Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Elly
#625760
Ik voer de hond nu zo'n drie jaar kvv (en af en toe een sardientje) en om diverse redenen ben ik daar niet meer tevreden over. Ik wil dus graag barfen, maar (en dat houdt me al een hele tijd tegen) ik durf geen botten te voeren. Wat ik wel durf te geven zijn kippen- en eendennekken, sardientjes, haringen en kraakbeen (bijv. schouderblad of runderstrot. Ik heb een keer lamsribben besteld via mijn kvv-verkooppunt maar deze waren behoorlijk groot en keihard, die durf ik dus niet te geven. Ik kan eventueel gemalen "gehakt"voor de hond krijgen bij de poelier, maar volgens mij is dit gemalen kippenkarkas. Is dit voldoende calcium? Of moet ik nog iets aanvullen met iets anders?
Groetjes,
Elly
Door Lizzy
#625846
Het mooiste zou nog zijn als je de kippennekken nog met kipkarkas of kippenvleugel zou afwisselen.... Zou je dat aandurven? Zo niet, zou je nog 1 keer per week ofzo dat gemalen spul kunnen geven. Hoewel ik daar niet kapot van ben.... Je weet ook niet wat er in zit... Als het ook nek is, schiet je er dus echt drie keer niks mee op. Op zich moet qua afwisseling kip en eend en kraakbeen genoeg zijn hoor, als je er tenminste ongeveer 40% a 50% vleesbot van voert. Met de vlees en orgaanvleessoorten kun je dan nog lekker wat afwisseling in het menu aan brengen. De graatjes in sardien en haring stellen eigenlijk nauwelijks wat voor, dus dat valt niet echt mee te tellen als vleesbot. Maar sardien en haring zijn op zich zelf al wel weer heel gezond. Voor de afwisseling en de omega 3 vetzuren!
Door Bernadette
#625848
Hier op de markt verkopen ze zg. soepkippakketjes, zijn helemaal niet duur en zijn mooie stukjes kip. Die zou je vast kunnen houden met een washandje zodat je zeker weet dat je hond erop kauwt....
Door 202Spots
#625887
Elly schreef: ik durf geen botten te voeren. Wat ik wel durf te geven zijn kippen- en eendennekken, sardientjes, haringen en kraakbeen (bijv. schouderblad of runderstrot.
Heb je dit al gegeven? En hoe heeft je hond het naar binnen gewerkt? In een keer doorgeslikt...of netjes of gekluifd?
Wanneer ie netje op 'n kip of eend nek kluift dan kan ie de grotere stukken OOK wel weg krijgen hoor!
Door K&D
#625899
Je vrees voor botten geven is heel begrijpelijk. Het geven van rauwe botten vereist echt een omslag in denken. We zijn zo geconditioneerd dat het niet mag dat je 100% moet omschakelen. En dat kost even tijd.
Ik vond het de eerste keer ook doodeng. Hier kreeg onze hond gelijk een kipkarkas. Dat is zo groot dat ze het wel weg moeten kauwen.
Ik stond toen ook met grote ogen te kijken of alles wel goed ging, en of ze alles wel netjes in stukjes naar binnen werkte.
Nou, dat ging hier prima.
De hond genoot ervan en knipte met haar kiezen alles netjes klein. Ze doet ermee wat hoort: kraken.
Kijk maar eens goed naar zo'n karkas, dan zul je zien dat het helemaal niet zo hard is.
Succes!
Door jon
#625932
Ik was ook zo'n angsthaas. Pas na een hele tijd kippenekken durfde ik een vleugel te geven. Later hielpen heel dik bevleesde lamsribbetjes mij over de drempel heen.  Nu weet ik dat ie goed 'kauwt' en ben ik niet meer zo bang dat er iets mis gaat. En Lhaki is zo ontzettend blij met z'n botjes dat ik hem dat eenvoudig niet meer kan onthouden.  ;)
Door Christin
#626060
Misschien toch nog eens lamsrib proberen?

Ik weet niet waar je de keiharde lamsrib vandaan had. Mijn ervaring is dat de lamsrib van het Carnibest verkooppunt inderdaad keihard is. Om te proberen zou je een keer naar een kwaliteitsslager kunnen gaan en daar vragen om rib van een jong lam. Het verschil is echt aanzienlijk.

Onze hond is nog niet zo'n ervaren barf-er, de lamsrib van het carnibest verkooppunt heeft hij na een 1/2 uur nog niet op, maar echte jonge ribbetjes leveren echt geen problemen op.
Gebruikersavatar
Door Elly
#626162
Mijn hond kauwt overal goed op, dus dat is het probleem niet. Kippen- en eendennekken gaat goed. Ook heeft hij een keer een schouderblad gehad (zonder vlees) en dat ging ook goed. Ik heb een keer een kippenvleugel met een hamer tot "moes" geslagen. Na een paar stukjes begon Max ontzetten te kokhalzen. Zat er dus een stukje bot tussen zijn kiezen. Dat was het begin en einde van het bottenverhaal. Drumsticks zou ik wel eens kunnen proberen en dan niet kapot slaan, maar hem zelf laten kraken. Verder denk ik dat ik toch maar richting barf ga. KVV is volledig gemalen en ik durf dan niet alle botten te geven, maar de rest, spiervlees, orgaanvlees, kan ik dan wel aan een stuk geven en zoveel mogelijk varieren. Als dat goed gaat kan ik altijd nog proberen hele botten te geven.
Heb vandaag in ieder geval al stukjes hart in de oven gedroogd voor in de Kong en dit is goed bevallen.
In ieder geval bedankt voor de tips.
Groetjes,
Elly
Door 202Spots
#626243
Elly schreef: Kippen- en eendennekken gaat goed. Ook heeft hij een keer een schouderblad gehad (zonder vlees) en dat ging ook goed. Ik heb een keer een kippenvleugel met een hamer tot "moes" geslagen. Na een paar stukjes begon Max ontzetten te kokhalzen. Zat er dus een stukje bot tussen zijn kiezen. Dat was het begin en einde van het bottenverhaal. Drumsticks zou ik wel eens kunnen proberen en dan niet kapot slaan, maar hem zelf laten kraken.
Tja Elly, ik denk dat je dan "veiliger" af bent wanneer je inplaats van drumstick, dan liever 'n hele vleugel geeft,met alleen de "bocht" in knippen, of zelfs 'n hele kipkarkas(rug).
De drumstick(pootje) bot is in vergelijking met de vleugel en karkas dus echt wel wat harder.
Wanneer Max beleefd is met de nekken,dan is het haast wel zeker dat ie de karkas OOK aan kan.
Gewoon 'n keer proberen, je blijft er bij, dus geef Max 'n kans om echt te kuiven!!
Door Lizzy
#626245
Ik ben het helemaal met Dory eens. Een drumstick is veel te klein. Je bent feitelijk nog veiliger af als je hem gewoon een stuk van een hele kip geeft. Eentje waar hij wel flink op moet kluiven.
Gebruikersavatar
Door Elly
#626368
Het netjes kluiven is geen probleem. En ik dacht aan een drumstick omdat daar een mooi recht botje in zit. Ik zal eens kijken of ik aan kippenrug kan komen, dan zal ik dat eerst proberen.

Groetjes,

Elly
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door