Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#638289
Zo heb ik bv nog vragen als: 1: kun je ook diepvriesvis kopen (filet)? of bijvoorbeeld diepvriesgroenten? Nu weet ik wel dat de nutrienten in diepvriesvis iets minder is dan bv echte verse vis van de markt...

2:Kun je de menu's die worden doorgeven door anderen als richlijn gebruiken voor het samenstellen van je eigen menu? (t is natuurlijk niet de bedoeling dat je alles precies overneemt, maar dat je wel kunt kijken naar hoe de ander het doet en aan de hand daarvan je eigen menu kunt samenstellen.

3:Omdat Truus nu nog brokken erbij krijgt, hoe kan ik dan haar weekmenu het beste samenstellen? zelf had ik in gedachte 1 dag brok en 1 dag barf. Hoe kan ik dan de percentages het beste berekenen?
Van de brok krijgt ze 390 gram volgens de richtlijn op de zak en van de barf krijgt ze 600 gram op een dag...
#638294
Ramona schreef: Zo heb ik bv nog vragen als: 1: kun je ook diepvriesvis kopen (filet)? of bijvoorbeeld diepvriesgroenten? Nu weet ik wel dat de nutrienten in diepvriesvis iets minder is dan bv echte verse vis van de markt...


Wat vis betreft kan ik je vertellen dat dat niets uitmaakt. De verse vis op de markt is al ingevroren geweest. Daarna ontdooi je het en verkoop je het als verse vis.
#638303
Ramona schreef: Zo heb ik bv nog vragen als: 1: kun je ook diepvriesvis kopen (filet)? of bijvoorbeeld diepvriesgroenten? Nu weet ik wel dat de nutrienten in diepvriesvis iets minder is dan bv echte verse vis van de markt...


Janneke heeft je vraag over diepvriesvis al beantwoord. Veel diepvriesgroente is al enigzins voorgestoomd. Helemaal rauw is het dan niet meer. Persoonlijk heb ik liever verse groenten, maar als dat lastig is, dan liever fijngemaakte diepvriesgroenten dan geen groenten.

[quote author=Ramona link=topic=26746.msg638289#msg638289 date=1159121594
2:Kun je de menu's die worden doorgeven door anderen als richlijn gebruiken voor het samenstellen van je eigen menu? (t is natuurlijk niet de bedoeling dat je alles precies overneemt, maar dat je wel kunt kijken naar hoe de ander het doet en aan de hand daarvan je eigen menu kunt samenstellen.
[/quote]

De menu's van anderen kunnen prima als voorbeeld dienen, maar natuurlijk moet je altijd wel de verhoudingen en de samenstelling afstemmen op je eigen hond. Zoveel honden, zoveel menukaarten  :)

[quote author=Ramona link=topic=26746.msg638289#msg638289 date=1159121594
3:Omdat Truus nu nog brokken erbij krijgt, hoe kan ik dan haar weekmenu het beste samenstellen? zelf had ik in gedachte 1 dag brok en 1 dag barf. Hoe kan ik dan de percentages het beste berekenen?
Van de brok krijgt ze 390 gram volgens de richtlijn op de zak en van de barf krijgt ze 600 gram op een dag...

[/quote]

Ik weet niet hoeveel dagen per week je brokken wilt blijven geven. Het geven van brokken zou niet mijn keuze zijn, die zou ik als eerste van het menu schrappen. Maar als dat nog niet kan, dan zou ik denk ik alle brokkendagen aan één plakken en alle versdagen aan één, dus niet om en om.
#638356
Ramona schreef: dan zou ik dus gewoon bijvoorbeeld 3 brokkendagen en 4 vleesdagen kunnen inplannen?
Als ik brokken zou moeten blijven voeren, dan zou ik dat inderdaad zo doen. Vers rauw vlees heeft een ander affect op de zuurtegraad (zuurder) in het spijsverteringskanaal dan brokken. Te vaak wisselen geeft onrust, en dat vind ik ongewenst. Ik zou dus zo min mogelijk wisselen.
Ramona schreef: Hoe zou ik dan het beste de percentages kunnen berekenen?
Gewoon die 600 gram per dag aanhouden voor haar?
Vier dagen vers is 2400 gram, daar de percentages op loslaten en dat verdelen over 4 dagen.
#638480
Waarom wil je eigenlijk brokken erbij blijven geven?
Vroeger dacht ik dat dat handig was, zodat in een noodgeval Borke altijd nog brokken zou willen eten.
Ik weet inmiddels in de praktijk dat hij dat toch wel zou doen, in brokken zitten smaakstoffen dus dat eet je hond toch wel.
Verder weet ik dat ik in de praktijk nooit in een 'noodsituatie' kom want er is altijd wel ergens een supermarkt waar je rauwe verse kip kunt krijgen :)
#638529
Ramona schreef: Zo heb ik bv nog vragen als: 1: kun je ook diepvriesvis kopen (filet)? of bijvoorbeeld diepvriesgroenten? Nu weet ik wel dat de nutrienten in diepvriesvis iets minder is dan bv echte verse vis van de markt...
Ja, je kunt ook diepvriesvis kopen. Ik koop wel eens koolvis van de Euroshopper. Lekker goedkoop. Nou is het wel zo dat witvis (koolvis, kabeljauw, wijting, etc) minder voedzaam is als vette vis (sardien, makreel, zalm). Overigens, hele sardientjes verkopen ze ook vaak al ingevroren. Ze zijn nog wel rauw en heel (met kop, orgaan en graat).

Diepvriesgroente. Ja, waarom niet? Volgens mij zijn de nutrients in diepvriesgroente gelijk aan vers.
2:Kun je de menu's die worden doorgeven door anderen als richlijn gebruiken voor het samenstellen van je eigen menu? (t is natuurlijk niet de bedoeling dat je alles precies overneemt, maar dat je wel kunt kijken naar hoe de ander het doet en aan de hand daarvan je eigen menu kunt samenstellen.
Ja hoor, dat kan.
3:Omdat Truus nu nog brokken erbij krijgt, hoe kan ik dan haar weekmenu het beste samenstellen? zelf had ik in gedachte 1 dag brok en 1 dag barf. Hoe kan ik dan de percentages het beste berekenen?
Van de brok krijgt ze 390 gram volgens de richtlijn op de zak en van de barf krijgt ze 600 gram op een dag...
Ja, dat kan. Je kunt ook 3 dagen brok en 4 dagen vers doen. Net wat jij handig vind. Als je voor de helft nog brokken geeft, zou ik persoonlijk niet zo heel moeilijk doen/krap kijken. Als je bijv. 's morgens brok en 's avonds vers geeft, kun je bijv. de ene dag pens met een eitje of groente geven, de avond erop bijv. kippennekken of vleugels of delen van hele kip, de dag daarop vis, de dag erop bijv. kopvlees met groente. En zo verder. Ik zou pas kritischer naar de percentages gaan kijken wanneer je voor meer als de helft samenstelt.

Trouwens, ik zou zelf wel beginnen met uitsluitend botten van kleine, dus zachte dieren (kip, eend, konijn, parelhoen, etc). En dan kijken hoe dat gaat. Als je hond dat goed verteerd, kun je ook grotere botten gaan proberen. Een brokkenhond moet over het algemeen toch even wennen aan het verteren van vleesbotten.
#639008
dat is dan weer fijn om te weten :D

Truus heeft al konijnenbraadstuk gegeten en dat ging haar ontzettend goed af! Deze heb ik uiteraard in 3 stukken gehakt, aangezien er nog een deel rug aanzat. Maar ze heeft ervan gesmuld en deze erg goed gekraakt. Haar ontlasting blijft er ook goed uitzien :) Op een keer na, toen mijn man had gezien dat er hier en daar wat groene plekken inzaten (bonen?)

wellicht kan ik dat idd aanhouden wat je daar zegt lizzy, goed om in gedachten te houden...

@Astridstraver: de reden waarom ik nu nog brokken bijvoer is, omdat ik mij eerst goed genoeg wil verdiepen in het hele barf gebeuren, prijzen, waar wat te kopen en vooral wat Truus kan verdragen en wat niet...Na verloop van tijd wil ik helemaal overstappen op barf ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door