Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#638210
missy21 schreef: ik heb nu verse vuile pens kunnen bemachtigen, waar ka k die het beste onder rekenen?
Orgaan.
Door missy21
#638248
Angelique schreef: Orgaan.
oke dank je, ik was gister namelijk in de dierenwinkel en heb er een hele discussie over barf gehad en die bleef volhouden dat pens geen orgaan was, begon zo aan mijn eigen te twijfelen of ik het soms toch fout had, maar het klopte dus wat ik tegen die man zei dat het orgaan was, misschien kon ie het gewoon niet hebben dat ik daarom geen kvv meer pakte ???
Door Debora
#638265
Ik quote ff uit het stukje over rauwe voeding uit de Dogma nummer 36:

Pens is ook orgaanvlees maar wordt vaak gezien als complete maaltijd, de calcium- en fosforverhouding is namelijk uitstekend. [....] Je kunt zonder bezwaar meerdere keren per week pens voeren.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#638278
Debora schreef: Ik quote ff uit het stukje over rauwe voeding uit de Dogma nummer 36:

Pens is ook orgaanvlees maar wordt vaak gezien als complete maaltijd, de calcium- en fosforverhouding is namelijk uitstekend. [....] Je kunt zonder bezwaar meerdere keren per week pens voeren.
Dat las ik laatst ook al ergens op internet. Lijkt me echt onzin. Calcium in pens? Is toch gewoon vlees?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638285
Dorothea2 schreef: Dat las ik laatst ook al ergens op internet. Lijkt me echt onzin. Calcium in pens? Is toch gewoon vlees?
Er zit wel wat calcium in pens. Sommige mensen zien pens als vervanger van spiervlees. Prima, is hun visie. Voor mij is een pens één van de magen van de koe, dus reken ik het tot orgaan.
Uiteraard zijn er ook her en der honden die het prima doen op een dieet van grotendeels pens, maar er is ook een grote groep de bij te grote hoeveelheden pens jeuk en/of hotspots krijgen of waarvan de ontlasting maar zozo blijft.
Een keertje een pensmaaltijd per week of een penslap voor het betere sleur - en trekwerk kan ook nog, mits je hond dit goed verdraagt, maar dat is dus een kweste van uitproberen.
Aangezien de calorische waarde van pens niet zo hoog ligt zul je als je veel pens wilt voeren de hoeveelheid in z'n totaal wat op moeten schroeven wil je voorkomen dat de hond (ongewenst) afvalt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#638365
Pens is orgaan maar valt bij mij toch in een andere categorie dan een orgaan maaltijd. Pens is meer dan alleen een orgaan maaltijd.
Hier krijgen ze in een orgaan maaltijd : lever,nier en hart.
En ze krijgen eens per week een pens maaltijd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#638366
Dorothea2 schreef: Dat las ik laatst ook al ergens op internet. Lijkt me echt onzin. Calcium in pens? Is toch gewoon vlees?
In pens zit inderdaad calcium het is bijna helemaal in balans.
Door Lizzy
#638370
Debora schreef: Ik quote ff uit het stukje over rauwe voeding uit de Dogma nummer 36:

Pens is ook orgaanvlees maar wordt vaak gezien als complete maaltijd, de calcium- en fosforverhouding is namelijk uitstekend. [....] Je kunt zonder bezwaar meerdere keren per week pens voeren.
Ja, en ik vind zulke uitspraken dus levenslistig. In mijn ogen is het ook vragen om problemen.

Want mensen intepreteren. Op hun eigen manier. En wanneer je spreekt over compleet, praat je in termen die perfect bekent zijn bij mensen die compleet voer voeren (denk aan brokken, blik, versvlees). En dus, wanneer je zegt dat pens compleet is, denken mensen dat het compleet is, in de engste zin van het woord. Mensen denken dan dat het alles bevat dat de hond nodig heeft. En dat is niet helemaal onlogisch. Want, compleet = compleet. Dat hebben we geleerd, nietwaar?

En zo schep je ontzettend veel verwarring. Want als iets compleet is, kun je het 7 dagen (of 5, als je er twee vast) per week voeren. En da's toch echt volstrekt af te raden. En ondanks dat pens een redelijk gunstige Ca/F verhouding bevat: bevat het altijd nog meer fosfor als calcium. Het bevat bovendien niet de meest perfecte eiwitcompositie.

Bovendien vind ik het sowieso raar om binnen het zelf samenstellen van voeding te spreken over "compleet", vooral bij 1 enkelvoudig orgaanvleessoort... Het is niet compleet. Het is prima voer, maar het is niet compleet. Je kunt prima 1 of 2 of 3 maaltijden per week met enkel pens geven, maar daarmee is pens nog steeds niet compleet. Dus waarom een enkelvoudig orgaanvleessoort compleet noemen terwijl het dan niet is? Je kunt je hond ook perfect 3 of 4 dagen per week een flink vleesbot geven. Maakt dat een vleesbot compleet? Moeten we een vleesbot ook een complete maaltijd gaan noemen dan?

Zou iemand hier zijn pup 7 dagen per week enkel pens willen voeren? Nee? Waarom niet? Tis toch compleet?

Met zulke uitspraken kun je er gewoon een keer op wachten dat mensen (niet iedereen is raketgeleerde) hun pup 7 dagen per week enkel pens gaan voeren, omdat ze ooit een keer van horen zeggen hebben gehoord dat pens compleet is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#638372
Lizzy schreef: Ja, en ik vind zulke uitspraken dus levenslistig. In mijn ogen is het ook vragen om problemen.

Want mensen intepreteren. Op hun eigen manier. En wanneer je spreekt over compleet, praat je in termen die perfect bekent zijn bij mensen die compleet voer voeren (denk aan brokken, blik, versvlees). En dus, wanneer je zegt dat pens compleet is, denken mensen dat het compleet is, in de engste zin van het woord. Mensen denken dan dat het alles bevat dat de hond nodig heeft. En dat is niet helemaal onlogisch. Want, compleet = compleet. Dat hebben we geleerd, nietwaar?

En zo schep je ontzettend veel verwarring. Want als iets compleet is, kun je het 7 dagen (of 5, als je er twee vast) per week voeren. En da's toch echt volstrekt af te raden. En ondanks dat pens een redelijk gunstige Ca/F verhouding bevat: bevat het altijd nog meer fosfor als calcium. Het bevat bovendien niet de meest perfecte eiwitcompositie.

Bovendien vind ik het sowieso raar om binnen het zelf samenstellen van voeding te spreken over "compleet", vooral bij 1 enkelvoudig orgaanvleessoort... Het is niet compleet. Het is prima voer, maar het is niet compleet. Je kunt prima 1 of 2 of 3 maaltijden per week met enkel pens geven, maar daarmee is pens nog steeds niet compleet. Dus waarom een enkelvoudig orgaanvleessoort compleet noemen terwijl het dan niet is? Je kunt je hond ook perfect 3 of 4 dagen per week een flink vleesbot geven. Maakt dat een vleesbot compleet?

Zou iemand hier zijn pup 7 dagen per week enkel pens willen voeren? Nee? Waarom niet? Tis toch compleet?

Met zulke uitspraken kun je er gewoon een keer op wachten dat mensen (niet iedereen is raketgeleerde) hun pup 7 dagen per week enkel pens gaan voeren, omdat ze ooit een keer van horen zeggen hebben gehoord dat pens compleet is.

Ja daar moet je niet aan denken he  :-\

Doet me gelijk weer denken aan de bouvier fokker die al jaren alleen vuile pens met bruin brood voert aan zijn honden schepje gistocal erbij en hoppa volgens hem de perfecte complete maaltijd  :-\
Door Mevroi Kruim
#638640
sylvia schreef:
Ja daar moet je niet aan denken he  :-\

Doet me gelijk weer denken aan de bouvier fokker die al jaren alleen vuile pens met bruin brood voert aan zijn honden schepje gistocal erbij en hoppa volgens hem de perfecte complete maaltijd  :-\
Yep, en zo stond het ook in de oude hondenvoedingsboekjes. Sterker nog, zo heb ik lang geleden ook gevoerd, wat dat stond in Van der Velde en dat was een da van de universiteit dus die wist het. Ik was er van overtuigd dat ik het beste voor mijn hond deed. En dat deed ik ook, ik wist niet beter en ging op de autoriteit af.
Over het nut van zelf nadenken  ::) ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#638818
Kruimel schreef: Yep, en zo stond het ook in de oude hondenvoedingsboekjes. Sterker nog, zo heb ik lang geleden ook gevoerd, wat dat stond in Van der Velde en dat was een da van de universiteit dus die wist het. Ik was er van overtuigd dat ik het beste voor mijn hond deed. En dat deed ik ook, ik wist niet beter en ging op de autoriteit af.
Over het nut van zelf nadenken  ::) ::)
Ik geloof dat hij het ook nog verkoopt aan zijn pupkoper als zijnde een komplete maaltijd
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door