Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *wendy*
#638596
Ik heb even speciaal alleen KVV genoemd ivm het diepvries deel  ;)

Een volhardende dierenarts die er zijn principes op nahoudt geeft soms leuke mailtjes. Het worden alleen van die welles nietus spelletjes, maar ik wil graag iets met jullie delen  :D

Ik had hem een mail gestuurd met 2 linken van farmfood. Op de website van farmfood staat tegenwoordig ook dat een pup heel veel baat heeft bij het opgroeien op vers vlees (en ja natuurlijk in combi met hun brok  ;) ). Maar goed, zie het wel als positief.

Zijn reactie was onderstaand.......
Beste Wendy,
Graag zou ik je ens een aantal lezingen laten bijwonen over voeding.

Afgezien van het feit dat je eigen hond geen toonbeeld is van een goede gezondheid wil ik je het volgende meegeven:

-          vers vlees van een slachtdier is STERIEL, het bevat dus geen bacteriën, hoogstens bacteriën die door VERVUILING uit de omgeving er op zijn gekomen of door mensenhanden.

-          diepvriesproducten zijn STERIEL, daarom is het ook een geschikte manier om eten langdurig te bewaren

-          pensen van slachtdieren worden gekookt of diepgevroren en dus STERIEL. Vuile pens bevat bacteriën uit de voormaag van een herkauwer en dat zijn niet bepaald bacteriën die in de darm van een vleeseter thuishoren.

Een pup die bouwt zijn darmflora op door bacteriën uit zijn eigen omgeving (huis en tuin en evt. kennel) op te nemen. Daarnaast door van alles te likken zoals dieren uit de roedel, soortgenoten en wat hem maar voor de bek komt. Hierbij worden steeds bacteriën opgenomen.

Als je een pup GESCHIKTE, SOORTeigen flora wilt geven dan doe je dat met speciale pasta’s of simpelweg door hem hondenpoep te laten eten.

Als vlees vers is of diepgevroren is het STERIEL en komen er dus 0 bacteriën mee mee!

Laat je toch niet gek maken!
Door Lafje
#638629
Poeh, onze vizsla krijgt voornamelijk carnibest, aan echt vers kan hij maar niet wennen (diarree :-\). Zou zijn darmflora niet goed genoeg zijn, d.w.z. hij kan die stoot van bactierien die in vers zit niet "verwerken''? CB is voor zijn darmen een "makkie"?
Bah, hier word ik zo onzeker van..... :-[
Door Lizzy
#638633
Fijne dierenarts >:(.

Het zou me gebeuren, dat iemand mij durft te schrijven "Afgezien van het feit dat je eigen hond geen toonbeeld is van een goede gezondheid wil ik je het volgende meegeven". Of dat iemand tegen mij durft te zeggen "Laat je toch niet gek maken!". Want jij snapt natuurlijk ook wel wat hij hier eigenlijk mee wil zeggen! Uit de eerste zin zou ik direct opmaken "leuk hoor meid, al dat rauwe voer, maar kijk eens naar je eigen hond. Nauwelijks gezond te noemen. Dus wat nou, gezond, dat rauwe voer?!".

Met zo'n DA wilde ik in ieder geval al niet meer aan de gezondheid van mijn hond samenwerken....

Bovendien blijkt uit dit hele schrijven dat meneer of mevrouw werkelijk weinig weet van voeding. Zolang vlees in de diepvries zit, kan het aantal bacterieen zich niet vermenigvuldigen. Maar het is zeker niet steriel. Er leven zeker nog vele goede bacterieen hoor, in diepgevroren vlees en pens enzo. Diepvriesvoer is dus ook niet steriel. Geen denken aan! Diepvries voer wordt zelfs met regelmaat door de Rijksdienst voor keuring Vee en Vlees gecontroleerd op bacterieen. Er mogen niet teveel bacterieen in zitten (ze moeten onder een bepaalde hoeveelheid blijven) maar er zitten zeker-te-weten bacterieen in.

Als het leven zo simpel was als dat deze DA het zo voorstelt, dan flikkeren we gewoon iedere kip eerst in de vriezer en zijn we van alle salmonella-problemen op deze wereld verlost. Nooit meer voedselvergiftigingen bij mensen! Simpel zeg, deze oplossing ::).

Kom nou toch! (da's tegen hem of haar hoor ;D).

Bovendien hebben we het hier niet over alleen bacterieen zoals salmonella, maar ook over enzymen. Die wel degelijk belangrijk zijn voor de spijsvertering van de hond. Feitelijk, belangrijk voor het leven an sich. Enzymen worden niet-actief, wanneer ze ingevroren worden. Maar ze gaan niet kapot, nog verdwijnen ze. Bij koken daarin tegen: daarmee vernietig je wel enzymen. En nogmaals, enzymen spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van de hond. Tik maar in, op google: ENZYMEN KOKEN. En goedaardige bacterieen zoals de lactobacillus, die bijvoorbeeld in pens zit: die gaat niet dood door invriezen. Die gaat dood door koken. Ik heb overigens ergens nog wel een lijstje van bacterieen (goedaardige, die zeer goed zijn voor het darmstelsel van de hond - je dierenarts is dus ook al niet op de hoogte van de gunstige werking van probiotica, ook op de spijsvertering van de hond. Foei toch!) die in pens zitten.

Bacterieen vriezen niet dood. Dat had je DA toch tenminste moeten weten....

Diepvriezen ter conservering: hierbij is het bedoeling om het product zodanig in temperatuur te doen dalen dat daardoor de bacterie zich niet meer zal delen. Een diepvriezer moet dan ook bij - 18 graden Celsius zijn werk doen. Bij die temperatuur wordt echter de bacterie niet gedood. Er kunnen sporen achterblijven die, wanneer de temperatuur weer omhoog gaat, alsnog tot celdeling overgaan.

Pas wanneer je vlees gaat KOKEN, dood je bacterieen. En flink gekookt vlees dat je daarna invriest, blijft een stuk sterieler. Rauw vlees wordt niet steriel door invriezen en deze man of vrouw moet echt zijn of haar schoolgeld terug gaan halen ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 25 sep 2006, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#638634
Lafje schreef: Poeh, onze vizsla krijgt voornamelijk carnibest, aan echt vers kan hij maar niet wennen (diarree :-\). Zou zijn darmflora niet goed genoeg zijn, d.w.z. hij kan die stoot van bactierien die in vers zit niet "verwerken''? CB is voor zijn darmen een "makkie"?
Bah, hier word ik zo onzeker van..... :-[
Misschien kun je hier een apart topic voor openen. Want er zijn nog zeer veel methodes om je hond hierbij te helpen. Bovendien moet je je niet zo gauw onzeker laten maken joh, door iemand die duidelijk geen verstand heeft van zaken ;)
Door *wendy*
#638636
Lafje schreef:Bah, hier word ik zo onzeker van..... :-[
Niet doen hoor !!! Hier had ik het niet voor geplaatst.  :D
Toch snap ik wat je bedoelt  ;)
Mijn gevoel en mijn hart WETEN gewoon dat ik goed deed met CB. En wat hij nu over vers vlees beweert is zeker met brok zo en dat bedoelde ik met wellus nietus.....

Ik denk dat ik de volgende keer een DA op zoek die igg niet TEGEN het vers vlees voeren is.
Overigens krijg ik vanavond de reactie van mijn eigen DA terug en die heeft nooit beweert dat ik slecht voerde. Ondanks dat hij ook een brokkenfanaat is. Dus ik ben benieuwd vanavond.
Door *wendy*
#638642
@ Lizzy...misschien zal ik hem eens een lezing van bijv Mogens als cadeau geven ipv dat hij mij meeneemt naar een lezing over voeding ?  :D

Dan over het feit dat invriezen volgens hem steriel maakt.....hoe kan het dan dat het binnen een paar dagen gaat rotten als het ontdooit is EN in een afgesloten bak zit  :D ;)

Tot slot ........"Afgezien van het feit dat je eigen hond geen toonbeeld is van een goede gezondheid.."................ik kreeg juist complimenten dat hij er zo goed uit zag qua bouw/lijn/dikte.  :-\
Alleen die kl*te tandafdrukken van Boy en de wss allergische reactie (hotspot??) van frontline zagen er niet uit. Maar ja dan heb ik ook nog pech dat Gandor wit is. Als Boy wondjes heeft valt het gewoon niet zo op  8)
Laatst gewijzigd door *wendy* op ma 25 sep 2006, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#638644
pippy schreef: @ Lizzy...misschien zal ik hem eens een lezing van bijv Mogens als cadeau geven ipv dat hij mij meeneemt naar een lezing over voeding ?  :D

Dan over het feit dat invriezen volgens hem steriel maakt.....hoe kan het dan dat het binnen een paar dagen gaat rotten als het ontdooit is EN in een afgesloten bak zit  :D ;)

Tot slot ........"Afgezien van het feit dat je eigen hond geen toonbeeld is van een goede gezondheid.."................ik kreeg juist complimenten dat hij er zo goed uit zag qua bouw/lijn/dikte.  :-\
Alleen die kl*te tandafdrukken van Boy en de wss allergische reactie (hotspot??) van frontline zagen er niet uit. Maar ja dan heb ik ook nog pech dat Gandor wit is. Als Boy wondjes heeft valt het gewoon niet zo op  8)
Je kunt hem ook een gratis lidmaatschap van Barfplaats geven :)!
Door Mevroi Kruim
#638645
Leuke da  >:( >:( >:( vooral die opmerking over de gezondheid van jouw hond.

En wat Lizzy schreef zat ik net allemaal vol nijd te bedenken, maar ik hoef het dus niet meer op te schrijven  ;D Kluns! Steriel door diepvriezen! Ga toch je schoolgeld terughalen  >:( >:( >:(
Door Urs
#638649
Tsjonge tsjonge, , Dus volgens jou dierenarts vertel ik de mensen al jaren onzin en het advies wat ik geef werkt ook niet? Goh hoe kan het dan dat al menig hond juist door het kvv advies wat wij  geven van de diaree afkomt?
Door Lil
#638678
haha leuke da  ;D ;D ;D

Zoals Lizzy al schrijft kan ik dan lekker rauwe biefstuk (filet americain) eten als ik het eerst heb ingevroren, dan is het steriel en kan ik niet meer ziek worden (waarom voel ik me dan nu zo slecht dat ik op internet zit ipv op het werk?)

Zo zei mijn da (waar ik alleen naar toe ga voor rontgen, vacinatie en sneetjes of zo, dan rij ik niet zo ver, voor echte gezondheidsklachten ga ik naar een andere) laatst tegen een vrouw: kijk eens naar die hond: super gezond, super vacht en hij springt nog ondanks ernstige heup en rugklachten, dat kunt u ook bereiken met goed voer. Waarop ik dus doodleuk zei: goh, wat goed dat u dat zegt, zal ik eens bij u in de praktijk komen vertellen over barf dan gaan de andere honden er ook zo goed uitzien. Euhhhhh neeeee euhhhhh barf, euhhhh botten euhhhh gevaarlijk euhhhhh ik dacht je gaf diepvries voer euhhhhhh. Juist, dat is dus nog altijd beter dan die hills brok die u mevrouw voorschrijft, maar ik geef geen diepvries, ik barf. Ohhhhhh......

Haha, daarom heb ik dus twee da's eentje voor de gezondheidsklachten en eentje lekker dichtbij voor snijwondjes e.d. en voor botproblemen, want hij kan rontgen als de beste.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638684
Die vent kon bij mij dus echt meteen de boom in. Daar kwam ik dus echt nooit meer. Een pup hondenpoep laten eten om een darmflora op te bouwen. Zoiets stompzinnings heb ik dus echt nog nooit gehoord. :-X
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#638694
pippy schreef: -          vers vlees van een slachtdier is STERIEL, het bevat dus geen bacteriën, hoogstens bacteriën die door VERVUILING uit de omgeving er op zijn gekomen of door mensenhanden.
Oooo zit dat zooo, nou dan hoef ik me dus ook geen zorgen meer te maken over de salmonella in de kip  ;) !

Wat een vervelende opmerking trouwens  >:( dat jouw hond niet het toonbeeld is van een goede gezondheid.
Door *wendy*
#638710
chooky schreef: Hoe zou deze DA zijn instrumenten steriliseren? Even in de diepvries en klaar is kees?  :-X :-X :-X
Wat een super opmerking !!!
Eigenlijk maakt deze opmerking het kort maar krachtig duidelijk.  :D

Mijn zondag heb ik gisteren benut door zeker 15 dierenartsen en/of homeopaten oid te mailen om voedingsadvies te vragen.
Heb nu iets van 8 reacties terug, waarvan er 1tje in 2 regels wist te zeggen dat hij het met de brok eens was.......1 die vers wel goed vond maar dan wel in de complete versie dus niet alleen vlees zeg maar........en 5 die mij aangaven vooral op vers te blijven (en dat het dan voornamelijk holistische da's waren maakt niet uit toch? haha).

Morgen ga ik een mooi overzichtje voor Owen maken  :D
Maar ik ben erg benieuwd hoe hij op de reactie van dit topic reageert.
Owen is nl nogal koppig  :D Net als ik  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door