Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#634233
Nu zit ik toch nog met een vraag over het geven van Barf,

Ik lees dat een hond bij het geven van barf 15-20% aan groente/fruit nodig heeft. Welk uitgangspunt is hierbij genomen?

Bij het gevan van barf aan fretten kijken mensen altijd terug naar het menu van de bunzing die een oppertunist is en dus alles pakt wat hij krijgen kan.

Het deel wat plantaardig is, is maar nihil, aangezien dat de maaginhoudt betreft van bijvoorbeeld in een konijn. Hij gaat dus niet uit zijn eigen gras of bladeren eten. Daarbij kunnen bv fretten heel erg slecht plantaardige bestandelen verteren en kunnen ze er zelfs maag/darmproblemen van krijgen met alle gevolgen van dien.

Bij de wolf hetzelfde. Wordt er, bij het samenstellen van het menu nou ook terug gekeken naar zijn voorganger: de wolf?

Het percentage aan groenvoer wat een wolf binnen krijgt is toch ook alleen maar wat de maaginhoudt is van zijn prooidier?

Of wordt er bij het geven van barf aan honden toch ook gekeken naar de domesticatie van het dier en we echt al honderden jaren terug zouden moeten gaan in de tijd, wilt de hond nog in de buurt van zijn voorvader, de wolf komen?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#634251
Wolven eten uit zichzelf ook plantaardig materiaal:bessen,grassen,kruiden,fruit.Wat mij betreft heeft een wolf zeker omnivore trekjes.
Ikzelf gebruik de groentemix ook als ruwvezel omdat mijn dieren bijna nooit prooien met haar,veren of nagels krijgen,en ook omdat ze pitamientjes goed kunnen gebruiken :)
#634283
Wolven eten de pensinhoud van hun prooien, dus voorverteerd groenvoer. En idd ook bessen, kruiden e.d.  Zoals Miekie al zegt, de vezels uit groente vervangen huid en haar, dus ook daarvoor is groente nuttig. En tenslotte zijn de dieren die wij voeren afkomstig uit de bio-industrie of in het gunstigste geval uit de biologische landbouw, en zijn dus qua gezonde bestanddelen tamelijk inferieur aan echte wilde dieren. We proberen daarvoor een beetje te compensren door rauwe groente toe te voegen.
En omdat honden geen sterren zijn in het verteren van celwanden van planten malen we het heel fijn, zodat de celwanden kapot gaan en de celinhoud beschikbaar komt. Die kunnen honden nl wel goed aan. We voeren bij voorkeur rauw omdat koken de meeste nuttige enzymen vernietigt.
Door Ramona
#634522
Okay, dat is mij dan duidelijk :)

Wat voor een soort groenten geven jullie zoal? Ik heb begrepen dat dit dan heel erg fijn gehakt moet worden? niet alleen om de belangrijke voedingsstoffen vrij te laten komen, maar ook om de maaginhoud na te bootsen?

Dit heb ik volgens mij onder een ander topic gelezen, dit mengen van groente heeft een speciale naam...

Nogmaals bedankt! ;)
Door Lizzy
#634561
Ik heb niks meer aan Kruimel en Miekie toe te voegen.

Overigens vind ik 20% groente/fruit wel rijkelijk veel. Ik vind 15% zelf wel max. Er zijn ook honden die het absoluut niet eten, rauwe groentes. Veel mensen voeren dan gekookte groentes. Of geen groentes.

Groente moet inderdaad heeeeel fijn gemalen/gepureerd worden omdat de hond zelf de plantencellen niet kan verteren.

Ik voer echt van alles en nog wat. Spruitgroentes zoals alfalfa, waterkers, lamsoor, zeekraal (deze laatste drie nooit allemaal tegelijkertijd), peterselie, paardenbloem, selderij, gekookte sperziebonen/snijbonen, courgette, spinazie, broccoli, witlof, wortel, biet, komkommer, paksoi, andijvie, pompoen, bataat, avocado, gember, knoflook, donkere sla zoals rucola, tomaat, paprika (mijn honden zijn niet allergisch voor groentes uit de nachtschade familie, waartoe tomaat en paprika behoren), etc. etc.

Meestal kies ik voor zo'n 10 verschillende groentes, die ik dan pureer. Daarover op BarfClub meer:
http://www.barfclub.nl/oud/groentenz.htm
#634581
Uien en familie kun je beter niet voeren, die kunnen problemen geven. Nachtschadeachtigen kunnen allergie geven dus dat is iets om voorzichtig uit te proberen. Kool (blad( is zwaar te verteren dus geef ik in kleine hoeveelheden. Broccoli en bloemkool gaat makkelijker.
Sperziebonen en snijbonen ff koken ivm schadelijk enzym.

Volgens Dory (202 spots) geven wij groenteMIX en vooral geen groentePRUT  ;D
Ik persoonlijk ben tegen Anglicismen en voer dus ofwel puree ofwel prut.  8)
Ik maal de boel fijn met m'n staafmixertje.
Door Ramona
#634606
wat voor een allergische reactie zouden tomaten en/of paprika kunnen veroorzaken? Altijd handig om te weten natuurlijk.

wat je dan al alternatief kunnen geven als je helemaal geen groenten wilt geven of geen groenten kan geven wegens allergie of het gewoon niet lekker vinden?
Door Lizzy
#634721
Ramona schreef: wat voor een allergische reactie zouden tomaten en/of paprika kunnen veroorzaken? Altijd handig om te weten natuurlijk.

wat je dan al alternatief kunnen geven als je helemaal geen groenten wilt geven of geen groenten kan geven wegens allergie of het gewoon niet lekker vinden?
De meeste honden krijgen jeuk, als ze allergisch zijn voor nachtschade-groentes.

Tja, alternatief voor groentes.... Bedoel je groentes en spruitgroentes en kruiden? Qua ruwvezel kun je ook bijv. zemelen (of granen uit de reformwinkel die je kunt weken zoals bijv. havervlokken) geven maar er zijn meer honden allergisch voor granen (en dus zemelen) als voor groente.

Qua omega 3 vetzuren, vitamines en mineralen en chlorofyl die in groentes zitten is chlorella een goede vervanger.
#634773
Kruimel schreef: Ik persoonlijk ben tegen Anglicismen en voer dus ofwel puree ofwel prut.  8)
Ik maal de boel fijn met m'n staafmixertje.
Waarom gebruik je dan 'n mixer????

Trouwens...wanneer mix in de dikke van Dale staat...dan
zoekt iedereen zelf maar uit wat ze voeren...

mix (de ~ (m.))
1 (~en) mengsel van ingrediënten
meng·sel
(het ~, ~s)
1 massa uit twee of meer bestanddelen => cocktail, mix, mixage, mixture

pu·ree (de ~ (v.))
1 gerecht van fijngestampte of gezeefde aardappelen, tomaten enz.

prut (de ~)
1 koffiedik
2 modder
3 [inf.] brijachtige saus of eenpansgerecht
#635000
202spots schreef: Waarom gebruik je dan 'n mixer????

Trouwens...wanneer mix in de dikke van Dale staat...dan
zoekt iedereen zelf maar uit wat ze voeren...

mix (de ~ (m.))
1 (~en) mengsel van ingrediënten
meng·sel
(het ~, ~s)
1 massa uit twee of meer bestanddelen => cocktail, mix, mixage, mixture

pu·ree (de ~ (v.))
1 gerecht van fijngestampte of gezeefde aardappelen, tomaten enz.

prut (de ~)
1 koffiedik
2 modder
3 [inf.] brijachtige saus of eenpansgerecht

:-[ :-[ :-[ :-[ ojee Dory, je hebt helemaal gelijk  :P
Dat wordt een vruchtenpers kopen ben ik bang  ;D ;D ;D
Of me staafm****r omdopen tot staafmenger of -pureerder  ???
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#635012
202spots schreef: Bij honden die artrose hebben, word dit nadelig beinvloed door de nachtschade groentes.
Wie kan me hier iets meer over vertellen? Wordt de artrose versneld? Hebben de honden meer pijn? En wat zijn nog meer allemaal nachtschade groentes (tomaat en paprika heeft Lizzy al genoemd)?

jacquemine
#635205
Dat wordt een vruchtenpers kopen ben ik bang   
Of me staafm****r omdopen tot staafmenger of -pureerder 
Blender misschien ? of is dat ook Anglicismen?
Anders gewoon met 'n mes alles heel fijn/klein snijden! ;)
#635207
Jacquemine schreef: Wie kan me hier iets meer over vertellen? Wordt de artrose versneld? Hebben de honden meer pijn? En wat zijn nog meer allemaal nachtschade groentes (tomaat en paprika heeft Lizzy al genoemd)?
De artrose word pijnlijker en kan erger worden.
Wanneer mensen geen nachtschade gebruiken dan verdwijnt de artrose...
Hier meer.:
Avoid nightshade vegetables (peppers, eggplant, tomatoes, white potatoes). These foods contain a substance called solanine, to which some people, particularly those suffering from arthritis, are highly sensitive. Solanine interferes with enzymes in the muscles, and may cause pain and discomfort.
http://www.moondragon.org/health/disord ... itis2.html

http://www.crystalyouth.co.za/Documents ... hritis.htm
http://www.archure.net/salus/nightshade.html
http://www.remedyfind.com/treatments/23/2333/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door