Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#632862
Ooooh....nu ben ik zo blij met Roefus.
Na een beetje moeizame 'barf-start' (wellicht ging ik zelf wel iets te hard van stapel) vindt hij nu alles vreselijk lekker.
Ik hoef geen lappies meer in kleine stukken te snijden, ik hoef geen vleesbotten meer vast te houden om hem aan het kraken te krijgen.
Nop....was eerst 'gemalen' favoriet, dat heeft nu heel anders uitgepakt.  :D
Ik word er bijna vrolijk van, flinke penslappen, strotten, ribbetjes, eend enzovoorts...Roef vindt het lekker en nu vooral: de grote stukken.
Yessss....en het heeft toch wel een half jaar geduurd voordat hij die grote stukken als 'beter' ging zien.  :)

Maar nu heb ik Lara....haha.
En die vindt alles lekker...als het maar 'smurrie' is, gemalen dus.
Bakkie Carnibest, bakkie Smuldier, lapje Rodi, gemalen struisvogelgehakt...mmmm...
Maar als ik er stukjes vlees door doe, weet ze die prima te omzeilen, tenzij ik het héééél klein snijd en dan door de smurrie heen.
Botjes gaan wel steeds beter, die vist ze het eerste uit de voederbak.
Dat wil zeggen: kippennek, vleugel, drumstick, stukje karkas, maar evengoed eendenvleugel, nek enzovoorts.
Als het nog maar niet 'te' groot is (ribbetjes zijn nog wat moeilijker).

Maar goed, ik wil de vleesstukjes toch ook wat groter laten.
Maar ook vierkante centimeters pens (yeppp...dat snijdt zo leuk  :-X) krijg ik er niet in.
Ze haalt de vleesbotjes vrolijk eruit en laat de rest staan.
Maar als je botjes kunt kauwen, dan moet dat toch ook met vlees lukken???
Zelfs Sjors kauwt dat. ::)

Nu wil ik haar vanavond 'enkel' vleesstukjes geven, zodat ze dan niets anders heeft.
Maar als ze dan niet eet, vind ik het toch rottig.
Ze is tenslotte pas 9 maanden (en ik denk toch wel wat voedingsachterstand door haar verleden) en ik heb geen zin om haar te laten vasten.
(de eerste weken heeft ze sowieso al heel moeizaam gegeten, ik was al blij ALS ze at).

Orgaanvlees is trouwens ook nog een probleem.
Lever....yuk.
En net lever vind ik voor haar belangrijk.
Gedroogde levertjes zijn wél lekker (en die krijgt ze dus WEL gekauwd als snack, ook als het grotere stukken zijn).  8)
Heb nu iets gekookt van de biologische runderlever die ik nog had (van Lizzy).
Maar denk dat ik ook dit ga millimeteren.
Maareh...wat kan ik nu het best doen als ze vanavond weer weigert om cm-stukjes te eten?
Ik vind het zo rottig om haar te laten hongeren.
Door Happy Tail
#632905
even heel licht de kook erover heen?
maar mischien een overbodige vraag: hoe is haar gebit?

en ik weet dat Baya in haar opgroeitijd ook soms erg slecht at. Ik haalde steevast na 10 min alles weg en dan mag ze het enkele uren daarna weer proberen. Niet te veel aandacht besteden als ze niet willen eten.
Tja en er zijn echt luie honden bij, maar stukjes van enkele cm moeten ze toch wel weg krijgen?
maar er zullen vast nog wel meer tips volgen
Door roefus
#632968
Happy Tail schreef: even heel licht de kook erover heen?
maar mischien een overbodige vraag: hoe is haar gebit?

en ik weet dat Baya in haar opgroeitijd ook soms erg slecht at. Ik haalde steevast na 10 min alles weg en dan mag ze het enkele uren daarna weer proberen. Niet te veel aandacht besteden als ze niet willen eten.
Tja en er zijn echt luie honden bij, maar stukjes van enkele cm moeten ze toch wel weg krijgen?
maar er zullen vast nog wel meer tips volgen
Nee, met haar gebit is niets mis.
Ze kraakt de botjes perfect en vindt dat lekker.
En gedroogde lever (in grotere stukjes) kauwt ze ook in een ommezien.
Het is volgens mij het 'ongewend' zijn.
Dat was bij Roefus feitelijk ook wel en langzaam sneed ik de stukken wat groter.
Maar Lara vindt centimeter-stukjes ook te groot: het moet wat vlees betreft 'hap-slik-weg' zijn.
Ik heb geen enkel probleem als ik het 'gemalen' serveer.
Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil.
Kan best wat kvv weer kopen, maar eigenlijk wil ik dat ze kauwt, in ieder geval geregeld.

Enneh...ja, ik ga natuurlijk proberen.
Maar echt 'vasten' totdat ze eet, vind ik moeilijk.
Dat wil ik eigenlijk niet.
Eten moet 'een feestje' zijn en zeker voor haar.
Mmmmm....ik probeer maar.
Door Mevroi Kruim
#633043
Kan me voorstellen dat eten een feestje moet zijn voor Lara. Wat zeg ik, het leven moet een feestje zijn voor Lara!
Maar, eten is niet allen voor de lol, zelfs niet primair, eten is toch in de eerste plaats 'to keep body and soul together'. En als het dan feestelijk eten is is dat meegenomen, denk ik zo.
En dan zou ik zelf denken dat het allerbelangrijkste is dat ze voldoende vand e juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, en geen verkeerde. Daarvoor moet ze toch leren doorzetten met de grotere stukken en de dingen die niet zo heel lekker zijn. Dus misschien moet je haar de kans geven om echt honger te krijgen en dan ook die dingen te leren eten. Niet als straf maar om har over de streep te trekken.
Door roefus
#633045
Ja ja, we zetten door  :D
We gaan nu voor centimeter-stukjes (i.p.v. gemalen) en langzaam worden het decimetertjes.. :D :D :D
Pffff...was TOCH opgelucht dat ze het NU VANAVOND opat (vanochtend had ik al niets meer gegeven, toen ze het liet staan).
Rottig ding, maar toch ff een opsteker  ::)
Door 202Spots
#633055
roefus schreef: die laat ze liggen.
Wat 'n ondankbaar wijfie zeg!!!!
Heb je al tegen haar gezegd dat er wel 1000 de hondjes in Turkey zijn die op 'n knieen gaan voor 'n have pens??? ;)
Door conleeuw
#633108
nou gelukkig eet ze de cm stukejes, en straks wordt het toch iets groter, mischien een iedee dat je in plaats van al haar eten, een stukje, nog wel hap klaar maar zeg maar van 2 vierkante cm in haar bakje zet van iets wat ze lust, bakje met een stukje aanbieden en kijken wat ze doet, en zo stuk voor stuk proberen te voeren? Ik heb ook met Jazz moeite gehad om haar te laten hongeren, heb het ook niet gedaan, ze was gewoon te mager, en widen dan helemaal niet meer eten,  wel aanhouden en doorzetten met aanbieden, soms dan maar alleen dat gene wat zij niet wil eten, maar ik heb op een of ander manier balans gevonden, Jazz wil bijvoorbeeld nog steeds geen stuk lever eten, maar ik heb bij pauline gemalen lever,hart,kopvlees van een slager bij haar in de buurt mee, dat vreet mevrouw wel, dan geef ik dat toch....... ik bied nog wel af en toe grote stukken aan, maar ga mij niet meer gek maken over het feit dat zij weigert, dan maar gemalen
Door roefus
#633404
conleeuw schreef: nou gelukkig eet ze de cm stukejes, en straks wordt het toch iets groter, mischien een iedee dat je in plaats van al haar eten, een stukje, nog wel hap klaar maar zeg maar van 2 vierkante cm in haar bakje zet van iets wat ze lust, bakje met een stukje aanbieden en kijken wat ze doet, en zo stuk voor stuk proberen te voeren? Ik heb ook met Jazz moeite gehad om haar te laten hongeren, heb het ook niet gedaan, ze was gewoon te mager, en widen dan helemaal niet meer eten,  wel aanhouden en doorzetten met aanbieden, soms dan maar alleen dat gene wat zij niet wil eten, maar ik heb op een of ander manier balans gevonden, Jazz wil bijvoorbeeld nog steeds geen stuk lever eten, maar ik heb bij pauline gemalen lever,hart,kopvlees van een slager bij haar in de buurt mee, dat vreet mevrouw wel, dan geef ik dat toch....... ik bied nog wel af en toe grote stukken aan, maar ga mij niet meer gek maken over het feit dat zij weigert, dan maar gemalen
Ik probeer ook gewoon.
Niet in de vorm van vasten of uithongeren.
Ik heb er doodgewoon geen zin in, en volgens mij is het ook niet goed in dit geval.
Wel merk ik dat iets 'minderen' qua kwantiteit toch de nodige hongergevoelens opwekt.
En dan lukken de centimeter-stukjes langzaam weer iets beter  :D

Natuurlijk zorg ik dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgt.
Als lever bijvoorbeeld 'rauw' niet naar binnen gaat, dan wordt die gekookt en gemalen.
Of in gedroogde vorm.
Want ik vind lever essentiëel
En de rest probeer ik gewoon ook in wat grotere stukjes (langzaam steeds iets groter) aan te bieden.
Met vleesbotjes begint dat al heel aardig te gaan, de rest zal uiteindelijk ook wel lukken.
En wat noodzakelijk is (maar nog niet makkelijk gaat) dat wordt vooralsnog gemalen.
We zien wel.
In principe wil ik van de kvv af, dus dat is nu doel nummer één.
Ik wil zelf samenstellen.  ::)
En de piramide van alle noodzakelijkheden zit duidelijk in mijn hoofd  :P....we komen er wel  :D
Door roefus
#633408
202spots schreef: Wat 'n ondankbaar wijfie zeg!!!!
Heb je al tegen haar gezegd dat er wel 1000 de hondjes in Turkey zijn die op 'n knieen gaan voor 'n have pens??? ;)
Tja, hondjes uit Turkey zouden  e e u w i g  dankbaar moeten zijn  ::) ::) :-X
Door roefus
#639807
Op dit moment is het HEERLIJK om mede te delen: Lara eet stukjes pens, ze eet de lever 'rauw', alle orgaan en alles wat ik verzin.

Niks geen vasten, niks geen 'uithongeren'.
De lever eerst gekookt en als 'snack' gegeven.
En nu ook langzaam (na gekookt): RAUW  ;D ;D ;D
En ze lust het ALLEMAAL.

Kippenbotjes, eend-onderdelen, kalfsribjes, lams- en geitenribben......pens, hart, lever....geen probleem.  :D :D :D
Elke keer weer: dit meisje doet het GOED.
Door roefus
#639808
En morgen gaan we kijken of ook 'konijn' in het menue past.
Het is zoooooo leuk, om haar te zien 'groeien' ....qua eten..qua alles........
Door Erna
#639815
Ik denk dat veel ook te maken heeft met haar gedrag. Stukjes eten duurt voor een hond veel langer en als je angstig bent dan heb je liever een gemalen prak omdat je die zo naar binnen kunt schuiven.

Hoe meer vertrouwen Lara krijgt, hoe beter ze 'stukjes' zal gaan eten volgens mij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door