Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#629688
Ik stuit net op een artikel over natuurlijk rauw voeren.
Dat is dus alleen rauw vlees en verder niks. lijkt me erg makkelijk, niks uit te rekenen geen percentages enz enz

Dat is dan toch weer iets heel anders dan Barf???
En missen ze dan niet veel belangrijke voedingstoffen?
Door Ine
#629692
marja schreef: Ik stuit net op een artikel over natuurlijk rauw voeren.
Dat is dus alleen rauw vlees en verder niks. lijkt me erg makkelijk, niks uit te rekenen geen percentages enz enz

Dat is dan toch weer iets heel anders dan Barf???
En missen ze dan niet veel belangrijke voedingstoffen?
Natuurlijk rauw, lijkt mij hetzelfde als Barf. Een hond kan niet alleen op wat vlees leven, maar heeft daarnaast ook bot en ingewanden nodig.
Natuurlijk rauw is gebaseerd op het hele prooidier.
Door marja
#629695
Ine schreef: Natuurlijk rauw, lijkt mij hetzelfde als Barf. Een hond kan niet alleen op wat vlees leven, maar heeft daarnaast ook bot en ingewanden nodig.
Natuurlijk rauw is gebaseerd op het hele prooidier.
Maar ik begreep dat ze geen groenten en fruit geven en ook geen toevoegingen van welke aard dan ook!
Dat is bij barf toch wel zo?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#629740
marja schreef: Maar ik begreep dat ze geen groenten en fruit geven en ook geen toevoegingen van welke aard dan ook!
Dat is bij barf toch wel zo?
Het ligt er maar aan wat je onder toevoegingen verstaat.

Maar om ff kort te zijn. NRV en BARF zijn 2 verschillende benaderingen van het zelf samenstellen van het eten voor je dieren. De verschillen mogen duidelijk zijn, ik zou zeggen, bekijk de verschillen, maak je keuze wat je het meest aanspreekt, probeer het een tijdje, dan zie je vanzelf wat voor jouw de ideale methode is.
#629756
Ook bij NRV voer je niet uitsluitend vlees hoor, als je daarmee tenminste spiervlees bedoelt. Dan voer je hele prooien, dus met botten, organen, ingewanden etc. De theorie daarachter is dat dat voldoende evenwichtige voeding zou moeten zijn voor een hond.
Mensen die barfen geven vaak wel bv groente en soms supplementen als de hond blijkbaar nog ergens tekorten heeft (bv als je een hond hebt die geen vis eet geef je visolie, omdat de hond de vetzuren wel nodig heeft). Groente voer je (ik tenminste) omdat je denkt, al dan niet ook merkt, dat op een voeding zonder groente de hond het toch minder doet dan met groente. De theorie daarachter is dat wij over het algemeen geen wilde prooidieren voeren maar bio-industriedieren, die op een onnatuurlijke manier gehouden en gevoerd worden en dus een andere samenstellking hebben dan 'natuurlijke' prooien. Veel meer vet, minder nuttige enzymen en vitamines en dergelijke.

Met het voeren van uitsluitend spiervlees krijgt je hond al snel ernstige tekorten, het zgn 'all meat syndrome'.
#629765
NRV is gebaseerd op de theorie van Lonsdale, B.A.R.F. op de theorie van Billinghurst.

Bij NRV wordt meer gehamerd op het nabootsen van het prooidiermodel, zoals het volgens de wetten van de natuur is bedoeld. Dat houdt in 65-70% spiervlees, 10-15% bot (bij voorkeur bevleesde botten), 10-15% orgaanvlees, het gebruik van kefir als natuurlijke PB, kruiden, zaden en gefermenteerde groentes als ruw vezel.

Ik ben overgegaan op deze theorie en het bevalt mijn honden echt erg goed.

Overigens zegt Lonsdale dat 30% uit 'overig' kan bestaan, ook uit groentes dus de theorie dat groentes uit den boze zijn klopt in die zin niet. Ik vraag me nog steeds af waar dat door ontstaan is. In USA zijn ze daar echt heel fanatiek op.

Ben wel erg benieuwd waar je dat artikel hebt gelezen over alleen het voeren van vlees??
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 09 sep 2006, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door marja
#629888
Kruimel schreef: Ook bij NRV voer je niet uitsluitend vlees hoor, als je daarmee tenminste spiervlees bedoelt. Dan voer je hele prooien, dus met botten, organen, ingewanden etc. De theorie daarachter is dat dat voldoende evenwichtige voeding zou moeten zijn voor een hond.
Mensen die barfen geven vaak wel bv groente en soms supplementen als de hond blijkbaar nog ergens tekorten heeft (bv als je een hond hebt die geen vis eet geef je visolie, omdat de hond de vetzuren wel nodig heeft). Groente voer je (ik tenminste) omdat je denkt, al dan niet ook merkt, dat op een voeding zonder groente de hond het toch minder doet dan met groente. De theorie daarachter is dat wij over het algemeen geen wilde prooidieren voeren maar bio-industriedieren, die op een onnatuurlijke manier gehouden en gevoerd worden en dus een andere samenstellking hebben dan 'natuurlijke' prooien. Veel meer vet, minder nuttige enzymen en vitamines en dergelijke.

Met het voeren van uitsluitend spiervlees krijgt je hond al snel ernstige tekorten, het zgn 'all meat syndrome'.
Da's duidelijk voor me ;) thanks
Door marja
#629890
barfje schreef: NRV is gebaseerd op de theorie van Lonsdale, B.A.R.F. op de theorie van Billinghurst.

Bij NRV wordt meer gehamerd op het nabootsen van het prooidiermodel, zoals het volgens de wetten van de natuur is bedoeld. Dat houdt in 65-70% spiervlees, 10-15% bot (bij voorkeur bevleesde botten), 10-15% orgaanvlees, het gebruik van kefir als natuurlijke PB, kruiden, zaden en gefermenteerde groentes als ruw vezel.

Ik ben overgegaan op deze theorie en het bevalt mijn honden echt erg goed.

Overigens zegt Lonsdale dat 30% uit 'overig' kan bestaan, ook uit groentes dus de theorie dat groentes uit den boze zijn klopt in die zin niet. Ik vraag me nog steeds af waar dat door ontstaan is. In USA zijn ze daar echt heel fanatiek op.

Ben wel erg benieuwd waar je dat artikel hebt gelezen over alleen het voeren van vlees??
Op het gezelligste landseerforum!
Door Lizzy
#630097
barfje schreef: NRV is gebaseerd op de theorie van Lonsdale, B.A.R.F. op de theorie van Billinghurst.

Bij NRV wordt meer gehamerd op het nabootsen van het prooidiermodel, zoals het volgens de wetten van de natuur is bedoeld. Dat houdt in 65-70% spiervlees, 10-15% bot (bij voorkeur bevleesde botten), 10-15% orgaanvlees, het gebruik van kefir als natuurlijke PB, kruiden, zaden en gefermenteerde groentes als ruw vezel.

Ik ben overgegaan op deze theorie en het bevalt mijn honden echt erg goed.

Overigens zegt Lonsdale dat 30% uit 'overig' kan bestaan, ook uit groentes dus de theorie dat groentes uit den boze zijn klopt in die zin niet. Ik vraag me nog steeds af waar dat door ontstaan is. In USA zijn ze daar echt heel fanatiek op.
Ben wel erg benieuwd waar je dat artikel hebt gelezen over alleen het voeren van vlees??
Niet alleen in de USA hoor.
Door marja
#630122
marja schreef: Op het gezelligste landseerforum!
Sorry herstel! ;)

Op het Landseerforum stond een link naar het rauwvoer forum en daar heb ik van begrepen dat ze alleen vlees doen, plus botten.
groenten en fruit zou niet nodig zijn, maar niet verboden.
Ik ben nog aan het inlezen hoor dus misschien heb ik het helemaal mis, alleen vind ik het zo'n verschil met Barf. want daar begreep ik van dat je wel groenten moet bijgeven.
Beetje verwarrend nog..........
Door Lizzy
#630134
marja schreef: Sorry herstel! ;)

Op het Landseerforum stond een link naar het rauwvoer forum en daar heb ik van begrepen dat ze alleen vlees doen, plus botten.
groenten en fruit zou niet nodig zijn, maar niet verboden.
Ik ben nog aan het inlezen hoor dus misschien heb ik het helemaal mis, alleen vind ik het zo'n verschil met Barf. want daar begreep ik van dat je wel groenten moet bijgeven.
Beetje verwarrend nog..........
Ze voeren vlees, orgaanvlees en vleesbotten. Ook niet zomaar 'uit de lucht gegrepen hoeveelheden'. Gemiddeld voeren ze zo'n 10% a 15% vleesbotten, 10% a 15% orgaanvlees en de rest is spiervlees en ruwvezelmixen, kefir, kruiden en zaden, etc.

En in dat opzicht verschilt deze methode bar-weinig van de methodes van Ian Billinghurst, Mogens Eliasen en Kymythy Schultze.

In beide gevallen kun je niet maar een "dotje doen" en op hoop van zegen hopen dat je genoeg vleesbotten en orgaanvlees voert.

In beide gevallen worden er andere percentages gehanteerd, maar er worden in beide gevallen percentages gehanteerd.

Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Kymythy Schultze raden groente aan (Tom Londale is overigens inderdaad niet anti-groente. Hij zegt alleen dat je niet teveel groente moet voeren. Wat teveel is, daar laat hij zich dan verder niet over uit). Maar wel of geen groente voeren maakt een voer-methode natuurlijk niet makkelijk of moeilijk.

Een gemakkelijke manier van voeren is natuurlijk om 5 dagen per week een heel prooidier (en wel bij voorkeur af en toe verschillende. Dus geiten, konijnen, kippen, etc - bijvoorkeur ook echte wilde dieren want die zijn gezonder als bio-industrie exemplaren), met huid en haar, kop en ingewanden, in je tuin te kieperen en je hond/honden lekker hun gang te laten gaan. Dan hoef je verder niks meer te doen.... Maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 10 sep 2006, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door marja
#630146
Lizzy schreef: Ze voeren vlees, orgaanvlees en vleesbotten. Ook niet zomaar 'uit de lucht gegrepen hoeveelheden'. Gemiddeld voeren ze zo'n 10% a 15% vleesbotten, 10% a 15% orgaanvlees en de rest is spiervlees en ruwvezelmixen, kefir, kruiden en zaden, etc.

En in dat opzicht verschilt deze methode bar-weinig van de methodes van Ian Billinghurst, Mogens Eliasen en Kymythy Schultze.

In beide gevallen kun je niet maar een "dotje doen" en op hoop van zegen hopen dat je genoeg vleesbotten en orgaanvlees voert.

In beide gevallen worden er andere percentages gehanteerd, maar er worden in beide gevallen percentages gehanteerd.

Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Kymythy Schultze raden groente aan (Tom Londale is overigens inderdaad niet anti-groente. Hij zegt alleen dat je niet teveel groente moet voeren. Wat teveel is, daar laat hij zich dan verder niet over uit). Maar wel of geen groente voeren maakt een voer-methode natuurlijk niet makkelijk of moeilijk.

Een gemakkelijke manier van voeren is natuurlijk om 5 dagen per week een heel prooidier (en wel bij voorkeur af en toe verschillende. Dus geiten, konijnen, kippen, etc - bijvoorkeur ook echte wilde dieren want die zijn gezonder als bio-industrie exemplaren), met huid en haar, kop en ingewanden, in je tuin te kieperen en je hond/honden lekker hun gang te laten gaan. Dan hoef je verder niks meer te doen.... Maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd.
Ik las net ook dat ze hele ratten en muizen geven........ :o
Dat is dus echt niks voor mij, ik ben ook niet van de met huid en haar dingen.........
Ze zijn daar trouwens ook tegen kvv...........jammer ;D
#630147
Lizzy schreef: Ze voeren vlees, orgaanvlees en vleesbotten. Ook niet zomaar 'uit de lucht gegrepen hoeveelheden'. Gemiddeld voeren ze zo'n 10% a 15% vleesbotten, 10% a 15% orgaanvlees en de rest is spiervlees en ruwvezelmixen, kefir, kruiden en zaden, etc.

En in dat opzicht verschilt deze methode bar-weinig van de methodes van Ian Billinghurst, Mogens Eliasen en Kymythy Schultze.

In beide gevallen kun je niet maar een "dotje doen" en op hoop van zegen hopen dat je genoeg vleesbotten en orgaanvlees voert.

In beide gevallen worden er andere percentages gehanteerd, maar er worden in beide gevallen percentages gehanteerd.

Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Kymythy Schultze raden groente aan (Tom Londale is overigens inderdaad niet anti-groente. Hij zegt alleen dat je niet teveel groente moet voeren. Wat teveel is, daar laat hij zich dan verder niet over uit). Maar wel of geen groente voeren maakt een voer-methode natuurlijk niet makkelijk of moeilijk.

Een gemakkelijke manier van voeren is natuurlijk om 5 dagen per week een heel prooidier (en wel bij voorkeur af en toe verschillende. Dus geiten, konijnen, kippen, etc - bijvoorkeur ook echte wilde dieren want die zijn gezonder als bio-industrie exemplaren), met huid en haar, kop en ingewanden, in je tuin te kieperen en je hond/honden lekker hun gang te laten gaan. Dan hoef je verder niks meer te doen.... Maar voor de meeste mensen is dat niet weggelegd.
Precies. En dan is daar de ruw vezelmix uit kruiden, zaden, gefermenteerde groentes etc. om het huid en haar op te vangen. Mijn prooidieren hebben wel huid, maar geen haar. ;D Kuikentjes noem ik nu niet per definitie een superprooi, maar vangt wel op wat in een maaltijd mist, dus een paar x per week wat kuikentjes bij de maaltijd is voor 1 hond een feestje....de andere walgt ervan. Af en toe een konijnkarkas met vel bij spiervlees of.........een hele vis. Hier eten ze zo gevarieerd mogelijk wildgevogelte, kip, lam/geit, kalf, pens etc.etc. met wat groentespruiten als alfalfa, brocollispruiten, zaden en kruiden.
Ook met de ruwvezelmix varieer ik zoveel mogelijk, iedere keer weer anders. 1 eetlepel per maaltijd als ruwvezelvuller gebruik ik voor een goede darmwerking en is bloedzuiverend wat weer goed is voor huid en vacht.
Het fijne van Lonsdale is dat 1 van mijn honden nu geen problemen meer heeft met het verteren van botten. Althans, de botten verteren wel maar hij had continu last van obstipatie. En dat is echt geen pretje.

Maar Marja, je moet kijken waar jouw honden het goed op gaan doen. Elke hond is anders en reageert niet hetzelfde op bepaalde dingen.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op zo 10 sep 2006, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#630177
barfje schreef: Overigens zegt Lonsdale dat 30% uit 'overig' kan bestaan, ook uit groentes dus de theorie dat groentes uit den boze zijn klopt in die zin niet. Ik vraag me nog steeds af waar dat door ontstaan is. In USA zijn ze daar echt heel fanatiek op.
Ik begrijp dit niet helemaal geloof ik?
Dat groente wel okay is of niet okay ? en waar dat onstaan is?
en WAAR zijn "ze" fanatiek op?

Ik ben 1 van die mensen die nooit HELE prooidieren op 't menu heeft staan, heel eenvoudig omdat ik er niet aan kan komen.
En ik vraag me af of die rauw natuurlijke  voerders echt allemaal alleen maar hele prooidieren voeren :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door