Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mischa
#632385
Gijs heeft zo'n mauw, dan weet je dat je nog maar twee dingen kunt doen: de lieveling snel op het balkon zetten of maar vast een rol keukenpapier pakken want... meneer gaat kotsen.
Zo ook vannacht, alles kwam er uit, maar dat luchtte hem niet op. Hij liep ineens heel raar en met kromme rug, ging op de meest gekke plaatsen zitten en liggen. Door het luik naar buiten, weer naar buiten, naar de bak, uit de bak, likken onder zijn staart en bij de eettafel lag een piepklein keuteltje hard als een steen. Arme Gijs zat verstopt en wist van gekkigheid niet waar hij het zoeken moest. Een drama om te zien en er leek ook geen einde aan te komen dus toen maar midden in de nacht de spoedkliniek voor dieren gebeld. " Hoe oud is de kat? Kunt u zijn temperatuur meten?" Ze namen het heel serieus, heel vriendelijk. "U kunt voor nu een afspraak maken". Nou hol ik voor mezelf na een half uurtje contipatie ook niet naar de dokter, dus vroeg ik wat ik voor nu kon doen en wanneer het toch wel nodig was een dokter te bezoeken. "Eet de kat nog?" Op dat moment was Gijs weer van het balkon naar binnen gekomen en juist begonnen aan de laatste restjes van op zijn bord(!!).  "Dat is een goed teken. Mengt u maar wat olijfolie door zijn eten en kijkt u het nog even aan. Als dat niet lukt kunt u de olie ook met een injectiespuit gelijk in de bek spuiten." Gijs vond de olijfolie door zijn eten duidelijk geen verrijking, maar een spuit heb ik niet in bezit. Mijn vriend wist raad: zijn moeder had in het mediterrane al vele katten geholpen door de olijfolie met een glas gelijk in de keel te gieten. Dan maar dat, Gijs in houdgreep, vriend met borrelglaasje, een protesterend gorchelen maar het zat er in (een gedeelte dan tenminste, de rest liep langs zijn hals). Nu maar eens even aankijken of dat verlichting geeft... eigenlijk leek het er niet op dat er nog verlichting nodig was. Onthutst werden we bekeken door een boos katje met een olijfoliebaard. Maar ja, niemand wordt graag getrakteerd op een slok olijfolie, ook niet als deze 'extra vergine' is.
Toch maar even op het balkon gekeken en ja hoor, in de hoek had Gijs een keutel ter grootte van een duivenei gelegd, en heel hard ook nog. Arme had Gijs had, terwijl ik wanhopig aan de telefoon hing, alles op alles gezet en het ongemak eruit weten te persen. Is toen opgelucht naar binnen gekomen om te kijken of er nog wat te eten viel. Maar wat hij daar aantrof, waren twee gekken met een glas olie, het ene probleem had plaatsgemaakt voor een van heel andere aard. Niet goed voor het humeur.
Gijs heeft ons inmiddels vergeven, maar is nog steeds bezig middels verwoede wassessies de olie uit zijn vacht te krijgen.    :P

Menno en Gijs krijgen beiden hoofdzakelijk Carnibest, wat heel goed gaat. Wat alleen opvalt is dat Gijs zijn ontlasting soms wel heel erg compact is. Om tafrelen zoals bovenstaand en verdere mishandeling met olie te voorkomen zou ik graag weten of er mensen zijn die een middel weten tegen harde ontlasting. Ik heb gelezen dat je standaard een beetje visolie of zemelen door het eten kan mengen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zijn er nog meer of betere oplossingen?

Alvast bedankt.
Door *Robin*
#632416
wat was de kleur van zijn ontlasting?
als het lichtbruin/beige tot geel wit van kleur was zou het kunnen dat het botpercentage voor hem te hoog is, dus kan je hem wat extra spiervlees geven om het botpercentage omlaag te brengen. je kan idd dagelijks een beetje zalm/visolie door zijn eten doen om de boel van binnen gesmeerd te houden.

zemelen raad ik niet aan, daar heeft de kat niks aan en is niet behulpzaam in zijn spijsvertering lijkt mij, olie is een betere optie... ;)
Gebruikersavatar
Door Mischa
#632424
De kleur van zijn ontlasting is vaak erg licht. Ik geef gewoon Carnibest, dat zou qua verhoudingen toch goed moeten zijn. Zal wat vaker wat ander vlees voor hem bij kopen.

De ontlasting tijdens de verstopping was trouwens heel donker, bijna zwart.

Hoe kom ik aan zalm-/visolie, is dat bij de dierenwinkel verkrijgbaar?
Door *Robin*
#632434
Mischa schreef: De kleur van zijn ontlasting is vaak erg licht. Ik geef gewoon Carnibest, dat zou qua verhoudingen toch goed moeten zijn. Zal wat vaker wat ander vlees voor hem bij kopen.

De ontlasting tijdens de verstopping was trouwens heel donker, bijna zwart.

Hoe kom ik aan zalm-/visolie, is dat bij de dierenwinkel verkrijgbaar?
je kan bij de hema capsules kopen, omega 3 vetzuur
als je die met een mesje lekprikt kan je de olie er zo uitknijpen en door het eten roeren.
het ruikt wel iets, daar zal je kat misschien aan moeten wennen, maar hier thuis bevalt het goed.

hoe langer de ontlasting in de darmen blijft hoe meer vocht eraan onttrokken wordt, daarom is de ontlasing van verskatten vaak erg stevig en als het opdroogd keihard
Door Mevroi Kruim
#632555
Je zou psyllium kunnen toevoegen. Dat is de zaadhuls van een weegbreesoort die heel veel water op kan nemen. Wordt voor mensen gebrukt zowel bij obstipatie als bij diarree. Paar theelepels door z'n voer, met voldoende vocht. Doordat het spul het vocht vathoudt wordt de ontlasting niet zo hard en blijft smeuiiger.
Ik ken het als Colon Clean maar volgens mij is het bij de drogist ook te krijgen onder andere namen.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#635066
Bedankt voor de tips zover. Heb bij de HEMA olie gekocht.

Nu het volgende aanvullende vraagje. Bij de dierenwinkel heb ik schapenvet (blokjes met zeewier) gekocht - op het doosje stond dat het zo goed is voor de vacht - daarbij dacht ik dat het in het kader van olie e.d. misschien ook wel goed zou zijn voor de 'bakgang'. Op een website heb ik echter gelezen dat schapenvet anti-laxerend werkt. Kan iemand dit bevestigen? Dan laat ik het liever achterwege.
Door Mevroi Kruim
#635078
Eerlijk gezegd geen idee, ik geef dat soort spul nooit. Het is verduurzaamd want het wordt niet ranzig, en daar houd ik helemaal niet van. Mijn honden eten lamsribben en dergelijk en daar zit behoorlijk wat vet aan, dat geef ik ook wel eens aan de katten, gewoon voor het lekkere.

Overigens kun je ook nog wat extra water door het voer mengen, odat je kat meer vocht binennkrijgt. Katten drinken meestal erg weinig en extra vocht maakt de ontlasting ook smeuiiger.
Gebruikersavatar
Door Misty
#637471
Ik geef mijn kat Duphalac om zijn stoelgang te verbeteren. 2 maal daags 1,5 - 2 ml, hij weegt 4 kg. Ik spuit het gewoon in z'n bekje. Hij vindt het zelfs lekker. Maar kan ook over z'n eten denk ik. Duphalac is gewoon bij de Etos te koop (voor mensen).
Door Lizzy
#637484
Of misschien eens een ander merk proberen om te kijken of de ontlasting daar beter op is? (in principe vind ik dat een kat/hond/fret gewoon normaal moet kunnen ontlasten op z'n voer, zonder kunst en vliegwerk).
Door jet
#637572
maar in kvv zit toc genoeg vocht?
ik vraag dit omdat mijn katten niet drinken is dit slecht?
Door *Robin*
#637692
mijn katjes drinken ook bijna nooit, alleen als ik in de ochtend vers water neerzet een paar slokjes en de rest van de dag niets
Gebruikersavatar
Door sylvia
#637752
jet schreef: maar in kvv zit toc genoeg vocht?
ik vraag dit omdat mijn katten niet drinken is dit slecht?
Hier drinken de katten ook niet veel , de kat is een woestijn dier en is er op gebouwd om het grootste gedeelte van zijn vocht uit zijn prooien te halen (metaboolvocht)
Door Helen
#637785
Ik heb Ziggy de afgelopen maand maar 1 keer water zien drinken. Ik heb een bijbaantje in een dierenkliniek en ik zie iedere keer dat ik werk weer nieuwe katten met blaas en nierproblemen.  Maar dan ook werkelijk iedere keer dat ik moet werken. Ik ben er dan ook echt fanatiek in om ervoor te zorgen dat Ziggy echt wat extra vocht binnen krijgt en dat haar nieren en blaas goed gespoeld worden. Als ik het vlees laat ontdooien en er ligt in de bak wat water met bloed, dan krijgt ze dat. Dat vindt ze erg lekker trouwens. Ook krijgt ze een paar keer per week een paar slokken rauwe melk. Zij krijgt er geen diarree van en ze vindt het erg lekker. Ze plast er flink van en dat is de bedoeling.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#637797
Helen schreef: Ik heb Ziggy de afgelopen maand maar 1 keer water zien drinken. Ik heb een bijbaantje in een dierenkliniek en ik zie iedere keer dat ik werk weer nieuwe katten met blaas en nierproblemen.  Maar dan ook werkelijk iedere keer dat ik moet werken. Ik ben er dan ook echt fanatiek in om ervoor te zorgen dat Ziggy echt wat extra vocht binnen krijgt en dat haar nieren en blaas goed gespoeld worden. Als ik het vlees laat ontdooien en er ligt in de bak wat water met bloed, dan krijgt ze dat. Dat vindt ze erg lekker trouwens. Ook krijgt ze een paar keer per week een paar slokken rauwe melk. Zij krijgt er geen diarree van en ze vindt het erg lekker. Ze plast er flink van en dat is de bedoeling.

Maar de katten die jij in de dierenkliniek ziet zijn 99,9% zeker brok eters en dus niet te vergelijken met een vers etende kat.
Ik kijk nooit naar hoeveel mijn katten drinken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door