Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#624352
Net op de markt kruiden gekocht van geheel biologische afkomst.

Vochtafdrijvende kruiden:
cerasorum, heermoes, berendruif, varkensgras, lijnzaad, dovenetel, strobloem en selderieblad.

Goede stoelgang kruiden:
senneblad, zoethoutwortel, vuilboombast, vlierbloesem, venkelzaad en sennepeul.

De kruiden zijn versneden in zakjes van 80 gram en wordt verkocht om thee van te trekken. Volgens mij mogen al deze kruiden aan de honden gegeven worden.
Nou is mijn vraag; kan ik dit gebruiken als ruwe vezelmix (aangelengd met wat water/vleessap zodat de aroma ervan loskomt) of is het beter om er thee van te trekken?

Ik had bij een biologische groenteboer verse mint, peterselie, selderijblad en rozemarijn gekocht en dat hele husseltje in de groentemixer gedaan samen met de alfalfa, brocolli en zaden. Daarvan krijgen ze om de dag hooguit een eetlepel over het voer heen.

Is dit teveel of kan ik zonder problemen om de dag dat geven of zelfs elke dag een eetlepel van de verschillende kruiden met zaden?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624355
Ik zou de kruiden die je net gekocht hebt alleen inzetten als er daadwerkelijk een probleem aan de orde is. Nu mis ik hier nog wel eens het een en ander, dus misschien is dat ook wel zo.

Ik ben ook ooit een met kruidenbuiltjes aan de gang gegaan en ik trok er een sterke thee van ((1 theelepels kruid op een kopje water b.v) en goot dit over het eten. De thee dan, niet de kruiden. Ik gaf het dagelijks totdat het probleem waarvoor ik het gaf vertrokken was.

Persoonlijk heb ik met kruiden zoiets van: ik geef ze niet zomaar dagelijks, maar enkel als er iets is. Ik zie er b.v. niet het nut van in om dagelijks rozemarijn of mariadistel of wat voor kruid dan ook te geven aan een gezonde hond.
Door conleeuw
#624358
ik zou zeker niet zonder reden deze kruiden geven, bijvoorbeeld, senna bladen en senna peulen veroorzaken diaree vaak met hevige darm krampen, vooral als de dosis hoog ligt, maar waarom zou je diaree opwekkende middelen geven als er geen spraken is van opstopping? en ook, waarom vochtafdrijvende middelen geven? Wellicht dat er wat aan de hand is met jou hond en jij het daarom wil geven, maar zonder aandoening zou ik niet geneeskrachtige kruiden geven, maar dat is maar mijn opinie ;) wellicht dat andere daar anders over denken ;)
Door dogsunlimited
#624363
Ik had bij een biologische groenteboer verse mint, peterselie, selderijblad en rozemarijn gekocht en dat hele husseltje in de groentemixer gedaan samen met de alfalfa, brocolli en zaden. Daarvan krijgen ze om de dag hooguit een eetlepel over het voer heen.

Die rozemarijn is een natuurlijk anti-oxidant. Voor een hond met een wat verzwakt immuunsysteem zou dit versterkend werken.
De kruiden hierboven geef ik sinds 2 weken. Niet in grote hoeveelheden, maar gemixt met de rest. Is voor mijn hond Stanley die nu geopereerd is en herstellende is. Hij heeft gelukkig geen AB-pillen meegekregen, maar wel AB-injectie en pijnstilling wat 3 dagen werkt. Dan moet hij het zelf doen.

De andere kruiden die ik net op de markt gekocht heb zijn nieuw.
Vochtafdrijvend om die zooi van de narcose uit zijn lijf te krijgen. Dat was mijn bedoeling van die Vochtafdrijvende kruiden.
En goede stoelgang, omdat hij zowieso gevoelig is voor obstipatie.
Whooper krijgt 2x per week een eetlepel van bovenstaande mix. Dat is een kerngezonde hond.

Maar als ik dat zo hoor denk ik dat ik beter van die vochtafdrijvende kruiden alleen thee kan trekken en dat over het eten doen. Dan zal ik de mix met rozemarijn de dag erop niet geven, maar daarna weer hooguit een eetlepel.

De Goede stoelgang hou ik voorlopig maar effe dicht dan. ;)

Angelique, de kruiden op zich hebben toch ook een ruw vezelwerking?
Is het per definitie verkeerd om het ruw (in vleesvocht getrokken) te geven?

En als jullie zowieso vinden dat ik het verkeerd aanpak, laat het dan alsjeblieft even weten.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op wo 30 aug 2006, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#624378
Nou, voor vezels kun je beter iets onschuldigs geven, desnoods bietenpulp ofzo.
Met Connie eens, senne is echt niet iets wat je zomaar moet geven, het is zelfs giftig in hogere doseringen en iig krampverwekkend in de darmen. Bij regelmatig gebruik van lage doseringen vermindert het de darmwerking zelf, zodat je het moet blijven gebruiken in steeds hogere doseringen om de darmen überhaupt aan het werk te houden.
Vuilboom en zoethoutwortel zijn ook sterkwerkende middelen. Heermoes in grote hoeveelheden is giftig, maar dan wel in echt grote hoeveelheden. Cerasorium ken ik niet, is dat geen cerastium? Lijnzaad is mild mits gekookt (het bevat blauwzuur in rauwe toestand), selderie kan geen kwaad, venkel is een mild middel om maag en darmen tot rust te brengen, werkt dus tegengesteld aan senne.

Kortom, als je deze kruiden om hun geneeskrachtige werking wilt geven dan zou ik persoonlijk de senne eruit laten, eng spul, en van de rest thee trekken en daar kleine beetjes van geven. Ik ben trouwens zelf geen voorstander van het geven van tig verschillende middelen, ik vind het beter om een of hooguit een paar kruiden te proberen om te zien of en hoe ze werken.

Gaat het je puur om vezels, dan wel het bevorderen van de stoelgang, dan kun je beter psylliumzaad, te verkrijgen oa onder de naam Colon Clean, en kleine hoeveelheden gekookt lijnzaad geven. Deze middelen houden veel vocht vast en maken de ontlasting smeuiig, en lijnzaad legt een laagje in de darm waardoor de boel beter glijdt. Ze hebben verder geen invloed op het samentrekken van de darm, dus geen krampen.
Door 202Spots
#624381
Kruiden kunnen best goed zijn, maar je moet wel eerst weten HOE je de kruiden moet gebruiken!
NIET alle kruiden kunnen rauw (of vers) door het eten worden gegeven,maar alleen maar wanneer er thee
van gemaakt is of  gemalen voor uitwendige toespassing.

Rosemarijn is trouwens ook 1 van de kruiden waar de geur
ook seizure kan veroorzaken .....en ik heb net ook bij Tor over geschreven
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg624372

In ieder geval, weet wat je doet en geef niet zomaar kruiden omdat he "goed" is.
Door Audrina
#624410
Kruimel schreef: Nou, voor vezels kun je beter iets onschuldigs geven, desnoods bietenpulp ofzo.
Bietenpulp is niet zo onschuldig hoor. Het kan allerlei gifstoffen vasthouden. Niet dat een vershond zoveel gifstoffen binnen zal krijgen, maar toch. 1 van mijn honden moest ooit op advies van de DA deels op bietenpulp en het arme dier werd er doodziek van.  :-\
Door conleeuw
#624417
ik vindt bovendien vochtafdrijvend iets anders dan de ontgifting ondersteunen......... maar ik kan er naast zitten. Ik begrijp wel dat je met kruiden ondersteunend en versterkend te werk wilt gaan, maar ik zou zeggen begin simpel. En bekijk dan wat echt nodig is, zeker niet alle kruiden middelen vallen onder baat het niet schaad het niet. Bij tragen darmen of obstipatie kan je ook gebruik maken van bijvoorbeeld toevoeging van olie (bijvoorbeeld vis olie) dat werkt ook als het waren als smeermiddel.
Door Mevroi Kruim
#624418
Audrina schreef: Bietenpulp is niet zo onschuldig hoor. Het kan allerlei gifstoffen vasthouden. Niet dat een vershond zoveel gifstoffen binnen zal krijgen, maar toch. 1 van mijn honden moest ooit op advies van de DA deels op bietenpulp en het arme dier werd er doodziek van.  :-\
Ik voer het aan de pony, al jaren, en nooit iets van gemerkt eerlijk gezegd.
Maar het is idd geen natuurlijk voer voor honden dus misschien dat ze er wat vreemd op kunnen reageren.
Wat voor gifstoffen zouden dat zijn dan, en hoe werkt dat?
Door Lizzy
#624419
JdBL geeft wel gehakte kruiden. Ze neem vooral donkergroene, voor de chlorofyl. En mineralen zouten. Ze neemt daarvoor waterkers, peterselie, munt en paardebloem. Ook wel knoflook. Tja, dit zijn eigenlijk allemaal kruiden die wij normaal in de groentemix gooien.... Verder heeft ze het over medicinale kruiden die je slechts moet gebruiken wanneer je hond wat mankeert. Net als de schrijvers hierboven. Maar veel van die kruiden geeft ze dus wel heel fijngehakt. Ik denk op zich, voor de medicinale werking, dat je beide kunt doen, behalve bij kruiden die dan rauw giftig zijn. Dat zal je per kruid even op moeten zoeken. Heb je een boek van bijv. JdBL waar de verschillende kruiden in staan? Anders wil ik de kruiden die je nu gekocht heb wel voor je opzoeken hoor!
Door Lizzy
#624421
Als je kruiden wilt geven, speciaal voor de ruwvezels, dan kun je eigenlijk iedere niet-medicinaal kruidje/groente geven. En de kruiden die je nu gekocht heb zou ik alleen geven bij de specifieke gezondheidsproblemen.
Door Audrina
#624437
Kruimel schreef: Ik voer het aan de pony, al jaren, en nooit iets van gemerkt eerlijk gezegd.
Maar het is idd geen natuurlijk voer voor honden dus misschien dat ze er wat vreemd op kunnen reageren.
Wat voor gifstoffen zouden dat zijn dan, en hoe werkt dat?
Nou ja, ik moet er ook wel eerlijk bij zeggen dat mijn hond toen nog op brokken stond hoor en daar zitten natuurlijk allerlei gifstoffen in (bha, bht, enz) en die worden door die bietenpulp langer vastgehouden. Zoals ik al zei, een vershond krijgt die zooi niet binnen. Maar je weet nooit welke stoffen nog meer door die bietenpulp worden vastgehouden, dus ik zou voor een andere vezel kiezen. Het schijnt dat door bietenpulp de ontlasting langer in de darm blijft zitten en die eventuele gifstoffen daarmee dus ook (omdat bietenpulp zo absorbeert).
Misschien dat het niet geldt voor bietenpulp die heel erg lang heeft liggen weken, maar ik blijf het toch een tricky iets vinden.
Voor vee kan bietenpulp idd geen kwaad omdat hun spijsverteringsstelsel er beter op in is gesteld.
Door dogsunlimited
#624469
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik geloof dat ik iets verkeerd uitleg. De kruiden moeten de naweeën van de operatie ondersteunen en daar zou je ruim van tevoren mee moeten beginnen. Dit is dus niet voor de ruwe vezelwerking, maar ik heb gelezen dat JdB wel voorstander is van het versneden te geven en dat je daarmee ook de ruwe vezelwerking mede bevordert. Maar overal lees ik dat er thee van getrokken wordt en dat over het voer wordt gedaan.

De echte ruw vezels bestaan uit onbewerkte pijnboom-, sesam- en zonnebloemzaden. Dat mix ik met alfalfa, brocolli en wat andere groentespruiten van dat moment (bv. waterkers of knoflookspruiten).
Heb zelf geprobeerd dat op te kweken, maar ben er even mee gestopt want ik krijg de schimmel er niet uit. En mijn groenteboer heeft betere spullen dan ik kan opkweken.

De kruiden die ik in mijn mix heb zitten, zijn wel geschikt in rauwe vorm te geven. Althans, die info kreeg ik.

202Spots, ik heb je topic gelezen. Wat vreselijk voor je hond.
Rozemarijn schijnt uiterst geschikt te zijn als natuurlijke anti-oxidant, wel in hele kleine hoeveelheden maar dat het toevallen triggert dat wist ik niet.

Maar nu dus het gekke; Stanley had altijd heel erg naweeën van de narcose. Nu heeft hij nergens last van en is erg vrolijk voor zijn doen. Nou zal ik niet gelijk beweren dat het door mijn kruidenmix komt, maar toch................. :)

Lizzy, heb jij misschien wat meer info over Rozemarijn, Mint, Peterselie, Selderij en Tijm? Hoe JdB dat in versneden vorm zou aanraden en waarom?
Waar het voor dient, weet ik. Heb me daar het hoofd op gebroken en juist daardoor deze mix gedaan.
Hierover heb ik verschillende dingen gelezen en dit zou niet schadelijk zijn.

Mijn 2 nieuwe zakjes zal ik niet gebruiken. Daar trek ik zelf wel thee van. ;)
Door Lizzy
#624523
barfje schreef: Lizzy, heb jij misschien wat meer info over Rozemarijn, Mint, Peterselie, Selderij en Tijm? Hoe JdB dat in versneden vorm zou aanraden en waarom?
OK, komt tie, uit het boek "Kruidengeneeskunde voor dieren" van JdBL:

Rozemarijn
Toepassing: hartkwalen, fistels, epilepsie, verlamming, onzuiver bloed, maagklachten, diarree, dysenterie, hardlijvigheid, en een trage lever. Ook bij wonden.

Dosering: dagelijks drie handenvol, fijn gesneden, vermengen met melasse. Zakjes met gedroogd kruid, in heet water gedompeld en gewreven over blauwe plekken, waar vochtophopingen zitten, vormen een probate behandeling. Een sterk afstreksel als insecticide.

Mint:
Toepassing: tegen hoofdpijn, maagpijn, teveel maagzuur, opgeblazenheid, overgeven, koliek, leverontsteking, vernauwing van het rectum en nierkwalen.
Dosering: twee maal daags twee handenvol. Bij behandeling van de uiers geeft men deze tegen melktijd. Om te masseren verhit men een paar handenvol verpulverd kruid zachtjes, gedurende een paar minuten.
Negatieve kant van het kruid: verminderd melkgift. Thee van gedroogde munt is goed tegen diarree.

Peterselie:
Toepassing: bij alle nier en blaaskwalen, gruis, stenen, verstopping, geelzucht, waterzucht, zwaarlijvigheid, wormen, reumatiek, zenuwontsteking, gewrichtsontsteking.
Dosering: dire maal per dag, drie handenvol. Of drie wortels of een half ons van het zaad.

Selderij: beschrijft JdBL niet.

Tijm: ook niet. Maar Ton Homans doet dat wel. Hij schrijft dat tijm opwekkend werkt, wondhelend, zalvend op keel en luchtwegen en is wormafdrijvend. Dagelijks een theelepeltje over het voer, zo schrijft hij.

Heb je hier wat aan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624560
barfje schreef: Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik geloof dat ik iets verkeerd uitleg. De kruiden moeten de naweeën van de operatie ondersteunen en daar zou je ruim van tevoren mee moeten beginnen. Dit is dus niet voor de ruwe vezelwerking, maar ik heb gelezen dat JdB wel voorstander is van het versneden te geven en dat je daarmee ook de ruwe vezelwerking mede bevordert. Maar overal lees ik dat er thee van getrokken wordt en dat over het voer wordt gedaan.

Zo heb ik het toendertijd gedaan, reden 1 omdat de verpakking het zo aangaf (ik was nog niet zo inovatief) en reden 2, de kruiden waren zo grof dat ze door het slachtoffer uitgezocht en uitgetuft werden. Brandnetel, (vers uit eigen tuin ::)) versnij ik wel gewoon door de groentemix heen. Zo ook paardebloem, maar op de één of andere manier kijk ik toch anders tegen zo'n verse plant aan als tegen een gedroogt kruidenmengsel :-\

De echte ruw vezels bestaan uit onbewerkte pijnboom-, sesam- en zonnebloemzaden. Dat mix ik met alfalfa, brocolli en wat andere groentespruiten van dat moment (bv. waterkers of knoflookspruiten).
Heb zelf geprobeerd dat op te kweken, maar ben er even mee gestopt want ik krijg de schimmel er niet uit. En mijn groenteboer heeft betere spullen dan ik kan opkweken.

De kruiden die ik in mijn mix heb zitten, zijn wel geschikt in rauwe vorm te geven. Althans, die info kreeg ik.

202Spots, ik heb je topic gelezen. Wat vreselijk voor je hond.
Rozemarijn schijnt uiterst geschikt te zijn als natuurlijke anti-oxidant, wel in hele kleine hoeveelheden maar dat het toevallen triggert dat wist ik niet.

Rozemarijn is een opwekkend kruid en om die reden kan het dus een aanval triggeren bij epilepsiepatiënten.

Maar nu dus het gekke; Stanley had altijd heel erg naweeën van de narcose. Nu heeft hij nergens last van en is erg vrolijk voor zijn doen. Nou zal ik niet gelijk beweren dat het door mijn kruidenmix komt, maar toch................. :)

Ach, waarom niet. Je moet natuurlijk wel een beetje in jezelf blijven geloven. :D Het hele mengseltje wat je geeft (nootjes, zaadjes, spruitjes, kruidjes) bevat natuurlijk best veel hele gezonde dingetje die je misschien bij vorige narcoses niet gaf waardoor hij alles toch minder goed opving.

Lizzy, heb jij misschien wat meer info over Rozemarijn, Mint, Peterselie, Selderij en Tijm? Hoe JdB dat in versneden vorm zou aanraden en waarom?
Waar het voor dient, weet ik. Heb me daar het hoofd op gebroken en juist daardoor deze mix gedaan.
Hierover heb ik verschillende dingen gelezen en dit zou niet schadelijk zijn.

Mijn 2 nieuwe zakjes zal ik niet gebruiken. Daar trek ik zelf wel thee van. ;)

 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door