Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Erna
#619904
Ik heb de pups nu voor de 2e keer ontwormd. Na het debacle met de Vitaminth op 2 weken zijn we weer terug bij de oude vertrouwde drontal en de eerste stevige drol sinds 2 weken is weer een feit. so far so good dus. Maar ik vind dat ze vrij veel wormpjes hebben, in ieder geval meer wormen dan ik gewend ben bij mijn andere nesten. Dat kan beteken dat ze gewoonweg meer wormen hebben of de vitaminth heeft zijn werk niet zo goed gedaan.

Is het verstandig om ze toch nog een keer extra te ontwormen (morgen ofzo) of is het slimmer om te wachten tot ze weer volgens schema aan de beurt zijn op 6 weken?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619916
Is daar ook niet een standaardadviesje in dat je dan 2 of 3 dagen ertussen moet laten. Ik vind morgen weer doen erg snel, maar twee weken zou ik ook niet wachten. Ik vermoed ook dat ze veel wormen hebben aangezien Drontal wordt geacht de wormen op te lossen en dat is dus bij jouw wuppies niet helemaal gebeurd wat ook ik geen gunstig teken vindt.
Als je al overgaat op vast voer zou ik daar zeker wat wormafdrijvende dingetjes en probiotica doorheen mengen.
Door Erna
#619939
Ok, dan wacht ik even tot donderdag of vrijdag zodat er een paar dagen tussen zit. Ze eten wel al iets vast voer maar nog niet volledig. Ze krijgen nu 2 keer per dag iets aageboden maar ze drinken nog veel bij moeders (die ook ontwormd is). Er komen inderdaad hele wormen uit, dood gelukkig maar nog steeds wel heel. Overigens hebben ze geen bekende wormenbuikjes zodat dat in ieder geval meevalt. En ze zijn hartstikke levendig en tevreden zodat ik me niet echt zorgen maak. Het is alleen dat ik vind dat er teveel wormen in de ontlasting zit.

Morgen maar even op zoek naar pompoenzaadjes, die zijn wormafdrijvend toch?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619987
Erna schreef: Ok, dan wacht ik even tot donderdag of vrijdag zodat er een paar dagen tussen zit. Ze eten wel al iets vast voer maar nog niet volledig. Ze krijgen nu 2 keer per dag iets aageboden maar ze drinken nog veel bij moeders (die ook ontwormd is). Er komen inderdaad hele wormen uit, dood gelukkig maar nog steeds wel heel. Overigens hebben ze geen bekende wormenbuikjes zodat dat in ieder geval meevalt. En ze zijn hartstikke levendig en tevreden zodat ik me niet echt zorgen maak. Het is alleen dat ik vind dat er teveel wormen in de ontlasting zit.

Morgen maar even op zoek naar pompoenzaadjes, die zijn wormafdrijvend toch?
Jep, die zijn wormafdrijvend (liggen bij de aldi tussen de kroppen sla) evenals geraspte wortel.

De wormen zijn in ieder geval dood, dat is dan toch wel gunstig.
Door conleeuw
#619997
Erna, ik ben geneigd om te zeggen dat je er toch een week tussen moet laten, omdat de wormmiddelen natuurlijk ook hun darmpjes een klap geven, dan hebben ze even de kans om te herstellen, als je nu over een kleine week opnieuw doe en dan de daaropvolgende gewoon weer twee weken later, dan moet je er toch bovenop zitten?
IN iedere geval sterkte met al dat schijterij ;)
Door Erna
#620028
conleeuw schreef: Erna, ik ben geneigd om te zeggen dat je er toch een week tussen moet laten, omdat de wormmiddelen natuurlijk ook hun darmpjes een klap geven, dan hebben ze even de kans om te herstellen, als je nu over een kleine week opnieuw doe en dan de daaropvolgende gewoon weer twee weken later, dan moet je er toch bovenop zitten?
IN iedere geval sterkte met al dat schijterij ;)
Dan kom ik niet lekker uit met het schema. De bedoeling is om 2,4,6 en 8 weken vast te houden en dan 1 keer extra te ontwormen. De ontlasting wordt al wat beter, nog niet echt vast maar ze poepen niet meer zo heel erg veel. Vanmorgen vond ik nog wel dode wormen in de ontlasting. Ik vermoed dat de vitaminth niet goed gewerkt heeft, misschien doet die het wel slecht bij dalmaten. (ik heb geen idee of dat kan). En we hebben natuurlijk de eerste weken last gehad van vlooien, niet overmatig maar iedere dag ving ik er wel 4 of 5 zodat er natuurlijk meer gezeten hebben. Dat is nu redelijk voorbij. Ik ga ze morgen nog een keer ontwormen en vanaf vanmiddag krijgen ze pompoenzaadjes, geraspte wortels en probiotica bij. Dan zou het leed toch snel geleden moeten zijn.

De puppies hebben nog steeds nergens last van, ze zijn tevreden en actief en hebben geen hele dikke wormenbuikjes.
Door Lizzy
#620042
Pompoenzaadjes; moet je niet teveel van geven hoor Erna. Ik zou zeggen: maximaal 1 theelepeltje per pup per dag. Probiotica is echt geweldig spul dus dat lijkt me echt slim om te geven.
Door nikèdog2000
#620158
je kunt ook BANMINTHE  ontwormings middel geven
die twee die jij gebruikt hebben hun werk niet goed gedaan
dus ik zou voor een ander merk gaan
Gebruikersavatar
Door Angelique
#620168
nikèdog2000 schreef: je kunt ook BANMINTHE ontwormings middel geven
die twee die jij gebruikt hebben hun werk niet goed gedaan
dus ik zou voor een ander merk gaan
Volgens mij heeft de Drontal zijn werk prima gedaan, anders waren er nu wel levende wormen uitgekomen :-X
Door Erna
#620226
Angelique schreef: Volgens mij heeft de Drontal zijn werk prima gedaan, anders waren er nu wel levende wormen uitgekomen :-X
Inderdaad....drontal doet uitstekend zijn werk. Dode wormen en weer vaste ontlasting. Zeker dat laatste is een opluchting zeg. Het blijkt alleen dat ze veel wormpjes hebben zodat de drontal het niet voor elkaar krijgt om ze ook op te nemen. Ze worden morgen nog een keer ontwormd.

Ik begin niet meer aan andere merken, heb het nu weer een keer geprobeerd en het is slecht bevallen. Voortaan alleen nog maar drontal.
Door Rosita
#620369
De fokker van Vito had hem ook al 3x ontwormd toen ik hem kreeg en toch had hij flink last van wormen. Op advies van Tannetje heb ik hem ontwormd met Dolthene (een 3-daagse kuur wat beter werkt dan Drontal). Op de laatste dag van de kuur kwamen er behoorlijk veel wormen zowel voor als achter eruit (het duurde 4 dagen voordat ik helemaal niets meer vond) terwijl hij bij de fokker eenmalig wat wormen in zijn ontlasting had.
Door Erna
#620652
Vanmorgen geen wormen meer gevonden en ze hebben weer goede plakpoep die ik zo met een keukenpapiertje uit de ren kan halen. We zijn weer blij.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door