Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nikèdog2000
#621492
ik heb twee uitgebloeide zonne bloemen gekregen
en nu wil ik ze drogen voor de pitten
weet iemand hoe lang dat duurd?
en hoe weet je dat ze droog zijn?
moet je ze daarna nog pellen of kun je alles van de pit gebruiken?
en voor de honden !!!!! eerst malen zeker?
Door 202Spots
#621529
nikèdog2000 schreef: ik heb twee uitgebloeide zonne bloemen gekregen
en nu wil ik ze drogen voor de pitten
weet iemand hoe lang dat duurd?
en hoe weet je dat ze droog zijn?
moet je ze daarna nog pellen of kun je alles van de pit gebruiken?
en voor de honden !!!!! eerst malen zeker?
Ze vallen ze van de bloem af wanneer ze droog genoeg zijn... 8)
Waneer je de pitten MET de schil maalt, dan geef je eigenlijk alleen gemalen pittenschilletjes als vulling.... :-\

De zonnebloempitten die ik voor weinig geld al gepeld koop, zijn veel groter dan de kleine platte pitjes die ik wel is van eigen zonnebloem had bewaard......
want meestal hebben de zelf gegroeide bloemen, hele dunne platte pitjes inde schil....en 't neemt uren om die pitten uit de schilletje te krijgen... toen ik EEN lepeltje vol met kleine platte zonnebloempitten had heb de rest van de pitten achter in de tuin gegooid voor de vogels.

Klinkt wel leuk om te doen en 't is gezond, maar is voor mij de moeite niet waard om zelf te pellen 8)
Maar als jij ze uit de schilletjes wil halen, dan moeten ze idd gemalen worden voordat je ze aan de honden geeft.
Door Lizzy
#621535
Eerlijk gezegd vind ik zonnebloempitten geen hondenvoer. Ze bevatten vooral omega 6 vetzuren en deze heeft je hond niet nodig aangezien er al genoeg in de rauwe voeding zelf zit. Maar teveel omega 6 vetzuren zijn schadelijk voor de gezondheid.
Door Lizzy
#621572
nikèdog2000 schreef: ok dan gaan ze naar de kippen
dank je wel
Ik denk dat je kippen je dankbaar zullen zijn ;)!
Door 202Spots
#621582
Lizzy schreef: Eerlijk gezegd vind ik zonnebloempitten geen hondenvoer. Ze bevatten vooral omega 6 vetzuren en deze heeft je hond niet nodig aangezien er al genoeg in de rauwe voeding zelf zit. Maar teveel omega 6 vetzuren zijn schadelijk voor de gezondheid.
Ik doe ook walnoten door de notenmix, en de omega 3 van de walnoten balanceerd de omega 6 van de zonnebloem pitten..
dus ik vind de zonnebloempitten samen met alle andere pitten,zaadjes en nootjes niet erg.
Door Lizzy
#621584
202spots schreef: Ik doe ook walnoten door de notenmix, en de omega 3 van de walnoten balanceerd de omega 6 van de zonnebloem pitten..
dus ik vind de zonnebloempitten samen met alle andere pitten,zaadjes en nootjes niet erg.
Ja, ik eerlijk gezegd wel.... Want als je kijkt naar de voeding van de hond (en de mens), dan is het totaal aan omega 6 vetzuren altijd hoger, zeker wanneer je ook kip, kalkoen, etc. voert. Bovendien bevat walnoot niet-actieve omega 3 vetzuur. Wanneer je veel wild en vette vis voert, dan valt het wel weer mee, maar de meeste mensen voeren toch meer bio-industrie-vlees en gevogelte als echt wild vlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 25 aug 2006, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#621599
Wanneer ik 3-4 x per week hooguit 1 lepeltje  van de pitzaadnootje mix geef, dan is zit er in die ene lepel misschien 5 zonnebloem pitten,1 amandel, 1/4 walnoot, 4 pumpkinseeds,10 sesamzaadjes...heb nooit geteld of uitgerekend,maar met elkaar 'n lepeltje vol.
En ik geef het gewoon omdat er nog andere voedinswaardes dan de omega 6 in de mix zit.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door