Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#623253
Mijn honden zijn momenteel verschrikkelijke koeien. Het is gewoon niet normaal. Zodra ze buiten zijn eten ze gras, gras en nogeens gras. Ze snuffelen niet, plassen niet, poepen niet; ze eten alleen maar gras. Vervolgens poepen ze gras, kotsen ze gras. Gras wat de klok slaat!
Ik zoek eigenlijk mede-slachtoffers/eigenaren van gras-etende honden om samen een praatclub op te richten want ik word er gewoon sjagrijnig van :( Wie heeft ook deze ervaring en hoe gaan jullie hiermee om? Zou het helpen om ze - misschien tijdelijk - twee keer per dag eten te geven?
Door Cathelijn
#623257
nou mijn honden eten al twee keer per dag en vooral Floor eet gras. Altijd, elke wandeling. Ze is er in het voorjaar mee begonnen en er niet mee opgehouden. Ja, af en toe een dagje.
Gelukkig doet zij ook nog andere dingen tijdens een wandeling ;D
Door conleeuw
#623259
Rovanna schreef: Mijn honden zijn momenteel verschrikkelijke koeien. Het is gewoon niet normaal. Zodra ze buiten zijn eten ze gras, gras en nogeens gras. Ze snuffelen niet, plassen niet, poepen niet; ze eten alleen maar gras. Vervolgens poepen ze gras, kotsen ze gras. Gras wat de klok slaat!
Ik zoek eigenlijk mede-slachtoffers/eigenaren van gras-etende honden om samen een praatclub op te richten want ik word er gewoon sjagrijnig van :( Wie heeft ook deze ervaring en hoe gaan jullie hiermee om? Zou het helpen om ze - misschien tijdelijk - twee keer per dag eten te geven?
hier nog een eigenaar van een aan de riem meelopende kudde koeien :D hier vreten ze ook heel veel gras momenteel, gelukkig wordt er niet gespuugd, maar wel van die heel leuke hang drollen, je weet het wel, hangend aan een grasspriet  :( ik denk niet dat meerdere malen per dag helpt, ik denk dat de gras die nu na al dat regen groeit gewoon weer heerlijk zacht is, en daardoor graag gegeten wordt. Je moet natuurlijk ook wel een oogje houden op de mogelijkheid van parasieten, want dat kan een invloed hebben op grasvreetgedrag, maar dat is hier niet het geval, er wordt gegraasd omdat het kennelijk lekker is, en ja, het is zeker voor Dot veel belangerijker dan snuffelen, ze gaat bijna met open bek de grasperk op, en ik meen het echt, lijkt gewoon een koe, hap slik, hap slik, net alsof ze het straks weer gaat herkauwen als het rustig is :D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#623269
Lizzy schreef: Maar toen je 2 keer per dag voerde, aten ze toch ook veel gras?
Ja ook wel. Maar ik weet het gewoon niet meer. Ik word er zo kriebelig van. Het is gewoon niet leuk meer om met ze buiten te lopen. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier een tip kon geven.....
Door Lizzy
#623282
Het valt niet mee, om tips te krijgen die ook werken bij jouw honden.... Te meer daar we eigenlijk niet eens precies weten waarom honden gras eten.....

De een zegt dat honden gras eten omdat ze spijsverteringsstoornissen hebben. Nou, het zou wel erg toevallig zijn wanneer beide honden spijsverteringsstoornissen hebben... Tenzij er 1 van de twee problemen heeft en de ander het gedrag copiert. Maar dat kan jij beter inschatten dan wie dan ook.

De ander zegt dat honden gras eten omdat ze het gewoon lekker vinden.

Weer een volgende zegt dat honden gras eten om de zuur-basisch balans van het lichaam te verbeteren. Je hebt nu al geprobeerd om geen groente te voeren: hielp niet (ik houd het wel voor je bij ;D) en je hebt al geprobeerd om wel groente te voeren: helpt ook niet. Dus de kans dat het aan de zuur-basischverhouding ligt... Ik betwijfel het...... Het schijnt dus dat sommige honden meer gras eten als ze wel groentemix krijgen, maar deze behoren volgens mij tot de 'uitzonderingen'. Meestal gaan honden minder gras eten als ze wel groente krijgen maar ja, ze krijgen dat al bij jou, dus daar zit 'm de oplossing niet.

Nog een volgende zegt dat honden gras eten wanneer ze bepaalde voedingsstoffen te kort komen. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit bij jou aan de orde is. Je zou tijdelijk kunnen proberen om een vitamine/mineralen-complex aan het eten toe te voegen om te kijken of het minder wordt.... Vooral de B-complex vitamines zijn van belang, bij het overmatig gras eten, maar ik denk dat ik zelf voor bijv. de vitamine/mineralencomplex van de Groene Os gaan. Tijdelijk dus.

Weer een ander zegt dat het een gedrags-issue is. Verveling bijv. En ook daarvan kan ik me niet voorstellen dat dat bij jou aan de orde is, dus die optie valt ook af.

Verder zou je kunnen proberen om ze een homeopathisch middel te geven. Volgens Atjo Westerhuis past Silicea D12 bij deze 'klacht'. Je moet dit middel 2 keer per dag geven en dat 6 tot 8 weken lang. Je zou Rover trouwens tegelijkertijd ook eens 6 tot 8 weken het middel Carbo Vegetabilis D6 kunnen geven. Drie keer per dag 1 dosis. Want het zou mij niet verbazen dat het probleem oorspronkelijk bij hem ligt en zijn spijsverteringssysteem gewoon nog steeds niet optimaal is (en mogelijk nooit wordt - zijn achterstand is gewoon misschien te groot). Dit middel wordt ook voorgeschreven bij het poep van andere honden eten. Dus Carbo Veg. is voor Rover, niet voor Annak.

Verder zou je extra vezels aan je menu toe kunnen voegen. Maar volgens mij heb je dit ook al geprobeerd en hielp dat ook geen steek. Maar, je zou iedere dag (tijdelijk) een dessertlepeltje zemelen ofzo door de maaltijd kunnen geven.

Ik zou het zelf niet allemaal tegelijkertijd doen. Want, stel dat een van de opties helpt: weet je dus nooit welke.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#623303
Nou Liz, onwijs bedankt voor alle info en tips :-*

Overigens van dat gedrag kopieren, daar zou best iets in kunnen zitten. Rover heeft altijd gras gegeten, Annak niet. Die doet het pas de laatste paar maanden dus wellicht dat dit hier aan de orde is.

Verveling zou ook nog kunnen. Hoewel Rover zich dan zijn hele leven al verveelt en dat lijkt mij niet. De laatste maanden heb ik het natuurlijk wel erg druk en soms gaat dat ten koste van de aandacht aan de honden.

Maar.... ik ga jouw adviezen wel (niet allemaal tegelijk) opvolgen. Het is ook voor anderen wellicht interessant om de gevolgen te volgen. Laat ik eens beginnen met het vitamine-/mineralencomplex van de Groene Os. Hoe lang is tijdelijk?

Ik hou je/jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op ma 28 aug 2006, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#623336
ik denk eerlijk gezegd dat mijn honden gras eten omdat ze het lekker vinden. Dot kiest altijd jonge gras sprieten, als de gras al een tijd staat, dan wordt er niet zo enthusiast gegeten........ zeker niet als de gras net gemaaid is, dus, geen buikpijn, geen tekorten, gewoon heerlijk??? :-\
Door Lizzy
#623341
Ik denk dat mijn honden ook gras eten omdat ze het lekker vinden. Ze zijn dan ook behoorlijk selectief in welk gras ze hebben willen. En misschien is er een verschil in frantic gras eten en gewoon gras eten omdat ze het lekker vinden? Ik denk zelf dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom honden gras eten....
Door conleeuw
#623349
Lizzy schreef: Ik denk dat mijn honden ook gras eten omdat ze het lekker vinden. Ze zijn dan ook behoorlijk selectief in welk gras ze hebben willen. En misschien is er een verschil in frantic gras eten en gewoon gras eten omdat ze het lekker vinden? Ik denk zelf dat er meerdere redenen kunnen zijn waarom honden gras eten....
zonder twijfel.........ik zie toch al een verschil tussen redene bijvoorbeeld, als Kelly ziek voelt, en wil spuugen dan vreet ze heel anders als dat ze gewoon meegraasd... bij misselijkheid wordt er echt bijna mechanisch gedreven zo snel mogelijk naar binnen gewerkt, als het alleen voor het lekker is dan is Kelly heel kieskeurig en eet ze mondjesmaat. Ooit snappen wij het graseten mischien helemaal ;)
Door tieneke
#623352
Hier eten ze ook een partij gras als ze de kans krijgen,en het zijn ook niet van die kleine hapjes die ze nemen  ::)
Met hun hele murf vol lopen ze te grazen en te kauwen...Tinus piept ervan...zo lekker schijnt hij het te vinden,na en paar minuten lopen we maar door anders blijven ze eten.
Ze zijn ook best selectief en pakken ietwat scherp lang gras.
Door FuegoTinto
#623445
Hier ook grasduikers en dan met name in dat hele mooie semidonkergroene gras dat je al als een groene zee tegemoet wuift.... ;D ;D, zo van: eet me eet me............
met name de heren hier steken hun neus er graag in zodat vrouwtje later het drolletje uit het kontje kan halen omdat het vastzit aan een onverteerde grasspriet :-\ :-\
Kotsen doen ze er gelukkig niet van.......... :)
Gebruikersavatar
Door pike
#623589
Lupa schreef: gewoon doorlopen 8)
Tja.
In de tijd dat Pike telkens problemen met zijn darmen had had hij van die momenten dat hij gras moest. Meestal midden in de nacht. Fanatisch. Hysterisch. Doorlopen? Dat kon je wel schudden. Gras gras gras. Tot het er, meestal na een half uur,  aan de achterkant uitkwam. Dan pas liep hij weer mee!
Nu eet hij ook nog af en toe gras, pikt gewoon links en rechts wat sprietjes en als ik zeg doorlopen dan komt hij gewoon mee. Armagnac idem dito. Het komt er pas veel later weer uit. Volgens mij doen ze het dan gewoon omdat het lekker is.
Er zijn dus ongetwijfeld meerdere redenen waarom honden gras eten.
Silicea zal helpen indien dat de reden is waarom ze het eten. Gras bevat namelijk zelf ook kiezelzuur. Het geeft het blad zijn stevigheid en is er ook de oorzaak van dat het soms zo scherp is dat je je vinger er aan open haalt! Ik geloof dat silicea vooral nodig is voor de aanmaak/herstel van bindweefsel.
Door evelyn02
#623670
Hier eten ze ook gras maar ik heb toch liever dat ze gras eten dan hondenpoep (dat doen ze bij vlagen ook erg; daarvoor ook alles geprobeerd). En ze zoeken echt bepaalde stukken gras uit, die zijn blijkbaar lekkerder dan andere grassen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door