Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ziviaantje
#619968
Ik heb een hond van 14 1/2 die na jaren brok nu op KVV ( Rodi ) staat en een pup van bijna 16 weken die op KVV ( Duck ) staat. Nu wil ik ze voor het eerst een lamsribje gaan geven. Ik heb ze van de week besteld en vanavond een flinke uit de vriezer gehaald en door midden gehakt. Ik wil ze dat morgenmiddag gaan geven. Ze hebben dit dus nog nooit gehad. Moet ik nog ergens extra op letten, of gewoon geven en in de gaten houden of ze zich niet verslikken ? Ik ga het wel buiten geven, want ik merkte al dat het vlees behoorlijk vettig is  ;) Ik geen eerst een halve om te kijken of ze niet meteen aan de sjees gaan.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#619971
Als ze nog nooit eerder iets van bot hebben gegeten zou ik niet meteen met een rib beginnen.
Beter kun je met een kippennekje beginnen omdat dat zacht bot is. Ikzelf ben indertijd met een kippenvleugeltje begonnen en dat ging ook heel goed.
Door Ziviaantje
#619973
Eh.... ik ben niet zo'n held en kippennekjes, brrrr  ;) Ik ga ook niet barfen, het is puur voor het gebit en als recreatie kluifje. Ze krijgen verder KVV. Wat zou er kunnen gebeuren dan met een lamsribje ? Het is ook een zacht ribje van een jonge lam ( ach.... )
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#619974
die van mij eten inmiddels ook wel lamsribjes zonder problemen, ik ben daar alleen niet mee begonnen.
ik weet alleen dat geadviseerd word om met kippennekjes te beginnen.
ik zou echt niet weten of het kwaad kan om met zachte lamsribbetjes te beginnen.
Hoop dat je van anderen nog reacties krijgt!
Door 202Spots
#620018
Ik zou geen ribben als eerste bot geven....je moet natuurlijk zelf weten wat je gaat doen, maar zelfs zachte ribbetjes zijn meestal harder dan 'n stukgeslagen kippennek.
Wanneer ze besluiten om 'n kippennek in 1 keer door te slikken,dan zijn de stukgeslagen wervels makkelijker te verteren dan wanneer er 'n halve rib in een keer naar binnen gaat... wanneer de maag(zuur) nog niet gewend is om grote stukken bot te verteren, dan zullen ze daar dus meer last van hebben dan van de kippennek.
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 23 aug 2006, 04:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#620022
tsja ook ik zou niet voor het eerst aan een rib gaan hoor.... kippenvleugels (inknippen) kan heel goed. Even erbij blijven en vasthouden om te leren hoe te kauwen/kraken.
Een rib is vrij hard en kan ook in 1 keer ingeslikt worden, en dat wil je gewoon niet  :-[
Door Ziviaantje
#620094
Even voor de duidelijkheid, ik ga niet barfen  ;) De ribjes zijn puur als recreatiebot. Ze krijgen KVV. Bij de fokker kregen ze wel bot, maar dat waren meer kauwbotten, schenkels of hoe dat ook heet. Maar wat kan ik het beste doen met de ribjes , vasthouden als ze er mee bezig is zodat ze het niet in één keer in kunnen slikken ? Helaas moet ik het sowieso uitstellen, want mijn oudste hond heeft op dit moment vreselijke diarree. Ze heeft vannacht de hele keuken en huiskamer ondergepoept, vies stinkende geelbruine waterdunne diarree, jullie willen niet weten hoe het nu hier ruikt  :puke: Ik heb het hele huis al 2 keer gedweilt. Ze wil ook niet eten en ik krijg haar diarree pillen met geen mogelijkheid binnen. Even wachten tot manlief thuis komt, die is wat sterker dan ik om haar bek open te krijgen  ;D Ik ben met dit soort dingen altijd bang dat het het begin van het einde is. Ze is tenslotte al bijna 14 1/2. En als ze dan slaapt ademte ze maar een paar keer per minuut, mijn hart staat steeds stil  :nerves:
Door *wendy*
#620105
Niemand beweert dat je gaat BARF-en  ;) Maar men zegt alleen dat het misschien verstandiger is om eerst een kippennek te proberen.

Daarbij weet ik niet hoe je je rib door midden hebt gehakt. Is het een halve ribbenkast door midden of 1 ribje doormidden? Een aussie heeft aan een half enkel ribbetje weinig te kluiven hoor  ;)
Door Ziviaantje
#620107
Nee, het waren een stuk of 6 ribjes een een stuk en die hebben we door midden gehakt  ;) Nu 3 ribjes aan een stuk.  Er zit dus vlees tussen, alsof het een sparerib zou zijn. En mijn aussie is nog een pupje hoor, over een tijdje zal ze wel een groter vreetmonster zijn  :2funny: :2funny:
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#620110
Beterschap met je oudje!
Ik herken dat wel, hier een oudje bvan 13 jaar. Bij alles waar ze nu last van krijgt, ga je je afvragen of het einde nu gekomen is.
Ze heeft me  ook al 2 x de stuipen op het lijf gejaagd, maar het is gelukkig elke keer meegevallen en ze is er nog steeds.
Hopelijk knapt ze snel weer op. :-*
Door *Natasja*
#620111
aussie schreef: Eh.... ik ben niet zo'n held en kippennekjes, brrrr  ;)
Het klinkt enger als dat het eruit ziet hoor, zo'n kippenek... :)
Door Suzan54
#620123
Klopt. Het lijken net worstjes. Veel mensen hebben problemen met de herkenbaarheid van de verschillende onderdelen. Ik ook, maar ik accepteer dat niet van mezelf. Dan moet ik eerst 100% vegetariër worden én geen vleeseters als huisdier nemen.

Maar die zieke oudere hond, dat is echt zorgwekkend. Ik hoop dat je dit weer goed krijgt.
Door Ziviaantje
#620163
Veel mensen hebben problemen met de herkenbaarheid van de verschillende onderdelen
Heb ik dus ook hoor. Ook bij mezelf. k eet zelf geen kippenpoten, karbonaatjes en andere dingen waar bot in zit. Ik hou niet van kluiven en heb liever een mooi stukje vlees zonder vet  ;) Maar ik kocht vorige week bij de dierenwinkel kipsticks, gedroogt kippenvlees dacht ik, maar volgens mij waren het kippennekjes ( zonder bot ). Ik heb staan gruwelen toen ik het gaf, maar de honden waren er helemaal gek op  ;D Het zakje is nu op en ze moeten het nu weer doen met lamspensstaafjes  ;)
Beterschap met je oudje!
Ik herken dat wel, hier een oudje bvan 13 jaar. Bij alles waar ze nu last van krijgt, ga je je afvragen of het einde nu gekomen is.
Ze heeft me  ook al 2 x de stuipen op het lijf gejaagd, maar het is gelukkig elke keer meegevallen en ze is er nog steeds.
Hopelijk knapt ze snel weer op. 
Ja, ik hoop het ook. We gaan over 2 weken op vakantie en dan moet ze weer topfit zijn  :) Maar het mooiste zou toch zijn dat ze gewoon een keer niet wakker wordt. Ik zou het vreselijk vinden als ik haar een spuitje zou moeten laten geven. Opstaan gaat niet meer zo snel, en de laatste dagen plast ze ook in huis, maar ik hoop dt dat allemaal met een buikgriepje te maken heeft en ze er weer bovenop krabbelt.
Door 202Spots
#620179
aussie schreef: k eet zelf geen kippenpoten, karbonaatjes en andere dingen waar bot in zit. Ik hou niet van kluiven en heb liever een mooi stukje vlees zonder vet 
je kan JOU diet toch niet met de honden voeding gaan vergelijken ???
Ik hoop in ieder geval dat ze weer vlug beter zal voelen.

Wanneer ze nu al last heeft van diaree,dan zou ik juist helemaal niet met lamsvlees beginnen...lam/schaap is vetter dan kip of rundvlees.
Het maakt niet uit of je volledig wilgaan barfen, het maakt WEL uit dat je eerst de hond moet laten wennen aan grotere stukken bot, en kippen nek of kipvleugles blijven daar de beste botten voor.Wanneer ze eenmaal aan bot gewend zijn dan kan je LATER aan lamsribben gaan denken en dan daarna misschien 'n kalfschouderblad om echt op te kluiven.
Om gelijk met 'n harde kluifbot te beginnen is en blijft gewoon 'n slecht idee.
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 23 aug 2006, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door