Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#637009
Ik heb nog prachtige kabeljauw filets liggen in de vriezer, dit is ook gezond voor de hond neem ik aan??
Ik ben dr niet zo'n liefhebber van voor me zelf..

en kennen jullie Tilapiavis?
Bij de dekamarkt hebben ze van die mooie zakken met verschillende soorten filets...kabeljauw ,Tilapia en panga..vraag me af of de honden deze allemaal mogen hebben, zijn prachtige filets en niet eens vreselijk duur (kabeljauw is het duurst)

Tilapia
----------------

Latijnse naam
Oreochromis niloticus

Uiterlijk
Tilapia is donker bruin groen-achtig met donkerder blauw-zwarte verticale banden. Maximale lengte 50 cm.

Informatie
Omdat de vis wordt gekweekt, heeft dit een aantal voordelen ten opzichte van traditionele vis. Ten eerste kan de consument de filets het hele jaar door tegen een constante kwaliteit en prijs kopen. Verder wordt de tilapia op een ecologisch verantwoorde wijze gevoed volgens gestelde kwaliteitsnormen (HACCP) met voornamelijk plantaardige eiwitten waardoor de tilapia een gezonde, stevige en mild smakende vis wordt.

Voorkomen/vangst
Israël, Ethiopië, riviersystemen van de Niger, de Volta, de Gambia en de Senegalrivier, Nassermeer, Tanganyikameer.

Voedingswaarden per 100 gram onbereid product
357 kJ / 85 kCal, 1 g vet, 18 g eiwit


Pangasius
----------------------

Latijnse naam
Pangasius Hypopthalmus

Informatie
De Pangasiusfilet is in 3 kleuren te verkrijgen geel, deze heeft een lage kwaliteit, roze, deze filet heeft een middelmatige kwaliteit en wit, deze filet heeft de beste kwaliteit. De Pangasius is een meerval soort. De meerval die wij kennen is van de Ictalurius soort en de Pangasius valt daar dus niet onder. De Pangasius is een latijnse naam en is gewoon overgenomen naar de Nederlandse taal. Wij hebben dus geen eigen benaming voor deze vis. In Amerika werd deze vis eerst ook als Catfish (meerval) verkocht, dat mag nu niet meer omdat het een andere vis is. De smaak van panga is veel vlakker dan 'onze' tongfilet. De filets zijn geschikt om te bakken en pocheren. Bovendien is de panga veel voordeliger dan de dure Noordzeetong. Bij bereiding zijn alle recepten van schol en tong te gebruiken.

Leuke wetenswaardigheden
Om helder witte filets te krijgen, laten de visverwerkers de vis na de slacht leegbloeden, voordat deze met de hand wordt gefileerd.

Voorkomen/vangst
Panga is een zoetwatervis en wordt gevangen in Vietnam waar hij wordt gekweekt in de Mekong rivier.In Nederland wordt deze vis als diepgevroren filets verhandeld. Pangasius is het hele jaar door verkrijgbaar.

Voedingswaarden per 100 gram onbereid product
432 kJ / 103 kCal, 3 g vet, 19 g eiwit
Door Audrina
#637037
Ja hoor, kabeljauw filets kan je gewoon geven.

Tilapia ook, hier vinden de honden die tilapia alle 3 echter niet te vreten, dus als ik jou was zou ik het eerst met een klein stukje proberen voordat je straks met een hele zak zit.  ;)
Door Daisy75
#637039
Audrina schreef: Ja hoor, kabeljauw filets kan je gewoon geven.

Tilapia ook, hier vinden de honden die tilapia alle 3 echter niet te vreten, dus als ik jou was zou ik het eerst met een klein stukje proberen voordat je straks met een hele zak zit.  ;)
haha oke bedankt voor de tip.....de kabeljauw ging erin als zoete koek trouwens en ook nog RAUW wat een wonder dat mijn reu dat eet!!!
Door hellenbanjerbo
#637106
lekker visje hoor tilapia. het is echter witvis dus niet zo voedzaam voor je hond als vette vissoorten als sardines en zalm. als de hond het niet eet, eet je het toch lekker zelf op.
Door Daisy75
#637110
hellenbanjerbo schreef: lekker visje hoor tilapia. het is echter witvis dus niet zo voedzaam voor je hond als vette vissoorten als sardines en zalm. als de hond het niet eet, eet je het toch lekker zelf op.
ja hahaa de kabeljauw was eigenlijk ook voor mezelf maar ze vonden het heerlijk hoor....nee idd de witte vissen zijn niet zo voedzaam als de vette natuurlijk, maar ach voor wat erbij en als afwisseling moet het kunnen, altidj beter dan een hondenkoekje ja toch ;)
Door 202Spots
#637241
Ik vond de Tilapia filets voor ons zelf niet om te eten...
heb 't aan de honden gegeven en de rauwe rest OOK voor hondenvoer,ze hebben het met lange tanden opgegeten...
dus hier echt geen Tilapia meer!!
Door tieneke
#637255
202spots schreef: Ik vond de Tilapia filets voor ons zelf niet om te eten...
heb 't aan de honden gegeven en de rauwe rest OOK voor hondenvoer,ze hebben het met lange tanden opgegeten...
dus hier echt geen Tilapia meer!!
Bedankt hoor Dory  >:(
Hier ligt sinds kort 2 kilo Talipia(Makro) in de vriezer...nog steeds niet zelf bereid...kan ik het nog altijd aan de Nollebakkers geven.... ::) :P ;D ;D
Door 202Spots
#637263
tieneke schreef: kan ik het nog altijd aan de Nollebakkers geven.... ::) :P ;D ;D
Geef 't maar rechtstreeks aan je nollebakkertjes! ;)
Door tieneke
#637285
202spots schreef: Geef 't maar rechtstreeks aan je nollebakkertjes! ;)
En ze eten al veel beter dan ons  >:(
Door Daisy75
#637286
202spots schreef: Ik vond de Tilapia filets voor ons zelf niet om te eten...
heb 't aan de honden gegeven en de rauwe rest OOK voor hondenvoer,ze hebben het met lange tanden opgegeten...
dus hier echt geen Tilapia meer!!

whahaha ik hoor net dat ik die dingen maar niet koop want dan vinden die van mij het vast ook vies... ;D
Door tieneke
#637294
KayleighShanden schreef:
whahaha ik hoor net dat ik die dingen maar niet koop want dan vinden die van mij het vast ook vies... ;D
Makreel,Zalm,Forel,alles is goed maar GEEN Talipia  ::) ::) ...en zeker de laatste niet voor jezelf... ::)...komt sowiezo automatisch bij je honden terecht!  ;D ;D
Door Daisy75
#637335
tieneke schreef: Makreel,Zalm,Forel,alles is goed maar GEEN Talipia  ::) ::) ...en zeker de laatste niet voor jezelf... ::)...komt sowiezo automatisch bij je honden terecht!  ;D ;D
whahahah ja alleen vaak is het zo dat als ik het niet lust dan hun ook niet...ze steken nog net hun middelvinger niet op...zo van zelluuufffff
Door Daisy75
#637426
pike schreef: hier komt ook geen Tilapia meer op tafel :P

Hahahah ik heb het nog nooit gegeten en ik weet zeker dat dat ook nooit gaat gebeuren nu....ik noemde op wat ze hadden in die zakken, maar denk dat het kabeljauw en panga word zo nu en dan..en makreel en sardientjes natuurlijk ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door