Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#626068
Ik haal eruit dat een mens in oorsprong geen alleseter is, maar een herbivoor. Dan zou het kunnen dat een carnivoor zoals onze huishond niet met ditzelfde enzym belast is en zodoende niet in staat is koolhydraten uit groentes etc. op een natuurlijke wijze af te breken. Dit houdt dan ook in dat brokvoeding wel degelijk een slechte manier van voeden is.
Dat wisten wij natuurlijk al langer, maar zou met dergelijke onderzoeken dit niet allang bekend moeten zijn bij de heren scientists?


Liver studies hint vegies suit humans
31 August 2006

Scientists studying kidney-stone diseases have stumbled across evidence that humans may be genetically more suited to vegetarianism than meat eating.

The discovery was made when the placement of an enzyme known as AGT, which is linked to the rare kidney-stone disease PH1, was found in one area of the liver in herbivores and another in carnivores, Professor Chris Danpure, of University College London, said yesterday.

Evolutionary science indicated that about 10 million years ago the distribution of the enzyme in human ancestors appeared to change from favouring a omnivorous diet to plant eating.

Humans began eating meat only in the past 100,000 years, a habit which has increased dramatically in recent times.

"It would appear that the diet we have now is incompatible with the distribution of this enzyme, which was designed for a herbivore diet, not meat eating," he said.

The human placement of the enzyme was the same as in rabbits, sheep and horses.

"One of the consequences of this could be the high frequency of kidney stones in humans, especially in western societies."

Danpure, who is a guest speaker at the annual Queenstown Molecular Biology Meeting this week, said if the link was proven it had potential for identifying people susceptible to kidney-stone diseases.

More than 300 leading scientists from New Zealand and overseas are attending the conference this week, which was opened by Research, Science and Technology Minister Steve Maharey on Tuesday night.

Molecular biology was helping transform the New Zealand economy and a recent survey found that biotechnology income to New Zealand companies in 2005 was $855 million, he told delegates.
Door Lizzy
#626232
Ik snap alleen jouw conclusie niet zo.. :-[ (Dan zou het kunnen dat een carnivoor zoals onze huishond niet met ditzelfde enzym belast is en zodoende niet in staat is koolhydraten uit groentes etc. op een natuurlijke wijze af te breken).

Verder geloof ik beslist dat een mens een groente, wortel, fruit en noten-eter is. In fact, ik roep dit al jaren (zelf vegetarier sinds mijn 7de levensjaar) maar niemand gelooft me ;D!
Door conleeuw
#626237
Lizzy schreef: Ik snap alleen jouw conclusie niet zo.. :-[ (Dan zou het kunnen dat een carnivoor zoals onze huishond niet met ditzelfde enzym belast is en zodoende niet in staat is koolhydraten uit groentes etc. op een natuurlijke wijze af te breken).

Verder geloof ik beslist dat een mens een groente, wortel, fruit en noten-eter is. In fact, ik roep dit al jaren (zelf vegetarier sinds mijn 7de levensjaar) maar niemand gelooft me ;D!
echum.... ..... er zijn echt wel mensen die jou zullen geloven hoor, je heb alleen de verkeerde audience gehad........ ik zou jou meteen gelijk geven ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#626250
Helemaal begrijpen doe ik dit stukje niet. Want waarom krijgt de vleesetende mens (die dus eigenlijk planteneter is volgens dit stukje) nierstenen???
Nierstenen kunnen namelijk onder andere gevormd worden door oxalaat en dat komt voor in verschillende soorten groenten en fruit. Heel veel in spinazie, postelein, aalbessen, rabarber.

HEt is nog niet zo lang geleden dat men ontdekt heeft dat zelfs chimpansees, verwoede planteneters, een enkele keer vlees eten. Ze vermoorden daartoe een aap van een andere soort. De vroege mens(achtige) zal ook wel eens vlees hebben gegeten naast zijn plantaardige menu, net zoals een wolf wel eens een vruchtje of blaadje eet naast zijn vlees, is mijn idee.
#626295
Sterker nog, zonder vlees waren de mensenhersenen niet zo groot als ze nu zijn. Als vegetarier weet ik dat mensen met een zorgvuldig uitgebalanceerd dieet zonder vlees kunnen, maar als je het dieet qua eiwitten niet zorgvuldig samenstelt krijg je echt tekort aan een aantal essentiele aminozuren met uitsluitend plantaardige voeding. Mensenhersenen groeien idioot hard in de eerste levensfase (itt dierenhersenen, die zijn al bijna op de ware grootte bij de geboorte) en daarvoor zijn veel eiwitten en andere hoogwaardige voedingsstoffen nodig.
Je kunt die goed uit de combinatie van peulvruchten en granen halen, maar dan moet je die wel kunnen krijgen, en ze ook nog lang en zorgvuldig koken. De hersenen van onze verre voorouders begonnen al met groeien toen ze het vuur nog lang niet kenden, althans niet als een methode om voedsel gaar te krijgen. Laat staan dat ze vlijtig peulvruchten gingen verzamelen, en granen bestonden toen ook nog niet. Het meest waarschijnlijk is dat het eten van dierlijke prooien de hersengroei mogelijk maakte. En het prille begin daarvan zie je bij sommige chimpanseegroepen.
#626302
Lizzy schreef: Kweet niet.... misschien was het toch beter geweest als we vegetarisch waren gebleven.... :-\
Voor wie?

Zouden we gelukkiger zijn als we nog steeds door de bomen zwierden? Zou de wereld beter af zijn?

Misschien wel ... maar we zullen het nooit weten.

Poehee, wat filosofisch op een regenachtige zondagmorgen  ;D ;D
Door Lizzy
#626304
Kruimel schreef: Voor wie?

Zouden we gelukkiger zijn als we nog steeds door de bomen zwierden? Zou de wereld beter af zijn?

Misschien wel ... maar we zullen het nooit weten.

Poehee, wat filosofisch op een regenachtige zondagmorgen  ;D ;D
Nou, ik vraag me dus oprecht wel eens af waar al die agressiviteit bij mensen vandaan komt. Want waar heeft de mens van oorsprong al deze agressie voor nodig? Voor het 'vangen' van gras?
Door Lizzy
#626332
Kruimel schreef: Nee, voor het sociale gedeelte van het in groepen leven. Voorsal sexuale selectie.
Ik denk dat wij wat dat betreft meer op chimpansees lijken dan op bonobo's.
OK.

Maar die grotere herseninhoud zijn we dan ook niet echt gaan gebruiken..... :-\

Hahaha, ik lees net dat wij best wat meer op de Bonobo zouden mogen lijken:

"Het grootste verschil tussen chimpansees en bonobo's blijkt niet in het uiterlijk van deze apen te zitten, maar in de manier waarop ze hun samenleving hebben ingericht. Bij de chimpansees bepalen de belangrijke mannen de gang van zaken. Bij de bonobo's zijn echter de vrouwen de spil van de samenleving. En daardoor ontstaat een heel andere apenmaatschappij!

In de bonobomaatschappij hebben vrouwen de sterkste relaties met elkaar. Om hun onderlinge relatie te bevestigen besteden ze veel aandacht aan elkaar. Ze vlooien elkaar regelmatig; vaker dan mannen onderling en vaker dan mannen en vrouwen elkaar vlooien. Bonobovrouwen komen tussenbeide als er ruzies dreigen en zij bepalen wanneer de groep gaat rusten, of juist verder trekt, en welke kant op. Bonobovrouwtjes worden bij verhuizing naar een andere gemeenschap pas geaccepteerd als de oudere, hooggeplaatste vrouwen van die groep het daarmee eens zijn".
#626333
Lizzy schreef: Ik snap alleen jouw conclusie niet zo.. :-[ (Dan zou het kunnen dat een carnivoor zoals onze huishond niet met ditzelfde enzym belast is en zodoende niet in staat is koolhydraten uit groentes etc. op een natuurlijke wijze af te breken).

Verder geloof ik beslist dat een mens een groente, wortel, fruit en noten-eter is. In fact, ik roep dit al jaren (zelf vegetarier sinds mijn 7de levensjaar) maar niemand gelooft me ;D!
Werd vlees niet pas slecht toen de mensen ermee gingen rommelen? Daarvoor hoorde je er niemand over. Ook ik ben bewuster gaan eten, zeker wat het vlees aan gaat en het bevalt me prima. Maar zoals ik het nu lees, zou ieder mens bij voorbaat al herbivoor zijn en geen tekorten oplopen uit enkel herbivorenvoer.

Stel dat men nu al zover is dat dit artikel op waarheid berust, dan zou het mogelijk zijn dat bij carnivoren als de hond ook een bepaald enzym ontbreekt wat de afbraak van plantaardig materiaal regelt. Dan zou dat wel passen in het feit dat een hond een te kleine milt heeft en daarmee de pancreas en de milt overbelast met slechte koolhydraten.

Dan zouden die geleerden die achter bepaalde brokjesfabrikanten staan daar toch ook iets mee moeten doen?
Door Boefke
#626334
barfje schreef: Danpure, who is a guest speaker at the annual Queenstown Molecular Biology Meeting this week, said if the link was proven it had potential for identifying people susceptible to kidney-stone diseases.
En dit is dan de winst die men uit de bevinding haalt. Het identificeren van mensen die kans lopen op nierstenen en daarvoor weer een leuk preventief medicament ontwikkelen...

Ben wel benieuwd waarom we zo'n 100.000 jaar geleden vlees zijn gaan eten?
Door Boefke
#626339
Lizzy schreef: Hahaha, ik lees net dat wij best wat meer op de Bonobo zouden mogen lijken:

"Het grootste verschil tussen chimpansees en bonobo's blijkt niet in het uiterlijk van deze apen te zitten, maar in de manier waarop ze hun samenleving hebben ingericht. Bij de chimpansees bepalen de belangrijke mannen de gang van zaken. Bij de bonobo's zijn echter de vrouwen de spil van de samenleving. En daardoor ontstaat een heel andere apenmaatschappij!

In de bonobomaatschappij hebben vrouwen de sterkste relaties met elkaar. Om hun onderlinge relatie te bevestigen besteden ze veel aandacht aan elkaar. Ze vlooien elkaar regelmatig; vaker dan mannen onderling en vaker dan mannen en vrouwen elkaar vlooien. Bonobovrouwen komen tussenbeide als er ruzies dreigen en zij bepalen wanneer de groep gaat rusten, of juist verder trekt, en welke kant op. Bonobovrouwtjes worden bij verhuizing naar een andere gemeenschap pas geaccepteerd als de oudere, hooggeplaatste vrouwen van die groep het daarmee eens zijn".
Ja, en ik heb ook eens gehoord (tv dacht ik) dat onder de Bonobo's mannetjes die 'huishoudelijke taken' verrichten soms eerder door vrouwtjes worden uitgekozen om mee te paren dan de dominante mannetjes die van sociaal en verzorgend gedrag nog nooit gehoord hebben ;D
#626341
Kruimel schreef: Sterker nog, zonder vlees waren de mensenhersenen niet zo groot als ze nu zijn. Als vegetarier weet ik dat mensen met een zorgvuldig uitgebalanceerd dieet zonder vlees kunnen, maar als je het dieet qua eiwitten niet zorgvuldig samenstelt krijg je echt tekort aan een aantal essentiele aminozuren met uitsluitend plantaardige voeding. Mensenhersenen groeien idioot hard in de eerste levensfase (itt dierenhersenen, die zijn al bijna op de ware grootte bij de geboorte) en daarvoor zijn veel eiwitten en andere hoogwaardige voedingsstoffen nodig.
Je kunt die goed uit de combinatie van peulvruchten en granen halen, maar dan moet je die wel kunnen krijgen, en ze ook nog lang en zorgvuldig koken. De hersenen van onze verre voorouders begonnen al met groeien toen ze het vuur nog lang niet kenden, althans niet als een methode om voedsel gaar te krijgen. Laat staan dat ze vlijtig peulvruchten gingen verzamelen, en granen bestonden toen ook nog niet. Het meest waarschijnlijk is dat het eten van dierlijke prooien de hersengroei mogelijk maakte. En het prille begin daarvan zie je bij sommige chimpanseegroepen.
Ik kan me geen voorstelling maken dat de oermens in hoofdzaak vegetariër was, eerlijk gezegd. Stel dat als de herseninhoud werd gevoed door dierlijke eiwitten, dan zou je zeggen dat meerdere generaties vegetariërs van nu op hele lange termijn juist een kleinere herseninhoud krijgen. Ga je dan niet een flinke stap achteruit ipv vooruit?
Door Lizzy
#626344
barfje schreef: Werd vlees niet pas slecht toen de mensen ermee gingen rommelen? Daarvoor hoorde je er niemand over. Ook ik ben bewuster gaan eten, zeker wat het vlees aan gaat en het bevalt me prima. Maar zoals ik het nu lees, zou ieder mens bij voorbaat al herbivoor zijn en geen tekorten oplopen uit enkel herbivorenvoer.

Stel dat men nu al zover is dat dit artikel op waarheid berust, dan zou het mogelijk zijn dat bij carnivoren als de hond ook een bepaald enzym ontbreekt wat de afbraak van plantaardig materiaal regelt. Dan zou dat wel passen in het feit dat een hond een te kleine milt heeft en daarmee de pancreas en de milt overbelast met slechte koolhydraten.

Dan zouden die geleerden die achter bepaalde brokjesfabrikanten staan daar toch ook iets mee moeten doen?
Ohhww, OK, op die manier.

Nou, zeker niet ondenkbaar, denk ik.

Maar volgens mij weten de geleerden al wel dat koolhydraten, in deze hoeveelheden, ongezond zijn.. Maar ze doen er weinig/niks mee (waarom zouden ze ook? Die zooi wordt toch wel verkocht... En zieke dieren leveren weer veel geld op), vanwege de kosten die ermee gemoeid gaan, denk ik.... Wat denk je wat een geld dat opleverd, 4% inferieur vleesmeel, afval graan/rijst en een prijskaart aan hangen alsof het de duurste biefstuk is >:(.

Misschien is de trent wel aan het veranderen. Ik zie een aantal brokfabrikanten die brokken beginnen te maken waar een veel groter aandeel vleesmeel in zit als de brokken van de afgelopen 70 jaar (blijft het nog steeds doodgekookte smurrie, maar ala). Ik denk dat het tij alleen te keren is als de consument kritischer wordt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 sep 2006, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door