Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DiNero
#61593
Gisteren heeft Nero voor het eerst een heel konijn gehad (wel schoongemaakt en ingewanden eruit), maar met kop. Ik heb er wel wat vlees afgesneden tot het zo half bot/half vlees was. Hij heeft echt alles opgegeten dus ook tandjes en nageltjes. Vanmiddag begon hij te braken en kwamen er echt scherpe botstukken uit. Ik neem aan dat hij die niet goed kon verteren. Moet ik me voor een volgende keer zorgen maken om beschadiging van de slokdarm?? Of valt dat reuze mee?
Vanavond heeft hij ook de lamsribben weer uitgespuugd, er kwamen echt grote stukken weer uit, dus waarschijnlijk heeft hij niet goed 'geknipt'. Het was wel zo dat hij de vorige keren de ribben aan een stuk kreeg. Maar vandaag had de islamiet alleen van die losse ribbetjes en die heeft hij gehad, zal dat toch te klein voor hem zijn?
groetjes, linda
Door Lizzy
#61867
Linda.B schreef: Gisteren heeft Nero voor het eerst een heel konijn gehad (wel schoongemaakt en ingewanden eruit), maar met kop. Ik heb er wel wat vlees afgesneden tot het zo half bot/half vlees was. Hij heeft echt alles opgegeten dus ook tandjes en nageltjes. Vanmiddag begon hij te braken en kwamen er echt scherpe botstukken uit. Ik neem aan dat hij die niet goed kon verteren. Moet ik me voor een volgende keer zorgen maken om beschadiging van de slokdarm?? Of valt dat reuze mee?
Vanavond heeft hij ook de lamsribben weer uitgespuugd, er kwamen echt grote stukken weer uit, dus waarschijnlijk heeft hij niet goed 'geknipt'. Het was wel zo dat hij de vorige keren de ribben aan een stuk kreeg. Maar vandaag had de islamiet alleen van die losse ribbetjes en die heeft hij gehad, zal dat toch te klein voor hem zijn?
groetjes, linda
Hoi Linda, oeps sorry... ik had deze vraag niet eens eerder gezien :-[.

Is Nero al helemaal gewend aan botten? Zo niet, dan waren deze botten misschien toch iets teveel van het goede..... Ik zou in dat geval willen aanraden om langzamer op te bouwen (het wennen aan botten).

Als hij het wel gewend is om botten te eten, dan denk ik dat deze botten gewoon echt te hard voor hem waren. Maar op zich is het gek dat konijn te hard zou zijn.... ik zou denken dat een hond die bot gewend is wel een konijn aan moet kunnen... Ik geef zelf nooit hele konijnen, maar misschien dat Roger of Helen of Eva hier meer over kunnen zeggen. Zij voeren vaker hele konijnen.

De rib kan gewoon echt te hard geweest zijn. Dat heb ik hier ook wel eens. Dan verdenk ik het bot er meestal van afkomstig te zijn van te oude dieren. Mijn honden hebben dus ook wel eens scherpe stukjes bot op gebraakt. Het is hier altijd goed gegaan, maar ik zou je nooit garantie kunnen geven dat het echt altijd goed gaat. Hoewel de slokdarm van de hond een stevig en flexibel ding is... Beter voorkom je dus dit soort dingen.

Was de rib erg kaal? Had je Nero daarvoor vlees gegeven?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 05 mar 2004, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#61875
   ¡[?
4?hor=Lizzy link=board=1;threadid=2868;start=#msg61867 date=1078522057]
Linda.B schreef: Gisteren heeft Nero voor het eerst een heel konijn gehad (wel schoongemaakt en ingewanden eruit), maar met kop. Ik heb er wel wat vlees afgesneden tot het zo half bot/half vlees was. Hij heeft echt alles opgegeten dus ook tandjes en nageltjes. Vanmiddag begon hij te braken en kwamen er echt scherpe botstukken uit. Ik neem aan dat hij die niet goed kon verteren. Moet ik me voor een volgende keer zorgen maken om beschadiging van de slokdarm?? Of valt dat reuze mee?
Vanavond heeft hij ook de lamsribben weer uitgespuugd, er kwamen echt grote stukken weer uit, dus waarschijnlijk heeft hij niet goed 'geknipt'. Het was wel zo dat hij de vorige keren de ribben aan een stuk kreeg. Maar vandaag had de islamiet alleen van die losse ribbetjes en die heeft hij gehad, zal dat toch te klein voor hem zijn?
groetjes, linda
Hoi Linda, oeps sorry... ik had deze vraag niet eens eerder gezien :-[.

Is Nero al helemaal gewend aan botten? Zo niet, dan waren deze botten misschien toch iets teveel van het goede..... Ik zou in dat geval willen aanraden om langzamer op te bouwen (het wennen aan botten).

Als hij het wel gewend is om botten te eten, dan denk ik dat deze botten gewoon echt te hard voor hem waren. Maar op zich is het gek dat konijn te hard zou zijn.... ik zou denken dat een hond die bot gewend is wel een konijn aan moet kunnen... Ik geef zelf nooit hele konijnen, maar misschien dat Roger of Helen of Eva hier meer over kunnen zeggen. Zij voeren vaker hele konijnen.

De rib kan gewoon echt te hard geweest zijn. Dat heb ik hier ook wel eens. Dan verdenk ik het bot er meestal van afkomstig te zijn van te oude dieren. Mijn honden hebben dus ook wel eens scherpe stukjes bot op gebraakt. Het is hier altijd goed gegaan, maar ik zou je nooit garantie kunnen geven dat het echt altijd goed gaat. Hoewel de slokdarm van de hond een stevig en flexibel ding is... Beter voorkom je dus dit soort dingen. Was de rib erg kaal? Had je Nero daarvoor vlees gegeven?

Groetjes, Lizzy
Wat mij opviel in je berichtje is dat je vlees van het konijn afgesneden hebt om de verhouding bot/vlees 50/50 te maken. Ik zou dit voortaan niet meer doen. Ik zou zelfs zorgen, door spiervlees bij te geven dat de verhouding bot/vlees in de richting van 30/80 is. Je kunt ook bijvoorbeeld wat graanvlokken over het vlees heen doen (als je hond er niet allergisch voor is). Dit kan enigzins de functie van de vacht van het prooidier imiteren door om de eventuele scherpe botstukjes heen te gaan zitten.
Maar ik zou in ieder geval zorgen dat je het aandeel bot niet te groot laat zijn. Een prooidier wat een wolf zou eten heeft ook geen botpercentage van 50%. Dit komt eerder in de richting van de 15-20%. Een konijn geef ik dan ook het liefst zo compleet mogelijk.
groetjes Eva
Door DiNero
#61886
Hoi,

Ze zijn inmiddels aardig gewend aan het eten van bot denk ik. Eind november zijn we begonnen met kippennekken, daarna kipkarkassen en lamsribben.

De ribben waren met vlees eraan, ook hier had ik iets vlees afgesneden omdat ik dacht dat het teveel zou worden.
Dus eigenlijk hetzelfde als met het konijn! Omdat Nero nog jong is (bijna 7 maand nu), probeer ik het bot/vlees zo half te verdelen. Omdat ik begrepen had dat teveel vlees/eiwitten kan zorgen voor een te harde groeispurt. Sarah (de whippet) krijgt in verhouding wel meer vlees dan Nero.
Dus als ik bv een konijn, kip, parelhoen (ik heb ook nog hazebouten, maar da's een heel klein stukje bot) geef, kan ik dit het best in z'n geheel geven. En dat de volgende dag wat minder vlees? Bv alleen kipkarkassen? (die ik normaal gesproken aanvul met vlees of vis.)
Die graanvlokken ga ik morgen kopen, dat is een goede tip! Haal je die in de reformzaak, of moet ik dan meer aan een soort Brinta denken ofzo?
groetjes, linda
Door Lizzy
#61889
Linda.B schreef: Hoi,

Ze zijn inmiddels aardig gewend aan het eten van bot denk ik. Eind november zijn we begonnen met kippennekken, daarna kipkarkassen en lamsribben.
OK, dus dat is het probleem niet.

Heb je wel eerder gehad dat Nero botstukjes uitkotst?
De ribben waren met vlees eraan, ook hier had ik iets vlees afgesneden omdat ik dacht dat het teveel zou worden.
Dus eigenlijk hetzelfde als met het konijn! Omdat Nero nog jong is (bijna 7 maand nu), probeer ik het bot/vlees zo half te verdelen. Omdat ik begrepen had dat teveel vlees/eiwitten kan zorgen voor een te harde groeispurt.
Ja, dat is ook wel zo. Daar schrijft Mogens Eliasen ook over. Maar, ik denk dat je best 60% vlees en 40% bot mag geven hoor. Zeker wanneer het botten betreft die hij moeilijker verteerd. En desnoods geef je in totaal iets meer groente. Dat haalt ook het eiwitgehalte naar beneden (ik weet niet hoeveel % je nu geeft?).
Sarah (de whippet) krijgt in verhouding wel meer vlees dan Nero.
Dus als ik bv een konijn, kip, parelhoen (ik heb ook nog hazebouten, maar da's een heel klein stukje bot) geef, kan ik dit het best in z'n geheel geven. En dat de volgende dag wat minder vlees? Bv alleen kipkarkassen? (die ik normaal gesproken aanvul met vlees of vis.)
Oh ja hoor, zo zou je het ook kunnen doen! Het gaat erom dat het uiteindelijke plaatje klopt, maar je mag best de ene dag iets meer vlees geven en de andere dag weer wat minder (of bot).
Die graanvlokken ga ik morgen kopen, dat is een goede tip! Haal je die in de reformzaak, of moet ik dan meer aan een soort Brinta denken ofzo?
groetjes, linda
Het beste koop je zemelen en havervlokken bij de reformwinkel. Ik vind zelf een combinatie van zemelen + havermoutvlokken het best werken. Hier strooi je dan gewoon 1 a 2 eetlepels van over het vleesbot. Of (ik vind namelijk dat dit altijd nogal een puinhoop wordt hoewel ze bij mij ook de vlokken wel van hun kleedje aflikken nadat het bot op is), geef wat vlees+groete+vlokken voordat je het bot geeft. Ik weet niet hoe Eva dat doet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 05 mar 2004, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#61897
Linda.B schreef: Hoi,

Ze zijn inmiddels aardig gewend aan het eten van bot denk ik. Eind november zijn we begonnen met kippennekken, daarna kipkarkassen en lamsribben.

De ribben waren met vlees eraan, ook hier had ik iets vlees afgesneden omdat ik dacht dat het teveel zou worden.
Dus eigenlijk hetzelfde als met het konijn! Omdat Nero nog jong is (bijna 7 maand nu), probeer ik het bot/vlees zo half te verdelen. Omdat ik begrepen had dat teveel vlees/eiwitten kan zorgen voor een te harde groeispurt. Sarah (de whippet) krijgt in verhouding wel meer vlees dan Nero.
Dus als ik bv een konijn, kip, parelhoen (ik heb ook nog hazebouten, maar da's een heel klein stukje bot) geef, kan ik dit het best in z'n geheel geven. En dat de volgende dag wat minder vlees? Bv alleen kipkarkassen? (die ik normaal gesproken aanvul met vlees of vis.)
Die graanvlokken ga ik morgen kopen, dat is een goede tip! Haal je die in de reformzaak, of moet ik dan meer aan een soort Brinta denken ofzo?
groetjes, linda
Als je de verhouding eiwit/rest wilt veranderen (minder eiwit) zou ik eerder met iets anders dan bot gaan compenseren. Geef dan wat meer groente of zo om het aandeel eiwit te verminderen.
Graanvloken kun je kopen bij een reformwinkel. Dat zijn platgerolde granen, bijvoorbeeld rogge, spelt, haver, tarwe of boekweit.
groetjes, Eva
Gebruikersavatar
Door chooky
#61899
Lizzy schreef: OK, dus dat is het probleem niet.

Heb je wel eerder gehad dat Nero botstukjes uitkotst?

Ja, dat is ook wel zo. Daar schrijft Mogens Eliasen ook over. Maar, ik denk dat je best 60% vlees en 40% bot mag geven hoor. Zeker wanneer het botten betreft die hij moeilijker verteerd. En desnoods geef je in totaal iets meer groente. Dat haalt ook het eiwitgehalte naar beneden (ik weet niet hoeveel % je nu geeft?).

Oh ja hoor, zo zou je het ook kunnen doen! Het gaat erom dat het uiteindelijke plaatje klopt, maar je mag best de ene dag iets meer vlees geven en de andere dag weer wat minder (of bot).

Het beste koop je zemelen en havervlokken bij de reformwinkel. Ik vind zelf een combinatie van zemelen + havermoutvlokken het best werken. Hier strooi je dan gewoon 1 a 2 eetlepels van over het vleesbot. Of (ik vind namelijk dat dit altijd nogal een puinhoop wordt hoewel ze bij mij ook de vlokken wel van hun kleedje aflikken nadat het bot op is), geef wat vlees+groete+vlokken voordat je het bot geeft. Ik weet niet hoe Eva dat doet?
hihi had jouw berichtje nog niet gezien.
Ik geef een of twee lepels vlokken over het eten heen. Chooky eet altijd in de tuin. Moet ze een keer binnen eten, dan pakt ze haar eten in haar bek en loopt naar de tuindeur. Ze houdt kennelijk van de bijsmaak van aarde ;) ;D
Door DiNero
#61910
Oke, bedankt!
Botstukjes, heeft hij nog niet eerder uitgekotst. Dit was wel de eerste keer dat hij losse ribbetjes kreeg (en veel honger had--gulziger). Anders heb ik altijd een stuk lamsribben (zoals op de foto).
Ik ga denk ik toch iets meer vlees geven, maar wel voorzichtig. Met de groente zit ik op 20 %. Hun eten heb ik over 3 weken verdeelt, het staat bij menu's- '1/2versvlees, 1/2 barf voor nero en sarah'
Nu zit ik me dus te bedenken dat hij de laatste dagen veel honger heeft. 's Morgens krijgt hij 500 gr. Duck en 's avonds 900 a 1000 gr zelf samengesteld. Ik ga hem denk ik 's morgens wat meer geven, is hij misschien 's avonds minder gulzig en hongerig. Hij kan het qua gewicht/lichaam best hebben, hij is toch wat mager.
Enne..die puinhoop..als ze eten haal ik even de dekens uit de bench en mand, kan ik het daarna zo afnemen en het is weer schoon. Dus morgen even langs de reformzaak :)

groetjes, linda
Door hondenliefhebster
#61948
Wat betreft het geven van een rib: mijn jongste hond (die net als de oudste al weer een paar maanden op kant en klaar vers staat) is laatst ook flink beroerd geweest na het nuttigen van rib & vlees. En dit betrof dan nog wel een KALFSrib, dus van een jong dier. Oorzaak???? Nog steeds geen flauw idee.
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op za 06 mar 2004, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door