Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#628172
Ik ga Ikijok voor het eerst lamsrib geven.... Hij verdraagt kippenbot (alle onderdelen), delen van eend (nekken, vleugels en karkassen) en haaskarkas... Lamsrib ga ik nu dus proberen. Ik heb een mooi stuk van zo'n 600 gr.  Nou vraag ik af of ik dit grote stuk in één keer kan geven, of dat ik het bijv. in 2en moet hakken....(hoe doe je dat, met welk gereedschap?)... Als ik 's middags lever geef, kan hij dan de avondmaaltijd die 600 gr. ineen opeten?

Rachel.
Door *wendy*
#628175
Hoeveelheid enz weet ik niet.

En is de lamsrib bevroren? Zoniet dan kun je met een mes tussen 2 ribben gewoon het vlees doorsnijden.

Ik denk (maar anderen weten veel beter) dat je kunt doen wat je van plan bent...'s ochtends lever en 's middags rib.
Maar nogmaals , ik heb niet echt ervaring met fulltime barf-en en heb olifanten.  ;)
Door Lizzy
#628240
Ik ben waarschijnlijk al te laat he... Ik gaf het bot in 1 stuk. Lekker kluifwerk! Je kunt het eventueel (als je het idee hebt "zooooo, jij hebt nu genoeg gehad") altijd wegnemen en morgen het andere deel geven.
Door Malamoods
#628346
Lizzy schreef: Ik ben waarschijnlijk al te laat he... Ik gaf het bot in 1 stuk. Lekker kluifwerk! Je kunt het eventueel (als je het idee hebt "zooooo, jij hebt nu genoeg gehad") altijd wegnemen en morgen het andere deel geven.
Nee hoor Lizzy, je bent niet te laat... Ik was bezig met het volgende menu, dus kwam deze vraag bij me op.... Ik ga het hem lekker in 1 keer geven dan... Dan krijgt hij yoghurt als ontbijt, lever als middagmaal en als diner een lekkere lamsrib!
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van iets geven en weer weghalen. Ik wil dat zoveel mogelijk voorkomen, want ik wil dat Ikijok mijn aanwezigheid bij zijn eten blijft associeren met rust en vertrouwen. Als ik zijn eten weghaal (dat laat hij wel toe), merk ik dat hij wat gestresst (lees onzeker) wordt en dat vind ik niet nodig. Bovendien is iets weghalen wat hij gekregen heeft, heel onnatuurlijk. Dingen die hij echt los moet laten en niet voor honden bestemd zijn, ruil ik met iets lekkers.... Dan levert het ook altijd iets op (flessendopje van straat gepakt = ruilen voor een stukje gedroogde lever)..... Maar een lamsrib hoeft hij van mij niet af te geven.....
Ik probeer dus wel zo groot mogelijke stukken te geven, maar wel porties die hij in 1 maaltijd aankan..... Ik wil over een week of twee a drie de derde maaltijd gaan schrappen, zodat er twee (grotere) maaltijden overblijven. Moet ik zoiets afbouwen, of gewoon bam, derde maaltijd weg?

Rachel.
Door Esther H
#628360
Hallo,
Ik gaf de eerste paar keer de ribben los gesneden en toen zag ik dat hGabor er alleen aan het dikke stuk op kauwde en daarna zo doorslikte. Nu geef ik dus ook een stuk van 3 of 4 ribben en is hij wel een half uurtje bezig.



8)
Door Malamoods
#628363
Ik zou nooit mijn hond een enkele rib geven, die slikt hij zo in met alle nare gevolgen van dien.... Maar een groot stuk van 600 gr. kan volgens mij best doormidden gehakt of gesneden worden....

Rachel.
Door Lizzy
#628393
Malamoods schreef: Ik zou nooit mijn hond een enkele rib geven, die slikt hij zo in met alle nare gevolgen van dien.... Maar een groot stuk van 600 gr. kan volgens mij best doormidden gehakt of gesneden worden....

Rachel.
600 gram is best een flink stuk. Dat kun je dan ook bijvoorbaad wel in  2 stukken geven, denk ik. Hoeveel ribben vat dit ene stuk? Als ik het door wil jassen: ik snijd het vlees door tot aan het dikke wervel-stuk en dat stuk sla ik door met een bijltje (bijltje erin zetten en met "geweld" op een snijplankje laten kletteren. Dat is ook vrij snel 'door', dat dikke stuk).

Ik heb Linga in een dag of 2 overgewend van 3 naar 2 maaltijden. Maar volgens mij had het zelfs "bam" gekund. Ze maalde er niet om, om 1 maaltijd minder.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#628406
Joris is ook zo BAM van 3 naar 2 maaltijden gegaan en ook BAM van 2 naar 1 en nu weer BAM van 1 naar 2 en zo blijf ik aan het BAMMEN! ;D ;D ;D

Maar goed hij is natuurlijk een klein hondje en ik weet niet of dat verschil maakt.

@Esther H. wat voor hond is Gabor? Heb hier een teckel die over 4 lamsribben aan elkaar hooguit 5 minuten doet...... :-\
Door tieneke
#628424
Zou lamsribben zo groot mogelijk geven,hier geef ik ze haast dubbele maaltijden van de jonge lamsrib met schouder...geef ik het kleiner dan schrokken ze nogal is mijn ervaring...nu wordt er tot het allerlaatste botje zeer goed gekauwt.
Gebruikersavatar
Door pike
#628431
Pauline schreef: Joris is ook zo BAM van 3 naar 2 maaltijden gegaan en ook BAM van 2 naar 1 en nu weer BAM van 1 naar 2 en zo blijf ik aan het BAMMEN! ;D ;D ;D

Maar goed hij is natuurlijk een klein hondje en ik weet niet of dat verschil maakt.

@Esther H. wat voor hond is Gabor? Heb hier een teckel die over 4 lamsribben aan elkaar hooguit 5 minuten doet...... :-\
die's gewoon bang dat je weer gaat BAMMEN :D
Door Malamoods
#628628
Lizzy schreef: 600 gram is best een flink stuk. Dat kun je dan ook bijvoorbaad wel in  2 stukken geven, denk ik. Hoeveel ribben vat dit ene stuk? Als ik het door wil jassen: ik snijd het vlees door tot aan het dikke wervel-stuk en dat stuk sla ik door met een bijltje (bijltje erin zetten en met "geweld" op een snijplankje laten kletteren. Dat is ook vrij snel 'door', dat dikke stuk).

Ik heb Linga in een dag of 2 overgewend van 3 naar 2 maaltijden. Maar volgens mij had het zelfs "bam" gekund. Ze maalde er niet om, om 1 maaltijd minder.
Hoeveel ribben in een stuk? Eh, geen flauw idee.... :-[ Maar het ziet eruit of er een linker of rechter helft van een borstkas is afgesneden zeg maar.... Een soort modelletje harp zal ik maar zeggen.... Snap je wat ik bedoel? Het is nog ingevroren, maar er zit volgens mij vrij veel vlees aan....

Rachel.
Door Esther H
#628644
Pauline,

Gabor is een rottweiler van 19 weken en ruikt eerst een poosje likt dan en gaat na een minuut of 5 pas beginnen dan krijgt hij een stuk van 4 kleine of 3 grote ribben en je ziet elke cm er van af geknaagt worden.

Hij geniet.
Een stuk long of hart duurt beduidend korter en dan heb ik het over 5 minuten.
Met afsneidsel heb ik me nog niet omgedraaid of de bak is leeg.
Eeen keer in de week krijgt hij een hele kip( 750 gr) en dat duurt bijna een uur. Hetzelfde met een zalmkop.
Hij heeft erg last van het wisselen of hij geniet gewoon.
Ik heb ook in het beging vaak het stuk vastgehouden en zei dat hij goed moest kauwen . hahahaha  8)
Door conleeuw
#628652
Malamoods schreef: Hoeveel ribben in een stuk? Eh, geen flauw idee.... :-[ Maar het ziet eruit of er een linker of rechter helft van een borstkas is afgesneden zeg maar.... Een soort modelletje harp zal ik maar zeggen.... Snap je wat ik bedoel? Het is nog ingevroren, maar er zit volgens mij vrij veel vlees aan....

Rachel.
  :o als het echt een hele kant is, dus een volledige harp ;D dan zou ik hem wel in de drie of twee stukken verdelen, is niet moeilijk, gewoon tussen de ribben door, bij de onder kant, zeg maar waar de ruggegraat zit moet je een beetje grof geweld gebruiken, of een bijltje, ik goe met een mes zo ver mogelijk, dan gebruik ik de rand van de aanrecht als druk punt en duw ik hard op de overhangende stuk, krak zegt ie dan, en dan kan ik met een mes verder snijden  ;D
Door Malamoods
#628654
Connie, geen flauw idee hoe een lamsrib eruit ziet... :-[ Maar het lijkt mij dat het wel een hele (of eigenlijk halve) is.... Kan dat van zo'n 600 gram?

Ik ga hem in 2en delen, dan krijgt hij de ene helft in de middag en de andere in de avond.... Dan krijgt hij bij beide porties 75 gram lever. Is dat wat? In de ochtend geef ik yoghurt, dus da's lekker licht verteerbaar...

Rachel.
Door conleeuw
#628690
Malamoods schreef: Connie, geen flauw idee hoe een lamsrib eruit ziet... :-[ Maar het lijkt mij dat het wel een hele (of eigenlijk halve) is.... Kan dat van zo'n 600 gram?

Ik ga hem in 2en delen, dan krijgt hij de ene helft in de middag en de andere in de avond.... Dan krijgt hij bij beide porties 75 gram lever. Is dat wat? In de ochtend geef ik yoghurt, dus da's lekker licht verteerbaar...

Rachel.
ik voer niet zoveel lever in een keer, ik geef vaak kleine beetjes, maar is 150 gram een beetje wat hij nodig heb, dan lijk dat mij prima, weet je, jij kan de rib in een keer geven, maar het lijk mij een redelijks joekel van een riblap voor hem om in een keer weg te werken, dan blijf hij de hele dag waken over zijn ribbetje tot hij weer verder kan bunkeren, nou zo gaat het hier tenminste, ik zou het ook opdelen, in twee stukken is prima. Ik ben benieuwd wat hij er van maakt ;)

Afbeelding

Zo iets moet het zijn, soms is het zonder de rolletje vlees vlak bij de ruggengraad zeg maar..... dit is nog een afbeelding waarschijnlijk lijkt het erg veel hier op.
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door