Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Tiesto
#583081
Deze maand voor Zack en volgende maand voor Tiesto is het een jaar geleden dat ze hun enting hebben gehad. Nobivac lepto en DHPPI. Heb al zitten te lezen maar kan het niet meer terugvinden :-\ Hier zit dan geen rabies bij in toch? Is dat alleen nodig voor het buitenland? Als ze zwemmen wel jaarlijks voor lepto toch en hoe zat t ook alweer met de rest? Ze gaan niet naar een kennel. En in hun paspoort staat netjes over 1 jaar bij de volgende enting...
Door Jojo
#583083
Nee, daar zit geen rabies in, das een aparte enting en die geef je alleen als je de grens overgaat ja.
Lepto lopen ze echt niet alleen op door te zwemmen trouwens, maar dat is idd. wel een enting die maar 1 jaar werkzaam is dus als je daarvoor wilt enten dan moet je dat dus idd. elk jaar doen.
Door Tiesto
#583104
Zat nog even te surfen op internet en toen kwam ik bij 2 verschillende dierenklinieken ( Hees en Westerhuis) tegen dat de cocktail van nobivac 2 jaar geldig is en Hees geeft aan dat je dan jaarlijks lepto en kennelhoest moet enten en Westerhuis parvo en lepto...niets over kennelhoest..is dat dan alleen als je de hond naar een kennel doet en ook vanwege de verschillende soorten kennelhoest? Meende toch te hebben gelezen dat parvo in de cocktail 2 jaar geldig is en de losse enting slechts 2 jaar? Heb ik dit goed?
Door Lizzy
#583330
Tiesto schreef: Zat nog even te surfen op internet en toen kwam ik bij 2 verschillende dierenklinieken ( Hees en Westerhuis) tegen dat de cocktail van nobivac 2 jaar geldig is en Hees geeft aan dat je dan jaarlijks lepto en kennelhoest moet enten en Westerhuis parvo en lepto...niets over kennelhoest..is dat dan alleen als je de hond naar een kennel doet en ook vanwege de verschillende soorten kennelhoest? Meende toch te hebben gelezen dat parvo in de cocktail 2 jaar geldig is en de losse enting slechts 2 jaar? Heb ik dit goed?
Jaaaaa, sommige dierenartsen maken er ook een lekker zooitje van....

Nobivac is bezig met een 3 jarige registratie voor de cocktail. Ik weet niet of dat al rond is. Maar goed, aangezien men alleen nog met de administratie bezig is omtrent het verkrijgen van de registratie (in Belgie hebben ze 'm al), kun je er vanuit gaan dat de cocktail 3 jaar bescherming geeft.

In de cocktail an Nobivac zit:

Hondenziekte
HCC oftewel besmettelijke leverziekte
Parvo
Para Influenza

Dus, geen kennelhoest in de zin van Bordetella. Para Influenza is 1 van de andere verwekkers van kennelhoest en die zit dus wel in de cocktail. Geen Leptospirosis, geen Rabies.

Rabies hebben ze een 3 jarige registratie.

Kennelhoest (bordetella) en Lepto een 1 jarige registratie. Kennelhoest is gewoon een onzin enting. Lepto: ik weet niet of dit een onzin enting is... Maar, daar is al genoeg over geschreven op Barfplaats.

Mocht je hond naar een kennel gaan, ben je vaak verplicht om Bordetella te enten. En dus heeft Hees in dat geval gelijk. Tenzij de 3 jarige registratie al rond is... Dan zou je dus maar eens in de 3 jaar met de cocktail en eventueel ieder jaar lepto + kennelhoest

Westerhuis heeft met z'n jaarlijke Parvo enting dus helemaal geen gelijk.
Door Sella
#584435
Ik heb net weer vernomen van Caspar Broekemans, een holistisch dierenarts, dat parvo en carre nu 3-5 jaar zijn.
Daarom krijgt onze vent na de voorbereidende reverse druppels de weil enting omdat het best veel ratten zijn hier.
Daarna nog 2 weken druppelen en dan moet hij zonder nadelige gevolgen deze enting gehad hebben.
Hij is bezig om in Israel titer bepalingen te mogen bestellen zodat hij voor een stuk minder en een stuk sneller de titer binnen heeft omdat ze het dan zelf kunnen doen. Dan weet je zeker dat je niet te vroeg ent.
De rabies zullen we toch iedere 3 jaar moeten doen omdat wij nogal eens naar duitsland gaan.
Door Lizzy
#584543
Officieel is dat nog niet het geval. Maar waarschijnlijk werkt een enting tegen parvo, hondenziekte, hcc 3 tot 7 jaar en mogelijk zelfs levenslang!
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#584553
Lizzy schreef: Officieel is dat nog niet het geval. Maar waarschijnlijk werkt een enting tegen parvo, hondenziekte, hcc 3 tot 7 jaar en mogelijk zelfs levenslang!
Ongeacht het merk?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#601095
Goh dit is echt hele nuttige informatie Wij dachten echt dat je de hond elk jaar moest laten inenten (althans volgens de dierenarts)
Als die nobivac echt zo lang geldig is hoef ik dus niet eens te enten dit jaar.
Bedankt voor deze informatie.
En als mijn honden viorig jaar zijn ingeent tegen Rabies, kan ik dus ook nu gewoon reizen  met ze?

Groetjes,

Cynthia :D
namens Aquillo
Gebruikersavatar
Door sylvia
#603763
Aquillo schreef: Goh dit is echt hele nuttige informatie Wij dachten echt dat je de hond elk jaar moest laten inenten (althans volgens de dierenarts)
Als die nobivac echt zo lang geldig is hoef ik dus niet eens te enten dit jaar.
Bedankt voor deze informatie.
En als mijn honden viorig jaar zijn ingeent tegen Rabies, kan ik dus ook nu gewoon reizen met ze?

Groetjes,

Cynthia :D
namens Aquillo

Alleen als in je boekje staat dat hij langer geldig is.
De enting is wel langer geldig maar de autoriteiten houden de datum in je boekje aan.
Door Ziviaantje
#616216
Lizzy schreef: Officieel is dat nog niet het geval. Maar waarschijnlijk werkt een enting tegen parvo, hondenziekte, hcc 3 tot 7 jaar en mogelijk zelfs levenslang!
Helaas... dit is niet waar. Ik werk bij een dierenarts en vorig jaar hadden we een cocker spaniel die 3 jaar ervoor voor het laatst tegen parvo geënt was. De hond had de pech dat in de buurt een pup was komen wonen met Parvo. Je raad het al, de Spaniel werd ziek en was binnen een paar dagen dood. Een gezonde hond van een jaar of 6 oud. Wil je om wat voor reden dan ook minder enten, dan kan je wel het bloed na laten kijken op antistoffen, maar ik ben bang dat dit duurder is dan de enting zelf. Wij enten standaard het ene jaar cocktail en het jaar er op parvo-weil. Rabiës alleen als de hond naar het buitenland gaat en kennelhoest alleen voor honden die in pension gaan en risicohonden ( Engelse bulldog enz. ). Zo ent je toch zo min mogelijk en heb je minder risico.

Die rabiës die 3 jaar geldt is ook weer een verhaal apart. Er zijn landen die het niet accepteren, ook al staat het in het paspoort. Een merk kan in Nederland voor 3 jaar geregistreerd staan en in Duitsland maar 1 jaar geldig zijn. De kans is klein dat je er problemen mee krijgt, maar je zal maar net zo'n muggezilfter hebben >:(
Door Ziviaantje
#616431
Heel gezond, mankeerde nooit wat. Sectie wees uit dat het echt parvo was. Maare....Je kunt gewoon aan je dierenarts vragen om jaarlijks bloed af te nemen en dat te laten testen op antistoffen. Dan kun je enten als het te weinig is. Zelf ent ik gewoon. Zeker omdat ik veel met zieke dieren in contact kom op mijn werk.  Ik vind entingen zeker geen troep, het kan vele dierenlevens redden. Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening, er zijn ook heel wat mensen die hun kinderen niet tegen polio enzo laten enten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#616689
aussie schreef: Heel gezond, mankeerde nooit wat. Sectie wees uit dat het echt parvo was. Maare....Je kunt gewoon aan je dierenarts vragen om jaarlijks bloed af te nemen en dat te laten testen op antistoffen. Dan kun je enten als het te weinig is. Zelf ent ik gewoon. Zeker omdat ik veel met zieke dieren in contact kom op mijn werk. Ik vind entingen zeker geen troep, het kan vele dierenlevens redden. Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening, er zijn ook heel wat mensen die hun kinderen niet tegen polio enzo laten enten.
Entingen worden vanzelf troep als er zo overgevaccineerd wordt zoals de afgelopen decennia gedaan is. Daarbij geven entingen ook geen 100% bescherming en is het niet gezegt dat als de genoemde cocker een versere enting had gehad dat deze het wel overleeft had, dat blijft altijd gissen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door