Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#623628
mag je voor het maken van eierschaalpoeder ook de schaal van gekookte eieren gebruiken of moet dit perse van rauwe eieren zijn??
Door Peet
#623915
Volgens mij moeten die schalen niet gekookt zijn, want dan worden ze hard en scherp....maar ik weet 't niet 100% zeker...ik geef het eigenlijk nooit..... :-[.....
Door evelyn02
#623916
Het maakt niet uit of het rauw of gekookt is. Het calcium verandert niet door verwarmen.
Maar ik zou alleen zo graag eens iets lezen waar aangetoond staat dat gemalen eierschaal een geschikt vervangmiddel is voor botten. Volgens Mogens Eliasen zou je enorm veel moeten geven. Hier lees ik steeds dat je een theelepel op 500 gram zou moeten geven als (tijdelijke) vervanger van bot. Wat is de waarheid?
Door 202Spots
#623918
Rauw is beter, 1 theelepeltje per 500gr.vlees is meer dan genoeg.
~~~~~~~~~~
What are other natural sources of calcium, other than egg shells and the bones themselves, to supplement?

Personally I would stick with the eggshells, but I have heard people talking to their butcher/meat market and asking them to  save bone "sawdust" from when they cut the meats down. This bone dust would be preferable to bonemeal because it would still be in its "raw" state.  Eggshell powder can be made yourself, by saving the raw shells, drying and then running them through a coffee grinder.  According to Pitcairn, there is 1,800 mgs. of calcium per teaspoon of eggshell powder.  Bone Dust contains 8.74 % ash, (1/3 of which is calcium), 25.26 % fat, 13.42 % protein, and 52 % is water.    http://www.njboxers.com/faqs.htm#calcium
Door Mevroi Kruim
#623927
tt-tjes schreef: Rauw is dus beter, maar gekookt mag eventueel wel??

Heb namelijk niet vaak rauwe eierschalen.
Meer omelet eten! En de honden eieren voeren  ;)
Door tt-tjes
#623929
We zijn maar met z'n 2en, dat schiet dus echt niet op. :D

Balou kan niet tegen ei en alles wat dit produceert, kan dus niet.
HIj heeft de laatste 2 dagen dus wel eierschaalpoeder van gekookte eieren gekregen en dat lijkt wel goed te gaan.
Vandaar mijn vraagje hierover.
Door evelyn02
#623930
202spots schreef: Rauw is beter, 1 theelepeltje per 500gr.vlees is meer dan genoeg.
~~~~~~~~~~
What are other natural sources of calcium, other than egg shells and the bones themselves, to supplement?

Personally I would stick with the eggshells, but I have heard people talking to their butcher/meat market and asking them to  save bone "sawdust" from when they cut the meats down. This bone dust would be preferable to bonemeal because it would still be in its "raw" state.  Eggshell powder can be made yourself, by saving the raw shells, drying and then running them through a coffee grinder.  According to Pitcairn, there is 1,800 mgs. of calcium per teaspoon of eggshell powder.  Bone Dust contains 8.74 % ash, (1/3 of which is calcium), 25.26 % fat, 13.42 % protein, and 52 % is water.    http://www.njboxers.com/faqs.htm#calcium
Wie heeft dit geschreven? Dat kan ik niet zo snel ontdekken.
Mogens zegt nl. dat er misschien wel veel calcium in de eierschillen zit maar dat dit heel slecht opgenomen wordt.

Ik dram hier misschien een beetje over door maar als het iets is dat door iedereen gewoon overgenomen wordt  van elkaar en als het dan niet waar is dan kan een onwaarheid heel lang blijven voortbestaan.
Door 202Spots
#623998
evelyn02 schreef: Wie heeft dit geschreven? Dat kan ik niet zo snel ontdekken.
Mogens zegt nl. dat er misschien wel veel calcium in de eierschillen zit maar dat dit heel slecht opgenomen wordt.
zoals in de quote al staat:
According to Pitcairn, there is 1,800 mgs. of calcium per teaspoon of eggshell powder.
Pitcairn is Dr.  Richard H.Pitcairn DVM,
schrijver van o.a:
Pitcairns Complete Guide to Natural Health for Dogs and Cats
Op page 38 van dit boek schrijft hij:

bij Calcium Supplements o.a
Eggshell powder
This is the cheapest route because you can make the supplement yourself from eggshells which are very high in calcium carbonate.
Here's how to make eggshell powder
Wash the eggshells right after cracking and let them dry until you have accumulated a dozen or so.
(Each whole eggshell makes abouth a teaspoon* op powder,which equals about 1800 mg of calcium)
**Than bake at med.heat  for about 10 min,(this removes the mineral coating sometimes added to keep the eggs from drying out) it also makes the shels dry and brittle enough to gind to a fine powder with nut and seed grinder,blender or mortar and pestle.
Grind well enough that there are no sharp pieces.
~~~~~
* 1 teaspoon is ong. 2 hollandse theelepeltjes
**Wanneer je verse eieren gebruikt dan zit er geen mineral laagje op de eieren gespoten.(en hoef je ze niet in oven te doen.. Of je kan de schillen gewoon onder de kraan afspoelen)
Ik bak ze in ieder geval niet...
Ik bewaar alle schalen in de vriezer totdat ik er genoeg heb.
Dan laat ik de hele handel gewoon op de aanrecht drogen en  maal ik alles tot poeder in 'n electric koffiemolentje.
In glazen potje (jampot) bewaren wel of niet in de koelkast,blijft oneindig lang goed want bederft niet, maar 1 x per jaar maak ik nieuw en gooi 't ouwe poeder bij me planten.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 29 aug 2006, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#624047
Dank je, nu weet ik eindelijk waar het vandaan komt.
Toch vreemd dat twee mensen die zich met de rauwe voeding bezighouden hele verschillende ideeën hebben.
Door Lizzy
#624188
evelyn02 schreef: Dank je, nu weet ik eindelijk waar het vandaan komt.
Toch vreemd dat twee mensen die zich met de rauwe voeding bezighouden hele verschillende ideeën hebben.
Ja, dit maakt het leven soms niet eenvoudig. Maar aangezien Pitcairn niet de enige is en Mogens Eliasen ook niet altijd gelijk heeft (en ook niet het boek "de enige echte waarheid over hondenvoeding" heeft geschreven), vermoed ik dat gemalen eierschaal prima is als Ca supplement. Ik zou zelf nooit alleen eierschalen geven maar ook (gemalen) botten.

Eierschalen bestaan voor 94% uit calcium carbonaat. Ik geloof dat de opneembaarheid ervan niet helemaal hiemelaahoi is, maar als je er voldoende van geeft, zal er best voldoende opgenomen worden (aangezien sommige schrijvers als tientalle jaren eierschaalpoeder geven, ook aan pups, en aanbevelen, zal het wel loslopen met de opneembaarheid - schrijvers als Rudy Edalati en Pitcairn - hij is ook DA trouwens). En aangezien kuikens er prima groot mee worden, aangezien kippen weer goede eierschalen kunnen maken wanneer je ze eierschalen te eten geeft, aangezien ook orthomoleculaire voedingsdeskundige eierschaalpoeder aanbevelen, aangezien ook reptielhouders vaak eierschaalpoeder gebruiken: zou ik me niet teveel zorgen maken over de opneembaarheid.
Door Esther Q
#1957109
202Spots schreef: zoals in de quote al staat:
Pitcairn is Dr.  Richard H.Pitcairn DVM,
schrijver van o.a:
Pitcairns Complete Guide to Natural Health for Dogs and Cats
Op page 38 van dit boek schrijft hij:

bij Calcium Supplements o.a
Eggshell powder
This is the cheapest route because you can make the supplement yourself from eggshells which are very high in calcium carbonate.
Here's how to make eggshell powder
Wash the eggshells right after cracking and let them dry until you have accumulated a dozen or so.
(Each whole eggshell makes abouth a teaspoon* op powder,which equals about 1800 mg of calcium)
**Than bake at med.heat  for about 10 min,(this removes the mineral coating sometimes added to keep the eggs from drying out) it also makes the shels dry and brittle enough to gind to a fine powder with nut and seed grinder,blender or mortar and pestle.
Grind well enough that there are no sharp pieces.
~~~~~
* 1 teaspoon is ong. 2 hollandse theelepeltjes
**Wanneer je verse eieren gebruikt dan zit er geen mineral laagje op de eieren gespoten.(en hoef je ze niet in oven te doen.. Of je kan de schillen gewoon onder de kraan afspoelen)
Ik bak ze in ieder geval niet...
Ik bewaar alle schalen in de vriezer totdat ik er genoeg heb.
Dan laat ik de hele handel gewoon op de aanrecht drogen en  maal ik alles tot poeder in 'n electric koffiemolentje.
In glazen potje (jampot) bewaren wel of niet in de koelkast,blijft oneindig lang goed want bederft niet, maar 1 x per jaar maak ik nieuw en gooi 't ouwe poeder bij me planten.


Hoe bedoel je dat er op verse eieren geen mineral laagje zit? Op welke eieren zit dat dan wel? En moet dat laagje perse verwijderd worden? En er is dus geen verschil in voedingswaarde tussen gekookte en rauwe eierschaal? En leeft jouw elektrische koffiemolentje nog na al die jaren? Ik zag er vandaag eentje in een winkel maar vond het er maar een gammel ding uitzien :-\ Ik overweeg om grote hoeveelheden te gaan malen (van gekookte eieren) en zoek iets degelijks daarvoor, dus als je een tip hebt :)
Door jara
#1957347
Is het wel noodzakelijk voor eierschalen om tot poeder gemalen te worden om op te worden genomen?
Ik knijp/kneed de rauwe schaal altijd fijn tussen mijn handen en geef het zo....Maar als het zo niet op wordt genomen hoef ik dat dus ook niet meer te doen..
Door plant
#1957349
Ik maal zelf de eierschalen met een oude koffiemolen van de kringloop.
Vriendlief heeft een oplossing gevonden om niet handmatig te moeten draaien. Ik vond dat te lang duren.

Ik weet niet hoe lang dit oude ding het vol gaat houden , maar ben dik tevreden met het resultaat.
Een schatting : we malen 1 jaar ?
En dat voor € 7.50
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door