens heeft natuurlijk geen enkele voedingswaarde, het is uitgekookt.
Een slachter vertelt mij het volgende; boekmaag is het beste wat je kunt geven.
Een koe heeft 4 magen met verschillende maaggangen (spieren).
De gang van de boekmaag naar de lebmaag (geloof ik.....) is verbonden met een spier.
Die spier loopt door naar de lebmaag oftewel onze vuile runderpens.
De nutritionele waarde van een gehele vuile pens zit hem vooral in de opgeslagen voedingsstoffen die vanuit de boekmaag richting lebmaag worden getransporteerd.
Als je aan vuile pens kan komen (meestal is boekmaag niet te krijgen), dan zit daar een groot deel pensspier bij wat verbonden was met de boekmaag. In dat deel zitten heel veel waardevolle voedingsstoffen opgeslagen.
Daar zal dan ook de resten van runderbrok in voorverteerd zitten, lijkt me en niet alleen het voorverteerde voedsel van grassen en de rest in de lebmaag zelf.
Vergeef me als ik de magen niet goed benoem, zo had ik het begrepen.
#639363
barfje schreef: Ik heb me laten vertellen dat de meeste voedingswaarde zit opgeslagen in de pensspier. Het beetje grassen en voorverteerde meuk wat overblijft in de pens, zit dan ook in die spier opgeslagen.
Als je hond daar echt een allergie voor heeft, zou je idd geen pens moeten geven.
Heeft ze die reactie ook op schapenpens?
Mijn hond is ook allergisch voor schaap en geit :'(
#639368
Vroegah voerde ik ook boekmaag, en netmaag en lebmaag. Kregen de honden heel slecht weg, vooral de boekmaag. Heel erg hard en taai.
Of dat klopt met die voedingswaarde, geen idee. Klinkt mij wat vreemd in de oren.
En eerlijk gezegd, blanke pens bevat toch gewoon nog eiwitten en vitamines en mineralen, ook al zijn de enzymen en de leuke bacterien dan weggekookt. Dus 'geen voedingswaarde' lijkt mij ietwat overdreven.
#639387
Ik heb nog nooit boekmaag gegeven, dat kan mijn eigen maag niet aan.
Maar wel boekmaagvulling en dat stonk als een tierelier. Dus ik geloof dat IK er niets aan mis, haha. Is nog erger dan de pens.

The white tripe that you find in the grocery store has been cleaned, scalded and bleached. It has almost no nutritional value for the canine. This tripe is usually found in dishes such as menudo.

http://www.greentripe.com/

BARFWorld uses green tripe since it has the most nutritional value. Washed and bleached tripe have been treated or clean and hold significantly less nutritional value. Once the tripe is bleached or scalded, all helpful living enzymes are destroyed. This is why BARFWorld only uses green tripe in our Unbleached Tripe patties and BARF Diet Patties.
What are the benefits of green tripe?


Honden met nierproblemen schijnen veel baat te hebben bij vuile pens.
http://www.dogaware.com/kidney.html

Kan geen info vinden over de voedingswaarde van bleached tripe en ik moet nu echt met de hondjes op pad.
#639481
Ik geef Spike absoluut geen runderpens omdat koeien zoveel bijgevoerd worden. Aan biologische runderpens kan ik niet komen en ik weet ook niet of die bio koeien graanvrij gevoerd worden. Ze krijgen vaak veekoeken van biologisch geteelde gewassen dus ook graan. Wassen helpt niet voldoende er blijven altijd sporen over. Voor Spike gebruik ik alleen schapenpens en dat gaat wel erg goed.
Ik lees net dat jouw hond allergisch voor schaap en geit is. Dan houdt het pens verhaal op  :'(
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op di 26 sep 2006, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#639488
Joke Miedema schreef: Ik geef Spike absoluut geen runderpens omdat koeien zoveel bijgevoerd worden. Aan biologische runderpens kan ik niet komen en ik weet ook niet of die bio koeien graanvrij gevoerd worden. Ze krijgen vaak veekoeken van biologisch geteelde gewassen dus ook graan. Wassen helpt niet voldoende er blijven altijd sporen over. Voor Spike gebruik ik alleen schapenpens en dat gaat wel erg goed.
Ik lees net dat jouw hond allergisch voor schaap en geit is. Dan houdt het pens verhaal op  :'(
Bio koeien worden niet graanvrij gevoerd, krijgen gewoon mais en brok.
#639489
Heb hier vaker boekmaag gewolft gehad, dan hoefde ik het zakje maar open te knippen en in de bak te gooien. In Duitsland kun je makkelijker aan boekmaag komen, wat een smurrie  :-X De kant en klare zakjes vallen mee. Trouwens die pens die ik toen had was met maaginhoud, niets geschud of gespoeld, net alsof je in de koeienvla roerde  :-X :-X

Boris vind boekmaag inderdaad het lekkerste en ook die maaginhoud die slobberde hij zo uit de pens, voordat ik de kans kreeg om het in stukken te hakken  ;)
#639705
Joke Miedema schreef: Ik geef Spike absoluut geen runderpens omdat koeien zoveel bijgevoerd worden. Aan biologische runderpens kan ik niet komen en ik weet ook niet of die bio koeien graanvrij gevoerd worden. Ze krijgen vaak veekoeken van biologisch geteelde gewassen dus ook graan. Wassen helpt niet voldoende er blijven altijd sporen over. Voor Spike gebruik ik alleen schapenpens en dat gaat wel erg goed.
Ik lees net dat jouw hond allergisch voor schaap en geit is. Dan houdt het pens verhaal op  :'(
Maar schapen worden toch ook bijgevoerd met brokjes, dat heb ik zelf vaak genoeg gezien. Zit er in die brokjes dan geen graan? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door