Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jecra
#620985
Hallo, ik heb een lieve, schattige Berner van 2 jaar - Yanos.
Mede door het feit dat ik de laatste tijd reeds veel heb horen praten over "barfen" en/of vers voer voor honden, en doordat mijn Berner denkelijk een allergie aan het ontwikkelen is (rode puntjes op de huid, jeuk, krabben, enz) zou ik willen overgaan tot vers "voer".  Ben ergens reeds begonnen met Duck en een zelfgemaakte samenstelling van groenten met pasta of brood.  Heb nochtans enkele bedenkingen.  Wat met de nodige vitamines, mineralen enz... Ik zie mij niet direct overschakelen tot volledig "barfen" sorry... maar kan alle hulp gebruiken.  Wat vinden jullie van produkten zoals Duck, Energique, Rodi enz...  Kan ik dan ook nog zelf orgaanvlees & groenten geven ?  Met vriendelijke dank.
Jecra
#620990
Ik barf ook niet  ;) Ik geef mijn pup op dit moment Duck. Rodi ging ook goed en ik ben andere soorten aan het proberen zoals smuldier, bibi en carnibest.  Gewoon om te kijken waar ze het beste op doet, tot nu toe is dat de Duck ( mooiste ontlasting ). Ik koop de complete voeders, dan weet ik zeker dat ze alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft.
#620994
welkom allereerst

hier kun je al je vragen gerust kwijt over vers. In ieder geval is hier iedereen van mening dat welk soort vers altijd nog beter is dan bro.....n
je kunt makkelijk overschakelen op diepvries vlees, welk merk ligt helemaal aan wat jouw hond het beste verdraagt. Als je wat verder leest wat goed is voor een hond en wat niet, dan kom je daar ook wel tegen dat granen (dus ook brood en macaroni ed) niet geschikt zijn voor een hond.

De meeste vleesmerken zijn compleet, dus daar zitten alle vitaminen en mineralen al in die je hond nodig heeft. Wel kun je nog af en toe Yanos lekker verwennen met een kippen nekje en dan later uitbouwen naar grotere botten lees daarvoor eerst het bottendocument in de bibliotheek alhier. Aangezien in de meeste kvv al vrij veel orgaanvlees zit is het niet aan te raden om nog extra orgaanvlees erbij te doen.
Maar leef je uit op barfplaats en duik de kant en klaar vers afdeling in, daar vind je waarschijnlijk alle info die je nodig hebt
Door jecra
#621027
bedankt voor de reactie.  Zal het grondig bestuderen en zal dus de pasta en brood moeten laten (dacht nochtans dat vroeger mijn grootouders ook de dieren brood gaven).  Zijn granen dan zo slecht ?  Spijsvertering misschien ?
#621088
jecra schreef: bedankt voor de reactie.   Zal het grondig bestuderen en zal dus de pasta en brood moeten laten (dacht nochtans dat vroeger mijn grootouders ook de dieren brood gaven).  Zijn granen dan zo slecht ?   Spijsvertering misschien ?
Ja, dat stond ook in alle boekjes over hondenvoeding vroeger, dat honden rijst en brood moesten hebben. Ik heb zelf ook nog zo'n boekje en voerde dat heel heel vroeger ook braaf.
Het aardige is dat al die boekjes beginnen met uit te leggen dat de hond nauw verwant is aan de wolf, eigenlijk een soort huiswolfje is. Nou, de eerste wolf die zelf z'n brood bankt en z'n rijst kookt moet ik nog tegenkomen  ;D
De schrijvers hadden het dus goed begrepen alleen een beetje vreemd geinterpreteerd.

De ervaring van heel veel mensen is dat honden vaak heel slecht reageren op koolhydraten, zetmeel dus en suikers. Vooral granen zijn berucht als veroorzakers van allerlei nare allergische verschijnselen. Ze kunnen suikerziekte veroorzaken, en nierkwalen. En brokken en blikvoer zitten tjokvol met graan.

Mensen hier op dit forum voeren hun honden rauw. Zoals moeder natuur het bedoeld heeft, althans, zo goed als we dat kunnen. Rauw vlees, rauwe botten, rauwe organen (eigenlijk een prooidier, maar dan zelf samengesteld) en rauwe gepureerde groente voor de extra nuttige voedingsstoffen die in bio-industrie-dieren vaak ontbreken.
In de bieb op dit forum kun je heel veel en uitgebreide documentatie vinden over zelf samenstellen van goeie natuurlijke voeding voor je hond.
Door Lizzy
#621232
En zolang je ook nog Duck voert, is het vooral goed om die dingen te geven die in Duck niet zitten. Denk dan bijv. 1 of 2 keer per week aan hele/rauwe sardientjes (of makreel of zalmkop) en delen/karkassen van hele prooidieren zoals konijn, parelhoen, eend, etc. Dat is goed voor de tanden en goed voor het kluifwerk en zorgt voor extra afwisseling op de voeding.

Meer over hoe je zelf moet samenstellen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En als je meer vragen hebt; stel ze gerust!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door