Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#619247
Het staat hier wel ergens, ik heb het wel eens gelezen, maar ik kan het natuurlijk weer niet meer terugvinden  :-[: Hoeveel procent van het lichaamsgewicht heeft een hond van 1 jaar nodig? Pike is 4 jaar en krijgt 4% en daarmee kan je al zijn ribben goed voelen dus dat is echt niks te veel, Armagnac is 1 jaar en die heb ik ook op 4% ingeschaald. Gewoon natte vinger werk.
Maar zou dat nou wel genoeg zijn?  :-\ Hij weegt 11,5 kilo terwijl Pike op die leeftijd al 15 kilo woog.
Door Borke
#619255
Het hangt ook van het activiteitenniveau af, er is dus geen vast percentage te geven.
5% kan ook, dus kijk hoe je hond aanvoelt.
Is hij een tikje te mager, geef hem dan wat meer!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#619501
pike schreef: Het staat hier wel ergens, ik heb het wel eens gelezen, maar ik kan het natuurlijk weer niet meer terugvinden  :-[: Hoeveel procent van het lichaamsgewicht heeft een hond van 1 jaar nodig? Pike is 4 jaar en krijgt 4% en daarmee kan je al zijn ribben goed voelen dus dat is echt niks te veel, Armagnac is 1 jaar en die heb ik ook op 4% ingeschaald. Gewoon natte vinger werk.
Maar zou dat nou wel genoeg zijn?  :-\ Hij weegt 11,5 kilo terwijl Pike op die leeftijd al 15 kilo woog.
Natte vingerwerk is in deze helemaal niet verkeerd. We kunnen je mooie percentages geven, maar als jouw hond daar de dik of te dun op wordt moet je het toch aanpassen. Kijk even aan wat hij met die 4% doet, je ziet/voelt snel genoeg of het te veel of te weinig is.
Door Lizzy
#619536
Pups eten 5% tot 10% van hun lichaamsgewicht. Maar, een hond is op 1 jarige leeftijd, qua hoeveelheid voeding, geen pup meer. Volwassen honden eten ergens tussen de 2% en 7% van hun lichaamsgewicht. En hoe kleiner de hond, hoe meer hij eet. In de regel. Dus voor een hond van 11 kilo vind ik ergens tussen de 3% en 5% een prima uitgangspunt. En dan verder op het oog voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#619793
Oké bedankt! Dat was waar ik mee zat, die hoge puppy percentages. Want dan zou hij gewoon zonder meer te weinig krijgen als hij dat nog moest hebben. Nu kijk ik het gewoon even aan met die 4%. Een ding is zeker hij vindt het geweldig lekker allemaal. Ik heb alleen de kippenekjes gehalveerd want vanochtend deed zijn poepertje zeer!  :'( Pike had dat in het begin ook, dus ik neem aan dat de maag dan nog niet in staat is het bot voldoende te verteren?
Door Xada
#620617
Als hij bot nog niet goed verteert, moet je stukjes bot in de ontlasting terug kunnen vinden. Anders heeft hij misschien teveel bot gehad. Als dit het geval is, geef hem dan wat lever, dat laxeert weer.
Gebruikersavatar
Door pike
#621110
Inmiddels gaat het allemaal weer goed. Ik heb de verhoudingen een beetje aangepast, ietsie minder nek ietsie meer vlees. En ik mep de nekjes nog eens extra goed. Voor lever ben ik een beetje huiverig geworden, aangezien Pike al van een enkel kippelevertje aan de fladderats ging. En das ook weer niet de bedoeling.
Door herder_lover
#622239
zoals al vaker heb ik aangegeven dat voeden echt op het oog moet. Ik deed het eerst heel braaf adhv %, maar Saiko is nu bijna 10 maanden, weegt 32 kilo en eet zo'n 1,8 kilo op een dag. En zwaarder wordt hij niet, hoewel hij natuurlijk ook veel traint en beweegt. Dat maakt ook een verschil.
Hij is mooi strak en stevig (stevig in de zin van "hard" als je hem een tik geeft op de flank) en zo moet hij zijn...
Ligt er ook aan wat voor vlees je geeft in het %. Geef je alleen mager, of ook vetter vlees? Dat scheelt ook behoorlijk....  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#622255
Ik begrijp wel dat het niet op een procentje van het een of ander meer of minder aan komt, zolang het over de termijn maar een beetje in evenwicht is. En dat je je hond moet aankijken. Heb je eenmaal een barfhond, dan is dat lijkt me ook niet zo moeilijjk. Je ziet veranderingen in je hond heel snel. Maar in het begin vind ik het wel wat lastig. In de eerste plaats moet de hond zijn hele systeem aanpassen aan het nieuwe voer. Dat gaat niet in een dag, daar gaat wat tijd overheen. Veranderingen in het begin hoeven dus niet te maken te hebben met de hoeveelheid voer die je geeft. Die hangen ook samen met een wel of niet optimale spijsvertering. In de omschakelfase zal dat niet optimaal zijn. Bij Pike, die nu een aantal maanden barft, het ik een zeker evenwicht bereikt. Ik ben niet meer zo pietje precies. De ene keer heeft hij mager runderlapje, de andere keer vet geitevlees, net waar ik voor een goede prijs aan kan komen. Gemiddeld genomen krijgt hij zijn vetten ook wel binnen. Het zelfde geldt voor de andere stoffen. Hij blijft op gewicht. Ziet er goed uit. En,  (afkloppen) van de week realiseerde ik me dat hij al een hele tijd niet meer ziek is geweest! Voor Armagnac, die nog geen twee weken bij me in huis is, vindt ik het allemaal weer wat moeilijker. Je moet gewoon met een bepaald percentage beginnen om wat houvast te hebben en maar afwachten of het voldoende is of misschien te veel of te weinig. Hij zit pas kort op je netvlies, kleine veranderingen vallen waarschijnlijk niet direct op. Zijn spijsvertering moet omschakelen. Zijn ontlasting is goed, maar naar mijn idee wat veel voor vers, wat zou betekenen dat de vertering nog niet optimaal is. En afwachten hoe hij op de verschillende soorten reageert. Verdraagt hij alles of kan hij ergens niet tegen? Daarom vind ik het soms dus wel heel moeilijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door