Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#617868
Een interessante artikel  :-\........ wellicht dat men dit al hebben gelezen, maar ik dacht, waarom niet toch maar posten, wie weet is er iemand die hier wat aan heb.... ok, de artikel stelt niet voor dat er Barf gevoerd moet worden, maar wij weten beter, het geeft wel aan hoe de brokken verantwoordelijk zijn voor de slechte gezondheid van onze honden???

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_243751.html
#618076
Ik had 'm ook al eerder gezien. Jaaaa, logisch dat RC het tegendeel beweerd. Nou is het natuurlijk wel een beeeeetje een onderzoek van lik-'m-vestje.... Maar ja, ons hoeft hij niet te overtuigen dat het zo is. Industrieel voer is gewoon troep. Klaar.

Mijn kat weigerd momenteel vers. Aangezien ze 19,5 jaar oud is en echt op haar eindje loopt, ga ik haar niet lopen pesten en krijgt ze nu blik. Voor nu eet ze dat (geen idee hoe lang). Ik heb hele dure blikkies gekocht van het merk Nutro Choice en Almo Nature. In Almo Nature zit gewoon gekookte vis/vlees/kip. Soms met kaas en soms met rijst enzo. Deze blikjes ruiken gewoon naar vis of vlees uit blik. Nee, dan die Nutro Choice :o. Gatverdamme, de lucht alleen al! Dit ruikt in de verste verste niet naar gekookt vlees. Dit ruikt naar stinkende-rottende-gore-industriele-botlek-rotzooi. Ik heb nog twee blikjes over, die gaan dinsdag terug naar de winkel. Dat mogen ze zelf opeten!

Van de week had ik een zakje van Iams: zelfde laken een pak. Snuf vindt het ook niet echt te vreten en geef haar eens ongelijk. Gatverdamme. Sorry hoor, maar ik snap niet dat mensen deze vieze gore derrie aan hun honden en katten kunnen geven (neem Whiskas of Felixsmurrie, da's NOG erger!) en dan ook nog kunnen denken dat het gezond is :o. Onze neus bedriegt ons niet! Die vieze stink-handel ruik je inmiddels door mijn halve huis. Penetrante putlucht. Ik moet het op een gegeven moment (als Snuf het niet direct opeet - en dat doet ze dus niet) gewoon buiten zetten omdat de putlucht me bijna doet kotsen. Brokken zijn dan droog, maar stinken op dezelfde gore wijze. Ruik er maar eens goed aan, dan weet je wat ik bedoel....

Maar, mensen gaan met hun eigen eten dezelfde kant op. Steeds meer mensen eten fabrieksmatige gore troep. Ik zat laatst naar een Engelse docu-soap-achtige toestand te kijken waar Jamie Oliver op scholen echt voedsel gaat koken en de schoolleiding en de regering ervan gaat overtuigen dat kinderen weer gezond moeten gaan eten. Ik zat met open mond te kijken wat deze Engelse schoolkinderen op school normaal gesproken te eten kregen :o.

Het eten bestond uit patat met gemalen vleeshappen, in Dino-vormpjes geperst! Geen groente, geen echt vlees, nee, patat met gemalen handel! En de kinderen zaten gewoon jankende aan tafel omdat ze Jamie's voedsel niet lustte. Ze weigerde het te eten en kregen zelfs broodtrommeltjes van mama mee omdat ze Jamie's eten niet moesten en de mama's vonden dat ze het dan ook niet hoefde te eten. Weet je wat daar in zat? Een zooi koeken, chocolade repen en een blikje cola. Als lunch :o.

En ik geloof er gewoon in dat wij mensen dezelfde kant op gaan. Meer en meer zullen mensen fabrieksvoer gaan eten.... En ik vind het een treurige, heel treurige zaak. Het is toch te bezopen voor woorden dat je tegenwoordig wit brood kunt kopen dat eigenlijk een beetje bruin brood voor moet stellen? Wat is er gebeurd met ouders die gewoon bepalen dat hun kinderen bruin brood eten, klaar, punt, geen gezeik? Waarom grijpen naar nepzooi? Zo leren we de volgende generatie nepvoer eten....
#618094
ik denk dat jij wel gelijk kan hebben over dat de mens dezelfde kant op ga dan de dierenvoer, ik ken genoeg nederlandse gezinnen waar de kinderen ook voor alles en nogwat roepen "luuuust ik niiieeeettt" dan komen ze hier voor een dag, sta ik te koken, weet ik hoeveel groente, en dan nog "luuuust ik niiieeet" dat is dan nog daaraantoe, maar dat mam en pap dan antwoorden met iets in de trend van "geef niet liefie, we gaan wel lang mc donnalds als we naar huis gaan"  :o
De artikel was ook niet bedoeld om de Lizzy's te overtuigen, maar mischien voor de "nieuwkomers" die meelezen ;) maar goed, als het hier al heeft gestaan, mag je het wel weghalen ;)
#618097
Oh nee! Ik haal het zeker niet weg hoor! Ik vind het juist heel nuttig, dat het er weer staat. Dat is de kracht van herhaling!

En ik weet ook wel dat je mij niet probeerde te overtuigen ;D, maar ik maak me echt zorgen over de kant waar we op gaan met de mensenvoeding.... Kinderen weten al een paar generaties niet meer dat een hamburger gemaakt is van dode koe. Of kipnuggets van dode kip. Zometeen weten ze niet eens meer hoe een aardappel eruit ziet. Denken ze dat ze als patat of groene dino-vormpjes de grond uit komen.....

Ik vind het echt hemelschrijnend dat mens en dier voeding geindustrialiseerd wordt. Dat komt het dieren en mensenwelzijn op geen enkele wijze ten goede.
#618099
conleeuw schreef: ik denk dat jij wel gelijk kan hebben over dat de mens dezelfde kant op ga dan de dierenvoer, ik ken genoeg nederlandse gezinnen waar de kinderen ook voor alles en nogwat roepen "luuuust ik niiieeeettt" dan komen ze hier voor een dag, sta ik te koken, weet ik hoeveel groente, en dan nog "luuuust ik niiieeet" dat is dan nog daaraantoe, maar dat mam en pap dan antwoorden met iets in de trend van "geef niet liefie, we gaan wel lang mc donnalds als we naar huis gaan"  :o
En dit merk ik dus ook. Ze lusten bijna niks meer, de kids van tegenwoordig. En alles moet gevormd en geperst worden in leuke figuurtjes, anders motten ze het niet. En dit is geen kinder-opvoed-forum maar ik vraag me af waarom ouders in deze hype meerennen en hun kinderen niet weer eens ouderwets vertellen dat er gewoon gegeten wordt wat de pot schaft......
#618117
Lizzy schreef: En dit merk ik dus ook. Ze lusten bijna niks meer, de kids van tegenwoordig. En alles moet gevormd en geperst worden in leuke figuurtjes, anders motten ze het niet. En dit is geen kinder-opvoed-forum maar ik vraag me af waarom ouders in deze hype meerennen en hun kinderen niet weer eens ouderwets vertellen dat er gewoon gegeten wordt wat de pot schaft......
Hier een ouder van zo'n kind die niks lust (kind heeft het ook van deze ouder die ook geen groenvoer luste als kind en het als volwassene ook nog niet graag at)
Ik vind dit een beetje alles over één kam scheren, natuurlijk heb je zat van die ouders die je nu zo opnoemt maar niet alle kinderen die niks lusten krijgen in leuke figuurtjes geperst voer (uuhh lust ze ook niet hahahaha)
Ik heb het op twee manieren gedaan, met Mirjam die alles luste maar ineens weigerde te eten, geen trek niet zolekker enzo, iedere avond ruzie aan tafel uiteindelijk liep ik al om 15:00 met pijn in mijn maag tegen het avond eten op te zien, iedere avond drama en ellende aan de tafel. Toen ik zwanger was van Gail zei ik direct dat we dit met deze niet zouden doen, wil je niet eten prima dan eet je lekker niet (maar dan ook geen zakje chips) en ik moet zeggen het avond eten is her nog steeds heel relaxed, ze moet iedere avond minstens één hap eten van de groenten die wij eten (beetje principe van de brokkenkat overzetten op vers, blijven aanbieden) en langzaam aan komen er steeds meer groenten die ze lust, maar nog steeds lust ze de meeste dingen niet daar tegen over eet ze weer veel dingen die andere kinderen weer niet lusten, als het uit de zee komt is het 99% goed tot aan alle zeevruchten en inktvis (liefst die met die tentakeltjes, pijlstaart  ;D )

Maar ik ben het wel met je eens de maatschappij verandert van gezond naar gemakkelijk eten en ik denk dat dit komt vanwege de werkdruk, vroeger was moeder de vrouw thuis en verzorgde huis en kind en zorgde voor een goede verantwoorde maaltijd, maar als je pas om 6 uur thuis bent komt het natuurlijk op een gegeven moment handiger uit een potje blikje diepvries maaltijd uit de mouw te schudden. Wat ik wel zie is dat in de landelijke gebieden deze trent van fastfood nog niet echt doorgedrongen is dat zie je ook aan het aanbod van deze maaltijden in de winkels, hier zie je die minder dan in de supers in de steden.
#618121
Zo verbaas ik me over het consultatiebureau.
Mijn neefje mag over een tijdje zijn eerste fruithapje...uit een potje.
Als ik me dan afvraag waarom dat uit een potje moet komen, en ze zelf niet een banaantje kunnen prakken of in de blender gooien, zegt mijn broer, dat ze dat op het buro zeggen. En, ja, daar zullen ze het wel weten!

Dat klinkt mij dan precies hetzelfde in de oren als barf en de da.
De fabrikanten weten precies wat ze er in moeten stoppen en wij zouden dat zelf  niet kunnen???
#618137
Sanyo schreef: Zo verbaas ik me over het consultatiebureau.
Mijn neefje mag over een tijdje zijn eerste fruithapje...uit een potje.
Als ik me dan afvraag waarom dat uit een potje moet komen, en ze zelf niet een banaantje kunnen prakken of in de blender gooien, zegt mijn broer, dat ze dat op het buro zeggen. En, ja, daar zullen ze het wel weten!

Dat klinkt mij dan precies hetzelfde in de oren als barf en de da.
De fabrikanten weten precies wat ze er in moeten stoppen en wij zouden dat zelf  niet kunnen???
Consultatiebureau's breek me de bek niet open  ::)
#618144
ik denk dat de verandering in de mensen dieet naar snel klare makkelijke in een paar minuten te bereiden avondeten toch mischien aan dezelfde grondslag ligt als effe snel wat brokken in een bak voor de hond. Beide gezonden mensen voer en gezonden dierenvoer vergt iets meer inzet, je hoef je niet dood te werken, maar je moet wel zorgen dat je van te voren de groenten voor de mens en vlees voor de hond in huis heb gehaald. Vlees voor de hond moet verdeeld worden, dan in porties de vriezer, groente voor de mens moet schoongemaakt eer het gekookt wordt. Kant en klaar maaltijden voor de mens is huppa in de magnetron en klaar, brokken voor de hond is huppa in de bak en klaar????? Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle mensen uit gemakzucht hun kinderen en of dieren niet gezond voeren, tuurlijk niet. Ik ken ook mensen met jonge kinderen die moeten werken, en gewoon gesloopt thuis komen en niet echt de fut en of tijd hebben om nog uitgebreid te gaan shoppen voor de avondmaal en of de fut niet hebben om altijd te koken, ik snap dat ook wel. En je zal altijd mensen hebben die sommige etenswaren niet lusten, maar dat is anders dan wat een kind gatver roept bij alles wat een gastvrouw op tafel zet en dan te horen krijgt, geef niet liefie, we gaan wel langs de M. Dat wil niet zeggen dat iedereen die ik ken zo zijn, of dat alle kinderen niet groenten eten, dat claim ik ook niet, maar we zijn wel in een gemakzuchtige kijk op gezond eten voor kinderen en dieren terecht gekomen.  ;)
En ik besef maar al te goed dat ik lekker makkelijk kan praten, JC ging jaren lang lekker bij oma eten savonds zodat deze gesloopte cariere moeder lekker niets hoefden te doen voor de avondeten ;)
Door roefus
#618149
Sanyo schreef: Zo verbaas ik me over het consultatiebureau.
Mijn neefje mag over een tijdje zijn eerste fruithapje...uit een potje.
Als ik me dan afvraag waarom dat uit een potje moet komen, en ze zelf niet een banaantje kunnen prakken of in de blender gooien, zegt mijn broer, dat ze dat op het buro zeggen. En, ja, daar zullen ze het wel weten!

Dat klinkt mij dan precies hetzelfde in de oren als barf en de da.
De fabrikanten weten precies wat ze er in moeten stoppen en wij zouden dat zelf  niet kunnen???
In de tijd dat mijn kids klein waren, werden er al volop potjes 'Olvarit' geconsumeerd.
Het begon bij 'babyvoeding' tot en met 'kleutervoeding' en weet-ik-veel.
Ik heb er zelf gelukkig nooit gebruik van gemaakt, ik prakte zelf  :D
Maar heb genoeg kindjes gekend die op hun derde nog moesten wennen aan een 'gewone zelf klaar-gemaakte hap'.
Ook toen hadden consultatie-bureaus het al over fruithapjes uit een potje enzovoorts.
Ik had er grote weerzin tegen en heb het ook nooit gedaan.
Onbegrijpelijk, waarom men niet gewoon adviseert om kinderen fatsoenlijk te voeden.
#618155
roefus schreef: In de tijd dat mijn kids klein waren, werden er al volop potjes 'Olvarit' geconsumeerd.
Het begon bij 'babyvoeding' tot en met 'kleutervoeding' en weet-ik-veel.
Ik heb er zelf gelukkig nooit gebruik van gemaakt, ik prakte zelf  :D
Maar heb genoeg kindjes gekend die op hun derde nog moesten wennen aan een 'gewone zelf klaar-gemaakte hap'.
Ook toen hadden consultatie-bureaus het al over fruithapjes uit een potje enzovoorts.
Ik had er grote weerzin tegen en heb het ook nooit gedaan.
Onbegrijpelijk, waarom men niet gewoon adviseert om kinderen fatsoenlijk te voeden.
nou, ik ben helemaal niet een goede consultatie ganger geweest, veels te eigenwijs  ;D ;D JC heeft niets gegeten alleen maar aan de borst gehangen tot hij ongeveer een maand of 7 was.... toen hij zelf probeerde onze eten te pakken, zijn we gaan voeren, en niets uit een potje, pakje, vriezer, maar dat had je al begrepen uit bovengenoemde verhaal. Mijn schoonmoeder kreeg werkelijk een rolberoerte dat ik mijn kind geen eten gaf, je moet toch op drie maanden minimaal al wat potjes opentrekken en erin proppen, gelukkig had ik een kinderarts die het helemaal met mij eens was, hij vondt het schitterend ;D JC heeft als baby en jonge kind alles gegeten wat je hem voorschotelde, alleen sinds hij een jaar of 20 is....... eet hij zelf ongezond :( heb je zo je best gedaan  :P :-X  ;D ;D
Door roefus
#618159
conleeuw schreef: nou, ik ben helemaal niet een goede consultatie ganger geweest, veels te eigenwijs  ;D ;D JC heeft niets gegeten alleen maar aan de borst gehangen tot hij ongeveer een maand of 7 was.... toen hij zelf probeerde onze eten te pakken, zijn we gaan voeren, en niets uit een potje, pakje, vriezer, maar dat had je al begrepen uit bovengenoemde verhaal. Mijn schoonmoeder kreeg werkelijk een rolberoerte dat ik mijn kind geen eten gaf, je moet toch op drie maanden minimaal al wat potjes opentrekken en erin proppen, gelukkig had ik een kinderarts die het helemaal met mij eens was, hij vondt het schitterend ;D JC heeft als baby en jonge kind alles gegeten wat je hem voorschotelde, alleen sinds hij een jaar of 20 is....... eet hij zelf ongezond :( heb je zo je best gedaan  :P :-X  ;D ;D
;D Hier hetzelfde verhaal, ik voedde ook totdat de handjes vanzelf naar ander voedsel gingen grijpen. Er is geen fles in huis geweest  :D
En dan verdween er ineens een hapje brood in een mummel-mondje  :D....en dan kwamen ook de zelf klaar-gemaakte prakjes, vanalles wat.
#618202
Tinker schreef: Valt kvv eigenlijk dan ook niet onder"indutrieelvoer"?Want dat is ook een gemalenprutje aangevuld met vitamientjes.We gokken erop dat het goed is omdat het vlees is,maar wàt er nu echt allemaal in zit weten we eigenlijk niet. :-\
nou vindt ik niet, het is toch heel ander voer dan de verhitte, geperste, met toevoegingen overladen brokken..... dan niet ;) het is nog steeds vlees, met bij sommige merken wat toevoegingen. De meeste KVV's weten we wel wat er in zit dacht ik? maar ik kan er ook naast zitten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door