Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#632179
Wat zou een kitten van ong. 10 weken kunnen hebben als hij steeds diarree heeft?
Wij hebben een kleintje op de opvang, een flessenkitten, die niet goed wil groeien, beetje lusteloos is en dus steeds aan de dunne.
Hij is al 6 x ontwormd (ja, dat was niet mijn keuze!!) en het gekke is dat het dan even ophoudt en daarna weer terugkomt. De da kan niet echt iets vinden.
Ik zit er over te denken om hem mee naar huis te nemen en hem mee te laten barfen voor het geval het een voedselallergie is, maar weet niet of dat slim is. Hebben jullie ideeen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#632186
Hebben jullie wel een wormenkuur gebruikt van de da?

Het kan zijn dat hij puur van de stress aan de diaree gaat en dat hij als je hem mee naar huis neemt tot rust komt en dat het overgaat.
Overzetten op vers is altijd een goeie zet natuurlijk.
Door Suzan54
#632188
Het kan van alles zijn maar het gegeven dat het na een ontwormen even minder is, lijkt mij een aanwijzing dat het wel een worm is maar niet een van het soort waar de gebruikte middelen geschikt voor zijn. Het kan ook zijn dat de dosering een onderdosering was en dan creëer je een resistentie bij de wormen.
Lang niet ieder ontwormingsmiddel pakt alle soort wormen. Vooral die middelen die geschikt zijn voor jonge kittens pakken bijv. geen lintworm omdat die onder ideale omstandigheden niet snel bij kittens zullen voorkomen.
Lees de gebruiksaanwijzing eens heel goed door. Werd het juist gedoseerd, op de juiste tijd herhaald etc. Je gebruikte toch geen Vitaminthe? Eerder heb ik een soortgelijke toestand gehad na Flubenol maar dat middel is daarna verbeterd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#632191
Suzan54 schreef: Je gebruikte toch geen Vitaminthe? Eerder heb ik een soortgelijke toestand gehad na Flubenol maar dat middel is daarna verbeterd.
Van Vithamint kunnen kittens na ontwormen aan de diaree gaan, niet dat de diaree overgaat en daarna weer verder gaat.
Door Suzan54
#632195
Vitaminthe wil nog wel eens falen vooral wanneer de kat niet nuchter is en kittens heb je nu eenmaal zelden nuchter. De bijsluiter is niet erg duidelijk. N.a.v. een klacht hierover is een arts die toen verbonden was aan Virbac nog bij me op bezoek geweest en dat is een heel leuk contact geworden. Helaas is die bijsluiter nog niet een om enthousiast over te worden, maar dat geldt voor meer producten.
Dat van diarree ná Vitaminthe hoor je vaker maar mijn katten hadden dit eigenlijk weer niet. Wel dat een enkeling het bijv. stiekem uitspuugde zonder er een naambordje bij te leggen. Mede daarom gebruik ik dit liever niet meer ondanks dat het lekker voordelig in het gebruik is. Ik wil er wel op kunnen vertrouwen dat een ontworming effectief was.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#632198
Suzan54 schreef: Vitaminthe wil nog wel eens falen vooral wanneer de kat niet nuchter is en kittens heb je nu eenmaal zelden nuchter. De bijsluiter is niet erg duidelijk. N.a.v. een klacht hierover is een arts die toen verbonden was aan Virbac nog bij me op bezoek geweest en dat is een heel leuk contact geworden. Helaas is die bijsluiter nog niet een om enthousiast over te worden, maar dat geldt voor meer producten.
Dat van diarree ná Vitaminthe hoor je vaker maar mijn katten hadden dit eigenlijk weer niet. Wel dat een enkeling het bijv. stiekem uitspuugde zonder er een naambordje bij te leggen. Mede daarom gebruik ik dit liever niet meer ondanks dat het lekker voordelig in het gebruik is. Ik wil er wel op kunnen vertrouwen dat een ontworming effectief was.
Ahh oke, mijn kitten hebben tot nu toe altijd wel goed gereageerd op vithamint voor pups vind ik het een waardeloosmiddel en neem ik altijd banminth
Door Kefraya
#632295
Suzan54 schreef: Het kan van alles zijn maar het gegeven dat het na een ontwormen even minder is, lijkt mij een aanwijzing dat het wel een worm is maar niet een van het soort waar de gebruikte middelen geschikt voor zijn. Het kan ook zijn dat de dosering een onderdosering was en dan creëer je een resistentie bij de wormen.
Lang niet ieder ontwormingsmiddel pakt alle soort wormen. Vooral die middelen die geschikt zijn voor jonge kittens pakken bijv. geen lintworm omdat die onder ideale omstandigheden niet snel bij kittens zullen voorkomen.
Lees de gebruiksaanwijzing eens heel goed door. Werd het juist gedoseerd, op de juiste tijd herhaald etc. Je gebruikte toch geen Vitaminthe? Eerder heb ik een soortgelijke toestand gehad na Flubenol maar dat middel is daarna verbeterd.
Ik heb zelf niet ontwormd, dat doet de beheerder (ik ben maar vrijwilligster) maar de da komt bij ons helaas zeer regelmatig over de vloer. Dat krijg je met zwerfkittens en opvangkatten, daar is vaak van alles mee mis. Wormkuren etc komt allemaal van de da.
Ik zal eens precies navragen wat ze gebruiken en of dat ook tegen lintworm helpt.
Door *Robin*
#632415
Kefraya schreef: Ik heb zelf niet ontwormd, dat doet de beheerder (ik ben maar vrijwilligster) maar de da komt bij ons helaas zeer regelmatig over de vloer. Dat krijg je met zwerfkittens en opvangkatten, daar is vaak van alles mee mis. Wormkuren etc komt allemaal van de da.
Ik zal eens precies navragen wat ze gebruiken en of dat ook tegen lintworm helpt.
ik heb voor Roxy drontal gebruikt en ze heeft niet overgegeven en was niet aan de dunne dus ik ben daar tevreden over. het is een breedspectrum, wat werkt tegen alle wormsoorten
Door jumanah
#632603
Misschien moet je het idee van wormen los laten en denken aan andere diaree oorzaken. Het kitten is lusteloos en het wil niet groeien. Al eens gedacht dat dit kitten F.I.P. kan hebben? Ik zou het zeker niet mee naar huis nemen als je thuis katten heb alhoewel F.I.P. zelf niet echt heel besmettelijk is. Het corronavirus wat F.I.P. veroorzaken is dat wel. Verder kunnen het ook ander parasieten zijn die diaree veroorzaken zoals giardia. Als het giardia is is het heel moeilijk kwijt te raken en heel besmettelijk voor andere katen om dat het zich verspreid d.m.v. een ciste. De ontlasting controleren op giardia enz geeft al meer duidelijkheid maar sluit F.I.P. niet uit. Gaan Barfen met het kitten is altijd goed maar het is beter dat niet te doen in een omgeving met andere katten omdat je niet weet at de diaree veroorzaakt.
Door Kefraya
#632975
jumanah schreef: Misschien moet je het idee van wormen los laten en denken aan andere diaree oorzaken. Het kitten is lusteloos en het wil niet groeien. Al eens gedacht dat dit kitten F.I.P. kan hebben? Ik zou het zeker niet mee naar huis nemen als je thuis katten heb alhoewel F.I.P. zelf niet echt heel besmettelijk is. Het corronavirus wat F.I.P. veroorzaken is dat wel. Verder kunnen het ook ander parasieten zijn die diaree veroorzaken zoals giardia. Als het giardia is is het heel moeilijk kwijt te raken en heel besmettelijk voor andere katen om dat het zich verspreid d.m.v. een ciste. De ontlasting controleren op giardia enz geeft al meer duidelijkheid maar sluit F.I.P. niet uit. Gaan Barfen met het kitten is altijd goed maar het is beter dat niet te doen in een omgeving met andere katten omdat je niet weet at de diaree veroorzaakt.
Het kitten is al getest op FIP en andere aandoeningen, dat heeft het gelukkig niet. Het kan ook lusteloos zijn van de diarree, hij is pas 10 weken.
Ik zat zelf al te denken of het zou kunnen liggen aan de brokjes of aan een andere oorzaak. Bij de opvang denken ze steeds aan wormen, ik was juist inderdaad benieuwd naar andere mogelijkheden.
Door jumanah
#633012
Kefraya schreef: Het kitten is al getest op FIP en andere aandoeningen, dat heeft het gelukkig niet. Het kan ook lusteloos zijn van de diarree, hij is pas 10 weken.
Ik zat zelf al te denken of het zou kunnen liggen aan de brokjes of aan een andere oorzaak. Bij de opvang denken ze steeds aan wormen, ik was juist inderdaad benieuwd naar andere mogelijkheden.
Op F.I.P. kun je niet testen, dat kan alleen maar aangetoond worden als de kat dood is d.m.v. sectie. Je kunt wel een titerbepalingstest doen maar die zegt niet veel behalve dat de kat in aanraking is geweest met een corronavirus. Katten die F.I.P. hebben kunnen zelfs een hele lage tot een 0 titer hebben. Als ik naar de simptonen kijk die jij beschrijft krijg ik de indruk dat de kat F.I.P. heeft. Vooral het te klein is en lusteloos maar ook onverklaarbare diaree zijn voortekenen van F.I.P. Hierbij denk ik dan aan droge F.I.P. natte F.I.P. is makkelijker te herkennen want dan krijgen ze een dikke buik of worden heel benauwd als de borsthole vol loopt. Een kitten van 10 weken hoe ziek ook hoort niet lusteloos te zijn. Dat hoort vrij snel weer te spelen en actief te zijn. Tuurlijk kunnen ze een dagje of misschien twee wat lusteloos zijn maar meer ook niet hoor. Ik wil je niet teleurstellen maar alles wijst bij dit kitten naar F.I.P. Ik zou het niet onderschatten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#636698
Kefraya schreef: De da is er achter gekomen wat er mis is met het kitten: hij heeft een vorm van toxoplasmose.
Gelukkig is dit te behandelen  :)
Nou dat is een stuk beter dan FIP  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door