Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Erik VX
#637532
Hallo allemaal,

wij hebben even een vraagje. Onze hond Xam staat sinds een aantal maanden op Bibi en het bevalt ons heel erg goed. Hij is nog meer gaan glanzen en ziet er erg goed uit alleen vinden we hem nog wat magertjes. We weten dat een Vizsla een slanke hond hoort te zijn maar Xam is naar ons idee net wat te dun.

Het is een vrij grote reu en hij krijgt 1 kilo bibi per dag en komt daar niet echt van aan. Vandaar dat we ons afvragen wat we hem nog meer kunnen geven om hem wat meer te laten aankomen zodat hij nog mooier wordt.

Af en toe krijgt hij een Pharma bone van ANTOS, varkensoren en we hebben nog ook schapenvet gehaald.

Maar alle ideën zijn welkom we horen het graag.

Groetjes Erik, Maartje en Xam
Door André
#637537
Beste Erik,


het feit dat je (neem ik aan) van brokken bent over gestapt naar een natuurlijk manier van voeden
is voor de stofwisseling een totale ommezwaai.

Van het verteren van koolhydraten,vet, en eiwit , moet je hond nu een vetrijke en eiwitrijke maaltijd verteren.
Dit proces is veel meer toegesneden op de werking van de hond als een voeding met te veel koolhydraten.
het grappige is dat (simpel gezegd) een teveel koolhydraten opgeslagen worden als vet. Hierdoor worden honden oa te dik.

Nu geef je je hond een voeding waar 60 70% vocht in zit, en een voeding waaraan de stofwisseling moet wennen ( omzetten naar vertering vet/eiwit).
Dit gaat meestal gepaart met afvallen.
Om meer callorien in je hond te krijgen kun je vet gebruiken bv schapenvet, maar wel rechtstreeks van het dier en niet bewerkt .( rondom hart nier e.d zit veel vet , dat is geschikt)


Kortom,
-droogvoer heeft meer calorien per kilo omdat dit geen vocht bevat.
- de stofwisseling moet zich omschakelen naar correcte voeding

Als voorbeeld geef ik je

ik heb hier een lacterende teef, zij krijgt 1 kilo vlees en weegt 20 kilo
Laatst gewijzigd door André op za 23 sep 2006, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#637539
Ik zou 'm wat spiervlees erbij geven. dus gewoon even naar slager of supermarkt hoppen en daar wat doorregen rundvlees halen, of geitenvlees bij een islamiet o.i.d. Vervang  gerust een 100 gram bibi door wat vet spiervlees en in  de meeste gevallen zit het gewenste gewicht er zo aan.

Schapevet...als dat uit de DSZ komt dan laat dat maar achterwegen, het enige schapevet wat iets zou kunnen uithalen moet vers van het schaap komen, dus de afsnijdsels of het nierbekkenvet en dan wodt het eerste beter gegeten. Bieden zijn ook wel bij een islamiet te verkrijgen.

Varkensoren zijn behoorlijke jeukveroorzakers, dus wil je een knabbel geven dan zou ik liever de rundvariant nemen. Maar je moet er altijd van uit gaan dat die dingen met een bewaarmiddel behandelt zijn, anders liepen ze zo zelf de winkel uit.
Door André
#637542
Angelique schreef: Maar je moet er altijd van uit gaan dat die dingen met een bewaarmiddel behandelt zijn, anders liepen ze zo zelf de winkel uit.
Loop jij ook wel eens op je oren? ;D
Door mutsie
#637550
Andre schreef: Loop jij ook wel eens op je oren? ;D
;D jee, jij bent uitgeslapen vandaag !

Of hebben die honden van jou je zo'n slinger gegeven dat je helemaal uitgewaaid bent ?  :D
Karin
Door Erik VX
#637570
Bedankt voor de reactie's

Voordag we overgestapt zijn op Bibi voerde wij Specific brokken en het weekend voerden we dan Rodi, Duck of smuldier...dus hij kreeg al wel regelmatig vers te eten.

Maar inderdaad dat zou goed de reden kunnen zijn en we zullen zijn maaltijden eens aanvullen met ander vlees.....

Ps het schappenvet wat we bij de dierenwinkel gekocht hebben (van die blokjes) heeft dus weinig zin voor dit verhaal als ik het goed begrijp en we kunnen beter gewoon dierlijk vet geven zoals vet vlees en vette vis??

Zijn er dan nog dingen zoals vet vlees en vis wat bij de Lidl ingeslagen kan worden...?

We horen het wel weer.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#637575
Erik VX schreef: Bedankt voor de reactie's

Voordag we overgestapt zijn op Bibi voerde wij Specific brokken en het weekend voerden we dan Rodi, Duck of smuldier...dus hij kreeg al wel regelmatig vers te eten.

Maar inderdaad dat zou goed de reden kunnen zijn en we zullen zijn maaltijden eens aanvullen met ander vlees.....

Ps het schappenvet wat we bij de dierenwinkel gekocht hebben (van die blokjes) heeft dus weinig zin voor dit verhaal als ik het goed begrijp en we kunnen beter gewoon dierlijk vet geven zoals vet vlees en vette vis??

Zijn er dan nog dingen zoals vet vlees en vis wat bij de Lidl ingeslagen kan worden...?

We horen het wel weer.
Ik geloof niet dat er bij de Lidl veel spannende dingen liggen, al helemaal niet qua vette vis, misschien enkel een vette runderlap. Verse sardines haal je het beste bij de visboer en wellicht kan die je ook wel aan een vette zalmkop o.i.d. helpen. Heb je een islamitische slager in de buurt? dan zou ik daar zeker even gaan kijken voor schapevlees of eendepootjes/nekjes oid. Dat vlees is van zichzelf ook al lekker vet.
Door mutsie
#637581
Ik heb ook zoiets rondlopen, daar kan ik vanalles ingooien, maar echt veel dikker is ze niet geworden.

Ze krijgt nu al ruim 3% van haar ideale gewicht.
Vette geitenribben/kopvlees/zalm geef ik dan ook.

En die ieniemienie blokjes zetten echt geen zoden aan de dijk.

Maar je moet natuurlijk ook weer niet te snel te veel vet gaan geven.

Karin
Door Erik VX
#637592
Ok we gaan het eens proberen. Een Islamitisch slager weet ik hier niet één twee drie te zitten maar ik ga weleens zoeken. We hebben een oude Ola vriezer dus ruimte zat om weer wat in te slaan.


We wilden vandaag ook nog even langs de Makro gaan...valt daar anders nog iets te halen wat lekker vet is.....en Speklappen is dat ook goed om te geven??ongekruid natuurlijk..?
Laatst gewijzigd door Erik VX op za 23 sep 2006, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
#637598
Erik VX schreef:


en Speklappen is dat ook goed om te geven??ongekruid natuurlijk..?
:o :o :o :o :o NEE, dat is varken.

Maar daar hebben ze best veel hoor.
Alleen wat duurder.

Waar woon je? Misschien moet je het toch wat groter gaan inslaan, je hebt een vriezer.

kijk eens in de bibliotheek

karin
Door Erik VX
#637599
Tja nee laat dan maar zitten......Varken dat voeren we maar niet ;-)

Maar ik zal eens in de Bibliotheek gaan snuffelen..zelf woon ik in Breda...
Door Joshii
#637642
Erik VX schreef: ..zelf woon ik in Breda...
Dan is Rotterdam niet zo ver weg, daar hebben ze geitensnippers voor € 1,00/kg
Door Erik VX
#637805
En waar haal je die geitensnippers dan...ik werk in Rotterdam dus dat zou net zo makkelijk zijn...

Vandaag Xam verwent met Kipvleugels en zalm.....hij heeft zitten smullen en is nu met zijn toetje bezig...Hoefje gevuld met schapenvet...
Door Fynn
#637828
Als je in Rotterdam werkt kan je langs het islam center rijden daar hebben  ze echt ontzettend veel.
Ik heb net foto's zitten bekijken op jullie site maar ik moet zeggen dat ik hem niet te mager vind hoor.
Wij hebben een ridgeback reu van 13 maanden die is zo'n 64  cmhoog en weegt 36,5 kg.
Die zijn iets steviger dan de vizla over het algemeen.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
www.pronkruggen.nl
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door