Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca1
#624094
Vorige week was ik even bij de poelier op de markt om kipkarkassen te bestellen, zag ik een bordje hangen tussen de kipkarbonade- kipkrokantschnitzel- en half haantje aanbiedingen; hondevoer 1,95 per kilo.
Dus ik vraag aan die kerel wat er in zit.
Blijkt dus gemalen kippenek te zijn. Op mijn vraag waarom hij het maalt zei hij dat ie ze ook wel heel verkoopt... ::)
Goed ik ben er verder niet op in gegaan, maar had eigenlijk even verder moeten vragen.
Enerzijds vond ik het wel een hele stap voorwaarts dat kippenek als hondevoer op de markt wordt verkocht,maar ik weet niet wat hij er voor advies bijgeeft (want op zo'n uithangbord bij de poelier komen ongetwijfeld vragen van klanten)
Stel je voor dat er gekken bijlopen die dit dagelijks aan hun hond gaan voeren....
Wat denken jullie hiervan
Door Mevroi Kruim
#624096
Met jou eens. Fijn dat dit soort dingen makkelijker te krijgen zijn maar heel vervelend als zo'n poelier maar wat doet zonder ergens iets van te weten.
Die maleritis kom je trouwens overal tegen, geen idee waar dat nou weer voor nodig is. Mijn poelier had enkele tientallen kilo's over de datum wild in de vriezer liggen, dwz het lag al langer dan een jaar in zijn vriezer en dan mag hij het niet meer verkopen. Helaas alles gemalen. Maar wel goedkoop, dus de katten smullen ervan. Op mijn vraag waarom in hemelsnaam gemalen kwam eigenlijk geen antwoord, ik denk dat hij het als een soort 'wildgehakt' had willen verkopen.
Idem voor kopvlees en pens, ik moet bij de slager altijd nadrukkelijk zeggen dat ik het ongemalen wil, al zijn andere klanten willen het gemalen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624097
Toen ik mijn eerste honden had (dik 20 jaar geleden) toen kocht ik gemalen kip voor ze. Toen kookte ik dat en mengde het met brood en diner oid. Veel poelieren die zelf uitbenen malen de kipkarkassen en nekken en verkopen dit als kipgehakt voor de hond. Op verzoek kun je bij deze poeliers ook wel het zaakje ongemalen verkrijgen. Op zich is er niets mis mee natuurlijk. Er staat niet op of bij dat het om een compleet voer zou gaan, dus dan begrijpen de meeste mensen wel dat het als bijvoer dient. Als dat laatste namelijk niet zo was, dan zouden ze enkelvoudige producten van Rodi en Smuldier ook de winkel uit moeten.
Door Bianca1
#624103
Angelique schreef: Er staat niet op of bij dat het om een compleet voer zou gaan, dus dan begrijpen de meeste mensen wel dat het als bijvoer dient. Als dat laatste namelijk niet zo was, dan zouden ze enkelvoudige producten van Rodi en Smuldier ook de winkel uit moeten.
Ik denk toch dat zo'n uithangbordje op de markt een hele hoop meer mensen bereikt dan een anoniem pakje in een supermarktdiepvries. Bovendien staat er altijd wel wat informatie op een verpakking smuldier of rodi. Informatie die iemand die helemaal van niets weet echt wel bekijkt.
Enkel dat uithangbordje vertelt helemaal niets en dan hangt het echt van het verhaal van de poelier af wat mensen met hun gemalen hondevoer gaan doen...
Ik denk dat een hoop mensen het verhaal wel zullen geloven want de poelier heeft tenslotte verstand van kip??
Zo'n barf-poelier kan een goede, maar ook hele verkeerde barf-reclame zijn......
Door roefus
#624108
Zegt de poelier dan dat het 'volledig' is?
Het is toch ook gewoon hondenvoer?
Bloemkool is bijvoorbeeld mensenvoer, ligt zo in de winkel.
Maar ja, je moet wat afwisselen en er moeten wat andere dingen bij.

Vind ik eigenlijk gemalen vleesbot nog niet eens zo slecht.
Door Bianca1
#624132
roefus schreef: Bloemkool is bijvoorbeeld mensenvoer, ligt zo in de winkel.
;D ;D

Ik heb geen idee wat de poelier erbij zegt! Daar valt of staat mijn oordeel ook mee.
Maar misschien twijfel ik wel teveel aan de gemiddelde koper van deze voeding waar in beginsel natuurlijk helemaal niets mis mee is! integendeel. Het is natuurlijk geweldig dat er via deze weg misschien wel veel meer honden aan de vers gaan, maar ik ben een beetje bang voor mensen die maar wat gaan doen omdat ze ergens eens iets -van een poelier?- gehoord hebben over versvoeren, laten we eerlijk zijn, er kunnen allerlei geweldige boeken geschreven zijn, er kan een schat aan informatie op het net te vinden zijn, maar er zijn genoeg gevalletjes bekend van 'dé gouden tip van die vreemde uit het park die zei dat die japio brokjes zo geweldig zijn'

Het mooiste zou zijn dat elke marktgaande-hondenbezitter dit voer op de markt koopt; het in het weekend een keer aan zijn hond geeft, ziet hoe lekker die hond het vindt, het voer nog eens gaat kopen, wat opzoekt over versvoeren, zich aanmeldt op BP :P etc....

Mijn schrikbeeld is; hondenbezitter koopt voer op de markt, geeft het aan zijn hond, hond geeft over omdat ie het zo snel heeft opgevreten of omdat ie al zijn hele leven brok eet en het helemaal niet gewend is of wat dan ook, baasje gaat naar dierenarts, dierenarts geeft uitbrander voor het geven van rauwe kip, slechte reclame.
of; hondenbezitter koopt voer op de markt, baasje kookt het want het is kip, hond vindt het heerlijk, baasje koopt nog een keer, baasje gaat het leuk vinden en hoort hier en daar wat, baasje geeft hond een echt bot, hond eet gekookte botten, komt bij DA(of buurvrouw), foei, verhaal gaat rond op verjaardag, slechte reclame

Ofwel; wat gebeurt er als onwetenden aan de slag gaan met barfen, nu er steeds meer aandacht voor lijkt te komen? Het zou zo zonde zijn als geinteresseerden afhaken op dit soort slechte reclame.
Draaf ik door?
Laatst gewijzigd door Bianca1 op wo 30 aug 2006, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura W
#624168
Een (scharrel)slager vlakbij mijn werk (Amsterdam Zuid) verkoopt ook gemalen vlees en gemalen pens voor honden. Het vlees is samengesteld van alles wat hij overhoudt. Dus orgaanvlees, maar ook afsnijdsels en vlees dat hij niet meer kan verkopen omdat het beurs is of er minder goed uit ziet. Ik heb het weleens gekocht voor de honden en het ziet er goed uit. De honden vonden het ook lekker. Of het helemaal compleet is zou ik niet durven zeggen, maar als aanvulling lijkt het me prima. Voor 1,50 per kilo lijkt het me niet vreselijk goedkoop, maar ook niet erg duur. De gemalen pens is met 2 euro per kilo niet bepaald goedkoop, maar het ziet er goed uit en ruikt ook echt naar pens. Als ik straks helemaal ga barfen ga ik die pens denk ik gebruiken om de groentemix mee aan te maken.

De eigenaar heeft zelf ook honden. Ze verkopen daar ook kipkarkassen, vleesbotten en ander spul voor honden, maar dat is prijstechnisch niet erg aantrekkelijk.
Door Yves
#624272
In de supermarkt ligt hart. Op het pakje staat ook hondenvoer, maar er is (denk ik) niemand die dag in dag uit alleen maar hart aan zijn hond geeft. De meeste mensen geven het af en toe en combineren het dan met iets anders. Ik denk dus ook dat er niemand elke dag en jaren lang alleen maar kip zullen geven. Dit soort dingen wordt toch meestal als extra gezien.
Ze verkopen daar ook kipkarkassen, vleesbotten en ander spul voor honden, maar dat is prijstechnisch niet erg aantrekkelijk.
Woon ook in A'dam en zou toch wel willen weten waar die slager zit. Kun je daar ook ongemalen krijgen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#624289
Bianca1 schreef: Ik denk toch dat zo'n uithangbordje op de markt een hele hoop meer mensen bereikt dan een anoniem pakje in een supermarktdiepvries. Bovendien staat er altijd wel wat informatie op een verpakking smuldier of rodi. Informatie die iemand die helemaal van niets weet echt wel bekijkt.
Enkel dat uithangbordje vertelt helemaal niets en dan hangt het echt van het verhaal van de poelier af wat mensen met hun gemalen hondevoer gaan doen...
Ik denk dat een hoop mensen het verhaal wel zullen geloven want de poelier heeft tenslotte verstand van kip??
Zo'n barf-poelier kan een goede, maar ook hele verkeerde barf-reclame zijn......
Barfpoelier....DAT maak jij ervan. Hij is gewoon poelier. Deze meneer verkoopt gewoon gemalen kip voor de hond. Doet die waarschijnlijk al tig jaar, hoeft niks nieuws te zijn. In andere winkels liggen pakjes pens in de vries, pakjes hart in de koeling, ook zonder enige uitleg. Ik denk dat je de kopers van deze producten ver onderschat en de voorlichtingsrol van de poelier in deze ver overschat. Zou er op neer komen dat men geen los vleesje voor de hond zou mogen verkopen zonder dat ze een Barfconsulent in dienst hebben.
Door Laura W
#624298

Woon ook in A'dam en zou toch wel willen weten waar die slager zit. Kun je daar ook ongemalen krijgen?
Deze slager, Lotgering, zit op de Stadionweg in het blok links van de AH. Ik weet niet zeker of hij ook ongemalen verkoopt, maar vragen kan altijd. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door